Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ PLZEŇSKÝ
KRAJ PLZEŇSKÝ
www stránky

KRAJ PLZEŇSKÝ

Názvy hierarchických úrovní
"Hlavní cíl"
1 "Oblast"
1.1 "Opatření DZ PK"

Rozbalit detaily

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Plzeňského kraje 2016-2020

Rozvoj regionálního školství

A Předškolní vzdělávání

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
A.1 a) Informovat zřizovatele a školy o možnostech týkajících se navyšování kapacit MŠ, případně zřizování přípravných tříd.b) Operativně reagovat na požadavky zřizovatelů či škol o změny v rejstříku škol a školských zařízení.
A.2 Vzhledem k počínajícímu poklesu počtu dětí v mateřských školách povolovat navýšení kapacit či zřízení nových mateřských škol pouze tam, kde, kde jsou kapacity opravdu nedostačující.
A.3 Informovat školy o výzvách OP VVV.
A.4 Zabezpečovat další vzdělávání pedagogických pracovníků mateřských škol na téma společného vzdělávání, poskytovat průběžnou konzultační a podpůrnou činnost v oblastech zaměřených na porozumění podpůrným opatřením, na inkluzivní pedagogiku a její zavádění do praxe.

B Základní vzdělávání

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
B.1 Využívat jednotnou diagnostiku dítěte v období předškolního věku.
Poskytnout možnosti vzdělávání v přípravných třídách základních škol všem dětem.
B.2 Zvyšovat kvality pedagogické práce na 1. stupni prostřednictvím školení a zácviku pedagogů ve využívání speciálních metod, postupů, pomůcek.
B.3 Nenavyšovat podíl žáků na nižším stupni víceletých gymnázií.
B.4 Podpořit rozvoj dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
B.5 Zabezpečovat další vzdělávání pedagogických pracovníků základních škol, poskytovat průběžnou konzultační a podpůrnou činnost v oblastech výuky matematiky, cizích jazyků, aplikace ICT do praxe, pedagogických dovedností, zlepšení oborových didaktik, zvýšení kompetencí v rozvoji podnikavosti žáků, implementace průřezových témat do výuky, lepšího ovládnutí nových technologií ve výuce, řešení výchovných problémů apod.V souvislosti s úpravou obsahu vzdělávání pro ředitele škol a školských zařízení NIDV průběžně analyzuje podmínky pro výkon řídící funkce, ředitelské kompetence, jejich skladbu a úroveň a z nich vyplývající potřeby pro další profesní rozvoj vedoucích pedagogických pracovníků. Zjištěné výsledky předávat MŠMT jako argumentační podklad pro potřebné úpravy dalšího vzdělávání a nastavení účinnější systematické podpory ředitelům škol a školských zařízení, vč. zástupců ředitelů.
B.6 Systematicky podporovat pedagogické pracovníky při rozvoji nadání u dětí a žáků, koordinovat síťování zainteresovaných stran. V rámci realizovaného Systému podpory nadání vytvořit nabídku v oblasti služeb pro pedagogické pracovníky i aktivit určených přímo pro žáky. V oblasti koncepční usilovat o úzkou spolupráci s OŠMS KÚ PK z důvodu obsahové i procesní provázanosti krajské koncepce podpory nadání s Koncepcí na podporu nadání a péče o nadané na období 2014-2020 schválenou MŠMT.Jedním z podpůrných nástrojů rozvoje talentů je i příprava a realizace soutěží, které mohou v talentovaných žácích podnítit větší zájem o příslušné vědní obory a disciplíny.Pokračovat v realizaci dotačního programu Motivace pro technické vzdělávání mládeže Plzeňského kraje pro žáky 2. stupně ZŠ.

C Střední vzdělávání

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
C.1 Oborovou nabídku škol aktualizovat podle skutečných potřeb zaměstnavatelů a podle uplatnitelnosti absolventů oborů na trhu práce popř. s přihlédnutím k jejich úspěšnosti v dalším vzdělávání.Podle těchto kritérií postupovat i při povolování otevírání prvních ročníků přípravy.
C.2 V systému financování podpořit obory, jejichž absolventi jsou na trhu práce dlouhodobě uplatnitelní. Dále podpořit obory technicky zaměřené a obory zemědělské.
C.3 Inovovat ŠVP podle upravených a schválených RVP. Při inovaci vycházet z dosavadních zkušeností s uplatnitelností absolventů na trhu práce a z potřeb zaměstnavatelů. K tomu využít závěry a náměty z projektu POSPOLU.
C.4 Při inovaci ŠVP klást důraz na posilování odborné složky přípravy žáků v jednotlivých oborech, především technicky zaměřených.
C.5 Zaměřit se na návaznost výuky cizích jazyků mezi základní a střední školou. Ve větší míře popularizovat výuku německého jazyka.
C.6 Spolupodílet se na hodnocení současného dvoustupňového kurikula a na úpravách a zjednodušení mechanismu úprav ŠVP.
C.7 Na základě úprav provedených v RVP provést úpravy ŠVP, specifikovat standardy s důrazem na matematické, přírodovědné a polytechnické dovednosti žáků a na rozvíjení odborné a podnikatelské kompetence.Snažit se o zestručnění ŠVP tak, aby se stal srozumitelnějším pro žáky, pedagogickou i nepedagogickou veřejnost.
C.8 Při úpravách ŠVP brát v úvahu profesní kvalifikace a systémově navázat na budoucí požadavky trhu práce.
C.9 Podporovat realizaci odborné složky přípravy žáků (praxe, odborný výcvik, stáže) na pracovištích zaměstnavatelů, a přiblížit tak budoucím absolventům práci v reálném pracovním prostředí.
C.10 Pro lepší uplatnitelnost absolventů škol podporovat spolupráci škol, zaměstnavatelů a sociálních partnerů. Zveřejňovat příklady dobré spolupráce mezi školou a firmou.
C.11 Postupně zavádět povinnou přijímací zkoušku do všech oborů, které poskytují střední vzdělání s maturitní zkouškou v denní formě studia (mimo obory, kde je součástí přijímacího řízení talentová zkouška).
C.12 Podporovat zařazení matematiky jako třetí povinné zkoušky ve společné části maturitní zkoušky.
C.13 Zavést systém jednotného zadávání závěrečných zkoušek u všech učebních oborů kategorie H a E. Postupně připravovat školy na elektronizaci celého systému jednotného zadávání závěrečných zkoušek.

D Vyšší odborné vzdělávání

Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
D.1 Nadále podporovat akreditaci profesně orientovaných oborů, které budou prakticky zaměřené a které budou doplňovat nabídku bakalářských oborů vysokých škol.Podporovat spolupráci odborníků z praxe při výuce a při absolutoriích.Prohlubovat spolupráci škol s firmami a zaměstnavateli při odborné praxi studentů.
D.2 Podporovat kompatibilitu oborů VOŠ a bakalářských oborů vysokých škol, uznávání kreditů získaných ve VOV.

E Strategie dalšího rozvoje sítě škol a školských zařízení

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
E.1 Hlavní cíle změn ve školském rejstříku v letech 2016–2020
E.2 Kritéria procesu schvalování změn ve školském rejstříku krajským úřadem Plzeňského kraje a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy

F Zefektivnění systému hodnocení žáků, škol a školského systému

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
F.1 DVPP pro učitele.Pracovat s oblastmi, které chceme rozvíjet, a sledovat výsledky žáků – matematická gramotnost, finanční, čtenářská, strategie plánování, práce s informacemi a jejich souvislostmi.
F.2 Systematicky podporovat pedagogické pracovníky v oblasti evaluace, především v tématech autoevaluace, formativního hodnocení, sumativního hodnocení, benchmarkingu, benchlearningu, map pokroku žáka aj. Pravidelně ve spolupráci s Českou školní inspekcí nabízet semináře členěné dle druhu škol s cílem propojení externí a interní evaluace na základě modelu Kvalitní školy.NIDV, krajské pracoviště Plzeň je zapojeno do školení pro funkce definované zákonem č. 561/2004 Sb., v platném znění, zajištující chod procesů maturitní zkoušky na školách, a dále školení lektorského týmu – CISKOM. Konkrétně zajišťuje přípravu personální infrastruktury (školení pedagogických pracovníků) pro společnou část maturitní zkoušky, jedná se o školení ředitelů a zástupců ředitelů škol, školních maturitních komisařů, předsedů maturitních komisí, hodnotitelů písemné práce a hodnotitelů ústní zkoušky, zadavatelů, hodnotitelů s PUP a zadavatelů s PUP.

G Rovné příležitosti ve vzdělávání, poradenství, vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
G.1 Uplatňovat diagnostické postupy zaměřené na vyhodnocení potřebnosti a efektivity konkrétních podpůrných opatření ve vzdělávání každého jedince s potřebou podpůrných opatření a zajistit kvalitní proškolení v postupech identifikace vhodných podpůrných opatření žáka.
G.2 Podpořit vhodnými prostředky (DVPP, metodické vedení apod.) práci škol v začleňování cizinců do výuky ve školách. Zabezpečit systematickou, metodickou, vzdělávací a konzultační podporu školám, pedagogickým pracovníkům i samotným rodinám při začleňování a vzdělávání dětí/žáků-cizinců do vzdělávacího systému ČR. Každé krajské pracoviště NIDV poskytuje informace a „centralizovanou“ podporu prostřednictvím navazování spolupráce s odborníky a partnery v kraji, především s OŠMS KÚ PK. Základní informace jsou k dispozici na speciálně vytvořené stránce NIDV k problematice cizinců - http://cizinci.nidv.cz
G.3 Informovat ŠPZ o dotačním programu na poskytnutí finančních prostředků k nákupu nových diagnostických nástrojů a k zajištění zaškolení v práci s těmito diagnostickými nástroji pro pracovníky poradenských zařízení.
G.4 Informovat o dotačních programech, které zajistí kontinuitu realizovaných činností a stabilitu financování programů primární prevence a současně budou adekvátněji reagovat na školní rok (nikoliv na fiskální dotační rok). Spolupráce s MŠMT.
G.5 Vyhlašovat dotační program Podpora preventivních aktivit a výchovy k toleranci .
G.6 Pravidelně organizovat a zajišťovat setkání krajské pracovní skupiny PPRCH.
G.7 Zkvalitnit programy specifické primární prevence realizované školami a školskými zařízeními a nestátními neziskovými organizacemi (cílené vzdělávání, metodická podpora).
G.8 Naplňovat cíle Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013-2018 a Plánu primární prevence rizikového chování Plzeňského kraje (2013-2016).
G.9 Vytvářet podmínky pro poskytování kvalitních služeb na všech úrovních systému primární prevence rizikového chování, zejména zajistit služby metodiků prevence v PPP.
G.10 Podporovat další vzdělávání metodiků prevence v PPP, školních metodiků prevence i pedagogických pracovníků škol v oblasti prevence rizikového chování.
G.11 Na základě platné legislativy vytvořit podmínky pro činnost školních speciálních pedagogů a školních psychologů ve školách za jednotného metodického vedení.
G.12 Přizpůsobit počty poradenských pracovníků potřebám jednotlivých školských zařízení tak, aby mohly být naplňovány legislativní změny a zajištěna dobrá dostupnost poradenských služeb.
G.13 Služby školských poradenských zařízení přibližovat klientům také zřizováním odloučených pracovišť pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center.
G.14 Koordinovat a metodicky vést školní metodiky prevence prostřednictvím krajských školských koordinátorů prevence a metodiků prevence v pedagogicko-psychologických poradnách.
G.15 V rámci opatření na podporu odborného vzdělávání se v oblasti kariérového poradenství zaměřit především na následujících kroky: a) rozvíjet informační systém na podporu kvalifikovaného rozhodování o volbě profese a k ní vedoucí vzdělávací dráhy,b) provázat kariérové poradenství s potřebami trhu práce (např. zajištění vzdělávání kariérových poradců 2. stupně ZŠ a SŠ ke znalostem reálného pracovního prostředí),c) podporovat činnost nově vzniklého Informačně vzdělávacího střediska Plzeňského kraje INFOKARIÉRA,d) usilovat o posílení role výchovného poradce pro kariérové poradenství na školách, který bude poskytovat informace o možnostech uplatnění na trhu práce a bude individuálně pracovat s jednotlivými žáky,e) zvyšovat informovanost o možnostech uplatnění dívek v technických, přírodovědných a ICT oborech, podporovat motivační aktivity směřující k většímu zapojení dívek do technických, přírodovědných a ICT oborů se zohledněním problematiky rovných příležitostí při uplatnění dívek a žen na trhu práce.

H Zlepšení podmínek pedagogických pracovníků

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
XXI.b zájmová činnost a rekreace
H.1 Připravit systémový projekt na pilotní ověřování všech procesů kariérního systému učitelů ve všech krajích ČR, tedy i v Plzeňském. Kariérní systém je svázán s kvalitou vzdělávání ve školách a je podmíněn profesním rozvojem učitelů. Stal se důležitou součástí všech strategických dokumentů MŠMT, zejména aktuálního Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR a Strategie vzdělávací politiky 2020. V koncepční oblasti bude vhodné provázat krajské koncepce podpory kvality vzdělávání a profesního rozvoje učitelů s navrženou koncepcí kariérního systému a profesního rozvoje učitelů, které budou pilotně ověřovány a zaváděny do praxe.
H.2 Realizovat zdělávání v oblasti priorit státní vzdělávací politiky, vzdělávání pedagogických pracovníků v programech vycházejících z aktuálních vládních usnesení zaměřené na oblasti, které vyžadují zvýšenou pozornost a péči. V této souvislosti lze očekávat nabídku vzdělávacích aktivit provázející zavádění kariérního systému, resp. profesního rozvoje učitelů do praxe (adaptační období začínajících učitelů, podpora uvádějících učitelů, metodiky pro ředitele škol…).
H.3 Analyzovat podmínky k plánování, realizaci a vyhodnocení účinnosti DVPP v praxi škol a školských zařízení, výsledky poskytuje MŠMT k dalšímu postupu, aktivně se účastní inovačních procesů v rámci DVPP na státní úrovni.
H.4 Systematicky podporovat pedagogické pracovníky v oblasti matematiky a přírodovědných předmětů, v oblasti rozvíjení podnikatelských dovedností, iniciovat vzájemná setkávání a sdílení dobré praxe, ideálně ve spolupráci s dalšími významnými aktéry v kraji, především ZČU v Plzni a KCVJŠ.
H.5 V souvislosti s implementací kariérního systému, resp. profesního rozvoje učitelů připravit systematickou podporu začínajících učitelů, uvádějících učitelů a ředitelů škol, a to včetně zařazení méně obvyklých forem podpory jako je mentoring, stínování, profesní síťování, odborný diskurz.
H.6 Analyzovat manažerské kompetence ředitelů škol a školských zařízení a z nich vyplývající potřeby pro další profesní rozvoj vedoucích pedagogických pracovníků. Zjištěné výsledky předávat MŠMT jako argumentační podklad pro potřebné úpravy dalšího vzdělávání a nastavení účinnější systematické podpory ředitelům škol a školských zařízení. V obsahu Studia pro ředitele škol a školských zařízení NIDV aktuálně akcentuje porozumění podpůrným opatřením, inkluzivní pedagogiku a její zavádění do praxe. Průběžně pořádat odborné diskuze, tzv. Kolokvia ředitelů na aktuální témata.

I Základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
I.1 Spolupracovat s ČŠI, Plzeňský inspektorát, NIDV, pracoviště Plzeň a KCVJŠ v tvorbě nabídky cílených vzdělávacích programů pro pedagogy základních uměleckých škol.
I.2 Podporovat vytváření příznivých a udržitelných podmínek pro účast dětí a mládeže v zájmovém a neformálním vzdělávání v návaznosti na školní vzdělávací programy s účastí odborných a kvalifikovaných poradců, pedagogů a mentorů.Participace studentů v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání v programech a propojení zájmového vzdělávání se ZČU a středními školami.Nabízet další vzdělávání pedagogů volného času a pracovníků pracujících s mládeží ve třech hlavních rovinách – manažerské studium řídicích pracovníků, studium pedagogiky volného času a průběžné vzdělávání, přičemž tyto možnosti jsou otevřené i pro členy NNO pracující s dětmi a mládeží ve volném čase. Součástí celostátní nabídky NIDV realizované v každém kraji jsou vzdělávací programy k prohloubení kvalifikace určené pedagogickým pracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání.
I.3 Podporovat aktivity potřebné pro rozvoj dětí a mládeže, které napomáhají smysluplnému naplňování jejich volného času v návaznosti na rovnost příležitostí se zaměřením na trhu práce a dalšímu rozvoji těchto aktivit vedoucím k pozitivnímu rozvoji dětí a mládeže s přihlédnutím k začlenění dětí a mládeže s omezenými příležitostmi. Zúčastňovat se pravidelně kulatých stolů k této tématice.
I.4 Dle možností finančně podporovat vyhlašování soutěží a trvale dbát na podporu organizátorů těchto soutěží, a to jak škol tak SVČ a DDM jako garantů všech stupňů soutěží. Systematicky podporovat pedagogické pracovníky při rozvoji nadání u dětí a žáků, tedy i odborného zaměření. V rámci realizovaného Systému podpory nadání vytvoří nabídku v oblasti služeb pro pedagogické pracovníky i aktivit určených přímo pro žáky. Prostřednictvím Krajské koordinační skupiny, jejímiž členy jsou zástupci NIDV, KÚ PK, ČŠI, PPP a škol a školských zařízení, bude informovat děti, žáky, učitele i rodiče o možnostech získání podpory v oblasti zájmového odborného vzdělávání. K tomuto účelu soustřeďuje zájemce o členství v Krajské síti podpory nadání a provozuje stránky www.talentovani.czJedním z podpůrných nástrojů rozvoje talentů je i příprava a realizace soutěží, které mohou v talentovaných žácích podnítit větší zájem o příslušné vědní obory a disciplíny. NIDV vybrané soutěže koordinuje na celostátní a mezinárodní úrovni.V rámci pomoci školám a školským zařízením při vyhledávání vhodných dotačních a rozvojových programů a zpracování projektových žádostí poskytovat konzultační služby.

J Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
J.1 Podporovat další vzdělávání koordinátorů EVVO i pedagogických pracovníků v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
J.2 Podporovat komunitní školy, zdravý fyzický rozvoj dětí, žáků a studentů prostřednictvím sportu a pobytu v přírodě.
J.3 Podporovat ekologicky šetrné provozy školních budov a pozemků.
J.4 V rámci vzdělávacích programů zajišťovat metodickou podporu pedagogů a motivaci k zařazování témat GRV do výuky. Na tvorbě vzdělávacích programů spolupracovat s řadou zainteresovaných organizací, především s NNO, vysokoškolskými pedagogy a odborníky, kteří se podílejí na obsahové tvorbě programů a z významné části je zajišťují lektorsky. Zajišťovat propagaci vzdělávacích projektů, motivaci pedagogů k aktivní účasti na vzdělávání a zprostředkovávat konzultace pedagogů s odborníky k aktuálním problémům GRV.
J.5 Podporovat soutěže a programy zaměřené na ekologii a udržitelný rozvoj.
J.6 Ocenit školy a školská zařízení, které se aktivně zapojují do realizace environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
J.7 Spolupracovat s Odborem životního prostředí KÚPK a plnit úkoly vzešlé z jednání stálé pracovní skupiny pro EVVO v Plzeňském kraji.
J.8 Naplňovat cíle Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Plzeňského kraje a Akčního plánu EVVO pro plnění cílů Koncepce EVVO Plzeňského kraje.

K Ústavní a ochranná výchova a preventivně výchovná péče

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
Zavedení a realizace standardů kvality práce v dětských domovech a zamezení rizikového chování dětí

L Další vzdělávání

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
Fungování Krajského centra vzdělávání a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky
Fungování Národního institutu pro další vzdělávání, krajského pracoviště Plzeň
Činnost Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR resp. činnost koordinátora - společnost Grafia, s.r.o.
Činnost dalších vzdělávacích institucí školského i neškolského charakteru
Podpora Plzeňského kraje dalšímu vzdělávání

M Řízení školského systému

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
M.1 V rámci individuálního projektu systémového „Strategické řízení a plánování ve školách a v územích“ nabízet školám rozvoj v oblasti strategického řízení a pedagogického vedení škol. Na úrovni MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ bude připraveno prezenční a e-learningové vzdělávání, pro mateřské a základní školy i externí odborná pomoc. V této souvislosti bude také poskytována metodická pomoc příjemcům individuálních projektů ostatních, kteří budou zpracovávat na území kraje místní akční plány. Pro ně a další aktéry ovlivňující vzdělávání v místě budou připraveny krajské konference pro výměnu zkušeností a inspirací s tvorbou územních strategií.