| Dopravní politika ČR 2005-2013 [akt. 2011]
|
1. | DOSAŽENÍ VHODNÉ DĚLBY PŘEPRAVNÍ PRÁCE MEZI DRUHY DOPRAVY ZAJIŠTĚNÍM ROVNÝCH PODMÍNEK NA DOPRAVNÍM TRHU |
1.1 | Zvládnutí růstu nároků na přepravu a vlivu globalizace v dopravě |
1.2 | Harmonizace podmínek přepravního trhu a zpoplatnění uživatele |
1.3 | Zkvalitnění přepravní práce ve veřejné dopravě osob |
1.4 | Zkvalitnění přepravní práce v nákladní dopravě
|
1.5 | Transformace železničního sektoru |
1.5.1 | realizovat program EU „Revitalizace železnic a zabezpečení interoperability postupnými kroky“, do českého právního systému přebírat legislativní normy EU |
1.5.2 | dokončit převod funkce provozovatele celostátní dráhy a drah regionálních ve vlastnictví státu převedením obsluhy dráhy, tj. organizování a řízení drážní dopravy, z ČD, a.s. na SŽDC, s.o. |
1.5.3 | vyřešit problematiku vlastnictví pozemků a budov tak, aby tato oblast nevytvářela rozdílné podmínky pro podnikání jednotlivých dopravců |
1.6 | Zkvalitnění přepravních služeb pro uživatele |
1.6.1 | ve veřejné dopravě v následujícím období věnovat pozornost postupnému otevírání trhu drážní dopravy, řešení problematiky dopravního plánování, problematice financování veřejné dopravy včetně rámce pro objednávku dálkové železniční dopravy...
|
1.6.2 | v dopravě v závazku veřejné služby uplatňovat ve shodě se Zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 soutěž mezi dopravci, ve smluvních vztazích mezi objednateli a dopravci v dopravě...
|
1.6.3 | nastavit standardy služeb ve veřejné dopravě pro jednotlivé části veřejné dopravy příslušným objednatelem, smluvně zajistit naplnění těchto standardů a ty požadovat při realizaci veřejné služby |
1.6.4 | v dopravě v závazku veřejné služby uplatňovat ve shodě se Zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 181/2011 ze dne 16. února 2011 práva cestujících v autobusové a autokarové dopravě |
1.6.5 | v oblasti přepravního práva nastavit vyvážený vztah mezi právy cestujících a kvalitou přepravy dosažitelnou v ekonomických a technických podmínkách provozování dopravních služeb |
1.6.6 | při výběru dopravce na provozování osobní dopravy ve veřejném zájmu zohlednit ekonomickou stabilitu dopravce, efektivitu a schopnost dopravce poskytovat služby ve stanovené kvalitě z pohledu uživatele a investovat v potřebné míře do vozidlového parku |
1.6.7 | vytvářet podmínky pro zpřístupnění všech druhů veřejné přepravy osobám s omezenou schopností pohybu nebo orientace |
1.6.8 | podporovat další zkvalitnění informovanosti uživatelů v osobní a nákladní dopravě vybudováním informačního systému schopného komunikovat intermodálně i mezinárodně, zajistit dostupnost multimodálních cestovních informací |
1.6.9 | zavádět prostředky standardizované elektronické výměny dat mezi různými institucemi v dopravně-přepravním procesu |
1.6.10 | podporovat doplňkovou specializovanou dopravu pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, která by efektivně a pružně doplňovala systém integrované veřejné dopravy |
2. | ZAJIŠTĚNÍ KVALITNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY |
2.1 | Údržba a obnova stávající dopravní infrastruktury |
2.1.1 | posílit finanční prostředky na údržbu dopravní infrastruktury a snižovat jejich závislost na veřejných rozpočtech (výkonové zpoplatnění provozu, podíl spotřební daně použitý pro potřeby dopravní infrastruktury na celostátní i regionální úrovni apod.,...
|
2.1.2 | postupně harmonizovat ceny za použití dopravní cesty v železniční a silniční dopravě, na nediskriminačním základě a při respektování technických a technologických specifik |
2.1.3 | prosazovat systémovou realizaci údržby a opravy infrastruktury podle harmonogramu předem nastaveného z hlediska významu pro bezpečnost provozu...
|
2.1.4 | na stávající infrastruktuře uplatňovat opatření na ochranu před hlukem a vibracemi a to přednostně v místech s překročenými hygienickými limity hluku |
2.1.5 | na stávající infrastruktuře zavádět moderní řídící, informační a diagnostické systémy, včetně systémů k vážení vozidel, na místech, kde je potřeba zvýšit bezpečnost a plynulost provozu a minimalizovat negativní dopady dopravy na zdraví...
|
2.1.6 | zvýšit průchodnost dopravní infrastruktury pro volně žijící organismy |
2.2 | Výstavba a modernizace dopravní infrastruktury |
2.2.1 | Obecná opatření |
2.2.1.1 | do 31.12.2012 zpracovat a v následném období pravidelně aktualizovat Dopravní sektorové strategie, 2. fáze – Střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem, vycházející z multikriteriální analýzy pro stanovení priorit staveb jednotlivých složek dopravní infrastruktury, upřednostňovat infrastrukturu řešící kongesce a infrastrukturu z rozvojových oblastí, os a specifických oblastí definovaných v PÚR ČR 2008 a z oblastí se soustředěnou podporou státu dle Strategie regionálního rozvoje
|
2.2.1.2 | přijmout legislativu k zajištění rychlejší přípravy liniových staveb a k urychlení procesu správního řízení
|
2.2.1.3 | optimalizovat proces zadávání staveb s cílem minimalizovat vynakládání veřejných prostředků při současném dodržení kvality staveb
|
2.2.1.4 | pomocí územně plánovací dokumentace a Politiky územního rozvoje ČR zajistit ochranu koridorů a ploch pro rozvojové záměry dopravní infrastruktury a sítě veřejných logistických center s respektováním zdrojů a cílů přeprav, rozmístěním průmyslových zón, zohlednit možné využití brownfields včetně dopravních
|
2.2.1.5 | při realizaci projektů rozvoje dopravní infrastruktury minimalizovat dopady na jednotlivé složky životního prostředí
|
2.2.1.6 | zajistit racionální inženýrské řešení dopravních problémů bez zbytečně vysokých rezerv, které prodražují dopravní stavbu a nezefektivňují vlastní řešení dopravního problému
|
2.2.1.7 | provádět bezpečnostní audit a technickou expertízu projektů na dopravní infrastruktuře k dosažení optimálních, hospodárných řešení dopravních staveb
|
2.2.1.8 | podporovat rozvoj a vznik nových center řízení dopravy a jejich napojení na centra řízení dopravy v Evropě
|
2.2.1.9 | podporovat využití a zavádění systémů globálních navigačních družicových systémů (GNSS)
|
2.2.1.10 | podporovat integraci veřejné dopravy a zlepšovat přestupní vazby mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy
|
2.2.1.11 | zvýšit kontrolu hospodárnosti vynakládaných finančních zdrojů – aplikovat kontinuální proces sledování nákladů (supervize, státní expertíza) v celém životním cyklu projektu (projektová příprava, výběr zhotovitele, realizace, provozování). Provádět audit technického řešení staveb a jejich objektové skladby a kontrolu cen staveb (ve fázi přípravy a realizace)
|
2.2.2 | Hlavní projekty rozvoje železniční sítě |
2.2.2.1 | optimalizovat železniční síť jako celek ve vazbě na reálný rozsah výhledových přepravních požadavků při zohlednění integrace jednotlivých druhů dopravy a přehodnotit její části vykazující největší přepravní výkony tak, aby bylo možné vytvořit:
|
2.2.2.2 | dle finančních možností dokončit do roku 2018 modernizaci tranzitních koridorů
|
2.2.2.3 | pokračovat v modernizaci rozhodujících železničních uzlů včetně propojení koridorů v železničních uzlech
|
2.2.2.4 | zajistit interoperabilitu a dálkové řízení provozu jako rozvoj v oblasti technologií zajišťujících bezpečné řízení jízdy vlaků v souladu s celoevropskými trendy na vybraných tratích celostátní dráhy ve vazbě na EU i sousední regiony
|
2.2.2.5 | připravovat podmínky pro napojení všech krajů na kvalitní železniční síť
|
2.2.2.6 | provádět racionalizaci provozu vybraných regionálních drah v krajích
|
2.2.2.7 | podporovat rozvoj přeshraničních projektů železniční dopravy tam, kde je předpoklad silných přepravních proudů
|
2.2.2.8 | při přípravě modernizace železniční infrastruktury vytvářet podmínky pro maximální využití příspěvků Fondu soudržnosti a dalších finančních nástrojů EU, např. ERDF
|
2.2.2.9 | modernizovat další celostátní dráhy zařazené do evropského železničního systému (např. dle dohod AGC a AGTC) i vybrané ostatní celostátní a regionální dráhy s ohledem na napojení na sousední státy a rozvoj příměstské a městské dopravy v hlavních aglomeracích ČR se zohledněním stavu a růstu suburbanizace v oblasti a možného využití dráhy jako kapacitního páteřního dopravního systému
|
2.2.2.10 | pokračovat v programu elektrizace tratí, a to v koordinaci se zajištěním jejich potřebné propustnosti
|
2.2.2.11 | na ostatních celostátních a významných regionálních tratích (kde je úloha železnice důležitá) zabezpečit provozuschopnost a požadovanou kapacitu železniční dopravní cesty, a rozvoj kolejových systémů regionální a městské dopravy včetně jejich kombinace a rozvoj terminálů osobní hromadné dopravy
|
2.2.2.12 | pokračovat v přípravě železničního spojení Letiště Praha v Ruzyni a širší oblasti severozápadního sektoru Prahy a Středočeského kraje s centrem Prahy včetně přímého napojení letiště na dálkovou železniční dopravu
|
2.2.2.13 | vytvářet podmínky pro rozvoj městské železniční dopravy včetně účelného zvýšení počtu zastávek
|
2.2.2.14 | provádět technická opatření na minimalizaci vlivů výstavby na jednotlivé složky životního prostředí a veřejného zdraví, prověřit a optimalizovat potřebu protihlukových stěn a dalších úprav železniční dopravní cesty a motivovat dopravce k technickým úpravám kolejových vozidel snižujících hlučnost
|
2.2.2.15 | na základě vypracované analýzy přepravních vztahů na připravované síti vysokorychlostních tratí zpracovat aktualizaci potřeby zaměření a způsobu využití jednotlivých tras vysokorychlostních tratí jako podklad pro etapizaci jejich výstavby a stabilizaci tras
|
2.2.2.16 | zahájit přípravu metodiky pro návrh a zavádění nových trendů v zabezpečovacích zařízeních (s využitím družicových systémů) na tratích s malou intenzitou provozu s cílem snižovat investiční, provozní náklady a jízdní doby vlaků, zvyšovat bezpečnost železničního provozu a to bez nutnosti rozsáhlých stavebních úprav
|
2.2.2.17 | řešit ve spolupráci s kraji, obcemi a veřejností problematiku neperspektivních regionálních tratí, v případě prokázání neperspektivnosti navrhnout možná opatření
|
2.2.2.18 | v případech nevyužívané a nepotřebné kapacity železniční infrastruktury v rovných podmínkách jejího využívání s jinými druhy dopravní infrastruktury neodnímat železniční infrastruktuře dopravní funkci a zajistit změnu dopravní funkce např. využitím infrastruktury pro cyklostezky
|
2.2.2.19 | podporovat využití satelitních systémů v oblasti zabezpečení a telematiky železniční dopravy v souladu s TSI
|
2.2.3 | Hlavní projekty rozvoje silniční a dálniční sítě |
2.2.3.1 | v souladu s celoevropskou koncepcí pokračovat ve výstavbě úseků transevropské sítě TEN-T v ČR
|
2.2.3.2 | postupně napojovat všechny kraje na kvalitní síť dálnic a rychlostních silnic; kapacita nově budovaných silnic musí odpovídat prognózovaným intenzitám provozu
|
2.2.3.3 | zabezpečit kvalitnější řešení tranzitní dopravy obcemi (zklidňování dopravy, obchvaty)
|
2.2.3.4 | zabezpečit dostatečnou kapacitu silniční infrastruktury v příhraničních a citlivých oblastech
|
2.2.3.5 | při navrhování nových tras minimalizovat dopady na životní prostředí a provádět technická opatření pro minimalizaci vlivů výstavby na jednotlivé složky životního prostředí a veřejného zdraví
|
2.2.3.6 | optimalizovat návrhové kategorie silnic a dálnic ve vazbě na zatřídění silniční komunikace
|
2.2.3.7 | na hlavních dálničních tazích instalovat inteligentní dopravní systémy pro řízení a regulaci provozu, zvýšení bezpečnosti a efektivnosti dopravy a pro zajištění infomobility
|
2.2.3.8 | zavádět stacionární i mobilní systémy vážení za jízdy k eliminaci jízd přetížených nákladních vozidel, které neúměrně poškozují silniční infrastrukturu
|
2.2.4 | Hlavní projekty rozvoje vodních cest |
2.2.4.1 | řešit problémy splavnosti na dopravně významných vodních cestách využívaných a dalších vodních cestách, jejichž rozvoj a modernizace je ve veřejném zájmu
|
2.2.4.2 | pokračovat v zavádění programu NAIADES a Říčního informačního systému
|
2.2.4.3 | připravit projekty dobudování infrastruktury pro rekreační plavbu na dopravně významných cestách (dle zákona č. 114/95 Sb. o vnitrozemské plavbě)
|
2.2.4.4 | zajistit vybavení vodních cest a přístavů prvky protipovodňové ochrany
|
2.2.4.5 | zajistit bezpečné tankování pohonných hmot a ukládání odpadů v přístavech, podpořit vybavení přístavů a přístavišť o veřejné funkce (bezbariérový přístup, přístup k plavidlům apod.)
|
2.2.4.6 | pokračovat v územní ochraně koridoru průplavního spojení Dunaj-Odra-Labe formou územní rezervy v územně plánovacích dokumentacích v souladu s usnesením vlády ČR č. 368 z 24. května 2010 a č. 49/2011 z 19. ledna 2011
|
2.2.5 | Hlavní projekty rozvoje letecké dopravy |
2.2.5.1 | vytvářet podmínky pro modernizaci technické letištní infrastruktury veřejných letišť směřující ke zvýšení kapacity a kvality a zvýšení bezpečnosti leteckého provozu
|
2.2.5.2 | do 30.6.2012 zpracovat koncepci letecké dopravy a předložit ji Vládě ČR ke schválení
|
2.2.5.3 | podporovat využití a zavádění systémů globálních navigačních družicových systémů (GNSS)
|
2.2.5.4 | Urychlit přípravu projektů napojení letišť TEN-T na železniční infrastrukturu
|
2.2.6 | Hlavní projekty rozvoje infrastruktury pro nemotorovou dopravu |
2.2.6.1 | postupně budovat infrastrukturu cyklistické dopravy s cílem většího zapojení cyklistické dopravy do systému osobní dopravy na kratší vzdálenosti
|
2.2.6.2 | segregací cyklistického provozu od ostatních druhů dopravy v místech s vysokými intenzitami provozu dosáhnout snížení počtu nehod s účastí cyklistů
|
2.2.6.3 | zajistit plnění cílů Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy
|
2.2.6.4 | podporovat rozvoj pěší dopravy zaváděním opatření pro segregaci a bezpečnost pěšího provozu
|
2.2.6.5 | zajišťovat finanční podporu pro systémy osobní navigace pro osoby se sníženou schopností orientace a pro implementaci opatření pro osoby se sníženou schopností pohybu
|
3. | ZAJIŠTĚNÍ FINANCOVÁNÍ V DOPRAVNÍM SEKTORU |
3.1 | Optimalizace úhrad za veřejné služby |
3.1.1 | optimalizovat rozsah veřejné dopravy a vytvářet podmínky pro jeho stabilizaci prostřednictvím systémových organizačních, právních, technických a finančních opatření; v zájmu dosažení vyšší finanční efektivnosti preferovat komerční veřejnou dopravu...
|
3.1.2 | ve spolupráci s orgány samosprávy se podílet na zvýšení efektivity zajišťování veřejných služeb v dopravě při zohlednění potřebných požadavků kladených na kvalitu a další podmínky provozování těchto služeb |
3.1.3 | zajistit veřejné prostředky pro realizaci programů na podporu multimodálních přeprav v nákladní dopravě |
3.2 | Zajištění financování dopravní infrastruktury |
3.2.1 | využívat všechny finanční zdroje pro financování údržby a rozvoje dopravní infrastruktury:
|
3.2.2 | prosazovat na evropské úrovni zpřesnění pravidel pro souběžné využití fondů EU a PPP, aniž by při využití PPP došlo ke zvýšení podílu národního spolufinancování |
3.2.3 | upravit právní předpisy směřující k usnadnění investorské přípravy dopravních staveb s cílem vytvořit podmínky pro rychlejší přípravu zejména projektů PPP |
3.2.4 | V návaznosti na výsledky projektu Vypracování dlouhodobého modelu financování dopravní infrastruktury ve spolupráci MD a MF stabilizovat příjmovou stránku pro dopravní infrastrukturu...
|
3.2.5 | připravit návrh modelu efektivního financování dopravní infrastruktury, vč. restrukturalizace SFDI, případně dalších resortních institucí |
3.2.6 | v případě nedostatku finančních prostředků upřednostnit údržbu a obnovu dopravní infrastruktury před výstavbou novostaveb |
3.2.7 | zajistit finanční prostředky na majetkoprávní vypořádání pozemků pod dopravní infrastrukturou vlastněnou státem |
3.2.8 | Zajistit vyšší kvalitu a životnost infrastruktury důslednou kontrolou dodržování pracovních postupů a prací a důsledným vymáháním záručních oprav s cílem zásadního snížení častých a nákladných oprav z nedostatečně kvalitní práce...
|
3.3 | Financování obnovy dopravních prostředků |
3.3.1 | pro překlenutí dluhu z minulosti zajistit finanční prostředky programu pro poskytování příspěvků na obnovu vozidlového parku z veřejných rozpočtů v souladu s právem ES dopravcům zajišťujícím přepravu ve veřejném zájmu nediskriminačně,...
|
3.3.2 | ve střednědobém horizontu integrovat financování vozidel do kompenzací dopravcům v souladu s právem Společenství |
3.3.3 | zajistit finanční podporu dalšího rozvoje vozidlového parku veřejné dopravy osob a speciálních technických prostředků pro nedoprovázenou kombinovanou dopravu |
3.3.4 | při obnově vozidlového parku věnovat pozornost využívání zemního plynu (CNG) z důvodů podstatně nižších emisí rizikových látek, především ve městech a podporovat elektromobilitu |
3.3.5 | na léta 2011 – 2013 nadále zajišťovat finanční podporu programů modernizace a inovace plavidel vnitrozemské nákladní vodní dopravy za účelem zlepšení životního prostředí, zvýšení bezpečnosti a podporu multimodality v souladu s programem EK NAIADES |
3.4 | Financování výzkumu a vývoje |
3.4.1 | zefektivnit a rozvíjet proces strategického výzkumu a vývoje v dopravě se zaměřením na udržitelný rozvoj dopravy |
3.4.2 | posílit investice do znalostí a inovací se zvláštním zaměřením na inteligentní dopravní systémy a telematické aplikace |
3.4.3 | podporovat přenos poznatků a technologií na mezinárodní úrovni, především ve vazbě na rámcové programy výzkumu a vývoje EU |
3.4.4 | prostřednictvím programů vyhlašovaných Technologickou agenturou ČR podporovat:
|
3.4.5 | zajistit uplatnění výsledků výzkumu a vývoje v praxi |
3.4.6 | financovat a uspořádat kampaně a zajistit výchovně-vzdělávací akce zaměřené na chování uživatelů silničního provozu, zejména s cílem snížení spotřeby pohonných hmot a zvýšení bezpečnosti provozu |
3.4.7 | zajistit vzdělávání a přípravu odborníků na úrovni současných a budoucích úkolů v dopravě |
4. | ZLEPŠOVÁNÍ VNITŘNÍ A VNĚJŠÍ BEZPEČNOSTI DOPRAVY |
4.1 | Bezpečnost silniční dopravy |
4.1.1 | Obecná opatření |
4.1.1.1 | důsledně naplňovat a každoročně vyhodnocovat plnění definovaných opatření
|
4.1.1.2 | na základě vývoje nehodovosti v silniční dopravě aktualizovat Národní strategii bezpečnosti silničního provozu zohledňující cíle obsažené ve Sdělení EK stanovující směry politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020
|
4.1.1.3 | maximalizovat přínos informačních systémů pro vyšší bezpečnost dopravy – zajistit provoz a rozvoj Jednotné dopravní vektorové mapy (JDVM) jako resortního geografického informačního systému a nástroje k vyhodnocování statistiky dopravní nehodovosti
|
4.1.2 | Opatření v oblasti lidského činitele |
4.1.2.1 | cíleně propagovat používání veřejné dopravy osob a zajistit soustavnou informovanost účastníků silničního provozu o stálém riziku silniční dopravy při využití stávajících a budovaných informačních systémů veřejné správy
|
4.1.2.2 | kontrolovat plnění pravidel pro zvýšení úrovně výchovy řidičů v autoškolách, zajistit efektivní výkon státního dozoru v autoškolách, stanovit nároky na odbornou kvalifikaci provozovatelů autoškol, zavést pravidelné odborné přezkušování učitelů. Zajistit, aby v případě odebrání registrace k provozování autoškoly z důvodů porušení zákona byly odebrány i všechny ostatní související registrace
|
4.1.2.3 | důsledně vyžadovat a kontrolovat dodržování zákonem stanovené doby řízení, doby odpočinku a bezpečnostních přestávek řidičů
|
4.1.2.4 | zajistit vyšší vymahatelnost práva při nerespektování pravidel silničního provozu, a to včetně dodržování zákazů jízdy a stání dle zákona č. 289/1995 Sb. (lesní zákon; § 20 odst. 1g); zvláštní pozornost věnovat dodržování zákonů v případě řidičů motocyklů
|
4.1.2.5 | na základě analýzy nehodovosti a jejích hlavních příčin a na základě konzultací s politickými stranami zajistit novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích
|
4.1.2.6 | upravit právní předpisy pro zjednodušení a zrychlení vyřizování dopravních přestupků zejména při použití kamerových systémů a další techniky
|
4.1.2.7 | systémově zabezpečit reálné fungování dynamických silničních kontrol, využitím náležitě technicky vybavených monitorovacích vozidel kontrolních orgánů, které budou bezprostředně reagovat na páchání dopravních přestupků
|
4.1.3 | Opatření v oblasti technické bezpečnosti silnic |
4.1.3.1 | podporovat implementaci inteligentních dopravních systémů, které zvyšují bezpečnost a plynulost dopravy:
|
4.1.3.2 | v závislosti na intenzitě provozu od sebe navzájem oddělovat nemotorovou dopravu (cyklistické pruhy a stezky, fyzicky oddělené chodníky), upravit legislativu pro využívání sdružených stezek dotčenými účastníky provozu na pozemních komunikacích
|
4.1.3.3 | identifikovat a následně upravovat nehodové lokality, pružně realizovat opatření s nízkými náklady (včasné odstraňování vzrostlé vegetace z výhledu, opravy výtluků apod.)
|
4.1.3.4 | nově budované osvětlení veřejných komunikací provádět tak, aby nedocházelo k nebezpečnému oslňování řidičů zejména při příjezdu z neosvětlených úseků, oslňování neřešit nejen od mobilních, ale i od stacionárních zdrojů osvětlení
|
4.1.3.5 | urychlit výstavbu obchvatů obcí a stanovit plán s termíny a zajištěním financováním výstavby konkrétních obchvatů
|
4.1.3.6 | realizovat průtahy obcemi podle platných zásad a opatření pro dopravní zklidnění na pozemních komunikacích, realizovat opatření pro změnu způsobu jízdy na vjezdu do obcí, zklidňovat dopravu v obcích a realizovat bezpečnostní prvky na infrastruktuře v obydlených oblastech
|
4.1.3.7 | zkvalitnit systém zimní údržby včetně instalace varovných systémů na místech častého výskytu náledí
|
4.1.3.8 | zajistit vhodné užití dopravního značení (proměnné dopravní značky, obnova vodorovného dopravního značení, zajištění přehlednosti dopravního značení snižováním počtu dopravních značek na nezbytně nutnou míru)
|
4.1.3.9 | v rámci výstavby nových dálnic a rychlostních silnic realizovat jako jejich nedílnou součást objekty a prostranství bezprostředně sloužící k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu
|
4.1.3.10 | podporovat výstavbu odstavných ploch pro silniční nákladní vozidla
|
4.1.3.11 | využít možností družicových navigačních systémů pro lokalizaci nehodových míst a upozornění řidičů
|
4.1.3.12 | zavést automatický systém pro odhalování a postihování přestupků proti bezpečnosti silničního provozu, využít k tomu připravovanou Centrální evidenci přestupků a zpřístupnit registr vozidel v odpovídajícím rozsahu správním úřadům
|
4.1.4 | Opatření v oblasti technického stavu vozidel |
4.1.4.1 | zvýšit důraz v oblasti státního odborného dozoru (pro dohled nad STK, výrobci a dovozci vozidel, dopravci, nad přepravou nebezpečného zboží, nad technickým stavem motorových vozidel s důrazem na kontrolu emisí atd.) a zdokonalit právní rámec pro institucionální zabezpečení státního dozoru nad STK a sjednotit systém dozoru ve veřejné správě
|
4.1.4.2 | připravovat podmínky pro zavádění systémů umožňující komunikaci a propojení vozidla s dopravní infrastrukturou
|
4.2 | Bezpečnost železniční dopravy |
4.2.1 | zavádět bezpečnostní pravidla podle TSI a Společných bezpečnostních metod na dráze celostátní |
4.2.2 | postupně zavádět systémy ERTMS podle přijatého harmonogramu a na tratích mimo síť TEN-T zřizovat systémy dálkového řízení drážní dopravy včetně vlakového rádiového spojení, zavádět zabezpečovací zařízení i na tratích, kde dosud zavedeno není |
4.2.3 | pro zvýšení bezpečnosti provozu a pravidelnosti jízdního řádu posilovat na straně infrastruktury diagnostiku jedoucích vozidel a sdílení dat z diagnostiky mezi správci infrastruktury a dopravci |
4.2.4 | zvyšovat bezpečnostní parametry na železničních přejezdech, případně zajistit stavební úpravy nehodových lokalit (včetně odstranění vzrostlé vegetace, náspů a budov) tak, aby byl zajištěn dostatečný výhled |
4.3 | Přeprava nebezpečných věcí |
4.3.1 | zdokonalit kontrolní činnost k zajištění přeprav nebezpečných věcí a zavádět účinná opatření pro likvidaci havárií na dopravních cestách včetně účinnější koordinace záchranného systému i s využitím aplikací telematických systémů |
4.3.2 | systematicky vytvářet předpoklady pro převzetí většího podílu přeprav nebezpečných nákladů bezpečnějšími druhy dopravy |
4.3.3 | podporovat využití a zavádění inovativních technologií v procesu přepravy nebezpečných věcí (RFID), realizaci příslušných ITS systémů pro logistiku nákladní dopravy nebo globální navigační družicové systémy (EGNOS, GALILEO, GPS) |
4.4 | Vnější bezpečnost dopravy |
4.4.1 | Podpořit vývoj nových typů univerzálních mostních provizorií využitelných pro rychlou obnovu poškozené nebo zničené dopravní infrastruktury |
4.4.2 | při tvorbě a použití pohotovostních zásob pro resort dopravy zabezpečit silniční mostní provizoria ve výši do 3% délky mostů na pozemních komunikacích, železniční mostní provizoria ve výši do 3% délky mostů na železničních tratích...
|
4.4.3 | podporovat na národní i mezinárodní úrovni vytvoření bezpečnostního systému, s jehož pomocí bude mít stát zajištěnou kontrolu nad hrozbami a riziky při přepravě nebezpečných věcí, a který bude splňovat požadavky na přesnost, spolehlivost...
|
4.4.4 | v případě krizových situací včetně zhoršených rozptylových podmínek a překračování hygienických limitů hluku omezit zbytnou dopravu, využít připravená regulační opatření, kterými se mění způsob řízení a organizace dopravy a podmínky pro omezení...
|
4.4.5 | stanovit systém opatření proti zcizování důležitých komponentů zabezpečovacího zařízení železniční infrastruktury především z barevných kovů, jejichž odcizení může výrazně ohrozit bezpečnost železničního provozu |
4.4.6 | stanovit systém pro sledování polohy zásilek a jejich celistvosti; dát mandát k práci na standardních souborech dat popisujících přepravované věci, včetně požadavků na předpisy...
|
4.4.7 | vytvořit podmínky pro posílení bezpečnosti cestujících v osobní dopravě, zejména proti krádežím a ostatní kriminální činnosti, udržet důvěru uživatelů ve veřejnou osobní dopravu a zabezpečit občanská práva všech zaváděním nové bezpečnostní koncepce,...
|
4.4.8 | provádět hodnocení bezpečnosti a ochranná opatření k zabezpečení veřejné osobní dopravy před teroristickými útoky a současně hledat jiné konstrukce a materiály, vybavení a zařízení, které by mohly zmírnit následky teroristického útoku, zejména výbuchu |
4.4.9 | věnovat pozornost zajišťování funkčnosti a zvýšení ochrany dopravní infrastruktury zejména s ohledem na postupující změnu klimatu a hrozby teroristických útoků |
4.4.10 | rozvíjet systémy pro monitorování bezpečnosti dopravní infrastruktury (např. zavádění monitoringu dopravní infrastruktury pomocí dálkového průzkumu Země) |
4.4.11 | podporovat uplatnění výsledků bezpečnostního výzkumu v dopravě |
4.5 | Ochrana civilního letectví před protiprávními činy |
4.5.1 | zabezpečit pravidelné provádění analýz aktuální bezpečnostní situace, průběžné vyhodnocování hrozeb a následné přijímání účinných opatření Ministerstvem dopravy ve spolupráci s ostatními správními úřady, provozovateli letišť, leteckými provozovateli...
|
4.5.2 | věnovat zvýšenou pozornost bezpečnostnímu výcviku pracovníků v civilním letectví, především pracovníků přímo působících při ochraně civilního letectví před protiprávními činy |
4.5.3 | zajistit i nadále soulad vnitrostátních předpisů v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy s mezinárodními požadavky stanovenými v příslušných předpisech ES, Příloze č. 17 k Úmluvě o mezinárodním civilním letectví...
|
5. | PODPORA ROZVOJE DOPRAVY V REGIONECH |
5.1 | Rozvoj a budování Integrovaných dopravních systémů |
5.1.1 | ve spolupráci orgánů státní správy a samosprávy nadále usilovat o zlepšení provázanosti veřejné dopravy nabídkou společně nabízených služeb, koordinovat objednávky dálkové, regionální a obecní dopravy |
5.1.2 | podporovat rozvoj a optimalizaci regionálních integrovaných dopravních systémů včetně zapojení provozů MHD v regionu působnosti smluvním organizátorem s vhodným rozložením výnosových rizik mezi objednatele a dopravce |
5.1.3 | zajistit realizaci a modernizaci přestupních uzlů integrovaných systémů |
5.1.4 | provádět na úrovni MD ČR, krajů a případně i vybraných měst dopravní plánování a integrované veřejné služby ve shodě se Zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících |
5.1.5 | pokračovat v legislativní podpoře integrované dopravy |
5.1.6 | snižovat negativní dopady suburbanizace na krajinu a životni prostředí v jádrových městech aglomerací a v obcích na průjezdních úsecích silnic zaváděním atraktivní a spolehlivé příměstské veřejné hromadné dopravy jako konkurence individuální...
|
5.1.7 | hledat nepřímé nástroje v dopravě na omezení nežádoucí suburbanizace včetně využití vhodných příkladů ze zahraničí |
5.1.8 | v rámci EU spolupracovat na realizaci opatření obsažených v Akčním plánu pro městskou mobilitu18 a využívat získané pozitivní zkušenosti a postupy v této oblasti pro zlepšování udržitelnosti a bezpečnosti mobility v městských oblastech ČR |
5.2 | Regulace a zpoplatnění dopravy ve městech |
5.2.1 | zavádět účinné systémy řízení městského silničního provozu s preferencí hromadné dopravy a informování účastníků dopravy |
5.2.2 | místní úpravou silničního provozu na pozemní komunikaci usměrňovat těžkou nákladní dopravu, vytvářet systém ochrany center měst a hustě obydlených oblastí před zbytnou automobilovou dopravou zavedením zón a ulic s omezeným přístupem...
|
5.2.3 | vytvořit právní a metodický rámec pro možnost zavedení mýtného podle místních podmínek při vjezdu do center měst, mýtné zavádět na základě komplexní analýzy dopadů na podnikání, životní prostředí a veřejné zdraví ve zpoplatněné oblasti |
5.3 | Využití možností nemotorové dopravy |
5.3.1 | rozvíjet stávající síť ucelených tras pro nemotorovou dopravu, zajišťujících relativně rychlé a hlavně bezpečné propojení důležitých cílů cest, nejen rekreačních, ale především z bydliště na pracoviště |
5.3.2 | na úrovni místních orgánů v obcích zpracovat resp. aktualizovat, kde je to účelné, koncepce nemotorové dopravy, v rámci kterých bude mimo jiné třeba dle místních podmínek v intravilánech přehodnotit využití současných chodníků pro cyklistickou dopravu...
|
5.3.3 | při řešení cyklistické dopravy budou odpovědné orgány využívat veřejně projednanou Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy ČR |
5.3.4 | rozvoj a stavbu cyklistické infrastruktury plánovat také v návaznosti na veřejnou, zejména kolejovou dopravu – podporovat opatření typu B+R |
5.3.5 | uplatňovat prvky zklidňování dopravy ve městech, které zvyšují bezpečnost a atraktivitu dopravního prostoru pro nemotorovou dopravu i mimo specificky budovanou infrastrukturu |
5.3.6 | vytvářet řešení dopravního prostoru s respektováním požadavků pro osoby se ztíženou schopností pohybu a orientace (bezpečnost, bezbariérovost) |
5.3.7 | podporovat regiony při výstavbě dětských dopravních hřišť s ohledem na zajištění prevence a bezpečnosti mobility v městských a rekreačních oblastech České republiky |