| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Plzeňského kraje 2020-2024 |
| Rozvoj regionálního školství |
A | Strategie dalšího rozvoje sítě škol a školských zařízení |
A.1 | Hlavní cíle změn ve školském rejstříku v letech 2020-2024 |
B | Předškolní vzdělávání |
B.1 | Podporovat systémové uspořádání péče o děti ve věku do tří let |
B.2 | Podporovat legislativní úpravu kompetencí nepedagogických pracovníků (chův, zdravotních sester) |
B.3 | Podporovat rozšiřování kapacit MŠ v lokalitách, kde bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí do MŠ, tedy dětí ve věku od tří do šesti let |
B.4 | Podporovat systematické vyhodnocování implementace povinného předškolního vzdělávání |
C | Základní vzdělávání |
C.1 | Získat a udržet na školách učitele nejpotřebnějších aprobací |
C.2 | Rozvíjet a zkvalitnit digitální gramotnost a odpovídající zázemí na školách |
C.3 | Nenavyšovat podíl žáků na nižším stupni víceletých gymnázií |
C.4 | Podpořit školy při začleňování a vzdělávání dětí a žáků cizinců (potažmo dětí a žáků s OMJ) |
D | Střední vzdělávání |
D.1 | Rozvíjet a zkvalitnit digitální gramotnost a odpovídající zázemí na školách |
D.2 | Podpořit implementaci gramotností a kompetencí do výuky na školách |
D.3 | Zkvalitnit výuku cizích jazyků na školách |
D.4 | Podporovat systém elektronického přihlašování |
D.5 | Podporovat zařazení do stávající legislativy (postupné ukončování vzdělávání) |
D.6 | Získat a udržet na školách učitele odborných předmětů a odborného výcviku |
D.7 | Rozvíjet kompetence pro řízení vlastní kariéry |
E | Vyšší odborné vzdělávání |
E.1 | Prohloubit spolupráci se ZČU při uznávání vyššího odborného vzdělávání v bakalářských programech |
F | Hodnocení žáků, škol a školského systému |
F.1 | Podporovat vytváření digitálních portfolií žáků a pedagogů ve školách |
F.2 | Učitelé ve výuce aktivně rozvíjejí měkké kompetence žáků, aplikují partnerský přístup respektující individualitu každého žáka a využívají formativní hodnocení žáků |
G | Rovné příležitosti ve vzdělávání, poradenství, vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami |
G.1 | Zkvalitnit systém řízení ŠPZ v kooperaci s MŠMT |
G.2 | Zajistit dostatečnou dostupnost poradenství a zlepšování kvality poradenských služeb (včetně oblasti primární prevence) |
G.3 | Vzdělávat a metodicky podporovat pedagogy v oblasti inkluze |
G.4 | Zajistit rovné příležitosti ve vzdělávání |
G.5 | Zaměřit se na systematickou podporu nadání a péči o nadané a mimořádně nadané žáky |
G.6 | Rozvíjet kompetence pro řízení vlastní kariéry |
G.7 | Podporovat DVPP s využitím závěrů projektů APIV, KIPR, SYPO |
G.8 | Koordinovat aktivity v území |
H | Zlepšení podmínek pracovníků v regionálním školství |
H.1 | Zvyšovat vzdělanost pedagogů a ředitelů |
H.2 | Zlepšovat podmínky pro práci ředitelů |
I | Základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání |
I.1 | Podporovat metodicky a finančně zájmové vzdělávání, vč. aktivit pro rozvoj nadání a individuální přípravu |
I.2 | Podporovat činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání, především po stránce prostorové s možností rozšiřování nabídky zájmových činností + Využívat v rámci sdílení odborné laboratoře, herny a dílny v ZŠ a SŠ |
I.3 | Podporovat inovace v činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání - nové technologie a digitalizace |
I.4 | Podporovat spolupráci škol, školských zařízení a ostatních organizací a napomáhat uznávání výsledků zájmového a neformálního vzdělávání dle možností i ve formálním vzdělávání. Smysluplně provázat výchovné a vzdělávací prvky formálního a neformálního vzdělávání k rozvoji klíčových kompetencí |
I.5 | Pregraduální i další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřit též na oblast vzdělávání nadaných žáků, pedagogickou diagnostiku, metody a formy vzdělávání stimulující rozvoj nadání, vytvoření systému podpory nadání na škole i externí spolupráci v rámci Krajské sítě podpory nadání |
J | Ústavní a ochranná výchova a preventivně výchovná péče |
J.1 | Podporovat efektivní, systémovou a jednotnou spolupráci všech subjektů participujících na oblasti primární prevence v PK |
J.2 | Sjednotit postup při řešení situace ohrožených dětí, zlepšit mezirezortní spolupráci v oblasti péče o ohrožené děti |
J.3 | Podporovat efektivní a systémovou spolupráci všech subjektů zaměřujících se na vzdělávání pedagogických pracovníků a dalších aktérů v oblasti primární prevence rizikového chování v PK (v rámci fungování krajské pracovní skupiny PPRCH) |
J.4 | Jednoznačné znění zákona o ústavní výchově týkající se umístěných nezletilých matek a jejich nezletilých dětí v zařízeních pro výkon ústavní výchovy |
J.5 | Podporovat vznik zařízení pro děti se zdravotními problémy, které jsou překážkou v umístění dětí do školských zařízení pro výkon ústavní výchovy |
J.6 | Podporovat vznik pobytové sociální služby pro nezletilé matky a jejich nezletilé děti v případech, kdy nezletilé matky budou moci samostatně zajistit péči o své nezletilé děti |
J.7 | Seznamovat širokou veřejnost s problematikou ústavní výchovy |
K | Další vzdělávání |
K.1 | Podporovat funkční platformy partnerství v oblasti dalšího vzdělávání |
K.2 | Zlepšit další vzdělávání pro adaptabilitu obyvatel Plzeňského kraje |
K.3 | Rozvíjet kompetence pro řízení vlastní kariéry |
L | Řízení školského systému |
L.1 | Podporovat platformy pro spolupráci všech aktérů ve vzdělávání na území Plzeňského kraje |
L.2 | Podporovat prvek akčního plánování ve vzdělávání |
L.3 | Podporovat a rozvíjet krajské a místní akční plány vzdělávání včetně vzájemné spolupráce a využívat jejich výstupy |
M | Vzdělávání pro udržitelný rozvoj |
M.1 | Podporovat další vzdělávání koordinátorů EVVO i pedagogických pracovníků v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. |
M.2 | Podporovat soutěže a programy zaměřené na ekologii a udržitelný rozvoj |
M.3 | Podporovat ekologicky šetrné provozy školních budov a pozemků |
M.4 | Naplňovat cíle Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Plzeňského kraje a Akčního plánu EVVO pro plnění cílů Koncepce EVVO Plzeňského kraje |