| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Plzeňského kraje 2016-2020 |
| Rozvoj regionálního školství |
A | Předškolní vzdělávání |
A.1 | a) Informovat zřizovatele a školy o možnostech týkajících se navyšování kapacit MŠ, případně zřizování přípravných tříd.b) Operativně reagovat na požadavky zřizovatelů či škol o změny v rejstříku škol a školských zařízení. |
A.2 | Vzhledem k počínajícímu poklesu počtu dětí v mateřských školách povolovat navýšení kapacit či zřízení nových mateřských škol pouze tam, kde, kde jsou kapacity opravdu nedostačující. |
A.3 | Informovat školy o výzvách OP VVV. |
A.4 | Zabezpečovat další vzdělávání pedagogických pracovníků mateřských škol na téma společného vzdělávání, poskytovat průběžnou konzultační a podpůrnou činnost v oblastech zaměřených na porozumění podpůrným opatřením, na inkluzivní pedagogiku a její zavádění do praxe. |
B | Základní vzdělávání |
B.1 | Využívat jednotnou diagnostiku dítěte v období předškolního věku.
Poskytnout možnosti vzdělávání v přípravných třídách základních škol všem dětem. |
B.2 | Zvyšovat kvality pedagogické práce na 1. stupni prostřednictvím školení a zácviku pedagogů ve využívání speciálních metod, postupů, pomůcek. |
B.3 | Nenavyšovat podíl žáků na nižším stupni víceletých gymnázií. |
B.4 | Podpořit rozvoj dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. |
B.5 | Zabezpečovat další vzdělávání pedagogických pracovníků základních škol, poskytovat průběžnou konzultační a podpůrnou činnost v oblastech výuky matematiky, cizích jazyků, aplikace ICT do praxe, pedagogických dovedností, zlepšení oborových didaktik, zvýšení kompetencí v rozvoji podnikavosti žáků, implementace průřezových témat do výuky, lepšího ovládnutí nových technologií ve výuce, řešení výchovných problémů apod.V souvislosti s úpravou obsahu vzdělávání pro ředitele škol a školských zařízení NIDV průběžně analyzuje podmínky pro výkon řídící funkce, ředitelské kompetence, jejich skladbu a úroveň a z nich vyplývající potřeby pro další profesní rozvoj vedoucích pedagogických pracovníků. Zjištěné výsledky předávat MŠMT jako argumentační podklad pro potřebné úpravy dalšího vzdělávání a nastavení účinnější systematické podpory ředitelům škol a školských zařízení, vč. zástupců ředitelů. |
B.6 | Systematicky podporovat pedagogické pracovníky při rozvoji nadání u dětí a žáků, koordinovat síťování zainteresovaných stran. V rámci realizovaného Systému podpory nadání vytvořit nabídku v oblasti služeb pro pedagogické pracovníky i aktivit určených přímo pro žáky. V oblasti koncepční usilovat o úzkou spolupráci s OŠMS KÚ PK z důvodu obsahové i procesní provázanosti krajské koncepce podpory nadání s Koncepcí na podporu nadání a péče o nadané na období 2014-2020 schválenou MŠMT.Jedním z podpůrných nástrojů rozvoje talentů je i příprava a realizace soutěží, které mohou v talentovaných žácích podnítit větší zájem o příslušné vědní obory a disciplíny.Pokračovat v realizaci dotačního programu Motivace pro technické vzdělávání mládeže Plzeňského kraje pro žáky 2. stupně ZŠ. |
C | Střední vzdělávání |
C.1 | Oborovou nabídku škol aktualizovat podle skutečných potřeb zaměstnavatelů a podle uplatnitelnosti absolventů oborů na trhu práce popř. s přihlédnutím k jejich úspěšnosti v dalším vzdělávání.Podle těchto kritérií postupovat i při povolování otevírání prvních ročníků přípravy. |
C.2 | V systému financování podpořit obory, jejichž absolventi jsou na trhu práce dlouhodobě uplatnitelní. Dále podpořit obory technicky zaměřené a obory zemědělské. |
C.3 | Inovovat ŠVP podle upravených a schválených RVP. Při inovaci vycházet z dosavadních zkušeností s uplatnitelností absolventů na trhu práce a z potřeb zaměstnavatelů. K tomu využít závěry a náměty z projektu POSPOLU. |
C.4 | Při inovaci ŠVP klást důraz na posilování odborné složky přípravy žáků v jednotlivých oborech, především technicky zaměřených. |
C.5 | Zaměřit se na návaznost výuky cizích jazyků mezi základní a střední školou. Ve větší míře popularizovat výuku německého jazyka. |
C.6 | Spolupodílet se na hodnocení současného dvoustupňového kurikula a na úpravách a zjednodušení mechanismu úprav ŠVP. |
C.7 | Na základě úprav provedených v RVP provést úpravy ŠVP, specifikovat standardy s důrazem na matematické, přírodovědné a polytechnické dovednosti žáků a na rozvíjení odborné a podnikatelské kompetence.Snažit se o zestručnění ŠVP tak, aby se stal srozumitelnějším pro žáky, pedagogickou i nepedagogickou veřejnost. |
C.8 | Při úpravách ŠVP brát v úvahu profesní kvalifikace a systémově navázat na budoucí požadavky trhu práce. |
C.9 | Podporovat realizaci odborné složky přípravy žáků (praxe, odborný výcvik, stáže) na pracovištích zaměstnavatelů, a přiblížit tak budoucím absolventům práci v reálném pracovním prostředí. |
C.10 | Pro lepší uplatnitelnost absolventů škol podporovat spolupráci škol, zaměstnavatelů a sociálních partnerů. Zveřejňovat příklady dobré spolupráce mezi školou a firmou. |
C.11 | Postupně zavádět povinnou přijímací zkoušku do všech oborů, které poskytují střední vzdělání s maturitní zkouškou v denní formě studia (mimo obory, kde je součástí přijímacího řízení talentová zkouška). |
C.12 | Podporovat zařazení matematiky jako třetí povinné zkoušky ve společné části maturitní zkoušky. |
C.13 | Zavést systém jednotného zadávání závěrečných zkoušek u všech učebních oborů kategorie H a E. Postupně připravovat školy na elektronizaci celého systému jednotného zadávání závěrečných zkoušek. |
D | Vyšší odborné vzdělávání |
D.1 | Nadále podporovat akreditaci profesně orientovaných oborů, které budou prakticky zaměřené a které budou doplňovat nabídku bakalářských oborů vysokých škol.Podporovat spolupráci odborníků z praxe při výuce a při absolutoriích.Prohlubovat spolupráci škol s firmami a zaměstnavateli při odborné praxi studentů. |
D.2 | Podporovat kompatibilitu oborů VOŠ a bakalářských oborů vysokých škol, uznávání kreditů získaných ve VOV. |
E | Strategie dalšího rozvoje sítě škol a školských zařízení |
E.1 | Hlavní cíle změn ve školském rejstříku v letech 2016–2020 |
E.2 | Kritéria procesu schvalování změn ve školském rejstříku krajským úřadem Plzeňského kraje a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy |
F | Zefektivnění systému hodnocení žáků, škol a školského systému |
F.1 | DVPP pro učitele.Pracovat s oblastmi, které chceme rozvíjet, a sledovat výsledky žáků – matematická gramotnost, finanční, čtenářská, strategie plánování, práce s informacemi a jejich souvislostmi. |
F.2 | Systematicky podporovat pedagogické pracovníky v oblasti evaluace, především v tématech autoevaluace, formativního hodnocení, sumativního hodnocení, benchmarkingu, benchlearningu, map pokroku žáka aj. Pravidelně ve spolupráci s Českou školní inspekcí nabízet semináře členěné dle druhu škol s cílem propojení externí a interní evaluace na základě modelu Kvalitní školy.NIDV, krajské pracoviště Plzeň je zapojeno do školení pro funkce definované zákonem č. 561/2004 Sb., v platném znění, zajištující chod procesů maturitní zkoušky na školách, a dále školení lektorského týmu – CISKOM. Konkrétně zajišťuje přípravu personální infrastruktury (školení pedagogických pracovníků) pro společnou část maturitní zkoušky, jedná se o školení ředitelů a zástupců ředitelů škol, školních maturitních komisařů, předsedů maturitních komisí, hodnotitelů písemné práce a hodnotitelů ústní zkoušky, zadavatelů, hodnotitelů s PUP a zadavatelů s PUP. |
G | Rovné příležitosti ve vzdělávání, poradenství, vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami |
G.1 | Uplatňovat diagnostické postupy zaměřené na vyhodnocení potřebnosti a efektivity konkrétních podpůrných opatření ve vzdělávání každého jedince s potřebou podpůrných opatření a zajistit kvalitní proškolení v postupech identifikace vhodných podpůrných opatření žáka. |
G.2 | Podpořit vhodnými prostředky (DVPP, metodické vedení apod.) práci škol v začleňování cizinců do výuky ve školách. Zabezpečit systematickou, metodickou, vzdělávací a konzultační podporu školám, pedagogickým pracovníkům i samotným rodinám při začleňování a vzdělávání dětí/žáků-cizinců do vzdělávacího systému ČR. Každé krajské pracoviště NIDV poskytuje informace a „centralizovanou“ podporu prostřednictvím navazování spolupráce s odborníky a partnery v kraji, především s OŠMS KÚ PK. Základní informace jsou k dispozici na speciálně vytvořené stránce NIDV k problematice cizinců - http://cizinci.nidv.cz |
G.3 | Informovat ŠPZ o dotačním programu na poskytnutí finančních prostředků k nákupu nových diagnostických nástrojů a k zajištění zaškolení v práci s těmito diagnostickými nástroji pro pracovníky poradenských zařízení. |
G.4 | Informovat o dotačních programech, které zajistí kontinuitu realizovaných činností a stabilitu financování programů primární prevence a současně budou adekvátněji reagovat na školní rok (nikoliv na fiskální dotační rok). Spolupráce s MŠMT. |
G.5 | Vyhlašovat dotační program Podpora preventivních aktivit a výchovy k toleranci . |
G.6 | Pravidelně organizovat a zajišťovat setkání krajské pracovní skupiny PPRCH. |
G.7 | Zkvalitnit programy specifické primární prevence realizované školami a školskými zařízeními a nestátními neziskovými organizacemi (cílené vzdělávání, metodická podpora). |
G.8 | Naplňovat cíle Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013-2018 a Plánu primární prevence rizikového chování Plzeňského kraje (2013-2016). |
G.9 | Vytvářet podmínky pro poskytování kvalitních služeb na všech úrovních systému primární prevence rizikového chování, zejména zajistit služby metodiků prevence v PPP. |
G.10 | Podporovat další vzdělávání metodiků prevence v PPP, školních metodiků prevence i pedagogických pracovníků škol v oblasti prevence rizikového chování. |
G.11 | Na základě platné legislativy vytvořit podmínky pro činnost školních speciálních pedagogů a školních psychologů ve školách za jednotného metodického vedení. |
G.12 | Přizpůsobit počty poradenských pracovníků potřebám jednotlivých školských zařízení tak, aby mohly být naplňovány legislativní změny a zajištěna dobrá dostupnost poradenských služeb. |
G.13 | Služby školských poradenských zařízení přibližovat klientům také zřizováním odloučených pracovišť pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center. |
G.14 | Koordinovat a metodicky vést školní metodiky prevence prostřednictvím krajských školských koordinátorů prevence a metodiků prevence v pedagogicko-psychologických poradnách. |
G.15 | V rámci opatření na podporu odborného vzdělávání se v oblasti kariérového poradenství zaměřit především na následujících kroky: a) rozvíjet informační systém na podporu kvalifikovaného rozhodování o volbě profese a k ní vedoucí vzdělávací dráhy,b) provázat kariérové poradenství s potřebami trhu práce (např. zajištění vzdělávání kariérových poradců 2. stupně ZŠ a SŠ ke znalostem reálného pracovního prostředí),c) podporovat činnost nově vzniklého Informačně vzdělávacího střediska Plzeňského kraje INFOKARIÉRA,d) usilovat o posílení role výchovného poradce pro kariérové poradenství na školách, který bude poskytovat informace o možnostech uplatnění na trhu práce a bude individuálně pracovat s jednotlivými žáky,e) zvyšovat informovanost o možnostech uplatnění dívek v technických, přírodovědných a ICT oborech, podporovat motivační aktivity směřující k většímu zapojení dívek do technických, přírodovědných a ICT oborů se zohledněním problematiky rovných příležitostí při uplatnění dívek a žen na trhu práce. |
H | Zlepšení podmínek pedagogických pracovníků |
H.1 | Připravit systémový projekt na pilotní ověřování všech procesů kariérního systému učitelů ve všech krajích ČR, tedy i v Plzeňském. Kariérní systém je svázán s kvalitou vzdělávání ve školách a je podmíněn profesním rozvojem učitelů. Stal se důležitou součástí všech strategických dokumentů MŠMT, zejména aktuálního Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR a Strategie vzdělávací politiky 2020. V koncepční oblasti bude vhodné provázat krajské koncepce podpory kvality vzdělávání a profesního rozvoje učitelů s navrženou koncepcí kariérního systému a profesního rozvoje učitelů, které budou pilotně ověřovány a zaváděny do praxe. |
H.2 | Realizovat zdělávání v oblasti priorit státní vzdělávací politiky, vzdělávání pedagogických pracovníků v programech vycházejících z aktuálních vládních usnesení zaměřené na oblasti, které vyžadují zvýšenou pozornost a péči. V této souvislosti lze očekávat nabídku vzdělávacích aktivit provázející zavádění kariérního systému, resp. profesního rozvoje učitelů do praxe (adaptační období začínajících učitelů, podpora uvádějících učitelů, metodiky pro ředitele škol…). |
H.3 | Analyzovat podmínky k plánování, realizaci a vyhodnocení účinnosti DVPP v praxi škol a školských zařízení, výsledky poskytuje MŠMT k dalšímu postupu, aktivně se účastní inovačních procesů v rámci DVPP na státní úrovni. |
H.4 | Systematicky podporovat pedagogické pracovníky v oblasti matematiky a přírodovědných předmětů, v oblasti rozvíjení podnikatelských dovedností, iniciovat vzájemná setkávání a sdílení dobré praxe, ideálně ve spolupráci s dalšími významnými aktéry v kraji, především ZČU v Plzni a KCVJŠ. |
H.5 | V souvislosti s implementací kariérního systému, resp. profesního rozvoje učitelů připravit systematickou podporu začínajících učitelů, uvádějících učitelů a ředitelů škol, a to včetně zařazení méně obvyklých forem podpory jako je mentoring, stínování, profesní síťování, odborný diskurz. |
H.6 | Analyzovat manažerské kompetence ředitelů škol a školských zařízení a z nich vyplývající potřeby pro další profesní rozvoj vedoucích pedagogických pracovníků. Zjištěné výsledky předávat MŠMT jako argumentační podklad pro potřebné úpravy dalšího vzdělávání a nastavení účinnější systematické podpory ředitelům škol a školských zařízení. V obsahu Studia pro ředitele škol a školských zařízení NIDV aktuálně akcentuje porozumění podpůrným opatřením, inkluzivní pedagogiku a její zavádění do praxe. Průběžně pořádat odborné diskuze, tzv. Kolokvia ředitelů na aktuální témata. |
I | Základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání |
I.1 | Spolupracovat s ČŠI, Plzeňský inspektorát, NIDV, pracoviště Plzeň a KCVJŠ v tvorbě nabídky cílených vzdělávacích programů pro pedagogy základních uměleckých škol. |
I.2 | Podporovat vytváření příznivých a udržitelných podmínek pro účast dětí a mládeže v zájmovém a neformálním vzdělávání v návaznosti na školní vzdělávací programy s účastí odborných a kvalifikovaných poradců, pedagogů a mentorů.Participace studentů v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání v programech a propojení zájmového vzdělávání se ZČU a středními školami.Nabízet další vzdělávání pedagogů volného času a pracovníků pracujících s mládeží ve třech hlavních rovinách – manažerské studium řídicích pracovníků, studium pedagogiky volného času a průběžné vzdělávání, přičemž tyto možnosti jsou otevřené i pro členy NNO pracující s dětmi a mládeží ve volném čase. Součástí celostátní nabídky NIDV realizované v každém kraji jsou vzdělávací programy k prohloubení kvalifikace určené pedagogickým pracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání. |
I.3 | Podporovat aktivity potřebné pro rozvoj dětí a mládeže, které napomáhají smysluplnému naplňování jejich volného času v návaznosti na rovnost příležitostí se zaměřením na trhu práce a dalšímu rozvoji těchto aktivit vedoucím k pozitivnímu rozvoji dětí a mládeže s přihlédnutím k začlenění dětí a mládeže s omezenými příležitostmi. Zúčastňovat se pravidelně kulatých stolů k této tématice. |
I.4 | Dle možností finančně podporovat vyhlašování soutěží a trvale dbát na podporu organizátorů těchto soutěží, a to jak škol tak SVČ a DDM jako garantů všech stupňů soutěží. Systematicky podporovat pedagogické pracovníky při rozvoji nadání u dětí a žáků, tedy i odborného zaměření. V rámci realizovaného Systému podpory nadání vytvoří nabídku v oblasti služeb pro pedagogické pracovníky i aktivit určených přímo pro žáky. Prostřednictvím Krajské koordinační skupiny, jejímiž členy jsou zástupci NIDV, KÚ PK, ČŠI, PPP a škol a školských zařízení, bude informovat děti, žáky, učitele i rodiče o možnostech získání podpory v oblasti zájmového odborného vzdělávání. K tomuto účelu soustřeďuje zájemce o členství v Krajské síti podpory nadání a provozuje stránky www.talentovani.czJedním z podpůrných nástrojů rozvoje talentů je i příprava a realizace soutěží, které mohou v talentovaných žácích podnítit větší zájem o příslušné vědní obory a disciplíny. NIDV vybrané soutěže koordinuje na celostátní a mezinárodní úrovni.V rámci pomoci školám a školským zařízením při vyhledávání vhodných dotačních a rozvojových programů a zpracování projektových žádostí poskytovat konzultační služby. |
J | Vzdělávání pro udržitelný rozvoj |
J.1 | Podporovat další vzdělávání koordinátorů EVVO i pedagogických pracovníků v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. |
J.2 | Podporovat komunitní školy, zdravý fyzický rozvoj dětí, žáků a studentů prostřednictvím sportu a pobytu v přírodě. |
J.3 | Podporovat ekologicky šetrné provozy školních budov a pozemků. |
J.4 | V rámci vzdělávacích programů zajišťovat metodickou podporu pedagogů a motivaci k zařazování témat GRV do výuky. Na tvorbě vzdělávacích programů spolupracovat s řadou zainteresovaných organizací, především s NNO, vysokoškolskými pedagogy a odborníky, kteří se podílejí na obsahové tvorbě programů a z významné části je zajišťují lektorsky. Zajišťovat propagaci vzdělávacích projektů, motivaci pedagogů k aktivní účasti na vzdělávání a zprostředkovávat konzultace pedagogů s odborníky k aktuálním problémům GRV. |
J.5 | Podporovat soutěže a programy zaměřené na ekologii a udržitelný rozvoj. |
J.6 | Ocenit školy a školská zařízení, které se aktivně zapojují do realizace environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. |
J.7 | Spolupracovat s Odborem životního prostředí KÚPK a plnit úkoly vzešlé z jednání stálé pracovní skupiny pro EVVO v Plzeňském kraji. |
J.8 | Naplňovat cíle Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Plzeňského kraje a Akčního plánu EVVO pro plnění cílů Koncepce EVVO Plzeňského kraje. |
K | Ústavní a ochranná výchova a preventivně výchovná péče |
| Zavedení a realizace standardů kvality práce v dětských domovech a zamezení rizikového chování dětí |
L | Další vzdělávání |
| Fungování Krajského centra vzdělávání a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky |
| Fungování Národního institutu pro další vzdělávání, krajského pracoviště Plzeň |
| Činnost Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR resp. činnost koordinátora - společnost Grafia, s.r.o. |
| Činnost dalších vzdělávacích institucí školského i neškolského charakteru |
| Podpora Plzeňského kraje dalšímu vzdělávání |
M | Řízení školského systému |
M.1 | V rámci individuálního projektu systémového „Strategické řízení a plánování ve školách a v územích“ nabízet školám rozvoj v oblasti strategického řízení a pedagogického vedení škol. Na úrovni MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ bude připraveno prezenční a e-learningové vzdělávání, pro mateřské a základní školy i externí odborná pomoc. V této souvislosti bude také poskytována metodická pomoc příjemcům individuálních projektů ostatních, kteří budou zpracovávat na území kraje místní akční plány. Pro ně a další aktéry ovlivňující vzdělávání v místě budou připraveny krajské konference pro výměnu zkušeností a inspirací s tvorbou územních strategií. |