| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Pardubického kraje 2016-2020 |
| Předškolní vzdělávání |
| Přístup k předškolnímu vzdělávání |
| rovný přístup k předškolnímu vzdělávání a dostupnost předškolního vzdělávání |
| vznik nových mateřských škol či navyšování kapacit a míst poskytovaného vzdělávání mateřských škol pouze v odůvodněných případech v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití stávajících kapacit mateřských
škol |
| zaměření dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na oblast vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných) |
| seznamování dětí s cizím jazykem přiměřeným způsobem odpovídajícím jejich věku a možnostem |
| vedení dětí ke zdravému životnímu stylu |
| zajištění odborné péče pro děti s vadami řeči (např. formou proškolení
pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci v jednotlivých mateřských
školách) |
| poskytovat metodickou pomoc pracovníkům mateřských škol prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje |
| vytváření podmínek pro prezentaci aktivit mateřských škol na Školském portálu Pardubického kraje |
| Základní vzdělávání |
| Přístup k základnímu vzdělávání |
| rovný přístup k základnímu vzdělávání a dostupnost základního vzdělávání |
| vznik nových základních škol či navyšování kapacit a míst poskytovaného vzdělávání základních škol pouze v odůvodněných případech v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití stávajících kapacit základních
škol |
| zaměření dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na oblast vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně žáků mimořádně nadaných) |
| vedení žáků ke zdravému životnímu stylu |
| zajištění odborné péče pro děti s vadami řeči (např. formou proškolení
pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci v jednotlivých základních školách) |
| metodickou pomoc pracovníkům základních škol prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje |
| vytváření podmínek pro prezentaci aktivit základních škol na Školském portálu Pardubického kraje |
| Střední vzdělávání (včetně konzervatoře) |
| Přístup k střednímu vzdělávání (včetně konzervatoře) |
| spolupráci středních škol s dalšími partnery (např. zaměstnavateli, partnerskými školami, vysokými školami, výzkumnými institucemi, nestátními neziskovými organizacemi) při řešení technických a technologických problémů a aktualizaci výukových materiálů a popularizaci zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel |
| zlepšování podmínek pro zavádění inovativních technologií do výuky a jejich vyšší propojení s moderními výukovými metodami |
| zkvalitnění výuky technických a přírodovědných oborů prostřednictvím
modernizace učebních materiálů a pomůcek, inovací materiálně technického vybavení a vyšším využitím ICT |
| odborné vzdělávání formou uzavírání sektorových dohod, organizování kulatých stolů, podpory pořádání prezentačních burz firem v rámci mikroregionů,mediálních kampaní a prezentací škol, poskytování prospěchových stipendií žákům vzdělávajících se v oborech žádaných na trhu práce, pokračování projektu TECHNOhrátky, podpory práce s nadanými žáky (např. mezinárodní soutěže ŘEMESLO/SKILL, projektu – Program vytváření a rozvíjení zájmu žáků o vědecké a technické obory v Pardubickém kraji, programu Pk – Podpora talentované mládeže) |
| zapojení žáků základních škol do mimoškolních aktivit ve středních školách zaměřených na popularizaci zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel (např. formou organizování technicky zaměřených kroužků pro žáky základních škol v odborných učebnách a dílnách středních škol) |
| mobilitu žáků za účelem zvyšování či prohlubování jejich praktických
a teoretických znalostí zejména v technických a přírodovědných oborech
a řemeslech |
| mobilitu pedagogických pracovníků škol a školských zařízení za účelem výměny zkušeností a tvorby či inovace učebních materiálů pro výuku zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel |
| zajištění ICT vybavenosti škol a školských zařízení |
| jazykové vzdělávání – výběr škol dle výše časové dotace pro výuku jazyků a počtu vyučovaných cizích jazyků stanovených rámcovým vzdělávacím programem (případně školním vzdělávacím programem) oborů vzdělání dané školy |
| bezpečné prostředí pro vzdělávání a zdravý sociální, psychický i fyzický vývoj všech účastníků vzdělávání |
| Vyšší odborné vzdělávání |
| Přístup k vyššímu odbornému vzdělávání |
| zřizovat či podporovat zápis nové vyšší odborné školy do rejstříku škol
a školských zařízení nebo navyšovat kapacity a místa poskytovaného vzdělávání stávajících vyšších odborných škol pouze ve výjimečných a odůvodněných případech (např. ve školách s obory technického nebo přírodovědného zaměření) v návaznosti na demografický vývoj |
| utlumovat obory, jejichž absolventi jsou obtížně uplatnitelní na trhu práce, a dále obory, u kterých je vhodnější realizovat vzdělávání na úrovni bakalářského studia |
| propojovat struktury oborů
vyššího odborného vzdělávání s potřebami trhu práce |
| Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími
potřebami |
| Přístup ke vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacímipotřebami |
| podporovat kvalitní předškolní vzdělávání pro cílové skupiny dětí ve smyslu prevence a kompenzace sociálního znevýhodnění |
| zprostředkovat informace o programech dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků směřujících k získávání znalostí a dovedností potřebných pro
uplatňování podpůrných opatření (např. prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje) |
| nabízet prostřednictvím Centra celoživotního vzdělávání – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Pardubického kraje vzdělávací programy k rozšiřování kvalifikace v oblasti speciální pedagogiky |
| hledat východiska pro zabezpečení odpovídajícího počtu asistentů pedagoga do tříd s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
| podporovat zkvalitnění činnosti asistentů pedagoga zabezpečením jejich
metodického vedení a nabídkou kvalifikačních kurzů a dalších vzdělávacích programů |
| podporovat rozvoj systému logopedické péče v kraji |
| vytvářet podmínky ke zkvalitnění vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím vybavení škol kompenzačními a rehabilitačními
pomůckami |
| zpřístupnit prostřednictvím Školského portálu pedagogům i rodičům cílové skupiny žáků informace o legislativních opatřeních MŠMT a metodických materiálech vytvořených v rámci projektů OP VK |
| podporovat využívání rozvojových programů MŠMT zaměřených na financování podpůrných opatření (např. úvazků asistentů pedagoga, pořízení speciálních učebnic a kompenzačních pomůcek) |
| využít odborného a materiálního potenciálu speciálních škol k podpoře společného vzdělávání dětí a žáků v hlavním vzdělávacím proudu |
| sledovat průběžně naplněnost speciálních škol a v předstihu reagovat například na významný pokles žáků citlivým omezením počtu stávajících škol na jejich optimum
v regionu |
| podporovat zápis nových oborů vzdělání kategorie dosaženého vzdělání E jen ve středních školách samostatně zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (případně utlumit tyto obory v běžných středních školách s ohledem na
počet vzdělávaných žáků a demografický vývoj) |
| podporovat zajištění bezbariérového přístupu a možnosti pohybu tělesně
postižených žáků ve zřizovaných školách |
| Vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných |
| Přístup ke vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných |
| rozvoj odborných kompetencí pedagogických pracovníků |
| metodické vedení v oblasti diagnostiky a využívání vhodných podpůrných opatření ve vzdělávání mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů |
| pokračování programu Podpora talentovaných (nadaných) žáků (Mladý talent) |
| koordinaci a metodické vedení činnosti organizátorů soutěží, odborných garantů a krajských komisí |
| zkvalitnění systému řízení a zabezpečení soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání na všech úrovních |
| účast škol v přírodovědných a technických soutěžích a čerpání dotace
z rozvojového programu MŠMT Excelence středních škol |
| vzájemnou spolupráci všech aktérů podílejících se na rozvoji nadání a péči o nadané, zejména spolupráci škol a středisek volného času s využitím stávajících
personálních a prostorových kapacit středisek |
| monitorování a vyhodnocování výsledků a úspěchů žáků a škol v soutěžích |
| posilování metodické podpory a vytváření podmínek pro prezentaci aktivit souvisejících s nadanými dětmi, žáky a studenty prostřednictvím Školského portálu
Pardubického kraje |
| Základní umělecké vzdělávání |
| Přístup k základní umělecké vzdělávání |
| podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků a vzájemné předávání zkušeností mezi partnerskými ZUŠ |
| nezřizovat (nepodporovat zápis) nové základní umělecké školy do rejstříku škol a školských zařízení a nenavyšovat stávající kapacity a místa poskytovaného vzdělávání základních uměleckých škol v případě, kdy souhrnné kapacity oborů
ZUŠ přesahují 20 % počtu žáků populačních ročníků v základním a středním vzdělávání |
| zvažovat efektivitu navyšování stávajících kapacit ZUŠ a zřizování dalších míst poskytovaného vzdělávání v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití kapacit zařízení pro zájmové vzdělávání |
| vyžadovat při zápisu nových odloučených pracovišť stávajících ZUŠ mimo území kraje, v níž má právnická osoba vykonávající činnost ZUŠ sídlo, souhlas obou místně příslušných krajských úřadů |
| posilovat metodickou podporu pracovníků ZUŠ prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje |
| vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit ZUŠ na Školském portálu Pardubického kraje |
| Jazykové vzdělávání |
| Přístup k jazykovému vzdělávání |
| projekty mobilit žáků a pracovníků škol |
| vzdělávání pedagogických pracovníků k získávání a rozvoji jazykových
kompetencí |
| Zájmové vzdělávání |
| Přístup k zájmovému vzdělávání |
| podporovat rovný přístup k zájmovému vzdělávání a dostupnost zájmového
vzdělávání |
| podporovat zvyšování pedagogické kvalifikace externích pedagogických
pracovníků SVČ |
| posilovat metodickou podporu pracovníků SVČ prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje |
| vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit SVČ na Školském portálu Pardubického kraje |
| podporovat spolupráci organizací zabývajících se volnočasovými aktivitami dětí a mládeže |
| podporovat aktivity vedoucí k osvojení zdravého životního stylu a ochraně před rizikovým chování dětí a mládeže |
| podporovat činnost SVČ podílejících se na zabezpečení okresních a krajských kol soutěží a přehlídek |
| zvyšovat efektivitu a účelnost využívání kapacit (činností) stávajících školských zařízení pro zájmové vzdělávání |
| nezřizovat či nepodporovat zápis nového střediska volného času do rejstříku škol a školských zařízení vzhledem k dostatečným kapacitám (možnostem dalších činností) stávajících SVČ v kraji |
| navyšovat kapacity (další činnosti) SVČ a místa poskytovaných služeb stávajících školských zařízení pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, jen v míře přiměřené počtu dětí a žáků vzdělávajících se ve školách na území Pardubického kraje, v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití
stávajících kapacit zařízení pro zájmová vzdělávání |
| navyšovat kapacity ŠD s ohledem na změny počtu žáků v 1. až 3. ročníku
základních škol |
| Poradenské služby |
| Přístup k poradenským službám |
| podporovat zaměření pedagogicko-psychologického poradenství na zjišťování míry podpory, kterou žák potřebuje při rozvoji všech typů nadání |
| navýšit na základě analýzy dopadů legislativních změn účinných od 1. 9. 2016 na poradenský systém počet poradenských pracovníků s ohledem na dostupné finanční zdroje |
| využít pro zlepšení poradenských služeb stávající i připravované materiály (nástroje) |
| sledovat ve spolupráci s ČŠI kvalitu a efektivnost činnosti školských poradenských zařízení a přijímat odpovídající opatření k jejímu zlepšení |
| podporovat nastavení efektivního modelu pro poskytování vzájemně provázených služeb pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center v kraji |
| podporovat zvýšení odbornosti a erudovanosti poradenských pracovníků v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků |
| podporovat vybavenost poradenských zařízení diagnostickými nástroji a metodami (např. dynamické postupy práce, testové baterie s aktuálními normami, metody adaptivních dovedností) |
| zvážit změnu organizačního uspořádání speciálně pedagogických center (oddělení jejich činnosti od speciálních škol) |
| podporovat rozvoj kariérového poradenství jako nástroje ke správné volbě vzdělávací cesty a profesního zaměření žáků (zajistit prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje informace v oblasti kariérového poradenství) |
| podporovat zavedení testování metody HAMET 2 do kariérového poradenství pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky – cizince |
| posilovat metodickou podporu pracovníků pedagogicko-psychologických poraden
a speciálně pedagogických center prostřednictvím Školského portálu Pardubického
kraje |
| Prevence rizikového chování dětí a mládeže |
| Přístup k prevenci rizikového chování dětí a mládeže |
| vznik koordinovaného systému primární prevence založeného na spolupráci
klíčových subjektů působících v oblasti primární prevence v kraji |
| vzdělávání pedagogických pracovníků na všech úrovních v oblasti primární
prevence rizikového chování (zejména školních metodiků prevence) |
| činnost Š/ŠZ a dalších subjektů pracujících v této oblasti – příprava zavedení dotačního programu Pardubického kraje na podporu primární prevence rizikového
chování |
| integraci primární prevence do běžné činnosti škol a školských zařízení
prostřednictvím povinných, povinně volitelných i volitelných předmětů |
| organizaci porad metodiků prevence při pedagogicko-psychologických poradnách |
| metodickou pomoc při tvorbě systému primární prevence ve školách a školských zařízeních (např. prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje) |
| monitorování výskytu rizikového chování dětí a mládeže v kraji |
| zajištění činnosti Krajského centra primární prevence Ústí nad Orlicí |
| certifikaci programů primární prevence a certifikované poskytovatele primární prevence |
| zveřejňování informací vztahujících se k primární prevenci na Školském portálu Pardubického kraje |
| provoz webových stránek Výchova ke zdraví (www.vychovakezdravi.cz) |
| zapojení stávajících a dalších škol do krajské sítě škol podporujících zdraví |
| využívání osvědčených a dlouhodobých programů primární prevence a příkladů
dobré praxe ve školách a školských zařízení Pk |
| pořádání krajských konferencí k primární prevenci rizikového chování dětí a mládeže |
| Ubytovací zařízení a zařízení školního stravování |
| Přístup ke školským ubytovacím zařízením |
| vytvářet podmínky pro kvalitnější nabídku poskytovaných ubytovacích služeb |
| zvyšovat efektivitu a účelnost využívání stávajících kapacit školských ubytovacích
zařízení |
| nezřizovat či nepodporovat zápis nového školského ubytovacího zařízení do rejstříku škol a školských zařízení vzhledem k dostatečným stávajícím kapacitám školských ubytovacích zařízení v kraji |
| navyšovat kapacity a místa poskytovaných služeb stávajících školských ubytovacích zařízení pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, jen v míře přiměřené počtu dětí, žáků a studentů vzdělávajících se ve školách na území Pardubického kraje a v návaznosti na demografický vývoj |
| upřednostnit centralizaci ubytovacích zařízení před provozem málo naplněných
domovů mládeže či internátů z důvodu vysokých nároků na provozní náklady a na reprodukci majetku |
| posilovat metodickou podporu pracovníků DM a internátů prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje |
| vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit DM a internátů na Školském portálu Pardubického kraje |
| Přístup k zařízením školního stravování |
| vytvářet podmínky pro kvalitnější nabídku stravovacích služeb v souladu se zdravým životním stylem (prevence dětské obezity) s využitím moderních trendů přípravy a technologie úprav jídel |
| podporovat vedení dětí a žáků k dodržování zásad zdravé výživy a k osvojování správných stravovacích návyků |
| nezřizovat či nepodporovat zápis nového zařízení školního stravování do rejstříku škol a školských zařízení vzhledem k dostatečným stávajícím kapacitám zařízení školního stravování v kraji (s výjimkou u nově vznikajících škol) |
| navyšovat kapacity a místa poskytovaných služeb stávajících zařízení školního stravování pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, jen v míře přiměřené počtu dětí, žáků a studentů vzdělávajících se ve školách na území Pardubického kraje a v návaznosti na demografický vývoj |
| podporovat vzdělávání nepedagogických pracovníků v oblasti školního stravování a rozvoj jejich profesních kompetencí |
| posilovat metodickou podporu pracovníků ŠJ prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje |
| vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit ŠJ na Školském portálu Pardubického kraje |
| Ústavní výchova (dětské domovy) |
| Přístup k ústavní výchově (dětské domovy) |
| sledovat průběžně naplněnost DD a přijímat organizační opatření k jejich
efektivnímu využití podle potřeb klientů |
| vytvořit transformační plány pro každý DD včetně plánu vytvoření ambulantních a terénních preventivních podpůrných služeb, příp. pobytových služeb pro děti s rodiči či denních stacionářů |
| předejít rozvoji rizikového chování dětí a usilovat o úspěšný návrat dítěte do biologické rodiny prostřednictvím poskytování preventivně výchovné péče v DD |
| podporovat v rámci mezirezortní spolupráce rodičovské kompetence ve smyslu možnosti návratu dítěte do biologické rodiny |
| zabezpečit v souvislosti se změnami v oblasti péče o ohrožené děti další vzdělávání pracovníků DD zaměřené na jejich uplatnění v nově se tvořícím systému a adaptaci na jiné formy práce |
| motivovat vedoucí pracovníky dětských domovů k využívání Standardů kvality
k metodickému vedení, sebereflexi a sebehodnocení všech pracovníků zařízení |
| podpořit zvyšování kvality ústavní péče snižováním počtu dětí ve skupinách |
| Úloha a podpora pedagogických pracovníků |
| Přístup k úloze a podpoře pedagogických pracovníků |
| rozvoj metodiky a řízení škol a školských zařízeni (manažerské dovednosti ředitele Š/ŠZ, řízení pedagogického sboru pro zástupce ředitelů, vedoucí předmětových komisí, metodiky a další osoby) |
| metodická podpora začínajících učitelů |
| nové formy a metody práce v rámci pedagogického procesu (na aktivizující formy výuky – názorně-demonstrační, badatelsky orientované, projektové aj.) |
| oblast vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně mimořádně nadaných) |
| síťování a spolupráci inovativních škol |
| stínování (shadowing) pro pedagogy cizích jazyků, matematiky, přírodovědných a technických předmětů |
| Další vzdělávání v rámci celoživotního učení |
| Přístup k dalšímu vzdělávání v rámci celoživotního učení |
| provázanost dalšího vzdělávání s počátečním vzděláváním |
| informovanost o významu dalšího vzdělávání a seznamovat prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje se vzdělávacími aktivitami v Pk |
| zvyšování kvality dalšího vzdělávání |
| přenos požadavků trhu práce do vzdělávacího procesu |
| spolupráce s Úřadem práce ČR v oblasti zabezpečené či zvolené rekvalifikace |
| spolupráce firem a středních škol v rámci Národní soustavy kvalifikací |
| vzdělávání nad rámec požadavků zaměstnavatelů – zejména znevýhodněných skupin (např. matek na rodičovské dovolené) |
| vytváření podmínek k dialogu mezi školami, zaměstnavateli a vzdělávacími
institucemi |
| Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji |
| Přístup k environmentální výchově a výchově k udržitelnému rozvoji |
| realizace průběžných úkolů Krajské koncepce environmentálního vzdělávání,
výchovy a osvěty Pardubického kraje |
| rozšíření sítě škol zaměřených na komplexní ekologickou výchovu |
| pokračování v začleňování EVVO a udržitelného rozvoje do života škol
a školských zařízení |
| vzdělávání pedagogů a dalších pracovníků škol a školských zařízení vedoucí k udržitelnému rozvoji |
| práce a vzdělávání koordinátorů EVVO |
| realizace výchovně vzdělávacích projektů a aktivit v oblasti EVVO |
| zařazování aktivit specializovaných zařízení působících v této oblasti do výuky (např. programy středisek ekologické výchovy) a jejich další rozvoj |
| popularizaci oblastí VUR a EVVO, oceňování škol, školských zařízení,
neziskových a další vzdělávacích organizací s kvalitními programy |
| zajišťování průběžné metodické a konzultační činnosti pro školy a školská zařízení v oblasti EVVO a VUR (zejména prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje) |
| rozvíjení odborného dialogu týkajícího se EVVO a VUR (výměna zkušeností, metodik, příkladů dobré praxe) a vzájemné spolupráce škol a školských zařízení se středisky ekologické výchovy a dalšími subjekty působícími v této oblasti |
| pořádání krajské konference k VUR a EVVO pro školy a školská zařízení, střediska ekologické výchovy a další organizace |
| rozvíjení spolupráce v oblasti VUR a EVVO s ostatními kraji |
| vytváření podmínek pro prezentaci aktivit v této oblasti na Školském portálu Pardubického kraje |