KRAJ PARDUBICKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ PARDUBICKÝ
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Pardubického kraje 2016-2020
Předškolní vzdělávání
Přístup k předškolnímu vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
vznik nových mateřských škol či navyšování kapacit a míst poskytovaného vzdělávání mateřských škol pouze v odůvodněných případech v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití stávajících kapacit mateřských
škol
zaměření dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na oblast vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných)
zajištění odborné péče pro děti s vadami řeči (např. formou proškolení
pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci v jednotlivých mateřských
školách)
Základní vzdělávání
Přístup k základnímu vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
vznik nových základních škol či navyšování kapacit a míst poskytovaného vzdělávání základních škol pouze v odůvodněných případech v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití stávajících kapacit základních
škol
zaměření dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na oblast vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně žáků mimořádně nadaných)
Střední vzdělávání (včetně konzervatoře)
Přístup k střednímu vzdělávání (včetně konzervatoře)
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
spolupráci středních škol s dalšími partnery (např. zaměstnavateli, partnerskými školami, vysokými školami, výzkumnými institucemi, nestátními neziskovými organizacemi) při řešení technických a technologických problémů a aktualizaci výukových materiálů a popularizaci zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel
zlepšování podmínek pro zavádění inovativních technologií do výuky a jejich vyšší propojení s moderními výukovými metodami
zkvalitnění výuky technických a přírodovědných oborů prostřednictvím
modernizace učebních materiálů a pomůcek, inovací materiálně technického vybavení a vyšším využitím ICT
odborné vzdělávání formou uzavírání sektorových dohod, organizování kulatých stolů, podpory pořádání prezentačních burz firem v rámci mikroregionů,mediálních kampaní a prezentací škol, poskytování prospěchových stipendií žákům vzdělávajících se v oborech žádaných na trhu práce, pokračování projektu TECHNOhrátky, podpory práce s nadanými žáky (např. mezinárodní soutěže ŘEMESLO/SKILL, projektu – Program vytváření a rozvíjení zájmu žáků o vědecké a technické obory v Pardubickém kraji, programu Pk – Podpora talentované mládeže)
zapojení žáků základních škol do mimoškolních aktivit ve středních školách zaměřených na popularizaci zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel (např. formou organizování technicky zaměřených kroužků pro žáky základních škol v odborných učebnách a dílnách středních škol)
mobilitu žáků za účelem zvyšování či prohlubování jejich praktických
a teoretických znalostí zejména v technických a přírodovědných oborech
a řemeslech
mobilitu pedagogických pracovníků škol a školských zařízení za účelem výměny zkušeností a tvorby či inovace učebních materiálů pro výuku zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel
Vyšší odborné vzdělávání
Přístup k vyššímu odbornému vzdělávání
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
zřizovat či podporovat zápis nové vyšší odborné školy do rejstříku škol
a školských zařízení nebo navyšovat kapacity a místa poskytovaného vzdělávání stávajících vyšších odborných škol pouze ve výjimečných a odůvodněných případech (např. ve školách s obory technického nebo přírodovědného zaměření) v návaznosti na demografický vývoj
Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími
potřebami
Přístup ke vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacímipotřebami
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
podporovat kvalitní předškolní vzdělávání pro cílové skupiny dětí ve smyslu prevence a kompenzace sociálního znevýhodnění
zprostředkovat informace o programech dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků směřujících k získávání znalostí a dovedností potřebných pro
uplatňování podpůrných opatření (např. prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje)
nabízet prostřednictvím Centra celoživotního vzdělávání – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Pardubického kraje vzdělávací programy k rozšiřování kvalifikace v oblasti speciální pedagogiky
hledat východiska pro zabezpečení odpovídajícího počtu asistentů pedagoga do tříd s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
podporovat zkvalitnění činnosti asistentů pedagoga zabezpečením jejich
metodického vedení a nabídkou kvalifikačních kurzů a dalších vzdělávacích programů
vytvářet podmínky ke zkvalitnění vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím vybavení škol kompenzačními a rehabilitačními
pomůckami
zpřístupnit prostřednictvím Školského portálu pedagogům i rodičům cílové skupiny žáků informace o legislativních opatřeních MŠMT a metodických materiálech vytvořených v rámci projektů OP VK
podporovat využívání rozvojových programů MŠMT zaměřených na financování podpůrných opatření (např. úvazků asistentů pedagoga, pořízení speciálních učebnic a kompenzačních pomůcek)
využít odborného a materiálního potenciálu speciálních škol k podpoře společného vzdělávání dětí a žáků v hlavním vzdělávacím proudu
sledovat průběžně naplněnost speciálních škol a v předstihu reagovat například na významný pokles žáků citlivým omezením počtu stávajících škol na jejich optimum
v regionu
Vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných
Přístup ke vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
metodické vedení v oblasti diagnostiky a využívání vhodných podpůrných opatření ve vzdělávání mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů
zkvalitnění systému řízení a zabezpečení soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání na všech úrovních
účast škol v přírodovědných a technických soutěžích a čerpání dotace
z rozvojového programu MŠMT Excelence středních škol
Základní umělecké vzdělávání
Přístup k základní umělecké vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.h další vzdělávání
podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků a vzájemné předávání zkušeností mezi partnerskými ZUŠ
nezřizovat (nepodporovat zápis) nové základní umělecké školy do rejstříku škol a školských zařízení a nenavyšovat stávající kapacity a místa poskytovaného vzdělávání základních uměleckých škol v případě, kdy souhrnné kapacity oborů
ZUŠ přesahují 20 % počtu žáků populačních ročníků v základním a středním vzdělávání
zvažovat efektivitu navyšování stávajících kapacit ZUŠ a zřizování dalších míst poskytovaného vzdělávání v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití kapacit zařízení pro zájmové vzdělávání
Zájmové vzdělávání
Přístup k zájmovému vzdělávání
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
podporovat aktivity vedoucí k osvojení zdravého životního stylu a ochraně před rizikovým chování dětí a mládeže
zvyšovat efektivitu a účelnost využívání kapacit (činností) stávajících školských zařízení pro zájmové vzdělávání
nezřizovat či nepodporovat zápis nového střediska volného času do rejstříku škol a školských zařízení vzhledem k dostatečným kapacitám (možnostem dalších činností) stávajících SVČ v kraji
navyšovat kapacity (další činnosti) SVČ a místa poskytovaných služeb stávajících školských zařízení pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, jen v míře přiměřené počtu dětí a žáků vzdělávajících se ve školách na území Pardubického kraje, v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití
stávajících kapacit zařízení pro zájmová vzdělávání
Poradenské služby
Přístup k poradenským službám
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
podporovat zaměření pedagogicko-psychologického poradenství na zjišťování míry podpory, kterou žák potřebuje při rozvoji všech typů nadání
navýšit na základě analýzy dopadů legislativních změn účinných od 1. 9. 2016 na poradenský systém počet poradenských pracovníků s ohledem na dostupné finanční zdroje
sledovat ve spolupráci s ČŠI kvalitu a efektivnost činnosti školských poradenských zařízení a přijímat odpovídající opatření k jejímu zlepšení
podporovat nastavení efektivního modelu pro poskytování vzájemně provázených služeb pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center v kraji
podporovat zvýšení odbornosti a erudovanosti poradenských pracovníků v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
podporovat vybavenost poradenských zařízení diagnostickými nástroji a metodami (např. dynamické postupy práce, testové baterie s aktuálními normami, metody adaptivních dovedností)
zvážit změnu organizačního uspořádání speciálně pedagogických center (oddělení jejich činnosti od speciálních škol)
podporovat rozvoj kariérového poradenství jako nástroje ke správné volbě vzdělávací cesty a profesního zaměření žáků (zajistit prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje informace v oblasti kariérového poradenství)
Prevence rizikového chování dětí a mládeže
Přístup k prevenci rizikového chování dětí a mládeže
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
XX.b kriminalita a prevence kriminality
vznik koordinovaného systému primární prevence založeného na spolupráci
klíčových subjektů působících v oblasti primární prevence v kraji
vzdělávání pedagogických pracovníků na všech úrovních v oblasti primární
prevence rizikového chování (zejména školních metodiků prevence)
činnost Š/ŠZ a dalších subjektů pracujících v této oblasti – příprava zavedení dotačního programu Pardubického kraje na podporu primární prevence rizikového
chování
integraci primární prevence do běžné činnosti škol a školských zařízení
prostřednictvím povinných, povinně volitelných i volitelných předmětů
metodickou pomoc při tvorbě systému primární prevence ve školách a školských zařízeních (např. prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje)
Ubytovací zařízení a zařízení školního stravování
Přístup ke školským ubytovacím zařízením
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
nezřizovat či nepodporovat zápis nového školského ubytovacího zařízení do rejstříku škol a školských zařízení vzhledem k dostatečným stávajícím kapacitám školských ubytovacích zařízení v kraji
navyšovat kapacity a místa poskytovaných služeb stávajících školských ubytovacích zařízení pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, jen v míře přiměřené počtu dětí, žáků a studentů vzdělávajících se ve školách na území Pardubického kraje a v návaznosti na demografický vývoj
upřednostnit centralizaci ubytovacích zařízení před provozem málo naplněných
domovů mládeže či internátů z důvodu vysokých nároků na provozní náklady a na reprodukci majetku
Přístup k zařízením školního stravování
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
vytvářet podmínky pro kvalitnější nabídku stravovacích služeb v souladu se zdravým životním stylem (prevence dětské obezity) s využitím moderních trendů přípravy a technologie úprav jídel
podporovat vedení dětí a žáků k dodržování zásad zdravé výživy a k osvojování správných stravovacích návyků
nezřizovat či nepodporovat zápis nového zařízení školního stravování do rejstříku škol a školských zařízení vzhledem k dostatečným stávajícím kapacitám zařízení školního stravování v kraji (s výjimkou u nově vznikajících škol)
navyšovat kapacity a místa poskytovaných služeb stávajících zařízení školního stravování pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, jen v míře přiměřené počtu dětí, žáků a studentů vzdělávajících se ve školách na území Pardubického kraje a v návaznosti na demografický vývoj
Ústavní výchova (dětské domovy)
Přístup k ústavní výchově (dětské domovy)
Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
IX.d sociální infrastruktura
IX.f transformace sociálních služeb
sledovat průběžně naplněnost DD a přijímat organizační opatření k jejich
efektivnímu využití podle potřeb klientů
vytvořit transformační plány pro každý DD včetně plánu vytvoření ambulantních a terénních preventivních podpůrných služeb, příp. pobytových služeb pro děti s rodiči či denních stacionářů
předejít rozvoji rizikového chování dětí a usilovat o úspěšný návrat dítěte do biologické rodiny prostřednictvím poskytování preventivně výchovné péče v DD
podporovat v rámci mezirezortní spolupráce rodičovské kompetence ve smyslu možnosti návratu dítěte do biologické rodiny
zabezpečit v souvislosti se změnami v oblasti péče o ohrožené děti další vzdělávání pracovníků DD zaměřené na jejich uplatnění v nově se tvořícím systému a adaptaci na jiné formy práce
Úloha a podpora pedagogických pracovníků
Přístup k úloze a podpoře pedagogických pracovníků
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
rozvoj metodiky a řízení škol a školských zařízeni (manažerské dovednosti ředitele Š/ŠZ, řízení pedagogického sboru pro zástupce ředitelů, vedoucí předmětových komisí, metodiky a další osoby)
nové formy a metody práce v rámci pedagogického procesu (na aktivizující formy výuky – názorně-demonstrační, badatelsky orientované, projektové aj.)
Další vzdělávání v rámci celoživotního učení
Přístup k dalšímu vzdělávání v rámci celoživotního učení
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji
Přístup k environmentální výchově a výchově k udržitelnému rozvoji
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání