| Akční plán Strategie boje proti sociálnímu vyloučení 2016-2020 |
| Poznání jevu sociálního vyloučení a jeho koncentrované podoby ve formě sociálně vyloučených lokalit |
| Zavést systém průběžného monitorování sociálně vyloučených lokalit (SVL identifikovány na základě Analýzy sociálně vyloučených lokalit) |
| Nová konceptualizace území s větším výskytem sociálně vyloučených osob |
| Vytvořit datovou základnu umožňující promítnout statistická data resortů a resortních institucí do území za účelem sledování koncentrace a vývoje zásadních sociálních jevů |
| Zlepšení koordinace výkonu státní správy a samosprávy při řešení problematiky sociálně vyloučených lokalit |
| Analyzovat kompetence ve veřejné správě v oblasti sociálního začleňování a řešení sociálně vyloučených lokalit včetně identifikace existujících „bílých míst“ |
| Vytvořit analýzu kompetencí veřejné správy |
| Zvýšení bezpečnosti v sociálně vyloučených lokalitách a jejich okolí |
| Zmapování stavu kriminality v sociálně vyloučených lokalitách |
| Propojení a ověření systému sledování kriminality s ohledem na její koncentraci v území |
| Zmapování míry výskytu latentní kriminality v sociálně vyloučených lokalitách |
| Analyzovat výzkumné šetření „Bezpečnostní rizika sociálně vyloučených lokalit: Vytváření znalostí a nástrojů pro management a prevenci kriminality“ a vytvořit nástroj pro sledování latentní kriminality |
| Posilování preventivních a bezpečnostních opatření v sociálně vyloučených lokalitách |
| Podporovat a rozvíjet zavádění účinných preventivních a bezpečnostních opatření v sociálně vyloučených lokalitách |
| Snížení projevů napětí a nepřátelství v souvislosti se sociálním vyloučením |
| Zvýšení pocitu bezpečí v sociálně vyloučených lokalitách a jejich okolí |
| Podporovat a rozvíjet komunitní práci na úrovni jednotlivých domů |
| Zmapování projevů napětí a nepřátelství v souvislosti se sociálním vyloučením |
| Zavedení monitoringu projevů napětí a nepřátelství a analýza zdrojů napětí v lokalitách s vyšším výskytem kriminality |
| Snížení počtu násilných trestných činů spáchaných z nenávisti |
| Zajistit pokračování osvětové kampaně Proti rasismu a násilí z nenávisti |
| Zajistit průběžné specifické vzdělávání strážníků městské/obecní policie podle aktualizované vyhlášky č. 418/2008 Sb. |
| Zvýšení dostupnosti podpory při vymáhání práva pro osoby ze sociálně vyloučených lokalit |
| Podpořit realizaci mentoringu při dohledu nad výkonem alternativních trestů u obyvatel sociálně vyloučených lokalit |
| Zajistit bezplatnou právní pomoc garantovanou státem |
| Minimalizace dlouhodobého bydlení v substandardních formách (ubytovny, jiné k bydlení nevhodné prostory) nebo v pobytových sociálních službách (azylové domy, noclehárny) |
| Zajištění standardního bydlení pro 6 000 domácností dlouhodobě žijících mimo standardní bydlení do roku 2020 |
| Monitorovat využití bytů postavených se státní podporou domácnostmi, které se nacházely bez bydlení, v substandardních formách bydlení nebo v pobytových sociálních službách (azylové domy apod.) |
| Zajistit podporu přechodu do standardního bydlení prostřednictvím sociálních služeb nebo sociální práce na obcích |
| Monitoring podpory přechodu do standardního bydlení v systému dávek státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi |
| Nastavit spolupráci relevantních subjektů při podpoře domácností přecházejících do standardního bydlení |
| Zajistit průběžný monitoring a vyhodnocování účinnosti opatření a dosahování cíle |
| Zacílení podpory přechodu do standardního bydlení a prevence ztráty bydlení na rodiny s dětmi v ubytovacích zařízeních a jiných k bydlení nevhodných prostorech |
| Zajistit podporu prevence ztráty bydlení rodin s dětmi |
| Snížení počtu lidí, kteří ztrácejí samostatné standardní bydlení |
| Nové nástroje snižování bezdomovectví |
| Metodicky ukotvit a evaluovat pilotní projekty typu „housing led“ a analyzovat systémové bariéry jejich úspěšnosti |
| Zajistit podporu pro nové nástroje snižování bezdomovectví |
| Vytvoření nástrojů na včasnou identifikaci domácností, kterým hrozí ztráta bydlení a zacílení preventivních aktivit |
| Zahrnout identifikaci rizika ztráty bydlení do monitoringu sociálního vyloučení |
| Zohlednění adekvátnosti cílové skupiny v připravovaném zákoně o sociálním bydlení |
| Sledovat a vyhodnocovat dopady zákona o sociálním bydlení na sociálně vyloučené lokality |
| Snižování segregace v bydlení |
| Zvýšení dostupnosti standardního sociálního bydlení pro sociálně vyloučené či sociálním vyloučením ohrožené osoby v běžné zástavbě |
| Zaměřit relevantní dotační tituly podpory sociálního bydlení na sociálně vyloučené či sociálním vyloučením ohrožené osoby |
| Kontrolovat zákonnost pravidel pro hospodaření s obecními byty |
| Prevence segregace v územním plánování a v programech státní podpory v oblasti bydlení |
| Zajistit nesegregovaný charakter bydlení podporovaného z veřejných zdrojů |
| Podporovat kvalitní veřejné prostory v sociálně vyloučených lokalitách nebo jejich blízkosti |
| Připravit komplexní program revitalizace rozsáhlých sociálně vyloučených lokalit |
| Snížení konfliktů v bydlení, řešení problematických situací a podpora spokojeného sousedství osob ohrožených sociálním vyloučením a běžné populace |
| Propojit dosavadní nástroje sociální a bezpečnostní politiky a otestovat je při prevenci konfliktů v bydlení, řešení problematických situací a podpory spokojeného a bezpečného sousedství osob ohrožených sociálním vyloučením a běžné populace |
| Připravit a realizovat pilotní program řešení konfliktů v bydlení a podpory dobrého sousedství |
| Zajistit metodickou a finanční podporu pro projekty na řešení konfliktů v bydlení a podpory dobrého sousedství |
| Analyzovat a vyhodnotit dopady regulace na standardy bydlení v sociálně vyloučených lokalitách |
| Snížení rizika sociálního vyloučení v důsledku předluženosti jednotlivců a domácností |
| Pokles celkového počtu nových i stávajících případů řešených v exekučním řízení |
| Posílit regulační opatření v oblasti exekucí a zajistit dostatečnou kontrolu soudních exekutorů |
| Změnit systém poskytování dat z Centrální evidence exekucí |
| Sjednotit a zjednodušit exekuční příkazy vydávané exekutorskými úřady |
| Zajistit dostatečné zdroje dat pro monitoring zadluženosti a předluženosti osob v ČR |
| Legislativně upravit ochranu nepostižitelných prostředků na účtu povinného |
| Zvýšení finanční gramotnosti dětí a dospělých osob v oblastech s větším výskytem nízkopříjmových a sociálně vyloučených skupin obyvatel |
| Zavést nové a rozšířit stávající odborné dluhové poradenství v obcích se sociálně vyloučenými lokalitami |
| Zvýšit informovanost osob v sociálně vyloučených lokalitách o dluhové problematice a způsobech řešení zadlužení formou tematických kampaní |
| Provést speciální průzkum dluhové problematiky |
| Zařadit problematiku sociálně vyloučených lokalit a sociálně vyloučených osob do revize Národní strategie finančního vzdělávání a budoucích revizí RVP |
| Zavést akreditovaný vzdělávací program pro pracovníky, kteří pracují se zadluženými osobami v rámci dluhového poradenství |
| Efektivní regulace trhu nebankovních spotřebitelských úvěrů a důsledné postihování porušování zákona |
| Zabezpečit dostatečnou kontrolu bankovních a především nebankovních společností na trhu spotřebitelských úvěrů |
| Zpřístupnění alternativního procesu řešení úpadku pro osoby nesplňující požadavky oddlužení podle insolvenčního zákona |
| Definovat podmínky, které umožní oddlužení i sociálně vyloučeným osobám a dalším, kteří nesplňují aktuální podmínky oddlužení podle insolvenčního zákona |
| Vytvořit studii možných variant řešení růstu dluhů u osob ve výkonu trestu a možností alternativního splácení |
| Zajištění možnosti efektivně zjistit informace o vlastních dluzích po splatnosti a o probíhajících exekucích na jednom místě |
| Vytvoření studie proveditelnosti, která analyzuje možnost vytvoření jednotného místa, kde by bylo možné zjistit všechny vlastní dluhy po splatnosti |
| Vytvořit studii proveditelnosti včetně mezinárodního srovnání existujících praxí v dalších zemích |
| Vytvoření jednotného komplexního rejstříku všech exekucí a výkonů správních rozhodnutí (správních exekucí) |
| Zavést evidenci exekučních řízení vedených dle správního či daňového řádu |
| Rodiny plnící definované základní funkce |
| Snížit materiální a potravinovou deprivaci rodin v sociálně vyloučených lokalitách |
| Snížit potravinovou deprivaci dětí ve školách |
| Zvýšit dostupnost materiální a potravinové pomoci pro děti v sociálně vyloučených lokalitách |
| Snížit počet dětí v institucionální výchově |
| Vytvořit návrh minimální sítě služeb pro rodinu na úrovni obce a jejích specifik v podmínkách sociálně vyloučených lokalit |
| Podpořit výchovu dětí v přirozeném prostředí |
| Podpořit rozvoj systému náhradní rodinné péče |
| Snížit míru ohrožení dětí, mládeže a rodin |
| Snížit míru ohrožení dětí v sociálně vyloučených lokalitách prostřednictvím efektivního systému předávání informací mezi aktéry na lokální úrovni |
| Účinné sociální služby a sociální práce |
| Zlepšení dostupnosti sociálních služeb a sociální práce pro obyvatele sociálně vyloučených lokalit |
| Zvýšit dostupnost sociální práce ve veřejné správě jako zdroje nízkoprahové a bezprostřední sociální ochrany |
| Podpořit rozvoj strategického plánování v oblasti sociálního začleňování v obcích 1. a 2. typu s výskytem sociálně vyloučených lokalit |
| Provázaná a koordinovaná spolupráce aktérů vykonávajících sociální práci a dalších veřejných služeb |
| Podpořit využívání běžných místních zdrojů (služby, akce) klienty sociálních služeb v sociálně vyloučených lokalitách |
| Aktivizace a zplnomocňování sociálně vyloučených obyvatel k zapojení do řešení problémů spojených se sociálním vyloučením |
| Podpořit participaci lidí se zkušeností se sociálním vyloučením v projektech sociálního začleňování |
| Zavést komunitní sociální práci v sociálně vyloučených lokalitách |
| Zvýšení počtu dětí ze sociálně vyloučených lokalit absolvujících formy předškolní přípravy ve společném kvalitním vzdělávání poskytovaném metodicky, finančně a technicky zajištěnými odborníky za aktivní spolupráce všech aktérů |
| Zvýšení podílu dětí ze sociálně vyloučených lokalit účastnících se předškolního vzdělávání od 3 let věku (případně od 2 let věku) |
| Systémově nastavit spolupráci relevantních lokálních aktérů v oblastech s vyšší koncentrací sociálně vyloučených osob s cílem podpořit rodiny ze sociálně vyloučených lokalit k tomu, aby jejich děti pravidelně docházely do MŠ či jiného předškolního zařízení |
| Pilotně ověřit efektivitu systému diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a poskytování podpůrných opatření dětem ze sociálně vyloučených lokalit v předškolním věku |
| Zavést systém úhrady stravného pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí v MŠ a jiných předškolních zařízeních |
| Zavést jednotný identifikátor dítěte/žáka/studenta |
| Zvýšení počtu dětí a žáků ze sociálně vyloučených lokalit absolvujících základní školní docházku ve společném vzdělávání poskytovaném metodicky, finančně a technicky zajištěnými odborníky školského systému |
| Zvýšení podílu žáků z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit inkluzivně vzdělávaných v základních školách hlavního vzdělávacího proudu |
| Systémově nastavit spolupráci relevantních lokálních aktérů v oblastech s vyšší koncentrací sociálně vyloučených osob s cílem podpořit žáky ze sociálně vyloučených lokalit k dokončení úplné školní docházky v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu |
| Podpořit přípravu pedagogických pracovníků zaměřenou na práci s žáky ze sociálně vyloučených lokalit |
| Snížení počtu předčasných odchodů žáků ze základního vzdělávání v územích výskytem sociálně vyloučených lokalit |
| Zavést jednotný identifikátor dítěte/žáka/studenta |
| Analyzovat příčiny předčasných odchodů žáků pocházejících ze sociálně vyloučených lokalit ze základního vzdělávání a navrhnout vhodné nástroje včasné intervence |
| Zjišťování a hodnocení podmínek a průběhu poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních |
| Pilotně ověřit efektivitu systému diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a poskytování podpůrných opatření žákům ze sociálně vyloučených lokalit na základních školách |
| Zlepšení školní úspěšnosti žáků z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit na základních školách |
| V územích se sociálně vyloučenými lokalitami zavést školní poradenská pracoviště do základních škol v rozsahu závisejícím na potřebách podpůrných opatření žáků školy |
| Zvýšení počtu žáků z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit přímo pokračujících po základní škole ve vzdělávání na středních školách |
| Posílit systém kariérního poradenství na základních školách |
| Zvýšení počtu žáků z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit absolvujících široké spektrum středoškolského vzdělávání |
| Příprava středních škol na podporu žáků z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit pro úspěšné absolvování širokého spektra vzdělávacích oborů na středních školách |
| Analyzovat příčiny předčasných odchodů žáků ze sociálně vyloučených lokalit ze středních škol a navrhnout vhodné nástroje včasné intervence |
| Systémově nastavit spolupráci relevantních lokálních aktérů v oblastech s vyšší koncentrací sociálně vyloučených osob s cílem podpořit žáky ze sociálně vyloučených lokalit k dokončení střední školy |
| Podpořit přípravu pedagogických pracovníků zaměřenou na práci s žáky ze sociálně vyloučených lokalit |
| Pilotně ověřit efektivitu systému diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a poskytování podpůrných opatření žákům ze sociálně vyloučených lokalit na středních školách |
| Zajistit financování dopravy do školy, školních obědů, případně ubytování pro žáky ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí |
| Motivovat a podpořit středoškolské žáky z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit k dokončení středního vzdělání |
| Zvýšení počtu studentů terciárního vzdělávání z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit |
| Zavést jednotný identifikátor dítěte/žáka/ studenta |
| Zvýšení počtu absolventů terciárního vzdělávání pocházejících ze sociálně vyloučených lokalit |
| Zvýšení počtu absolventů terciárního vzdělávání pocházejících z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit |
| Zajistit finanční podporu studentů ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí při studiu na vysokých školách |
| Zvýšení počtu dospělých pocházejících ze sociálně vyloučených lokalit, kteří získají novou kvalifikaci, případně si stávající kvalifikaci zvýší, rozšíří, prohloubí nebo obnoví |
| Zvýšení počtu dospělých pocházejících ze sociálně vyloučených lokalit, kteří získají novou kvalifikaci, případně si stávající kvalifikaci zvýší, rozšíří, prohloubí nebo obnoví. |
| Tento specifický cíl je naplňován průřezovým opatřením 7.3.1.7 kapitoly Zaměstnanost: “Zajistit dostupnost rekvalifikačních kurzů i pro osoby bez dokončeného základního vzdělání“ |
| Umožnit osobám s nedokončeným základním/středním vzděláním vzdělání dokončit |
| Zvýšení zaměstnanosti osob ze sociálně vyloučených lokalit |
| Zvýšení míry zaměstnanosti osob ve věku 20 – 64 let ze SVL o 25%
Zvýšení míry zaměstnanosti starších osob ve věku 55 – 64 let v SVL o 10%
Snížení míry nezaměstnanosti mladých osob ve věku 15 – 24 let v SVL o 25% |
| Podpořit obce a neziskové organizace při aktivizaci pracovního uplatnění a vytváření pracovních příležitostí pro osoby ohrožené sociálním vyloučením |
| Zvýšení zaměstnanosti osob ve zvýšené míře ohrožených sociálním vyloučením |
| Zvýšení míry zaměstnanosti osob s nízkou kvalifikací (stupeň ISCED 0 – 2) v ČR o 10%
Mladí lidé do 25 let budou mít zajištěno do 4 měsíců od doby, kdy budou zařazeni do evidence ÚP jako uchazeči o zaměstnání, další vzdělávání nebo aktivizační opatření (Záruky pro mladé) |
| Podpořit rozvoj sociálního podnikání |
| Snížení dlouhodobé nezaměstnanosti |
| Snížení podílu osob nezaměstnaných déle než 5 měsíců na celkové nezaměstnanosti v ČR o 10%
Snížení podílu osob dlouhodobě nezaměstnaných (více než 12 měsíců) na celkové nezaměstnanosti o 5 %
Zvýšení počtu osob, které přešly z nezaměstnanosti (delší než 5 měsíců) na trh práce a udrželi se v něm déle než 6 měsíců o 25% |
| Podpořit zavádění společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek |
| Diferencovaně podporovat uchazeče o zaměstnání podle vzdálenosti od primárního trhu práce a zavést případové sociální pracovníky (case managery) |
| Propojit a síťovat služby zaměstnanosti |
| Umožnit plynulé navazování a souběh jednotlivých nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti |
| Zvyšovat efektivitu vynakládání prostředků aktivní politiky zaměstnanosti |
| Zajistit dostupnost rekvalifikačních kurzů i pro osoby bez dokončeného základního vzdělání |
| Podpořit podnikatele v zaměstnávání osob znevýhodněných na trhu práce |
| Snížení rizik spojených se sekundárním trhem práce |
| Vytvoření podmínek pro to, aby legální práce i za minimální mzdu byla výhodnější než setrvání na sociálních dávkách |
| Zvýhodňovat legální práci oproti práci nelegální |
| Odstraňování bariér dostupnosti pracovních příležitostí pro osoby ze SVL |
| Podpora sladění rodinného a pracovního života |
| Odstranit bariéry pro přijetí zaměstnání |
| Zvýšení zaměstnanosti obyvatel sociálně vyloučených lokalit |
| Snížení míry nezaměstnanosti mladých osob ve věku 15 – 24 let v SVL o 25 % |
| Podpořit mladé osoby při přechodu ze školy do zaměstnání v motivaci k pracovnímu uplatnění prostřednictvím kariérového poradenství |
| Podpora behaviorálních změn za účelem zlepšení zdraví obyvatel v sociálně vyloučených lokalitách |
| Zvýšit gramotnost v oblasti zdravého životního stylu v sociálně vyloučených lokalitách |
| Provést analýzu zdravotní gramotnosti v sociálně vyloučených lokalitách a zavést programy jejího zvyšování |
| Zlepšit životní prostředí v sociálně vyloučených lokalitách a regionech s vyšší koncentrací sociálně vyloučených lokalit |
| Zajistit zdravé podmínky bydlení v sociálně vyloučených lokalitách |
| Monitorovat a evaluovat efektivitu postupu při nápravě zdravotně závadných podmínek bydlení v sociálně vyloučených lokalitách |
| Zajistit dostupnost zdravotní péče v sociálně vyloučených lokalitách |
| Podpořit využívání primární zdravotní péče obyvateli sociálně vyloučených lokalit |
| Zajistit působení zdravotně sociálního pomocníka v sociálně vyloučených lokalitách v rámci terénních programů sociálních služeb |
| Zavést do praxe pozici asistentů podpory zdraví (APZd) zajišťující zdravotně kulturní mediaci v sociálně vyloučených lokalitách |
| Zajistit/rozšířit pozici zdravotně sociálního pracovníka ve zdravotnických zařízeních spádových pro sociálně vyloučené lokality pro práci s pacienty z těchto lokalit |
| Zahrnout vzdělávací modul pro zlepšení interkulturní a intersociální komunikace ve zdravotní péči (se zaměřením na osoby ze sociálně vyloučených lokalit a další zranitelné skupiny obyvatel) do studijních programů všeobecného a zubního lékařství |
| Zajistit relevantní informace pro tvorbu lokálních a regionálních strategií zlepšování zdraví obyvatel sociálně vyloučených lokalit |
| Vytvořit systém průběžného sběru dat o zdraví obyvatel v sociálně vyloučených lokalitách |
| Zavést monitoring zdraví v sociálně vyloučených lokalitách ve spolupráci s ÚZIS ČR |