| Akční plán pro rozvoj digitálního trhu (2015) |
1. | Rozvoj infrastruktury |
1.1 | Budování internetových sítí |
| Dopracovat Národní plán rozvoje sítí nové generace |
| Čerpání z evropských fondů |
| Implementace směrnice o opatřeních ke snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací |
| Registr pasivní infrastruktury |
1.2 | Zajištění kybernetické bezpečnosti |
| Vytvoření mechanismu spolupráce na národní úrovni mezi jednotlivými subjekty kybernetické bezpečnosti (pracoviště typu CERT a CSIRT) a posílení jejich stávajících struktur. Podpora vzniku dalších pracovišť typu CERT a CSIRT v ČR |
| Poskytování služeb GovCERT veřejným institucím a subjektům kritické informační infrastruktury při předcházení a zvládání kybernetických incidentů včetně forenzní a síťové analýzy, monitorování skrytých změn obsahu webových stránek a externích penetračních testů |
| Navyšování integrity sítí kritické informační infrastruktury |
| Spolupráce se soukromým sektorem |
| Osvěta široké veřejnosti a rozvoj lidského kapitálu |
2. | Rozvoj digitálních kompetencí a informatického myšlení v celoživotní perspektivě |
2.1 | Počáteční vzdělávání |
| Nastavení principu otevřenosti ve vzdělávání |
| Rozvoj digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků |
| Rozvoj digitální infrastruktury ve školách |
| Podpora inovací ve vzdělávání |
| Veřejná osvěta vysvětlující klíčový vliv digitálních technologií na vzdělávání |
2.2 | Zvyšování digitální gramotnosti občanů |
| Podpora individuálního vzdělávání zaměstnaných a nezaměstnaných osob v oblasti přenositelných a specifických digitálních kompetencí – pořádání doplňkových rekvalifikačních kurzů |
| Podpora fyzického přístupu k digitálním technologiím |
| Podpora účasti osob ohrožených nezaměstnaností na praxích a odborných stážích |
| Podpora vzdělávání zaměstnanců malých a středních podniků a OSVČ v oblasti specifických a nepřenositelných digitálních kompetencí |
| Podpora vzdělávání státních úředníků v oblasti digitálních kompetencí, využívání e-kurzů |
| Podpora zaměstnavatelů při zavádění práce z domova a na dálku prostřednictvím digitálních technologií |
| Zajištění ekonomických nástrojů na podporu fyzického přístupu osob s nízkým sociálním statusem k digitálním technologiím |
| Zavedení mezigeneračních programů a komunitního učení pro zlepšení dostupnosti digitálního vzdělávání |
| Podpora využívání stávajících elektronických služeb veřejného sektoru s důrazem na zvyšování informovanosti veřejnosti |
| Podpora sběru dat, výzkumných šetření a evaluací v oblasti digitální gramotnosti |
| Zařazení aspektu ochrany autorských práv na internetu do osvětových kampaní a přizvat ke spolupráci všechny dotčené subjekty, vč. kolektivních správců |
| Podpora využití evropských vzdělávacích standardů v oblasti digitální gramotnosti (ECDL) a jeho implementace v ČR ve všech cílových oblastech |
3. | Přístup ke zboží a službám na internetu |
3.1 | Rozvoj e-commerce |
| Zpracování pozičního dokumentu k návrhům Evropské komise v oblasti e-commerce s určením prioritních oblastí pro ČR |
| Analýza podpory e-commerce na národní úrovni |
3.2 | Ochrana dat online |
| Dokončení projednávání revize Obecného nařízení o ochraně osobních údajů |
| Implementace nařízení o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) |
3.3 | Revize autorských práv |
| Konzultace s odbornou veřejností a nevládním sektorem |
| Harmonizace tzv. výjimek |
3.4 | Snižování administrativní zátěže pro podniky |
| Aktualizace elektronického JKM na stránce businessinfo.cz |
| Podpora inovativních digitálních projektů vč. start-upů |
4. | Rozvoj elektronizace veřejné správy |
4.1 | Elektronická komunikace s úřady |
| Dosažení cílů vytýčených v dokumentu Strategický rámec rozvoje veřejné správy pro období 2014–2020 |
4.2 | Elektronizace zdravotnictví |
| Opatření v rámci Operačního programu Zaměstnanost – prioritní osa 4: Efektivní veřejná správa |
| Opatření v rámci Integrovaného regionálního operačního programu – prioritní osa 3: Dobrá správa území a zefektivnění veřejných institucí |
4.3 | Elektronizace sociálních služeb |
4.4 | Elektronizace justice |
5. | Nové trendy |
5.1 | Ekonomika založená na datech + digitalizace průmyslu |
| ÚV-SEZ a MPO vypracuje v návaznosti na analytický plán ÚV-SEZ prognózu potřeb trhu práce v kontextu technologické změny a digitalizace |
| Zpracování „Iniciativy Průmysl 4.0“ |
| Čerpání z evropských fondů |
| Analýza role online platforem |
| ÚV-SEZ a MPO ve spolupráci s dalšími gestory a za úzké součinnosti s hospodářskými a sociálními partnery a neziskovým sektorem zřídí neformální platformu pro debatu o účinné implementaci opatření na podporu digitálního trhu v ČR |
| Vláda ve spolupráci se všemi dotčenými subjekty vytvoří plán podpory vývoje a výzkumu, inovací a vzdělávání v oblasti práce s velkými objemy dat |
5.2 | Přístup k datům veřejného sektoru |
| Standardy pro publikaci dat |
| Osvěta o otevřených datech |
| Propojená data |
| Zákon o registru smluv |
| Národní katalog otevřených dat |
6. | Správa digitální agendy |
| Správa digitální agendy |
| ÚV-SEZ a MPO vypracuje v návaznosti na analytický plán ÚV-SEZ prognózu potřeb trhu práce v kontextu technologické změny a digitalizace. Analýza se zaměří na prognózu potřeb trhu práce v kontextu technologické změny a digitalizace. Zahrne simulaci pravděpodobnosti digitalizace u jednotlivých profesí a komparativní zhodnocení struktury zaměstnanosti v ČR v evropské perspektivě. Závěr vyhodnotí potenciální vliv zvýšení dostupnosti na zaměstnanost a hospodářský rozvoj |
| ÚV-SEZ a MPO ve spolupráci s dalšími gestory a za úzké součinnosti s hospodářskými a sociálními partnery a neziskovým sektorem zřídí neformální platformu pro debatu o účinné implementaci opatření na podporu digitálního trhu v ČR |
| Platforma by měla být otevřená a umožňovat zapojení občanů a podnikatelů, využití sociálních médií a digitální komunikace – včetně zpracovávání zpětné vazby, vyhodnocování sentimentu, analýzy a identifikace příležitostí. Výstupy platformy budou v pravidelných intervalech konzultovány se zástupci hospodářských a sociálních partnerů a jiných zainteresovaných stran |
| ÚV-SEZ a MPO zřídí internetovou platformu, jednotné kontaktní místo pro digitální agendu, např. na bázi wiki (Digital Gateway), která bude obsahovat přístup k dosavadním strategickým dokumentům v této oblasti, a kde budou prezentovány výsledky Akčního plánu, pozvánky na akce atd. Součástí platformy bude i diskusní fórum s moderovaným přístupem a cloudové úložiště |
| ČR bude nadále aktivně spolupracovat s podobně smýšlejícími členskými státy v EU, s nimiž bude usilovat o ovlivňování návrhů Evropské komise, které budou předloženy v návaznosti na vydání Strategie DSM. Prezentace případných společných pozic s dalšími členskými státy bude vždy v maximální míře korespondovat s národními zájmy a pozicemi ČR |
| ČR zesílí nástroje ekonomické diplomacie v oblasti digitální agendy, které budou směřovat k podpoře a zviditelňování českých firem při debatách o politice digitálního vnitřního trhu v EU. Nutná je účast profesních sdružení, střešních organizací a konkrétních národních subjektů (komerčních i neziskových) v pracovních či konzultačních orgánech evropských institucí |