| Národní Lisabonský program 2005-2008 [Národní program reforem ČR] |
1. | ČÁST MAKROEKONOMICKÁ |
1.1 | Makroekonomická stabilita a udržitelný růst |
1.1.1 | Dodržovat principy fiskálního cílení a posilovat střednědobé výdajové rámce státního rozpočtu a státních mimorozpočtových fondů |
1.1.2 | Restrukturalizovat výdajovou stranu veřejných rozpočtů |
1.1.3 | Pokračovat v restrukturalizaci daňového břemene |
1.1.4 | Předcházet vzniku nepřímého zadlužování formou mimorozpočtových fiskálních rizik |
1.1.5 | Provést strategická rozhodnutí pro stabilizaci duchodového systému a systému financování zdravotní péče |
1.1.6 | Zvýšit míru participace práceschopného obyvatelstva |
2. | ČÁST MIKROEKONOMICKÁ |
2.1 | Podnikatelské prostředí |
2.1.1 | Provádět transparentní proces hodnocení dopadu nové legislativy |
2.1.2 | Snížit administrativní zátěž podnikatelů minimálně o 20 % |
2.1.3 | Zjednodušit administrativní postupy pro zakládání a rozvoj firem |
2.1.4 | Zjednodušit vstup do podnikání zejména u činností, které nevyžadují splnění dalších kvalifikačních předpokladů |
2.1.5 | Posílit roli věřitelů během procesu úpadku |
2.1.6 | Zajistit efektivně fungující finanční trh |
2.1.7 | Modernizovat a zvýšit efektivitu daňové správy |
2.2 | Výzkum a vývoj, inovace |
2.2.1 | Zvyšovat meziročně veřejné výdaje na výzkum a vývoj |
2.2.2 | Změnit strukturu směřování veřejných výdajů na výzkum a vývoj |
2.2.3 | Podporovat soukromé investice do výzkumu a vývoje prostřednictvím nástrojů nepřímé podpory |
2.2.4 | Zvýšit intenzitu využívání nástrojů ochrany práv duševního vlastnictví vědeckovýzkumnými institucemi a podniky |
2.2.5 | Rozvíjet inovační infrastrukturu |
2.2.6 | Zlepšit přístup inovačních firem k finančním zdrojům |
2.3 | Udržitelné využívání zdrojů |
2.3.1 | Maximalizovat energetickou a materiálovou efektivnost a racionální využívání zdrojů |
2.3.2 | Podporovat environmentální technologie |
2.3.3 | Provést fiskálně neutrální ekologickou daňovou reformu |
2.4 | Modernizace a rozvoj dopravních a ICT sítí |
2.4.1 | Modernizovat a rozvíjet dopravní sítě |
2.4.2 | Zavádět inteligentní systémy pro řízení dopravy a dopravního provozu |
2.4.3 | Zvýšit podíl železnicní dopravy na přepravním trhu a rozvíjet kombinovanou dopravu |
2.4.4 | Vytvořit konzistentní celorepublikovou vysokorychlostní ICT infrastrukturu |
2.4.5 | Podporovat rozvoj a efektivní využívání ICT |
2.4.6 | Zajistit konvergenci sítí a služeb v rámci trhu elektronických komunikací |
2.4.7 | Zajistit bezpečnost sítí a informací a interoperabilitu ICT služeb |
3. | ČÁST ZAMĚSTNANOST |
3.1 | Flexibilita trhu práce |
3.1.1 | Rozšířit smluvní volnost v pracovně právních vztazích |
3.1.2 | Snížit zákonné nemzdové náklady práce |
3.1.3 | Zlepšit stimulační účinek přímých daní a dávek s cílem omezit nezaměstnanost a zvýšit pracovní motivaci nízkopříjmových skupin |
3.1.4 | Zvýšit územní mobilitu |
3.1.5 | Modernizovat politiku zaměstnanosti |
3.2 | Začleňování na trhu práce |
3.2.1 | Snížit nezaměstnanost mladých do 25 let |
3.2.2 | Prosazovat rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce |
3.2.3 | Zvýšit participaci starších osob na trhu práce |
3.2.4 | Zvýšit profesní mobilitu efektivním systémem rekvalifikací |
3.2.5 | Zjednodušit přístup cizinců na trh práce |
3.3 | Vzdělávání |
3.3.1 | Realizovat kurikulární reformu |
3.3.2 | Rozšírit přístup k vyššímu odbornému a vysokoškolskému vzdělávání |
3.3.3 | Podporovat spolupráci zaměstnavatelů, zaměstnanců a vzdělávacích a odborně profesních institucí |
3.3.4 | Zlepšit propojení systému počátečního a dalšího vzdělávání |
3.3.5 | Podporovat prostupnost mezi jednotlivými stupni terciárního vzdělávání |
3.3.6 | Podporovat další vzdělávání ve firmách |
3.3.7 | Zvýšit informační vzdělanost |