Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ STŘEDOČESKÝ
KRAJ STŘEDOČESKÝ
www stránky

KRAJ STŘEDOČESKÝ

Názvy hierarchických úrovní
A. "Problémový okruh"
A.1 "Strategický cíl / Opatření"
A.1.1 "Strategický směr"

Rozbalit detaily

Program rozvoje Středočeského kraje 2006-2009

A. PRODUKČNÍ ZÁKLADNA A EKONOMICKÝ ROZVOJ

A.1 Rozvoj produkční základny

A.2 Rozvoj malých a středních podniků

Popis / Komentář:
• nová pracovní místa • stabilní prostřední pro malé a střední podnikání • vznik nových inovačních podniků • zachování venkovských sídel v ekonomicky slabých oblastech • růst konkurenceschopnosti existujících malých a středních podniků • odstraňování administrativních bariér pro malé a střední podniky • využití místních zdrojů a potenciálu • růst diverzifikace nabídky pracovní síly... »

A.3 Využití nabídky pracovní síly

Popis / Komentář:
• koordinace potřeby trhu práce s profesní přípravou pracovní síly a s rekvalifikačními aktivitami • řešení problému uplatnění volného pracovního potenciálu ve venkovských oblastech, a v oblastech se zhoršenou dopravní dostupností rozvojových center • stabilizace kvalifikovaného obyvatelstva a jeho imigrace z jiných regionů • zvýšení možnosti uplatnění ohrožených skupin na trhu práce (absolventi, zdravotně postižení, obyvatelé sociálně ohrožení) ... »

A.3.1 spolupráce škol a podniků na vytváření a realizaci koncepce profesní přípravy a rekvalifikačních aktivit zahraničních studijních pobytů a stáží z hlediska inovačních tendencí a rozvoje ekonomiky
A.3.2 projekty studijních programů financovaných (spolufinancovaných) podniky s garancí následného přijetí absolventa
A.3.3 projekty podpory vzdělání a rekvalifikace ohrožených skupin
A.3.4 projekty podpory vzniku chráněných pracovních míst pro ohrožené skupiny obyvatel
A.3.5 zvýšení dostupnosti flexibilních forem zaměstnávání, jako jsou úprava pracovní doby, práce z domova či pracovní místa se zkrácenými úvazky
A.3.6 projekty zlepšení dopravní obslužnosti s cílem zvýšit mobilitu pracovních sil a možnost jejich uplatnění na širším trhu práce
A.3.7 projekty směřující k rozvoji sociální infrastruktury, která má výrazně stabilizující vliv na kvalifikovaný potenciál pracovních sil a imigraci vzdělaného obyvatelstva (školství,zdravotnictví, bydlení)
A.3.8 vytvoření systému všeobecně dostupných aktualizovaných informací o situaci na trhu práce a konkrétních požadavcích podniků
A.3.9 zakládání a další rozvoj vědeckotechnických parků

B. INFRASTRUKTURA

B.1 Zlepšení dopravní obslužnosti kraje

Popis / Komentář:
• zřízení jednotného integrovaného tarifního a odbavovacího systému pro Středočeský kraj a to jak po stránce organizační (řízení, objednávání přeprav), tak po stránce rozvoje infrastruktury • zvýšení efektivnosti dopravní obsluhy území (snížení provozních nákladů a spotřeby času) • snížení ekologické zátěže z individuální dopravy • zlepšení mobility obyvatel, snazší pohyb za prací, službami, vzděláním a dalšími aktivitami... »

B.1.1 podpora koncepce dopravně logistických center s vazbami na vodu a železnici
B.1.2 podpora rozvoje systému veřejné osobní dopravy jako sociálního a ekologicky orientovaného prvku mobility na území regionu
B.1.3 harmonizace technických, ekonomických, organizačních a správních předpokladů a podmínek v zájmu propojování dopravních prostředků různých druhů dopravy do přepravních řetězců
B.1.4 optimalizace dopravní obsluhy s využitím páteřních kapacitních ramen (železničních)
B.1.5 restrukturalizace ČD, oddělení oživené dopravní cesty od provozu a podpora alternativních dopravců na dráze
B.1.6 podpora převodu části objemu nákladní dopravy ze silnice na železnici
B.1.7 strukturální změny v organizaci železniční nákladní dopravy a účelné kroky pro harmonizaci vzájemných logistických vazeb
B.1.8 zřizování parkovišť typu P+R a podpora přestupních vazeb
B.1.9 budování cyklostezek a značení cyklotras včetně podpory doprovodné infrastruktury
B.1.10 vybavování záchytných parkovišť a uzlových stanic MHD půjčovnami kol a úschovnami kol
B.1.11 podpora doplnění a obnovy vybavenosti pro veřejnost cestující autobusovou dopravou (přístřešky a zastávky v obcích i volné krajině)

B.2 Rozvoj silniční sítě

Popis / Komentář:
• zrychlení a zefektivnění silniční dopravy
• zvýšení bezpečnosti silničního provozu
• snížení negativních účinků dopravy

B.2.1 dobudování sítě dálnic, mezinárodních a rychlostních silnic
B.2.2 rekonstrukce a výstavba přeložek silnic I. třídy, radiálně napojených na Prahu (silnice I/2, I/9, I/12), a silnic I. třídy, propojujících klíčová centra kraje (I/16, I/38, I/61)
B.2.3 urychlené dokončení zbývajících částí silničního okruhu kolem Prahy
B.2.4 rekonstrukce a výstavba aglomeračního okruhu kolem Prahy
B.2.5 modernizace a výstavba „krajského okruhu“, propojujícího kvalitními silnicemi významná ekonomická centra kraje (Mělník, Mladá Boleslav, Nymburk, Kolín, Benešov, Příbram, Beroun, Rakovník) – kromě úseků silnic I/16, I/38, I/18 je tvořen velmi nekvalitními
Popis / Komentář:
...silnicemi nižších tříd

B.2.6 zavádění dopravně-informačních technologií a zařízení s návazností na rozvoj a uplatnění telematiky v dopravě
B.2.7 priority výstavby sítě silnic II. a III. třídy budou prosazovány v návaznosti na zpracovávanou koncepci dopravy kraje
B.2.8 rekonstrukce nejvýznamnějších silnic II. třídy (tj. silnic II/101, II/105, II/107, II/110, II/112, II/115, II/116, II/603, II/605, II/610 a II/118 Příbram – Bavoryně)
B.2.9 obchvaty a přístupy do měst a významných obcí silnic I. a II. třídy
Popis / Komentář:
(JV obchvat Příbrami – silnice I/18, Kolín, Nymburk a Mladá Boleslav – silnice I/38, Slaný – silnice I/16, Říčany – silnice I/2, Líbeznice – silnice I/9, Úvaly – silnice I/12, Čerčany – silnice I/3, doplnění MÚK – Na Pyšelce, Benešov – silnice II/110, Divišov – silnice II/111, Rakovník – silnice II/227, Jílové – silnice II/105, Jesenice u Prahy II/101, Roztoky – silnice II/242, SV obchvat Mnichova Hradiště – II/268 a II/ 277, Žehuň – silnice... »

B.2.10 systematické vyhledávání a odstraňování závad na silniční síti, snižujících bezpečnost a plynulost dopravy, odstranění největších dopravních závad na silniční síti na průtazích měst, rekonstrukce nehodových, rizikových nebo nekapacitních křižovatek
B.2.11 využití moderních technologií zabezpečujících rychlou rekonstrukci silnic II. a III. třídy (SROM)
B.2.12 odstraňování kolizních míst intenzivní silniční dopravy a kolejové dopravy
B.2.13 podpora dobudování sítě dálnic, mezinárodních a rychlostních silnic
B.2.14 realizace protihlukových opatření na silniční síti v návaznosti na zpracovanou inventarizaci hluku ze silnic II. a III. tříd v kraji (hluková studie). Stanovit principy řešení hlukových zátěží a předpokládané vyčíslení nákladů na jejich postupné odstraněn
B.2.15 soustavná podpora zajištění přístupnosti dopravy (zejména veřejné) pro osoby se zvýšeným handicapem (děti, stárnoucí populace, postižení)
B.2.16 rekonstrukce mostních objektů a odstranění zanedbané údržby komunikací
B.2.17 podpora programů rozvoje cyklistické a turistické pěší dopravy, podpora zvýšení bezpečnosti pro chodce v obcích, zvláště na přístupových trasách do škol
B.2.18 podpora vývoje moderních technologií pro monitoring a následnou eliminaci negativních vlivů dopravy na zdraví obyvatel a životní prostředí

B.3 Rozvoj železniční dopravy

Popis / Komentář:
• zrychlení a zkvalitnění dopravy včetně zvýšení atraktivity a efektivnosti
• snížení ekologické zátěže z individuální a nákladní silniční dopravy

B.3.1 podpora programům ČR modernizace tranzitních koridorů s důrazem na řešení stanic, zastávek a jejich zázemí na území Středočeského kraje
B.3.2 podpora všech staveb železničního uzlu Praha (ŽUP) mající přímý vliv na železniční dopravu v Středočeském kraji
B.3.3 zařazení nejvýznamnějších tratí z hlediska kraje do programu výstavby a zabezpečení jejich přípravy
Popis / Komentář:
Jedná se o tratě:
a) úsek Praha – Kladno (modernizace tratě),
b) Praha-Vysočany – Lysá nad Labem (postupná modernizace tratě),
c) Lysá nad Labem – Milovice – Mladá Boleslav (novostavba tratě)

B.3.4 na ostatních tratích se soustředit na tratě na kterých leží budoucí pověřené obce 3. stupně
B.3.5 příprava legislativy na převzetí tratí místního významu od státu
B.3.6 využití všech železničních tratí zaústěných do ŽUP pro potřeby IDS, (s prioritou dálkové osobní dopravy na koridorových tratích)
B.3.7 zavedení systému osobní železniční příměstské dopravy Praha/střední Čechy (R-bahn) včetně zkvalitnění vazeb na městskou dopravu
B.3.8 vytvoření přestupních terminálů (P + R), úschoven (půjčoven) kol a motocyklů
B.3.9 uskutečňování nákladní přepravy v nočních hodinách a v sedlech osobní přepravy
B.3.10 vytvoření průmyslových zón a logistických center s napojením na železniční síť
B.3.11 zahrnutí vybraných tratí do krajské koncepce rozvoje turistického ruchu (typicky: vodáctví /Sázava/, cyklistika, sezónní „parní výlety“) a návazně ve stanicích zajistit turistickou vybavenost

B.4 Rozvoj vodních cest

Popis / Komentář:
• zvětšení objemu vodní dopravy
• využití pro kombinovanou přepravu
• zpřístupnění Povltaví pro rekreační a sportovní plavbu

B.4.1 zlepšení parametrů vltavské vodní cesty v úseku Mělník-Praha (v časovém horizontu po roce 2006)
B.4.2 rozvoj přístavů a přístavních hospodářských zón
B.4.3 dokončení plavebních zařízení na střední Vltavě (Slapy, Orlík, Kamýk nad Vltavou)

B.5 Rozvoj letecké dopravy

Popis / Komentář:
• zajistit dostatečnou kapacitu letecké dopravy na Letišti Praha – Ruzyně • zajistit kvalitní dopravní spojení Letiště Praha – Ruzyně s hlavním městem a plné napojení na dopravní infrastrukturu Středočeského kraje. Zajistit napojení na železniční síť • zajistit dostatečnou kapacitu železniční přepravy LPH na Letiště Praha – Ruzyně • zajistit vyhlášení OHP Letiště Praha – Ruzyně v okolních obcích, kde není dosud vyhlášeno... »

B.5.1 koordinace plánů a činností orgánů Středočeského kraje, hl. m. Prahy a MD ČR
B.5.2 podpora projektů naplňující záměry schváleného generelu rozvoje letiště Praha – Ruzyně

B.6 Rozvoj energetických sítí a využívání energetických zdrojů

Popis / Komentář:
• zajištění zásobování Středočeského kraje energiemi a zvýšení spolehlivosti dodávky elektřiny • zvýšení efektivity výroby a snížení ztrát v rozvodech elektřiny a tepla • snižování měrné spotřeby energie a zvyšování účinnosti spotřeby energie • zvýšení rozsahu výroby tepla a elektřiny z kombinované výroby teplo - elektřina • dodržení stávající snížené imisní zátěže ovzduší a další snížení zátěže životního prostředí ... »

B.6.1 modernizace, rekonstrukce a rozšíření distribuční elektrické sítě, teplovodní sítě a zdrojů tepla a napojení nových odběratelů na stávající zdroje
B.6.2 plynofikace oblastí dosud nenapojených na dostatečně kapacitní zdroj plynu
B.6.3 zřízení nových kogeneračních jednotek
B.6.4 výstavba nových centrálních zdrojů tepla lokálního dosahu
B.6.5 inovace lokálních zdrojů tepla na kombinovanou výrobu elektřiny a tepla
B.6.6 ekologizace venkovního vedení elektrické energie
B.6.7 tepelná ochrana budov
B.6.8 výstavba pasivních a nízkoenergetických domů
B.6.9 vzdělávání a informovanost

B.7 Využívání alternativních zdrojů energie

Popis / Komentář:
• snížení imisní zátěže ovzduší • omezení čerpání neobnovitelných zdrojů energie • vytvoření nových pracovních a podnikatelských příležitostí • zásobování energiemi je jedním z faktorů, které ovlivní pokračování nebo zastavení procesu vylidňování obcí. Modernizaci a posílení elektrické sítě si kromě potřeb domácností vyžádá i snaha o přípravu nových podnikatelských zón.... »

B.7.1 podpora dvojího druhu – jednak zákonem o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů (v budoucnu přibude snad i podobný zákon na podporu „zeleného“ tepla) a jednak investiční podporou při výstavbě (resp. instalaci) obnovitelných zdrojů tepla a elekt.
B.7.2 další podpora při administrativním projednávání projektů – vytváření alternativních zdrojů energie
B.7.3 využití volných zemědělských ploch k produkci biomasy
B.7.4 poradenská a informační činnost v oboru zavádění a využívání nových zdrojů
B.7.5 využití volné pracovní síly na venkově k produkci biomasy – nová zaměstnanost bez nutné rekvalifikace

B.8 Zásobování pitnou vodou, čištění a likvidace odpadních vod

Popis / Komentář:
• zpracování chybějících koncepcí „Programů rozvoje vodovodních a kanalizačních systémů územních celků“ pro okresy Benešov a Beroun • zpracování „Programu rozvoje vodovodních a kanalizačních systémů pro Středočeský kraj“ • zajistit zpracování přehledných dokumentů pro zásobování vodou, odkanalizování a čištění odpadních vod ve Středočeském kraji • zásobování obyvatel kvalitní pitnou vodou • odvádění a likvidace splaškových odpadních vod... »

B.8.1 propojení vodárenských systémů, vybudování páteřních vodovodních řadů včetně souvisejících objektů (vodojemy, čerpací stanice)
B.8.2 výstavba vodovodů, dobudování stávajících vodovodů v obcích
B.8.3 výstavba kanalizačních sítí a ČOV
B.8.4 modernizace a intenzifikace stávajících ČOV
B.8.5 podpora přesné pasportizace vodovodních i kanalizačních sítí (i historických)
B.8.6 rekonstrukce a modernizace zastaralých a havarijních sítí vodovodů a kanalizací
B.8.7 koncepční řešení odkanalizování zón s hustou i řídkou chatovou zástavbou (zvláště v tradičních rekreačních oblastech)

B.9 Rozvoj telekomunikací a pošt

Popis / Komentář:
• zajistit optimální využívání telekomunikačních staveb, přimět operátory ke sdílení kapacit ve smyslu telekomunikačního zákona, speciálně v CHKO a národních parcích Středočeského kraje
• zajistit výstavbu moderních poštovních středisek v dynamicky se rozvíjejících průmyslových zónách

B.9.1 součinnost orgánů státní správy Středočeského kraje (CHKO) s telekomunikačními operátory na přípravě střednědobých plánů výstavby telekomunikačních staveb
B.9.2 koordinace plánů výstavby průmyslových zón s plány rozvoje poštovních služeb ČESKÉ POŠTY, s.p. odštěpný závod Střední Čechy

B.10 Podpora rozvoje bydlení

Popis / Komentář:
• přispět k omezení vylidňování malých obcí v periferních oblastech • zajistit pracovním silám v průmyslových zónách bydlení v dostupné vzdálenosti • umožnit přiměřené bydlení sociálně slabým skupinám • zajistit, aby Kraj věnoval dostatečnou pozornost bytové problematice a řešil ji koncepčně • maximálně využívat stávající bytový fond... »

B.10.1 podpora přípravy ploch pro bydlení
B.10.2 zjistit bytovou situaci v periferních oblastech
B.10.3 provádět pravidelně analýzu a monitoring bytové situace
B.10.4 nastavení kriterií pro rozdělení finanční podpory na bytovou výstavbu
B.10.5 reagování na budování průmyslových zón při podpoře rozvoje bydlení
B.10.6 metodická pomoc obcím při správě bytového fondu
B.10.7 vytipovat sídliště pro revitalizaci
B.10.8 poskytování pomoci při zpracování projektů na revitalizaci sídlišť
B.10.9 vývoj legislativní iniciativy na zvýšení pravomocí krajů v rozdělování financí na fond rozvoje bydlení
B.10.10 podpora rekonstrukce a využití stávajícího bytového fondu
B.10.11 podpora aktivit vedoucích k úsporám energie a finančních nákladů na vytápění, ke snižování negativních dopadů na životní prostředí při spotřebě a přeměnách všech druhů energie, s cílem využít státních programů finančních podpor využívání OZE

B.11 Zavedení informačního systému veřejné správy (ISVS)

Popis / Komentář:
• zkvalitnění výkonu veřejné správy (zvýšení efektivity a autority)
• přiblížení veřejné správy občanům
• přiblížení veřejné správy komerční sféře

B.11.1 podpora implementace integrovaného informačního systému kraje (IISK) na území kraje, vazby na EU
B.11.2 koordinační a metodické aktivity vůči obcím
B.11.3 vybudování celokrajského systému zpřístupnění dokumentů veřejné správy v rámci IISK, podpora dokumentových systémů
B.11.4 systémová integrace aplikačního vybavení organizačních složek kraje a zřizovaných příspěvkových organizací kraje
B.11.5 zavádění „informačních kiosků“ na kontaktních místech v kraji
B.11.6 podpora zavádění internetu do malých obcí a knihoven
B.11.7 podpora zavádění vysokorychlostního internetu a rozvoje datové infrastruktury v kraji
B.11.8 podpora a tvorba otevřených standardů ISVS prostřednictvím návrhů vyhlášek MI ČR
B.11.9 výstavba krajského GIS jako součásti informačního systému kraje (společně s obcemi s rozšířenou působností na území Středočeského kraje)
B.11.10 tvorba, užití a hromadné zpřístupnění standardizovaných geoinformací
B.11.11 vytvoření webového portálu kraje jako součásti IISK
B.11.12 tlak na změny legislativy

B.12 Nástroje pro správu a rozvoj infrastruktury kraje

Popis / Komentář:
• Připravit resp. aktualizovat krajské koncepční dokumenty
• Pořizování územně plánovací dokumentace VÚC
• Zajistit řádnou správu krajského majetku včetně evidence a pasportizace
• Vytvořit střednědobý investiční plán rozvoje krajské infrastruktury

B.12.1 příprava resp. aktualizace krajských koncepčních dokumentů
Popis / Komentář:
(Program rozvoje územního obvodu Středočeského kraje, Program rozvoje cestovního ruchu ve Středočeském kraji, Územní energetická koncepce Středočeského kraje, Koncepce rozvoje výchovně vzdělávací soustavy Středočeského kraje, Koncepce sociální politiky Středočeského kraje, Plán odpadového hospodářství Středočeského kraje, Program rozvoje vodovodů a kanalizací územního celku Středočeského kraje, Optimalizace dopravní... »

B.12.2 dokončování rozpracovaných ÚP VÚC (pražského regionu, okresu Benešov, středního Polabí a Rakovnicka); pořízení a schválení Zásad územního rozvoje Středočeského kraje
B.12.3 pořizování územně plánovacích podkladů
B.12.4 řádná správa krajského majetku – inventarizace, pasportizace, evidence
B.12.5 Program výstavby, rozvoje a údržby budov ve veřejné správě – strategie pro novostavby, rozvoj (úpravy, modernizace a přístavby) a údržbu (stávajícího fondu budov a zařízení)
B.12.6 sledování a snižování energetických ztrát budov ve veřejné správě (v majetku krajů a obcí)
B.12.7 tvorba střednědobého plánu investičního rozvoje reagujícího na potřeby a schválený PRK
B.12.8 rozpracování a aktualizace Krizového plánu Středočeského kraje pro zabezpečení přípravy opatření a postupů přípravy na řešení mimořádných událostí a krizových situací, obrany, ochrany a obnovy infrastruktury při mimořádných situacích
Popis / Komentář:
a živelních pohromách: postupná digitalizace krizového plánu kraje

C. ROZVOJ VENKOVA A MULTIFUNKČNÍHO ZEMĚDĚLSTVÍ

C.1 Podpora malého a středního podnikání na venkově zejména cestou využití místních surovin a tradičních produktů

Popis / Komentář:
• vytváření pracovních příležitostí na venkově
• stabilizace lokálních ekonomik menších sídel
• využití místních lidských a surovinových zdrojů
• zvýšení nabídky a úrovně obchodů a služeb

C.1.1 obnova, údržba a zřizování technické infrastruktury
C.1.2 využití stávajících nemovitostí
C.1.3 podpora vzniku ”mikrofirem” (do 10 zaměstnanců)
C.1.4 pomoc při získávání a sdružování investic
C.1.5 poradenství při vstupu a udržení na trhu
C.1.6 podpora spolupráce s dodavateli a odběrateli směřující k maximálnímu dalšímu zpracovávání surovin a meziproduktů v kraji a v místě
C.1.7 obnova tradičních řemesel
C.1.8 školení a kvalifikace v oborech postavených na místních surovinách
C.1.9 podpora vzniku a provozu místních trhů (komoditní burza)
C.1.10 marketing a propagace místních produktů
C.1.11 podpora sdružování obcí za účelem spolupráce

C.2 Investice do péče o krajinu včetně revitalizace krajinných prvků a rozvoje mimoprodukčních funkcí zemědělství

C.2.1 podpora vytváření, údržby a obnovy skladebních prvků ÚSES
C.2.2 revitalizace říčních systémů
C.2.3 realizace environmentálních programů
C.2.4 zalesňování a zatravňování, výsadba zeleně
C.2.5 péče o významné prvky v krajině
C.2.6 komplexní pozemkové úpravy
C.2.7 podpora a využívání GIS aplikací pro rozhodování
C.2.8 shromažďování informací o realizovaných opatřeních
C.2.9 aktivní účast kraje na KPÚ (půda v majetku kraje)
C.2.10 podíl na kompenzacích uživatelům půdy
C.2.11 revize, doplnění a péče o významné krajinné prvky

C.3 Zlepšení kvality života v malých obcích a udržení jejich ekonomických a obytných funkcí, rozvoj venkovských forme turistiky

Popis / Komentář:
• zlepšení fungování obcí
• zlepšit život pro stálé obyvatele
• zabránit odlivu obyvatel z malých obcí
• zvýšit atraktivitu venkova pro návštěvníky a obyvatele

C.3.1 zajištění dopravní obslužnosti a její přizpůsobování potřebám obyvatel venkova (integrované systémy)
C.3.2 zlepšení místní dopravní sítě včetně místního značení
C.3.3 rozšiřování spolupráce a sdružování obcí
C.3.4 podpora mobilních zdravotnických a sociálních služeb
C.3.5 podpora „práce na dálku“
C.3.6 agroturistika a další formy venkovské turistiky
C.3.7 poradenství
C.3.8 podpora vybavenosti obcí informačními technologiemi (informační centra pro veřejnost)
C.3.9 propagace místních pozoruhodností, pamětihodností, kulturních a sportovních příležitostí
C.3.10 udržení stávajících a vytváření nových pracovních míst
C.3.11 podpora drobných služeb občanům
C.3.12 pořádání kulturních a společenských akcí
C.3.13 podpora vzniku a rozvoje zájmových sdružení a spolků

C.4 Zvýšení konkurenceschopnosti, kvality a intenzity zemědělství,lesnictví a vodního hospodářství, rozvoj doplňkových služeb pro zemdělství,lesnictví a zpracovatelských průmysl

Popis / Komentář:
• restrukturalizace a diverzita regionu
• konkurenceschopnost ekonomických subjektů
• zvýšení možností exportu
• rozšíření nabídky pracovních míst
• zlepšení životního prostředí
• stabilita podnikatelského prostředí
• zkvalitnění práce (výstupů) zpracovatelského průmyslu
• provázanost prvovýroby a zpracovatelů
• stabilita osídlení venkova

C.4.1 poradenská činnost pro rozšiřování spektra podnikatelských aktivit
C.4.2 zpřístupnění finančních zdrojů
C.4.3 spolupráce jednotlivých subjektů
C.4.4 sdružování nabídky prostřednictvím odbytových center

C.5 Vytvoření podpůrného, zdrojového, informačního, poradenského a vzdělávacího systému soustředěné pomoci stabilizaci a následnému rozvoji venkova

Popis / Komentář:
• zajistit finanční zdroje na specifické programy stabilizace a rozvoje venkovských oblastí vyžadujících soustředěnou pomoc • zajistit dostupnost informačních a komunikačních služeb • zajistit dostupnost poradenských služeb • zajistit dostupnost služeb celoživotního vzdělávání • podporovat rozvoj podnikatelských aktivit na venkově • podporovat rozvoj kulturních a společenských aktivit na venkově... »

C.5.1 vytvoření regionálních center rozvoje venkova, kurz pro pracovníky činné v poradenství na venkově
C.5.2 internetové a intranetové propojení všech obcí regionu jako základ informačního a komunikačního systému
C.5.3 poradenská činnost prostřednictvím internetu
C.5.4 vzdělávací činnost prostřednictvím internetu
C.5.5 zásobník inspirativních projektů
C.5.6 systematické celoživotní vzdělávání veřejné správy a dalších subjektů působících na venkově prostřednictvím internetu

D. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

D.1 Moderní způsoby odpadového hospodářství, podpora recyklace, úsporné techniky nakládání s odpady

D.1.1 posouzení vhodnosti stávajících zařízení pro využívání a odstraňování odpadů (včetně jejich kapacit a umístění) a navržení jejich případných změn
D.1.2 podpora budování nových a rozšíření kapacity stávajících zařízení na úpravu, recyklaci a využití odpadů
D.1.3 podpora technologií produkujících menší množství odpadů oproti stávajícím technologiím
D.1.4 dobudování systému separovaného sběru využitelných složek komunálních odpadů a separačních dvorů v jednotlivých obcích
D.1.5 likvidace černých skládek a starých zátěží
D.1.6 zmapování stavu nakládání s vybranými výrobky – odpady, na které se vztahuje povinnost zpětného odběru podle zákona č. 185/2001 Sb.

D.2 Zlepšování vodního režimu krajiny

D.2.1 vybavení většího množství obcí zařízeními pro zásobování pitnou vodou, kanalizacemi a ČOV
D.2.2 výstavba oddílných kanalizačních sítí zakončených ČOV
D.2.3 modernizace technologií ČOV
D.2.4 podpora správné zemědělské praxe
D.2.5 revitalizace krajiny
D.2.6 omezení nebo vymístění činností, jež škodí vodárenským a lázeňským vodám
D.2.7 zamezení vypouštění nečištěných splaškových odpadních vod do vodních toků (např. z odlehčovacích objektů před ČOV či z přepadů čerpacích stanic splaškové kanalizace)
D.2.8 omezování solení komunikací (zejména v ochranných pásmech vodních zdrojů)
D.2.9 zachycování případného znečištění lehkými kapalinami ve srážkových vodách před jejich odvedením do recipientu
D.2.10 koordinace rozvoje území s výstavbou technického vybavení (zajištění dostatečné kapacity vodovodu, kanalizace a ČOV)
D.2.11 zasakování srážkových vod v místě jejich dopadu na zemský povrch
D.2.12 omezení přímého odvádění srážkových vod do recipientu
D.2.13 zamezení nové výstavby v záplavových územích
D.2.14 stanovování záplavových území včetně jejich aktivních zón i na menších vodních tocích

D.3 Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta

D.3.1 osvěta široké veřejnosti (zvyšování informovanosti, motivační akce, jako jsou např. výstavy, přednášky, osvětové kampaně a další)
D.3.2 rozvoj ekoporadenství pro veřejnost
D.3.3 ekologické výukové programy ve školách
D.3.4 posílení EVVO prováděné přímo ve školách – školní ekologické projekty, další vzdělávání pedagogických pracovníků, školní plán EVVO zahrnující mj. i opatření k ekologizaci provozu škol
D.3.5 mimoškolní výchova dětí a mládeže včetně akcí pro neorganizovanou mládež
D.3.6 vzdělávací akce pro pracovníky státní správy a samosprávy
D.3.7 vzdělávací akce pro pracovníky Krajského úřadu Středočeského kraje
D.3.8 vzdělávací akce pro pracovníky podniků
D.3.9 zapojení veřejnosti do rozhodování (Místní agenda 21)
D.3.10 provoz videoték, knihoven apod. se zaměřením na OŽP
D.3.11 zřizování naučných stezek
D.3.12 vydávání osvětových materiálů, osvětové akce pro širokou veřejnost
D.3.13 práce s dobrovolníky
D.3.14 poskytování informací v oblasti ŽP
D.3.15 kladení důrazu na úspory energií v domácnostech

D.4 Ochrana přírody a krajiny

D.4.1 realizace programů a opatření na ochranu a zvýšení biodiverzity včetně záchranných stanic
D.4.2 obnova a vytváření nových významných krajinotvorných prvků, zvýšená ochrana roztroušené zeleně a její nová výsadba
D.4.3 obnova a údržba lokalit významných z hlediska ochrany přírody
D.4.4 zřízení dalších přírodních parků v dosud harmonické krajině
D.4.5 zpřístupnění informací o výskytu zvláště chráněných druhů organismů a jejich průběžná aktualizace – využití GIS pro orgány ochrany přírody a občany
D.4.6 revize zřizovací dokumentace MZCHÚ po právní (formální) stránce a revize hranic
D.4.7 zajištění smluvní ochrany nebo vyhlášení MZCHÚ k ochraně evropsky významných lokalit
D.4.8 osvěta veřejnosti v rámci realizace opatření zamezujících nadměrnému úhynu organismů při hospodářské činnosti, výstavbě, provozu infrastruktury apod.
D.4.9 ochrana všech nedostatečně chráněných významných geomorfologických jevů a fenoménů prostřednictvím MZCHÚ a dalších forem ochrany
D.4.10 osvěta veřejné správy, vlastníků, hospodářů, NNO a veřejnosti o nezbytnosti uplatňování principů trvale udržitelného obhospodařování lesů a možnostech dotačních titulů napomáhajících naplňování mimoprodukčních funkcí lesa a zároveň zohledňujících zájmy OP
D.4.11 vytvoření územně plánovacího podkladu pro VÚC v oblasti využívání krajiny
D.4.12 důsledné uplatňování prostupnosti krajiny jako podmínky pro tvorbu a schvalování územního plánu vyššího územně správního celku, dalších územně plánovacích dokumentací a pro umísťování a rekonstrukci staveb (především liniových)
D.4.13 podpora zlepšení stavu parků, historických zahrad a parkových ploch sídelní zeleně

D.5 Moderní způsoby odstraňování starých ekologických zátěží, řešení nového využití zdevastovaných území vzniklých v době plánovaného hospodářství

D.5.1 posouzení potřeby a rozsahu řešení a tvorba projektů pro odstranění starých ekologických zátěží
D.5.2 hledání a projektování nového využití zdevastovaných území
D.5.3 podpora nových řešení odstraňování starých zátěží nového využití zdevastovaných území

D.6 Ochrana ovzduší

D.6.1 stanovení relevantních emisních limitů pro stávající i nové zdroje
D.6.2 podpora změny paliv, zejména u zdrojů ve vlastnictví kraje a obcí směrem k ušlechtilým a emisně méně zatěžujícím druhům
D.6.3 podpora rozšiřování možnosti napojování na ZP, CZT a jiné ekologické zdroje vytápění zejména u malých zdrojů – domácností
D.6.4 podpora náhrady látek a přípravků obsahujících těkavé organické látky, informační kampaň na celém území kraje
D.6.5 podpora budování nových a rozšíření kapacity stávajících zařízení využívajících obnovitelné zdroje energie
D.6.6 podpora opatření snižujících imisní zátěž obyvatel (podpora výstavby, resp. vysazování bariér kolem silnic, podpora výstavby mimoúrovňových křížení a obchvatů, podpora úklidů silnic apod.)
D.6.7 přednostní povolování těch zdrojů, které využívají oblasti po rekultivacích a lokality již dříve průmyslově využívané
D.6.8 podpora řešení ekologizace dopravy, včetně podpory náhrady vozového parku, zejména vozidel MHD
D.6.9 podpora technologií produkujících nižší množství emisí oproti stávajícím technologiím
D.6.10 možnost zákazu či omezení realizace takových nových zdrojů znečišťování ovzduší, které by významně přispěly k dalšímu znečišťování v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší (vyhlášené oblasti OZKO)
D.6.11 podpora výstavby a údržby zpevněných komunikací v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší

E. ROZVOJ LISKDÝCH ZDROJŮ

E.1 Vytvoření finančních podpůrných systému pro rozvoj lidských zdrojů

Popis / Komentář:
• navrhnout a realizovat systém finančních fondů
• racionální využití nabídek státu a EU
• finanční podpora činnosti neziskových organizací

E.1.1 podpůrné programy a granty
E.1.2 systém projektové přípravy pro využívání fondů a grantů

E.2 Vytvoření podmínek pro dosažení nejvaššího možného vzdělání jednotlivců a rozvoj celoživotního učení

E.2.1 rozšíření maturitních středoškolských vzdělávacích příležitostí v nabídce středních škol v kraji
E.2.2 diverzifikace maturitních vzdělávacích příležitostí směřujících zejména k rozvoji všeobecně odborného vzdělávání (posílit nabídku oborů s vyšším podílem všeobecné složky vzdělávání – obory lyceálního typu)
E.2.3 nezvyšování počtu přijímaných do maturitních oborů SOU
E.2.4 podpora rozvoje vzdělávacích příležitostí nástavbového studia v denní i ostatních formách studia a podpora rozvoje nabídky celoživotního vzdělávání na středních školách, zejména na SOU
E.2.5 vytvoření a realizace programů pro zájemce o další vzdělávání poskytované na SŠ a VOŠ
E.2.6 podpora rozvoje e-learningových programů
E.2.7 podpora vzniku veřejných vysokých škol na území kraje, vyšší účasti absolventů středních škol na terciárním a dalším vzdělávání, rozšíření nabídky tohoto vzdělávání
E.2.8 podpora rozvoje a zlepšení současné nabídky dalšího profesního vzdělávání dospělých (včetně služeb s ním spojených) na středních školách v kraji
E.2.9 rozvoj distanční a kombinované formy dalšího profesního vzdělávání
E.2.10 zvýšení a zkvalitnění nabídky vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami na středních školách i formou integrace
E.2.11 podpora vzniku a organizování kurzů pro získání základního vzdělání a základů vzdělání
E.2.12 podpora tvorby a realizace školení a systému dalšího profesního vzdělávání pedagogických pracovníků, lektorů, konzultantů, metodických a řídících pracovníků působících v oblasti dalšího profesního vzdělávání a podpora asociací vzdělávacích...
Popis / Komentář:
a poradenských institucí v této oblasti

E.2.13 podpora rozvoje diagnostických, poradenských a informačních služeb pro budoucí absolventy základních škol, vytvoření center odborného vzdělávání a regionálních vzdělávacích center
E.2.14 příprava a postupná realizace rozvoje lidských zdrojů podle schválené strategie pro zvýšení konkurenceschopnosti regionu
E.2.15 vytvoření (ve spolupráci s MŠMT a MPSV) legislativních a systémových podmínek pro celoživotní vzdělávání, propagovat celoživotní učení
E.2.16 rozšíření a zkvalitnění kvalifikačních a rekvalifikačních programů a kurzů pro zaměstnance i nezaměstnané, podpora škol a školských zařízení nabízejících tyto programy
E.2.17 koncentrace oborového vzdělávání do lokalit s vhodným zázemím a možnostmi uplatnění, snížení regionální diferenciace v kvalitě, podmínkách a dostupnosti vzdělání
E.2.18 vytvoření prostředí a organizační struktury, které umožní SOŠ a VOŠ pružně reagovat na aktuální poptávku
E.2.19 podpora a zvýhodnění podniků podílejících se na vzdělávání a poskytujících nezbytnou praxi, posílení vzájemné spolupráce těchto podniků a předávání dobrých zkušeností a know-how
E.2.20 stimulace učení a systému trvalého vzdělávání v podnicích
E.2.21 společné projekty škol a podniků zaměřené na modernizaci a tvorbu perspektivních vzdělávacích programů za účelem trvalého řešení otázek zaměstnanosti, pracovní síly a profilu absolventů, zprostředkování aktuálních inf. o technologiích a potřebách podniků
E.2.22 modulové uspořádání vzdělávacích programů
E.2.23 podpora poradenské činnosti zaměřené na jednotlivce
E.2.24 podpora poradenství pro projektovou přípravu v oblasti dalšího profesního vzdělávání
E.2.25 informační a poradenský servis pro zaměstnance a zaměstnavatele, zvýšení informovanosti o možnostech vzdělávání v regionu
E.2.26 stimulace organizování školení, tréninků a poradenského servisu pro podnikatele v oblasti řízení lidských zdrojů, motivační kurzy (bilanční diagnostická centra)
E.2.27 aplikace metodik pro prognózování potřeb trhu práce a bilancování kvalifikačního potenciálu regionu
E.2.28 experimentální ověřování dalšího vzdělávání dospělých

E.3 Vytvoření podmínek pro trvalé zvyšování kvality vzdělávání a pro zajištění maximálně možné efektivity fungování výchovně vzdělávací soustavy v kraji

E.3.1 vypracování strategické analýzy rozvoje různých typů škol a rozvojových programů a stanovení objektivních kritérií jejich výběru
E.3.2 vybudování systému měření výsledků vzdělávání na školách
E.3.3 zlepšení kvality a podmínek vzdělávání na základních školách i školách samostatně zřízených pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
E.3.4 zvýšení efektivity a kvality středoškolského vzdělání
E.3.5 podpora relativního nárůstu vzdělávacích příležitostí na gymnáziích a maturitních oborech SOŠ a SOU
E.3.6 zvýšení podílu přijímaných do maturitního studia
E.3.7 zastavení trendu klesajícího zájmu o studium na VOŠ
E.3.8 zvýšení podílu vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci
E.3.9 lepší zajištění vzdělávacích potřeb mimořádně nadaných žáků
E.3.10 přesun některých zdravotnických oborů na úrovni středního odborného školství do oblasti terciárního vzdělání
E.3.11 zajištění možnosti dalšího vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnitelnosti na trhu práce
E.3.12 vytvoření předpokladů pro získávání finančních prostředků na rozvojové programy
E.3.13 srovnání ekonomických podmínek činnosti škol
E.3.14 rozdělení systému financování na normativní část a programově-rozvojovou část
E.3.15 zavedení normativního financování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami dle míry potřebných podpůrných opatření
E.3.16 preference nepřímých nástrojů řízení a ovlivňování škol a přirozených partnerů krajského školství při realizaci strategických záměrů kraje
E.3.17 podpora škol a přirozených partnerů krajského školství při získávání finančních prostředků na realizaci strategických záměrů ze zdrojů evropských programů a fondů
E.3.18 podpora autonomie škol a jejich vedení ve všech oblastech
E.3.19 monitorování kvality vzdělávání a podpora vnitřního řízení a hodnocení kvality vzdělávacích služeb ve školách a školských zařízeních
E.3.20 vytvoření vazby na systém externího hodnocení školy ze strany kraje
E.3.21 motivace, doškolování a praxe pedagogů s ohledem na potřeby trhu práce a využívání moderních metod výuky a technologií
E.3.22 realizace poradenských a konzultačních služeb pro vedoucí pracovníky škol a školských zařízení zřizovaných krajem, zejména v oblasti strategického a finančního řízení škol
E.3.23 monitorování kvality řízení vedoucích pracovníků škol
E.3.24 stanovení a uplatňování odpovídajících kritérií při výběru řídících pracovníků škol a při jejich odměňování
E.3.25 transformace vybraných VOŠ na vysoké školy neuniverzitního typu
E.3.26 nabídka vhodných lokalit pro fakulty a detašovaná pracoviště existujících VŠ
E.3.27 projekty zaměřené na podporu vzniku školních vzdělávacích programů, realizované prostřednictvím grantového schématu kraje
E.3.28 vytvoření školních vzdělávacích programů za podpory systémových projektů MŠMT
E.3.29 postupné zavádění rámcových vzdělávacích programů základního a středoškolského vzdělávání do praxe
E.3.30 přizpůsobení struktury vzdělávacích programů škol požadavkům trhu práce
E.3.31 zlepšení technologického a materiálního zajištění výuky v perspektivních oborech a zvýšení informovanosti o těchto oborech a uplatnění jejich absolventů na trhu práce
E.3.32 preference středoškolských oborů s perspektivou vysoké míry flexibility jejich absolventů na trhu práce, s nízkou mírou kvalifikační migrace absolventů při přechodu ze školy na trh práce a modulárně koncipovaných vzdělávacích programů
E.3.33 podpora výuky informační a počítačové gramotnosti, jazykového vzdělávání, multikulturní výchovy a vzdělávání cizinců na školách
E.3.34 zlepšení materiálního i personálního zajištění výuky výpočetní techniky a jazyků ve školách a školských zařízeních
E.3.35 podpora vzniku oborů vzdělání s širokým, popř. multidisciplinárním profilem
E.3.36 zajištění dostatečných informačních zdrojů pro školy, a to zejména v oblasti uplatnitelnosti absolventů škol a externích nástrojů monitorování výsledků
E.3.37 vznik komunikačních, informačních a vzdělávacích center pro veřejnost a další relevantní cílové skupiny
E.3.38 vybudování modulárního integrovaného informačního systému
E.3.39 motivace pedagogů a vzdělávacích pracovníků k využívání stávajících specializovaných edukačních produktů v muzeích, galeriích a knihovnách včetně spolupráce na tvorbě nových
E.3.40 podpora tvorby, ověřování a zavádění vzdělávacích produktů pro všechny cílové skupiny ve spolupráci se specializovanými institucemi zřizovanými a působícími na území kraje (muzea, galerie, SVKK, ÚAPP)
E.3.41 zřízení a podpora fondu informatizace a fondu vzdělávání
E.3.42 spolupráce a komunikace kraje se školskými radami a profesními asociacemi v oblasti školství

E.4 Vytvoření strukturální a funkční integrity zdravotní péče a zdravotnických služeb

E.4.1 podpora kvality poskytované ambulantní zdravotní péče, zlepšení komplexnosti, provázanosti a úrovně poskytované zdravotní péče
E.4.2 zajištění dostupnosti ambulantní péče pro občany kraje, zajištění informovanosti občanů o možnostech a dostupnosti ambulantní péče
E.4.3 podpora spolupráce mezi zařízeními lůžkové a ambulantní péče
E.4.4 transformace nemocnic Středočeského kraje, záměr na pronájem a prodej
E.4.5 podpora umísťování dětí do všech forem náhradní rodinné péče, ve zvláštních dětských zařízeních vytvářet co nejpříznivější podmínky pro děti, které nelze nebo se nedaří umístit do náhradní péče
E.4.6 podpora rodin s postiženým dítětem – snaha o maximální možné zapojení rodiny do péče o dítě (stacionární péče, ústavní péče)
E.4.7 přednostní centralizace specializované akutní péče do oblastních nemocnic, transformace nadbytečných oddělení základních nemocnic na lůžka následné péče (především dlouhodobě rehabilitační, LDN, ošetřovatelská a psychiatrická) a...
Popis / Komentář:
lůžka včasné rehabilitace, podpora hospicové péče

E.4.8 zajištění optimálního počtu lůžek specializovaných (porodnická centra onkologie, OCHRIP a geriatrie) a superspecializovaných – smluvní zajištění stávajících kapacit zdravotnických zařízení okolních krajů schopných tuto péči zabezpečit
E.4.9 postupná koncentrace specializované zdravotnické techniky do oblastních nemocnic, v oblastních nemocnicích klást důraz na rozvoj akutní intenzivní a traumatologické péče
E.4.10 zprovoznění systému GPS
E.4.11 zapojení dostatečného počtu praktických lékařů do systému LPS, zamezení zneužívání LPS – informovaností občanů o úloze LPS, podporou zpoplatnění této služby, podporou a dalším pokračováním v co nejužším propojení LPS a ZZS
E.4.12 zapojení dostatečného počtu lékárníků do systému lékárenských pohotovostních služeb bez finanční podpory kraje
E.4.13 sjednocení administrativní agendy ZZS, zajištění bezproblémové komunikace mezi oblastmi a výjezdovými stanovišti ZZS, průběžné zvyšování odborné úrovně personálu ZZS a zvyšování úrovně technického zázemí ZZS
E.4.14 zvyšování kvality PNP a zajištění její průběžné kontroly, vytvoření kvalitního právního základu pro zajištění a organizaci PNP občanům, koordinace ÚSZS s privátními poskytovateli PNP na území Středočeského kraje
E.4.15 redukce nadbytečné zdravotní péče v souladu s Koncepcí zdravotnictví, provedení popisu a analýzy stávajícího stavu
E.4.16 v pravidelných intervalech budou prováděny kontroly personálního, věcného a technického vybavení zdravotnických zařízení bez závislosti na zřizovateli a na základě výsledků kontrol budou činěna náležitá opatření v souladu s platnou legislativou
E.4.17 dosažení v maximální možné míře vzdělávacích akreditací ve větších nemocnicích
E.4.18 podpora postgraduálního vzdělávání zdravotnických pracovníků, kontinuální vzdělávání (lékařů i nelékařů), vytváření jim k tomu vhodných podmínek a tím dále zvyšování kvality poskytované péče

E.5 Vytvoření strukturální a funkční soustavy komunitních sociálních služeb

E.5.1 vytvoření podmínek pro realizaci komunitního plánování v co největším počtu obcí, měst či regionů
E.5.2 vytvoření střednědobých plánů rozvoje sociálních služeb na úrovni obcí metodou komunitního plánování, vytvoření koncepce sociální politiky kraje
E.5.3 shromažďování informací, sběr výstupů z komunitního plánování jednotlivých obcí na území kraje, zdokonalení informačního systému v oblasti sociálních služeb
E.5.4 dokonalejší zmapování území kraje z hlediska stávajícího rozložení sociálních služeb, podpora doplnění a vytvoření optimální sítě sociálních služeb
E.5.5 provedení přípravy na registraci všech poskytovatelů sociálních služeb ve Středočeském kraji
E.5.6 pokračování a rozvíjení vzdělávacích programů pro pracovníky v sociálních službách
E.5.7 podpora transformace ústavní péče
E.5.8 podpora služeb, které lidem umožňují žít v přirozeném prostředí (pečovatelská služba, osobní asistence, home care, apod.)
E.5.9 podpora kvalitní institucionální péče (technický rozvoj pracovišť a vybavenost zařízení)
E.5.10 spolupráce s poskytovateli sociálních služeb (NNO, církevními organizacemi, organizacemi zřizovanými obcemi, městy a krajem) na pokrytí území celého kraje optimální sítí sociálních služeb
E.5.11 vytvoření koncepce sociální politiky kraje
E.5.12 realizace projektů směřujících k naplnění cílů
E.5.13 podpora rozvoje náhradní rodinné péče
E.5.14 vytváření podmínek pro všestrannou kvalitu života rodin (rozvoj sítě podpůrných služeb pro rodiny s dětmi, nabídka prostředí vhodného pro rodiče i děti v rámci obce a společenských aktivit pro rodiny, budování prorodinné infrastruktury)
E.5.15 orientace programů rodinné politiky na celý rodinný cyklus (třígenerační rozměr rodinného systému) a vytváření podmínek pro fungování mezigenerační solidarity
E.5.16 ve školách a kurzech výchova k partnerství, manželství, rodičovství
E.5.17 podpora rodinné soudržnosti
E.5.18 finanční podpora rodin (formou dávek a daňových úlev, v oblasti bytové politiky, ve veřejném sektoru – doprava, kultura, sport)

E.6 Vytvoření podmínek pro efektivní kompenzaci zdravotních a sociálních handicapů jednotlivců při získání vzdělání i jejich uplatnění

E.6.1 omezování selekce v průběhu povinné školní docházky regulací počtu přijímaných ke studiu na víceletých gymnáziích
E.6.2 podpora racionální integrace žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol a tříd, a to zejména zvýšením motivace a zájmu běžných škol a vytvářením vhodných podmínek
E.6.3 tvorba a realizace programů integrace znevýhodněných žáků do systému vzdělávání
E.6.4 tvorba a realizace programů zkvalitňování výchovy a vzdělávání v zařízeních pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy
E.6.5 zlepšování podmínek života dětí v rodinných buňkách dětských domovů
E.6.6 zapojení škol do podpory zvýšení adaptability dětí, jež jsou umístěny v dětských domovech a zařízeních pro výkon ústavní a ochranné péče, při jejich přechodu do reálného života
E.6.7 podpora počítačového vybavení školských poradenských pracovišť
E.6.8 podpora zavádění kvalitních, moderních a standardizovaných diagnostických nástrojů do školských a poradenských pracovišť
E.6.9 zefektivnění a zkvalitnění diagnostických, poradenských a informačních služeb určených žákům základních, středních a speciálních škol a jejich rodičům (transformace pedagogicko-psychologického poradenství v kraji)
E.6.10 zefektivnění a zkvalitnění diagnostických, poradenských a informačních služeb určených budoucím absolventům základních škol, jako podpory racionálního rozhodování při volbě dalšího vzdělávání
E.6.11 zefektivnění a zkvalitnění diagnostických a poradenských služeb určených mimořádně nadaným žákům
E.6.12 zefektivnění a zkvalitnění diagnostických a poradenských služeb určených dětem s těžkým a hlubokým zdravotním postižením
E.6.13 organizace činností zaměřených na vzdělávací a výchovné potřeby v daném místě (programy multikulturní spolupráce, využití školy jako společenského centra, jazykové a další kurzy)

E.7 Vytvoření podmínek pro rozvoj osobnosti dětí a mládeže a pro efektivní prevenci sociálně patologického chování

E.7.1 intenzivní podpora nástupu nového stylu primární prevence
E.7.2 odborné vzdělávání a získávání nových informací k této problematice
E.7.3 mapování situace v oblasti nežádoucích jevů u dětí a mládeže ve školách a školských zařízeních Středočeského kraje
E.7.4 využití metodických materiálů, regionálního tisku a ostatních médií k propagaci aktivit v oblasti primární prevence
E.7.5 podpora multikulturního vzdělávání a výchovy dětí a mládeže ke zdravému životnímu stylu, humanitě, toleranci a ochraně lidských práv
E.7.6 motivace dětí a mládeže k pozitivní seberealizaci nabídkou volnočasových aktivit (sportovní aktivity, jazykové vzdělávání, základní umělecké vzdělávání, atd.) a využití těchto aktivit k podpoře talentované mládeže
E.7.7 organizace vzdělávacích kurzů pro děti a mládež, soutěže, olympiády, přehlídky a festivaly apod.
E.7.8 aktivní zapojení rodin do života škol a školských zařízení, především v oblasti volnočasových aktivit
E.7.9 nabídky zájmových aktivit reagujících na lokální poptávku a zajišťovaných převážně středisky volného času, ale i školami a dalšími školskými zařízeními
E.7.10 podpora středisek volného času v oblasti primární prevence
E.7.11 systematická motivace a vzdělávání pedagogických sborů a vedení škol a školských zařízení v oblasti sociálně patologických jevů
E.7.12 motivace rodičů k podpoře minimálních preventivních programů na školách a ve školských zařízeních
E.7.13 využití odborné spolupráce se sociálními pracovníky ze služeb sociální intervence (poradny, denní centra, kontaktní práce, krizová pomoc, azylové domy apod.), psychology, dětskými lékaři, OHS, krajskými i okresními protidrogovými koordinátory apod.
E.7.14 využití grantových nabídek k ekonomickému zajištění aktivit
E.7.15 vytváření stabilního grantového systému, podpora systému víceletého financování
E.7.16 postupné navyšování finančních prostředků vymezených na oblast uplatňování efektivních, primárně preventivních aktivit a činností

E.8 Zlepšování nabídky pro využití volného času

E.8.1 rozšíření nabídky a zlepšení dostupnosti stávajících sportovních a kulturních zařízení
E.8.2 podpora výstavby nových sportovních zařízení, i specifických, zaměřených na aktivity, o které je velký zájem mezi mládeží (in-line, skateboard, bikros, hokejbal atd.)
E.8.3 ekonomické zajištění provozu stávajících profesionálních kulturních a sportovních zařízení ve spolupráci obcí, regionu a dalších sponzorů
E.8.4 podpora občanských sdružení v rozvoji sportovních aktivit pro děti a mládež se zdravotním postižením a kulturních zařízení v tvorbě specializovaných programů pro seniory
E.8.5 podpora lokálních kulturních, vzdělávacích a sportovních aktivit založených na aktivitě obecních a neziskových subjektů
E.8.6 využití vzdělávacích institucí jako multifunkčních center vzdělanosti a kultury
E.8.7 zmapování, vyhodnocení a pravidelné revize socio-kulturního potenciálu Středočeského kraje a hledání nástrojů pro jeho vyvážený, kvantitativní a kvalitativní růst
E.8.8 podpora odborných metodických, iniciačních a koordinačních činností v oblasti školství a nestátních neziskových organizací celého regionu
E.8.9 podpora spolupráce mezi krajem, MŠMT, Českým olympijským výborem, Všesportovním kolegiem a AŠSK a dále mezinárodní spolupráce a výměny zkušeností v oblasti tělovýchovy, sportu a volnočasových aktivit
E.8.10 zajištění přípravy lektorů a dobrovolníků pro organizaci volnočasových aktivit mládeže včetně informovanosti o těchto aktivitách
E.8.11 podpora pořádání školních celorepublikových sportovních i vědomostních olympiád, doplňkových zájmových kurzů, festivalů, přehlídek apod.
E.8.12 propagace volnočasových aktivit, a to včetně využití regionálních listů a ostatních medií
E.8.13 podpora zdravého životního stylu

E.9 Komplexní protidrogová politika

E.9.1 koordinace protidrogové politiky v kraji – krajská protidrogová komise a pracovní skupiny
E.9.2 naplňování cílů krajské protidrogové strategie a aktivit v akčních plánech
E.9.3 meziooborová, meziregionální a zahraniční spolupráce, spolupráce klíčových subjektů
E.9.4 otevírání komunikace mezi krajem, policií, vězeňskou službou a PMS
E.9.5 vytváření standardů se zaměřením na specifika regionů
E.9.6 personální navýšení, zvýšení zájmu kvalifikovaných odborníků pracovat ve SK a předcházení jejich úniku
E.9.7 adekvátní pracovní možnosti, prestiž profese v oboru adiktologie, vhodné ekonomické a organizační podmínky pro poskytovatele služeb
E.9.8 vytvoření pozitivního klimatu ve školách, podpora sociálních dovedností a osobnostních předpokladů k odolnosti před rizikovým chováním
E.9.9 podpora a zvýšení kompetencí škol a školských zařízení při vytváření koncepcí MPP a jejich realizaci
E.9.10 výchova ke zdravému životnímu stylu
E.9.11 uplatňování programů zaměřených na jiné rizikové jevy
E.9.12 stejná pozornost věnovaná problematice alkoholu i o nealkoholových drog
E.9.13 důraz na rozvoj substitučních programů, ambulantní léčby a stacionářů
E.9.14 vzdělávací aktivity, konference, semináře, aktivity pro rozvoj týmů
E.9.15 zabezpečení rozvojových možností včetně výzkumu a PR
E.9.16 rozvoj organizací – učící se organizace, rozvoj potenciálu pracovníků

E.10 Prevence kriminality

E.10.1 začlenění prevence kriminality mezi priority samosprávy
E.10.2 koordinace preventivních aktivit v kraji
E.10.3 naplňování cílů krajské koncepce prevence kriminality
E.10.4 činnosti v souladu s platnou „Koncepcí prevence kriminality ve Středočeském kraji“ a souvisejícími vládními dokumenty
E.10.5 podpora životní stabilizace sociálně vyloučených skupin
E.10.6 individuální investiční podpora projektů
E.10.7 meziooborová a meziregionální spolupráce, spolupráce klíčových subjektů
E.10.8 vzdělávací aktivity, konference, semináře
E.10.9 zabezpečení metodického vzdělávání v oblasti prevence kriminality, nejen pro manažery, ale i pro odbornou veřejnost
E.10.10 realizace vhodných dotačních programů zaměřených především na oblast sociální prevence
E.10.11 větší pozornost programům a projektům zaměřeným na jednotlivé skupiny sociálně vyloučených osob
E.10.12 zvýšení počtu azylových domů a domů „na půli cesty“
E.10.13 zajištění lidských zdrojů k naplnění jednotlivých preventivních aktivit

E.11 Komplexní integrace romské komunity

E.11.1 koordinace strategie integrace romské komunity v kraji
E.11.2 naplňování cílů strategie integrace romské komunity v rámcových plánech
E.11.3 mezioborová, meziregionální a zahraniční spolupráce, spolupráce klíčových subjektů
E.11.4 vzdělávací aktivity, konference, metodiky
E.11.5 snížení nezaměstnanosti
E.11.6 zlepšení bytové situace
E.11.7 předcházení sociálnímu vyloučení
E.11.8 podpora romského neziskového sektoru

F. CESTOVNÍ RUCH A PÉČE O KULTURNÍ DĚDICTVÍ

F.1 Rozvoj infrastruktury a služeb cestovního ruchu a lázeňství

Popis / Komentář:
• koordinovaný kontinuální rozvoj cestovního ruchu na základě analýzy potenciálu cestovního ruchu a lázeňství v kraji
• rozvinutá kvalitní infrastruktura využitelná pro všechny cílové skupiny návštěvníků a obyvatel kraje
• optimální využití potenciálu kraje pro vytvoření široké nabídky produktů cestovní ruchu

F.1.1 podpora rozvoje kvalitních ubytovacích a stravovacích zařízení, doprovodných služeb (půjčovny kol, lodí,…) a vytvoření sítí a řetězců služeb
F.1.2 podpora rozvoje spolupráce veřejného, soukromého a občanského sektoru při rozvoji cestovního ruchu v kraji
F.1.3 vytváření konkurenceschopných společných a kombinovaných krajských a regionálních produktů cestovního ruchu
F.1.4 podpora vzniku a rozvoje destinačního managementu
F.1.5 podpora podnikání a podnikatelů v oblasti cestovního ruchu
F.1.6 rozvoj lázeňství
F.1.7 vznik tematických a naučných stezek (tras)
F.1.8 podpora celoživotního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů v oblasti cestovního ruchu
F.1.9 databáze významných a úspěšně realizovaných projektů cestovního ruchu
F.1.10 podpora využití bývalých vojenských újezdů včetně jejich okolí
F.1.11 aktualizace Programu rozvoje cestovního ruchu v kraji
F.1.12 vytvoření Fondu cestovního ruchu

F.2 Rozvoj informačních služeba systémů cestovního ruchu

F.2.1 vytvoření funkčního regionálního turistického informačního a informačně-rezervačního systému
F.2.2 vytvoření a průběžná aktualizace cizojazyčné prezentace turistické nabídky kraje na internetu
F.2.3 podpora aktivit za účelem výměny zkušeností a poznatků pracovníků TIC
F.2.4 zlepšení komunikace mezi složkami veřejné správy, podnikatelskými subjekty, turistickými informačními centry, neziskovými organizacemi a ostatními subjekty působícími v oblasti cestovního ruchu
F.2.5 vytvoření krajského turistického informačního centra v Praze
F.2.6 podpora koordinovaného a cíleně zaměřeného marketingu cestovního ruchu
F.2.7 propagace
F.2.8 sběr a aktualizace dat a informací pro informační systém
F.2.9 propagace regionálních informačních servisů

F.3 Rozvoj sportovních a rekreačních aktivit

Popis / Komentář:
• nabídka možností po aktivní využití volného časů návštěvníků i místních obyvatel

F.3.1 podpora aktivního využití volného času návštěvníků i místních obyvatel
F.3.2 podpora budování a modernizace sportovních a rekreačních areálů a zařízení
F.3.3 podpora vytvoření sítě cyklostezek, cyklotras a hippostezek, včetně doprovodných aktivit a služeb v návaznosti na národní a mezinárodní systém
F.3.4 podpora značení turistických cílů
F.3.5 podpora splavnění vodních toků a využití vodních ploch a vodních toků pro vodní turistiku a vodní sporty
F.3.6 podpora rozvoje venkovského cestovního ruchu, přednostně s využitím stávajících objektů
F.3.7 podpora rozvoje areálů zimních sportů
F.3.8 aktualizace generelu sítě cyklotras a cyklostezek na území kraje

F.4 Zachování a využívání kulturního dědictví

Popis / Komentář:
• zachování a trvale udržitelné využití kulturního dědictví kraje

F.4.1 systematická podpora péče o kulturní dědictví (dotační programy)
F.4.2 využití kulturního dědictví pro tvorbu nových tematických produktů využitelných v cestovním ruchu
F.4.3 aktivní využívání objektů kulturního dědictví, jako součásti turistické infrastruktury (pro tvorbu ubytovacích zařízení a pro nabídku dalších služeb)
F.4.4 rozvoj místních muzeí v návaznosti na historii lokality a tradiční řemesla
F.4.5 spolupráce s církvemi vedoucí ke zpřístupnění církevních objektů
F.4.6 zapojení přístupných státních památkových objektů do tvorby specifických produktů CR a zároveň do celkové strategie rozvoje území