| Akční plán pro udržitelnou energii a klima v Ústí nad Labem do roku 2030 s výhledem do roku 2050 (2023) |
4. | Budovy města |
4.1 | Návrh – rok 2030 - Dílčí a komplexní energeticky úsporná opatření – dosažení 60 % maximálního potenciálu |
4.2 | Návrh – rok 2050 - Dílčí a komplexní energeticky úsporná opatření – dosažení 100 % maximálního potenciálu |
5. | Terciární sektor |
5.1 | Návrh – rok 2030 - Dosažení dílčích úspor energie 20 % - komplexní řešení |
5.2 | Návrh – rok 2030 - Dosažení dílčích úspor energie 5 % - zavedení MaR |
5.3 | Návrh – rok 2030 - Výměna zdrojů – nahrazení 50 % původních plynových kotlů |
5.4 | Návrh – rok 2030 - Instalace FVE – pokrytí 20 % spotřeby el. energie z FVE instalovaných na budovách |
5.5 | Návrh – rok 2050 - Dosažení dílčích úspor energie 30 % - komplexní řešení |
5.6 | Návrh – rok 2050 - Dosažení dílčích úspor energie 10 % - zavedení MaR |
5.7 | Návrh – rok 2050 - Výměna zdrojů – nahrazení 100 % původních plynových kotlů |
5.8 | Návrh – rok 2050 - Instalace FVE – pokrytí 40 % spotřeby el. energie z FVE instalovaných na budovách |
6. | Bydlení v majetku města |
6.1 | Návrh – rok 2030 Dílčí a komplexní energeticky úsporná opatření – dosažení 60 % maximálního potenciálu |
6.2 | Návrh – rok 2050 Dílčí a komplexní energeticky úsporná opatření – dosažení 100 % maximálního potenciálu |
7. | Bydlení soukromé |
7.1 | Návrh – rok 2030 Dosažení pasivního standardu u 15 % bytů a nízkoenergetického standardu u 25 % bytů. U 60 % bytů se nepředpokládá žádná změna |
7.2 | Návrh – rok 2030 - Výměna zdrojů – nahrazení 50 % původních kotlů na uhlí, 50 % kotlů na zemní plyn a 20 % kotlů na dřevo za TČ, případně napojení na CZT. |
7.3 | Návrh – rok 2030 - Instalace FVE – dosažení 50 % maximálního potenciálu v instalaci FVE |
7.4 | Návrh – rok 2050 - Dosažení pasivního standardu u 30 % bytů a nízkoenergetického standardu u 50 % bytů. U 20 % bytů se nepředpokládá žádná změna |
7.5 | Návrh – rok 2050 - Výměna zdrojů – nahrazení 100 % původních kotlů na uhlí, 100 % kotlů na zemní plyn a 50 % kotlů na dřevo za TČ, případně napojení na CZT |
7.6 | Návrh – rok 2050 - Instalace FVE – dosažení 90 % maximálního potenciálu v instalaci FVE |
8. | Veřejné osvětlení |
8.1 | Návrh – rok 2030 - Doporučuje se kompletní výměna všech zdrojů za moderní, účinné LED zdroje s možností efektivní regulace výkonu dle aktuálních podmínek |
8.2 | Návrh – rok 2050 - Do roku 2050 se doporučuje údržba systému VO v úsporném standardu, případně doplnění možnosti regulace ke starším částím VO |
9. | Ostatní průmysl |
9.1 | Návrh – rok 2030 - Dosažení dílčích úspor energie 5 % - komplexní řešení (zateplení budov, osvětlení, instalace VZT, účinnější spotřebiče, osvětová kampaň, čistění a regulace otopných soustav, …) |
9.2 | Návrh – rok 2030 - Dosažení dílčích úspor energie 5 % - především optimalizací výroby a zavedení MaR |
9.3 | Návrh – rok 2030 - Výměna zdrojů – nahrazení 5 % spotřeby zemního plynu |
9.4 | Návrh – rok 2030 - Instalace FVE – pokrytí 20 % spotřeby el. energie z FVE instalovaných na budovách |
9.5 | Návrh – rok 2050 - Dosažení dílčích úspor energie 15 % - komplexní řešení (zateplení budov, osvětlení, instalace VZT, účinnější spotřebiče, osvětová kampaň, čistění a regulace otopných soustav, …) |
9.6 | Návrh – rok 2050 - Dosažení dílčích úspor energie 15 % - především optimalizací výroby a zavedení MaR |
9.7 | Návrh – rok 2050 - Výměna zdrojů – nahrazení 15 % spotřeby zemního plynu |
9.8 | Návrh – rok 2050 - Instalace FVE – pokrytí 40 % spotřeby el. energie z FVE instalovaných na budovách |
10. | Vozidla města |
10.1 | Návrh – rok 2030 - Nahrazení části vozového parku elektromobily - Vozidla v majetku města, kraje a dalších příspěvkových organizací – 50 % - s cílem být vzorem pro ostatní. Jako alternativa k elektromobilům mohou být použita i vozidla na jiný pohon – např. vodík, apod. |
10.2 | Návrh – rok 2030 - Nahrazení části vozového parku elektromobily - Svoz odpadu a sanitky – 0 % (zatím technicky obtížně řešitelné) |
10.3 | Návrh – rok 2050 - Nahrazení vozového parku elektromobily - Nahrazení ze 100 % elektromobily, případně využití vodíkového pohonu. Předpoklad dostupnosti těžších, nákladních vozidel na trhu. Jako alternativa k elektromobilům mohou být použita i vozidla na jiný pohon – např. vodík, apod. Cílem je však využití takového systému, který bude v daném čase dostupný a zároveň bude mít co nejnižší provozní emise |
11. | Veřejná městská doprava |
11.1 | Návrh – rok 2030 - Pokrytí 70 % ujetých km naftovými autobusy Dopravního podniku novými elektrobusy (příp. vodíkový pohon) |
11.2 | Návrh – rok 2030 - Pokrytí 30 % ujetých km naftovými autobusy Dopravní společnosti Ústeckého kraje novými elektrobusy (příp. vodíkový pohon) |
11.3 | Návrh – rok 2030 - Trolejbusy a CNG busy beze změny |
11.4 | Návrh – rok 2050 - Změna vozového parku – kompletní elektrifikace, případně využití vodíku |
12. | Městská silniční doprava: osobní a podniková doprava & Ostatní silniční doprava |
12.1 | Návrh – rok 2030 - Klíčová je podpora rozvoje dostupnosti a atraktivity městské hromadné dopravy, infrastruktury pro cyklistickou dopravu a infrastruktury pro pěší – např. navýšení počtu spojů, zkrácení intervalů mezi spoji, rozšíření počtu zastávek, výhodnější jízdné, rozvoj cyklostezek, krytých a monitorovaných stojanů na kola, rozvoj pěších zón apod. Lze zvážit i restriktivní podobu opatření, jako např. regulaci podmínek pro parkování, snížení povolené rychlosti, lokální vyloučení automobilové dopravy v exponovaných hodinách apod. Tato opatření mohou snížit intenzitu silniční dopravy ve městě. Nad rámec těchto opatření se počítá dále s nahrazením jednostopých, osobních, dodávkových a lehkých nákladních vozidel z 50 % elektromobily. U středně těžkých a těžkých nákladních vozidel, autobusů, traktorů apod. se nepočítá se změnou |
12.2 | Návrh – rok 2050 - Doporučuje se dále rozvíjet infrastrukturu MHD, cyklodopravy a pěší dopravy. Dále se uvažuje nahrazení všech vozidel z 100 % elektromobily |
13. | Železniční doprava
|
14. | Místní lodní doprava
|
15. | Změna energetického mixu pro výrobu tepla a el. energie |
15.1 | Návrh – rok 2030 - Uvažuje se s energetickým mixem lokálního zdroje tepla se 70 % zemního plynu, 15 % hnědé uhlí a 15 % biomasy |
15.2 | Návrh – rok 2050 - Uvažuje se s energetickým mixem lokálního zdroje tepla se 85 % zemního plynu a 15 % biomasy. Dojde tedy k úplnému vyloučení spotřeby uhlí |