MINISTERSTVO DOPRAVY
Dopravní politika ČR 2005-2013 [akt. 2011]
- Globální cíl:
1. DOSAŽENÍ VHODNÉ DĚLBY PŘEPRAVNÍ PRÁCE MEZI DRUHY DOPRAVY ZAJIŠTĚNÍM ROVNÝCH PODMÍNEK NA DOPRAVNÍM TRHU
1.5 Transformace železničního sektoru
1.5.1 realizovat program EU „Revitalizace železnic a zabezpečení interoperability postupnými kroky“, do českého právního systému přebírat legislativní normy EU
1.6 Zkvalitnění přepravních služeb pro uživatele
1.6.1 ve veřejné dopravě v následujícím období věnovat pozornost postupnému otevírání trhu drážní dopravy, řešení problematiky dopravního plánování, problematice financování veřejné dopravy včetně rámce pro objednávku dálkové železniční dopravy...
- Popis / Komentář:
1.6.2 v dopravě v závazku veřejné služby uplatňovat ve shodě se Zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 soutěž mezi dopravci, ve smluvních vztazích mezi objednateli a dopravci v dopravě...
- Popis / Komentář:
1.6.3 nastavit standardy služeb ve veřejné dopravě pro jednotlivé části veřejné dopravy příslušným objednatelem, smluvně zajistit naplnění těchto standardů a ty požadovat při realizaci veřejné služby
1.6.4 v dopravě v závazku veřejné služby uplatňovat ve shodě se Zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 181/2011 ze dne 16. února 2011 práva cestujících v autobusové a autokarové dopravě
1.6.5 v oblasti přepravního práva nastavit vyvážený vztah mezi právy cestujících a kvalitou přepravy dosažitelnou v ekonomických a technických podmínkách provozování dopravních služeb
1.6.6 při výběru dopravce na provozování osobní dopravy ve veřejném zájmu zohlednit ekonomickou stabilitu dopravce, efektivitu a schopnost dopravce poskytovat služby ve stanovené kvalitě z pohledu uživatele a investovat v potřebné míře do vozidlového parku
1.6.7 vytvářet podmínky pro zpřístupnění všech druhů veřejné přepravy osobám s omezenou schopností pohybu nebo orientace
1.6.8 podporovat další zkvalitnění informovanosti uživatelů v osobní a nákladní dopravě vybudováním informačního systému schopného komunikovat intermodálně i mezinárodně, zajistit dostupnost multimodálních cestovních informací
2. ZAJIŠTĚNÍ KVALITNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY
2.1 Údržba a obnova stávající dopravní infrastruktury
2.1.1 posílit finanční prostředky na údržbu dopravní infrastruktury a snižovat jejich závislost na veřejných rozpočtech (výkonové zpoplatnění provozu, podíl spotřební daně použitý pro potřeby dopravní infrastruktury na celostátní i regionální úrovni apod.,...
- Popis / Komentář:
2.1.2 postupně harmonizovat ceny za použití dopravní cesty v železniční a silniční dopravě, na nediskriminačním základě a při respektování technických a technologických specifik
2.1.3 prosazovat systémovou realizaci údržby a opravy infrastruktury podle harmonogramu předem nastaveného z hlediska významu pro bezpečnost provozu...
- Popis / Komentář:
2.1.4 na stávající infrastruktuře uplatňovat opatření na ochranu před hlukem a vibracemi a to přednostně v místech s překročenými hygienickými limity hluku
2.2 Výstavba a modernizace dopravní infrastruktury
2.2.1 Obecná opatření
2.2.1.1 do 31.12.2012 zpracovat a v následném období pravidelně aktualizovat Dopravní sektorové strategie, 2. fáze – Střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem, vycházející z multikriteriální analýzy pro stanovení priorit staveb jednotlivých složek dopravní infrastruktury, upřednostňovat infrastrukturu řešící kongesce a infrastrukturu z rozvojových oblastí, os a specifických oblastí definovaných v PÚR ČR 2008 a z oblastí se soustředěnou podporou státu dle Strategie regionálního rozvoje
- Roky realizace:
- 2011, 2012
2.2.1.2 přijmout legislativu k zajištění rychlejší přípravy liniových staveb a k urychlení procesu správního řízení
2.2.1.3 optimalizovat proces zadávání staveb s cílem minimalizovat vynakládání veřejných prostředků při současném dodržení kvality staveb
2.2.1.4 pomocí územně plánovací dokumentace a Politiky územního rozvoje ČR zajistit ochranu koridorů a ploch pro rozvojové záměry dopravní infrastruktury a sítě veřejných logistických center s respektováním zdrojů a cílů přeprav, rozmístěním průmyslových zón, zohlednit možné využití brownfields včetně dopravních
2.2.1.5 při realizaci projektů rozvoje dopravní infrastruktury minimalizovat dopady na jednotlivé složky životního prostředí
2.2.1.6 zajistit racionální inženýrské řešení dopravních problémů bez zbytečně vysokých rezerv, které prodražují dopravní stavbu a nezefektivňují vlastní řešení dopravního problému
2.2.1.7 provádět bezpečnostní audit a technickou expertízu projektů na dopravní infrastruktuře k dosažení optimálních, hospodárných řešení dopravních staveb
2.2.1.8 podporovat rozvoj a vznik nových center řízení dopravy a jejich napojení na centra řízení dopravy v Evropě
2.2.1.10 podporovat integraci veřejné dopravy a zlepšovat přestupní vazby mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy
2.2.1.11 zvýšit kontrolu hospodárnosti vynakládaných finančních zdrojů – aplikovat kontinuální proces sledování nákladů (supervize, státní expertíza) v celém životním cyklu projektu (projektová příprava, výběr zhotovitele, realizace, provozování). Provádět audit technického řešení staveb a jejich objektové skladby a kontrolu cen staveb (ve fázi přípravy a realizace)
2.2.2 Hlavní projekty rozvoje železniční sítě
2.2.2.1 optimalizovat železniční síť jako celek ve vazbě na reálný rozsah výhledových přepravních požadavků při zohlednění integrace jednotlivých druhů dopravy a přehodnotit její části vykazující největší přepravní výkony tak, aby bylo možné vytvořit:
2.2.2.3 pokračovat v modernizaci rozhodujících železničních uzlů včetně propojení koridorů v železničních uzlech
2.2.2.4 zajistit interoperabilitu a dálkové řízení provozu jako rozvoj v oblasti technologií zajišťujících bezpečné řízení jízdy vlaků v souladu s celoevropskými trendy na vybraných tratích celostátní dráhy ve vazbě na EU i sousední regiony
2.2.2.7 podporovat rozvoj přeshraničních projektů železniční dopravy tam, kde je předpoklad silných přepravních proudů
2.2.2.8 při přípravě modernizace železniční infrastruktury vytvářet podmínky pro maximální využití příspěvků Fondu soudržnosti a dalších finančních nástrojů EU, např. ERDF
2.2.2.9 modernizovat další celostátní dráhy zařazené do evropského železničního systému (např. dle dohod AGC a AGTC) i vybrané ostatní celostátní a regionální dráhy s ohledem na napojení na sousední státy a rozvoj příměstské a městské dopravy v hlavních aglomeracích ČR se zohledněním stavu a růstu suburbanizace v oblasti a možného využití dráhy jako kapacitního páteřního dopravního systému
2.2.2.10 pokračovat v programu elektrizace tratí, a to v koordinaci se zajištěním jejich potřebné propustnosti
2.2.2.11 na ostatních celostátních a významných regionálních tratích (kde je úloha železnice důležitá) zabezpečit provozuschopnost a požadovanou kapacitu železniční dopravní cesty, a rozvoj kolejových systémů regionální a městské dopravy včetně jejich kombinace a rozvoj terminálů osobní hromadné dopravy
2.2.2.12 pokračovat v přípravě železničního spojení Letiště Praha v Ruzyni a širší oblasti severozápadního sektoru Prahy a Středočeského kraje s centrem Prahy včetně přímého napojení letiště na dálkovou železniční dopravu
2.2.2.13 vytvářet podmínky pro rozvoj městské železniční dopravy včetně účelného zvýšení počtu zastávek
2.2.2.14 provádět technická opatření na minimalizaci vlivů výstavby na jednotlivé složky životního prostředí a veřejného zdraví, prověřit a optimalizovat potřebu protihlukových stěn a dalších úprav železniční dopravní cesty a motivovat dopravce k technickým úpravám kolejových vozidel snižujících hlučnost
2.2.2.15 na základě vypracované analýzy přepravních vztahů na připravované síti vysokorychlostních tratí zpracovat aktualizaci potřeby zaměření a způsobu využití jednotlivých tras vysokorychlostních tratí jako podklad pro etapizaci jejich výstavby a stabilizaci tras
2.2.2.16 zahájit přípravu metodiky pro návrh a zavádění nových trendů v zabezpečovacích zařízeních (s využitím družicových systémů) na tratích s malou intenzitou provozu s cílem snižovat investiční, provozní náklady a jízdní doby vlaků, zvyšovat bezpečnost železničního provozu a to bez nutnosti rozsáhlých stavebních úprav
2.2.2.17 řešit ve spolupráci s kraji, obcemi a veřejností problematiku neperspektivních regionálních tratí, v případě prokázání neperspektivnosti navrhnout možná opatření
2.2.3 Hlavní projekty rozvoje silniční a dálniční sítě
2.2.3.1 v souladu s celoevropskou koncepcí pokračovat ve výstavbě úseků transevropské sítě TEN-T v ČR
2.2.3.2 postupně napojovat všechny kraje na kvalitní síť dálnic a rychlostních silnic; kapacita nově budovaných silnic musí odpovídat prognózovaným intenzitám provozu
2.2.3.4 zabezpečit dostatečnou kapacitu silniční infrastruktury v příhraničních a citlivých oblastech
2.2.3.5 při navrhování nových tras minimalizovat dopady na životní prostředí a provádět technická opatření pro minimalizaci vlivů výstavby na jednotlivé složky životního prostředí a veřejného zdraví
2.2.4 Hlavní projekty rozvoje vodních cest
2.2.4.1 řešit problémy splavnosti na dopravně významných vodních cestách využívaných a dalších vodních cestách, jejichž rozvoj a modernizace je ve veřejném zájmu
2.2.4.3 připravit projekty dobudování infrastruktury pro rekreační plavbu na dopravně významných cestách (dle zákona č. 114/95 Sb. o vnitrozemské plavbě)
2.2.5 Hlavní projekty rozvoje letecké dopravy
2.2.6 Hlavní projekty rozvoje infrastruktury pro nemotorovou dopravu
2.2.6.1 postupně budovat infrastrukturu cyklistické dopravy s cílem většího zapojení cyklistické dopravy do systému osobní dopravy na kratší vzdálenosti
3. ZAJIŠTĚNÍ FINANCOVÁNÍ V DOPRAVNÍM SEKTORU
3.1 Optimalizace úhrad za veřejné služby
3.1.1 optimalizovat rozsah veřejné dopravy a vytvářet podmínky pro jeho stabilizaci prostřednictvím systémových organizačních, právních, technických a finančních opatření; v zájmu dosažení vyšší finanční efektivnosti preferovat komerční veřejnou dopravu...
- Popis / Komentář:
3.2 Zajištění financování dopravní infrastruktury
3.2.1 využívat všechny finanční zdroje pro financování údržby a rozvoje dopravní infrastruktury:
- Náměty / Záměry:
- - veřejné rozpočty – hlavním zdrojem financování by měl být i nadále státní rozpočet (prostřednictvím SFDI), v případě silnic ve vlastnictví kraje (silnice II. a III. třídy) rozpočty krajské s podporou státního rozpočtu a obecní rozpočty (s podporou rozpočtů krajských a státního) v případě místních komunikací a cyklostezek.
- bankovní úvěry
- fondy a rozpočty vnitřních politik EU
- soukromé zdroje (PPP)
3.2.2 prosazovat na evropské úrovni zpřesnění pravidel pro souběžné využití fondů EU a PPP, aniž by při využití PPP došlo ke zvýšení podílu národního spolufinancování
3.2.3 upravit právní předpisy směřující k usnadnění investorské přípravy dopravních staveb s cílem vytvořit podmínky pro rychlejší přípravu zejména projektů PPP
3.2.4 V návaznosti na výsledky projektu Vypracování dlouhodobého modelu financování dopravní infrastruktury ve spolupráci MD a MF stabilizovat příjmovou stránku pro dopravní infrastrukturu...
- Popis / Komentář:
3.2.5 připravit návrh modelu efektivního financování dopravní infrastruktury, vč. restrukturalizace SFDI, případně dalších resortních institucí
3.2.6 v případě nedostatku finančních prostředků upřednostnit údržbu a obnovu dopravní infrastruktury před výstavbou novostaveb
3.3 Financování obnovy dopravních prostředků
3.3.1 pro překlenutí dluhu z minulosti zajistit finanční prostředky programu pro poskytování příspěvků na obnovu vozidlového parku z veřejných rozpočtů v souladu s právem ES dopravcům zajišťujícím přepravu ve veřejném zájmu nediskriminačně,...
- Popis / Komentář:
3.3.2 ve střednědobém horizontu integrovat financování vozidel do kompenzací dopravcům v souladu s právem Společenství
3.3.3 zajistit finanční podporu dalšího rozvoje vozidlového parku veřejné dopravy osob a speciálních technických prostředků pro nedoprovázenou kombinovanou dopravu
3.4 Financování výzkumu a vývoje
3.4.1 zefektivnit a rozvíjet proces strategického výzkumu a vývoje v dopravě se zaměřením na udržitelný rozvoj dopravy
3.4.2 posílit investice do znalostí a inovací se zvláštním zaměřením na inteligentní dopravní systémy a telematické aplikace
3.4.3 podporovat přenos poznatků a technologií na mezinárodní úrovni, především ve vazbě na rámcové programy výzkumu a vývoje EU
3.4.4 prostřednictvím programů vyhlašovaných Technologickou agenturou ČR podporovat:
- Náměty / Záměry:
- - aplikovaný výzkum a experimentální vývoj v oblasti dopravní infrastruktury včetně ITS
- výzkum a vývoj nových paliv a pohonů
- výzkum, experimentální vývoj a inovace v oblasti kosmických aktivit
- výzkum intermodální, environmentálně energeticky a k životnímu prostředí šetrné a bezpečné dopravy a technických opatření ke zmírňování negativních vlivů dopravy na životní prostředí a veřejné zdraví
4. ZLEPŠOVÁNÍ VNITŘNÍ A VNĚJŠÍ BEZPEČNOSTI DOPRAVY
4.1 Bezpečnost silniční dopravy
4.1.1 Obecná opatření
4.1.2 Opatření v oblasti lidského činitele
4.1.2.1 cíleně propagovat používání veřejné dopravy osob a zajistit soustavnou informovanost účastníků silničního provozu o stálém riziku silniční dopravy při využití stávajících a budovaných informačních systémů veřejné správy
4.1.2.2 kontrolovat plnění pravidel pro zvýšení úrovně výchovy řidičů v autoškolách, zajistit efektivní výkon státního dozoru v autoškolách, stanovit nároky na odbornou kvalifikaci provozovatelů autoškol, zavést pravidelné odborné přezkušování učitelů. Zajistit, aby v případě odebrání registrace k provozování autoškoly z důvodů porušení zákona byly odebrány i všechny ostatní související registrace
4.1.2.3 důsledně vyžadovat a kontrolovat dodržování zákonem stanovené doby řízení, doby odpočinku a bezpečnostních přestávek řidičů
4.1.2.4 zajistit vyšší vymahatelnost práva při nerespektování pravidel silničního provozu, a to včetně dodržování zákazů jízdy a stání dle zákona č. 289/1995 Sb. (lesní zákon; § 20 odst. 1g); zvláštní pozornost věnovat dodržování zákonů v případě řidičů motocyklů
4.1.2.5 na základě analýzy nehodovosti a jejích hlavních příčin a na základě konzultací s politickými stranami zajistit novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích
4.1.3 Opatření v oblasti technické bezpečnosti silnic
4.1.3.1 podporovat implementaci inteligentních dopravních systémů, které zvyšují bezpečnost a plynulost dopravy:
4.1.3.2 v závislosti na intenzitě provozu od sebe navzájem oddělovat nemotorovou dopravu (cyklistické pruhy a stezky, fyzicky oddělené chodníky), upravit legislativu pro využívání sdružených stezek dotčenými účastníky provozu na pozemních komunikacích
4.1.3.3 identifikovat a následně upravovat nehodové lokality, pružně realizovat opatření s nízkými náklady (včasné odstraňování vzrostlé vegetace z výhledu, opravy výtluků apod.)
4.1.3.4 nově budované osvětlení veřejných komunikací provádět tak, aby nedocházelo k nebezpečnému oslňování řidičů zejména při příjezdu z neosvětlených úseků, oslňování neřešit nejen od mobilních, ale i od stacionárních zdrojů osvětlení
4.1.3.5 urychlit výstavbu obchvatů obcí a stanovit plán s termíny a zajištěním financováním výstavby konkrétních obchvatů
4.1.3.6 realizovat průtahy obcemi podle platných zásad a opatření pro dopravní zklidnění na pozemních komunikacích, realizovat opatření pro změnu způsobu jízdy na vjezdu do obcí, zklidňovat dopravu v obcích a realizovat bezpečnostní prvky na infrastruktuře v obydlených oblastech
4.1.3.7 zkvalitnit systém zimní údržby včetně instalace varovných systémů na místech častého výskytu náledí
4.1.3.8 zajistit vhodné užití dopravního značení (proměnné dopravní značky, obnova vodorovného dopravního značení, zajištění přehlednosti dopravního značení snižováním počtu dopravních značek na nezbytně nutnou míru)
4.1.3.9 v rámci výstavby nových dálnic a rychlostních silnic realizovat jako jejich nedílnou součást objekty a prostranství bezprostředně sloužící k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu
4.1.4 Opatření v oblasti technického stavu vozidel
4.1.4.1 zvýšit důraz v oblasti státního odborného dozoru (pro dohled nad STK, výrobci a dovozci vozidel, dopravci, nad přepravou nebezpečného zboží, nad technickým stavem motorových vozidel s důrazem na kontrolu emisí atd.) a zdokonalit právní rámec pro institucionální zabezpečení státního dozoru nad STK a sjednotit systém dozoru ve veřejné správě
4.2 Bezpečnost železniční dopravy
4.2.2 postupně zavádět systémy ERTMS podle přijatého harmonogramu a na tratích mimo síť TEN-T zřizovat systémy dálkového řízení drážní dopravy včetně vlakového rádiového spojení, zavádět zabezpečovací zařízení i na tratích, kde dosud zavedeno není
4.3 Přeprava nebezpečných věcí
4.3.1 zdokonalit kontrolní činnost k zajištění přeprav nebezpečných věcí a zavádět účinná opatření pro likvidaci havárií na dopravních cestách včetně účinnější koordinace záchranného systému i s využitím aplikací telematických systémů
4.4 Vnější bezpečnost dopravy
4.4.1 Podpořit vývoj nových typů univerzálních mostních provizorií využitelných pro rychlou obnovu poškozené nebo zničené dopravní infrastruktury
4.4.2 při tvorbě a použití pohotovostních zásob pro resort dopravy zabezpečit silniční mostní provizoria ve výši do 3% délky mostů na pozemních komunikacích, železniční mostní provizoria ve výši do 3% délky mostů na železničních tratích...
- Popis / Komentář:
4.4.3 podporovat na národní i mezinárodní úrovni vytvoření bezpečnostního systému, s jehož pomocí bude mít stát zajištěnou kontrolu nad hrozbami a riziky při přepravě nebezpečných věcí, a který bude splňovat požadavky na přesnost, spolehlivost...
- Popis / Komentář:
4.4.4 v případě krizových situací včetně zhoršených rozptylových podmínek a překračování hygienických limitů hluku omezit zbytnou dopravu, využít připravená regulační opatření, kterými se mění způsob řízení a organizace dopravy a podmínky pro omezení...
- Popis / Komentář:
4.4.5 stanovit systém opatření proti zcizování důležitých komponentů zabezpečovacího zařízení železniční infrastruktury především z barevných kovů, jejichž odcizení může výrazně ohrozit bezpečnost železničního provozu
4.4.6 stanovit systém pro sledování polohy zásilek a jejich celistvosti; dát mandát k práci na standardních souborech dat popisujících přepravované věci, včetně požadavků na předpisy...
- Popis / Komentář:
4.4.7 vytvořit podmínky pro posílení bezpečnosti cestujících v osobní dopravě, zejména proti krádežím a ostatní kriminální činnosti, udržet důvěru uživatelů ve veřejnou osobní dopravu a zabezpečit občanská práva všech zaváděním nové bezpečnostní koncepce,...
- Popis / Komentář:
4.4.8 provádět hodnocení bezpečnosti a ochranná opatření k zabezpečení veřejné osobní dopravy před teroristickými útoky a současně hledat jiné konstrukce a materiály, vybavení a zařízení, které by mohly zmírnit následky teroristického útoku, zejména výbuchu
4.4.9 věnovat pozornost zajišťování funkčnosti a zvýšení ochrany dopravní infrastruktury zejména s ohledem na postupující změnu klimatu a hrozby teroristických útoků
4.5 Ochrana civilního letectví před protiprávními činy
4.5.1 zabezpečit pravidelné provádění analýz aktuální bezpečnostní situace, průběžné vyhodnocování hrozeb a následné přijímání účinných opatření Ministerstvem dopravy ve spolupráci s ostatními správními úřady, provozovateli letišť, leteckými provozovateli...
- Popis / Komentář:
5. PODPORA ROZVOJE DOPRAVY V REGIONECH
5.1 Rozvoj a budování Integrovaných dopravních systémů
5.1.1 ve spolupráci orgánů státní správy a samosprávy nadále usilovat o zlepšení provázanosti veřejné dopravy nabídkou společně nabízených služeb, koordinovat objednávky dálkové, regionální a obecní dopravy
5.1.2 podporovat rozvoj a optimalizaci regionálních integrovaných dopravních systémů včetně zapojení provozů MHD v regionu působnosti smluvním organizátorem s vhodným rozložením výnosových rizik mezi objednatele a dopravce
5.1.4 provádět na úrovni MD ČR, krajů a případně i vybraných měst dopravní plánování a integrované veřejné služby ve shodě se Zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících
5.1.6 snižovat negativní dopady suburbanizace na krajinu a životni prostředí v jádrových městech aglomerací a v obcích na průjezdních úsecích silnic zaváděním atraktivní a spolehlivé příměstské veřejné hromadné dopravy jako konkurence individuální...
- Popis / Komentář:
5.2 Regulace a zpoplatnění dopravy ve městech
5.2.1 zavádět účinné systémy řízení městského silničního provozu s preferencí hromadné dopravy a informování účastníků dopravy
5.3 Využití možností nemotorové dopravy
5.3.1 rozvíjet stávající síť ucelených tras pro nemotorovou dopravu, zajišťujících relativně rychlé a hlavně bezpečné propojení důležitých cílů cest, nejen rekreačních, ale především z bydliště na pracoviště
5.3.2 na úrovni místních orgánů v obcích zpracovat resp. aktualizovat, kde je to účelné, koncepce nemotorové dopravy, v rámci kterých bude mimo jiné třeba dle místních podmínek v intravilánech přehodnotit využití současných chodníků pro cyklistickou dopravu...
- Popis / Komentář: