| Strategický plán města Vimperk 2021-2030 |
1. | Ekonomický rozvoj |
1.1 | Ve městě se výrazně navyšuje podíl osob zaměstnaných v odvětvích s vyšší přidanou hodnotou |
1.1.1 | Budování značky „Vimperk na Šumavě“ jako perspektivního města pro odvětví nové ekonomiky nebo pro subjekty kulturních a kreativních odvětví na národní úrovni i u sousedů v Bavorsku a Horním Rakousku |
1.1.2 | Aktivní uplatňování politiky podpory zaměstnanosti v odvětvích s vyšší přidanou hodnotou, spolupráce s CzechInvest, hospodářskými komorami |
1.1.3 | Podpora vzniku pracoviště terciálního vzdělávání nebo vědy a výzkumu ve městě v návaznosti na odvětví místních zaměstnavatelů |
1.2 | Rozvoj maloobchodu a služeb přispívá k místnímu ekonomickému rozvoji |
1.2.1 | Koordinace vzniku nových maloobchodní prostorů v jádru města |
1.2.2 | Budování značky „Vimperk město nákupů“, vytváření aktivního marketingu na podporu místních živnostníků |
1.2.3 | Cílené zohledňování potřeb živnostníků a podnikatelů při rozvoji města (plánování mobility, veřejných prostranství, městského marketingu) |
1.3 | Ve Vimperku je finančně dostupné a atraktivní bydlení pro všechny skupiny obyvatel |
1.3.1 | Zohlednění požadavků/potřeb na různé typy bydlení v územně plánovací dokumentaci a při rozhodování města |
1.3.2 | Výstavba městských bytů pro nájemní bydlení |
2. | Kvalita života a sociální rozvoj |
2.1 | Vzdělávací instituce ve Vimperku mají vysokou úroveň, jsou oblíbeny i mezi žáky a studenty spádové oblasti |
2.1.1 | Doplnění kapacity předškolního vzdělávání dle demografické prognózy a potřeb rodin (Vimperk + spádová oblast) |
2.1.2 | Pokračující modernizace a zkvalitňování výuky dle potřeb žáků základních škol |
2.1.3 | Rozvoj středoškolského vzdělávání s ohledem na situaci na pracovním trhu, zatraktivnění technických oborů, spolupráce s místními zaměstnavateli |
2.2 | Lékařská a sociální péče ve městě je adekvátní potřebám obyvatel a demografickým změnám (stárnutí populace, nárůst počtu obyvatel), kapacity Vimperku zohledňují potřeby celé spádové oblasti |
2.2.1 | Postupný rozvoj prostorů pro lékařskou péči |
2.2.2 | Aktivní politika města v zajištění dostupné lékařské péče |
2.2.3 | Průběžné navyšování kapacit pobytových sociálních služeb s ohledem na prognózu demografického vývoje |
2.2.4 | Dotvoření zázemí pro komunitní aktivity různých skupin obyvatel a pro poradenství a podporu občanek a občanů při řešení složitých životních situací |
2.3 | Město žije čilým kulturním a komunitním životem, některé místní akce a subjekty kulturních a kreativních odvětví přispívají k budování značky města na regionální (případně i národní) úrovni |
2.3.1 | Uplatňování politiky rozvoje kultury a kreativních odvětví ve městě, systematický rozvoj komunitně-kulturní infrastruktury s ohledem na potřeby obyvatel a finanční udržitelnost (návaznost na rozvoj cestovního ruchu, prohloubení přeshraniční spolupráce) |
2.3.2 | Vznik interpretačního centra Steinbrenerova tiskárna s výstavním prostorem |
2.4 | Podmínky pro sportovní vyžití ve Vimperku uspokojují svým rozsahem a kvalitou místní obyvatele a jsou i hlavní atraktivitou cestovního ruchu |
2.4.1 | Rozvoj sportovní infrastruktury města pro všechny skupiny obyvatel v souladu s plánem rozvoje sportu |
2.4.2 | Rozvoj sportovně-rekreačního areálu Vodník s ohledem na ochranu přírodních hodnot |
3. | Udržitelný územní rozvoj a ochrana přírodních hodnot |
3.1 | Územní rozvoj města se primárně soustředí na vnitřní rezervy, rozvoj zastavitelných ploch je koordinovaný a naplňuje strategické priority města (dostupnost bydlení, ochrana přírodních hodnot, udržitelnost nákladů na infrastrukturu) |
3.1.1 | Posílení role samosprávy jako koordinátora územního rozvoje, soukromých a veřejných investic, příprava podnětů pro úpravy územně plánovací dokumentace dle strategických priorit města |
3.1.2 | Aktualizace územního plánu tak, aby inicioval rozvoj, který je v souladu se strategickými prioritami města |
3.1.3 | Koordinované doplnění klíčové infrastruktury v osadách (kanalizace, vodovod, úprava veřejných prostranství) s ohledem na ochranu přírodních hodnot |
3.1.4 | Doplnění chybějící infrastruktury a její průběžná obnova ve městě Vimperk |
3.2 | Veřejná prostranství vhodně dotvářejí obraz města, poskytují komfort pěším a cyklistům, nabízejí nezbytné pobytové kvality, jsou v rámci možností bezbariérová a propojují město s krajinou |
3.2.1 | Dotvoření osy podél řeky Volyňky jako páteřní pěší a cyklistické trasy propojující hlavní čtvrti města v severojižním směru, dotvoření okolí (doplnění pěších vazeb v ul. Pasovské/ Pražské, návaznost na návštěvnické centrum při Pražské ul.) |
3.2.2 | Transformace území Volnočasového areálu Vimperk a jeho okolí (vymezení ul. Sušická, 1. máje a Nad Stadionem), transformace ul. Sušické v městskou třídu (definice hran, aktivní parter) |
3.2.3 | Revitalizace veřejných prostranství tvořících bezprostřední okolí státního zámku Vimperk s důrazem na jejich potenciál pro cestovní ruch |
3.2.4 | Revitalizace Špidrovy ulice jako jednoho z hlavních veřejných prostranství města, které vytváří obraz města, zlepšení podmínek pro pěší a cyklistickou dopravu |
3.2.5 | Revitalizace veřejných prostranství na sídlišti Míru, na tzv. „Starém sídlišti“ a v lokalitě Karla Weise a Sklářská |
3.2.6 | Revitalizace ul. 1. máje a ul. Pivovarská až po křížení s ul. V Podzámčí jako hlavní společenské a obchodní tepny města |
3.3 | Město není nadměrně zatěžováno automobilovou dopravou, vzrůstá atraktivita a provázanost alternativních modů dopravy |
3.3.1 | Uplatňování politiky udržitelné mobility s důrazem na integraci všech modů dopravy, koordinace dopravního a územního plánování, včasné zohlednění cílů mobility v zadání všech rozvojových projektů včetně požadavků na bezbariérovost |
3.3.2 | Vznik a realizace koncepce dopravy v klidu pro celé území města |
3.3.3 | Výstavba návštěvnického centra s parkováním při silnici I/4 |
3.3.4 | Rozvoj cyklistické infrastruktury na území města |
4. | Rozvoj cestovního ruchu jako nástroj revitalizace centra města |
4.1 | Vimperk na Šumavě je oblíbenou destinací tuzemských i zahraničních turistů, kteří zde mají letní i zimní základnu pro poznávání Šumavy a Pošumaví a užívají komfort středověkého města s rozvinutými službami |
4.1.1 | Založení efektivního marketingu cestovního ruchu města Vimperku |
4.1.2 | Prohlubování spolupráce mezi hlavními aktéry cestovního ruchu ve městě (samospráva, NPÚ, Správa NP Šumava, provozovatelé gastro a ubytovacích služeb) |
4.1.3 | Rozvíjení personálních kapacit a dovedností spojených s nabídkou služeb cestovního ruchu na úrovni samosprávy (např. Informační centrum Vimperk) a poskytovatelů služeb |
4.1.4 | Dotvoření systému turistické infrastruktury: návštěvnické centrum při silnici I/4, navazující navigační systém městem |
4.1.5 | Rozvoj zážitkových turistických a cyklistických tras a okruhů Vimperkem a jeho okolím s ohledem na místní ekonomický rozvoj |
4.1.6 | Zlepšení propojení města s cíli v NP Šumava a bavorském příhraničí |
5. | Efektivní správa města |
5.1 | Financování investičních akcí a provozu samosprávy a jí založených firem bude dlouhodobě udržitelné, podíl nedaňových příjmů města bude narůstat |
5.1.1 | Financování investičních akcí města s ohledem na strategické priority rozvoje (jejich dopad na sociální a ekonomický rozvoj), návratnost investic a související provozní náklady |
5.1.2 | Kampaň motivující obyvatele k nahlášení trvalého pobytu ve Vimperku |
5.1.3 | Zvyšování nedaňových příjmů města |
5.2 | Vimperk snižuje zátěž životního prostředí spojenou s chodem města |
5.2.1 | Zvyšování energetické efektivity budov města a jím založených organizací |
5.2.2 | Průběžná modernizace odpadového hospodářství s cílem snižovat podíl netříděného komunálního odpadu |
5.3 | Město efektivně komunikuje se všemi cílovými skupinami, uplatňuje prvky e-governance pro snazší komunikaci s občany, zaměstnanci úřadu a zřizovaných a založených organizací dosahují vysoké míry profesionality |
5.3.1 | Efektivní komunikace se všemi cílovými skupinami |
5.3.2 | Elektronizace vybraných služeb veřejné správy a kybernetická bezpečnost |
5.3.3 | Průběžný rozvoj lidských zdrojů ve veřejné správě |