1. DOSAŽENÍ VHODNÉ DĚLBY PŘEPRAVNÍ PRÁCE MEZI DRUHY DOPRAVY ZAJIŠTĚNÍM ROVNÝCH PODMÍNEK NA DOPRAVNÍM TRHU |
1.1 Zvládnutí růstu nároků na přepravu a vlivu globalizace v dopravě
1.2 Harmonizace podmínek přepravního trhu a zpoplatnění uživatele
1.3 Zkvalitnění přepravní práce ve veřejné dopravě osob
1.4 Zkvalitnění přepravní práce v nákladní dopravě
1.5 Transformace železničního sektoru
|
1.5.1 realizovat program EU „Revitalizace železnic a zabezpečení interoperability postupnými kroky“, do českého právního systému přebírat legislativní normy EU
1.5.2 dokončit převod funkce provozovatele celostátní dráhy a drah regionálních ve vlastnictví státu převedením obsluhy dráhy, tj. organizování a řízení drážní dopravy, z ČD, a.s. na SŽDC, s.o.
1.5.3 vyřešit problematiku vlastnictví pozemků a budov tak, aby tato oblast nevytvářela rozdílné podmínky pro podnikání jednotlivých dopravců
|
1.6 Zkvalitnění přepravních služeb pro uživatele
|
1.6.1 ve veřejné dopravě v následujícím období věnovat pozornost postupnému otevírání trhu drážní dopravy, řešení problematiky dopravního plánování, problematice financování veřejné dopravy včetně rámce pro objednávku dálkové železniční dopravy...
1.6.2 v dopravě v závazku veřejné služby uplatňovat ve shodě se Zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 soutěž mezi dopravci, ve smluvních vztazích mezi objednateli a dopravci v dopravě...
1.6.3 nastavit standardy služeb ve veřejné dopravě pro jednotlivé části veřejné dopravy příslušným objednatelem, smluvně zajistit naplnění těchto standardů a ty požadovat při realizaci veřejné služby
1.6.4 v dopravě v závazku veřejné služby uplatňovat ve shodě se Zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 181/2011 ze dne 16. února 2011 práva cestujících v autobusové a autokarové dopravě
1.6.5 v oblasti přepravního práva nastavit vyvážený vztah mezi právy cestujících a kvalitou přepravy dosažitelnou v ekonomických a technických podmínkách provozování dopravních služeb
1.6.6 při výběru dopravce na provozování osobní dopravy ve veřejném zájmu zohlednit ekonomickou stabilitu dopravce, efektivitu a schopnost dopravce poskytovat služby ve stanovené kvalitě z pohledu uživatele a investovat v potřebné míře do vozidlového parku
1.6.7 vytvářet podmínky pro zpřístupnění všech druhů veřejné přepravy osobám s omezenou schopností pohybu nebo orientace
1.6.8 podporovat další zkvalitnění informovanosti uživatelů v osobní a nákladní dopravě vybudováním informačního systému schopného komunikovat intermodálně i mezinárodně, zajistit dostupnost multimodálních cestovních informací
1.6.9 zavádět prostředky standardizované elektronické výměny dat mezi různými institucemi v dopravně-přepravním procesu
1.6.10 podporovat doplňkovou specializovanou dopravu pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, která by efektivně a pružně doplňovala systém integrované veřejné dopravy
|
|
2. ZAJIŠTĚNÍ KVALITNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY |
2.1 Údržba a obnova stávající dopravní infrastruktury
|
2.1.1 posílit finanční prostředky na údržbu dopravní infrastruktury a snižovat jejich závislost na veřejných rozpočtech (výkonové zpoplatnění provozu, podíl spotřební daně použitý pro potřeby dopravní infrastruktury na celostátní i regionální úrovni apod.,...
2.1.2 postupně harmonizovat ceny za použití dopravní cesty v železniční a silniční dopravě, na nediskriminačním základě a při respektování technických a technologických specifik
2.1.3 prosazovat systémovou realizaci údržby a opravy infrastruktury podle harmonogramu předem nastaveného z hlediska významu pro bezpečnost provozu...
2.1.4 na stávající infrastruktuře uplatňovat opatření na ochranu před hlukem a vibracemi a to přednostně v místech s překročenými hygienickými limity hluku
2.1.5 na stávající infrastruktuře zavádět moderní řídící, informační a diagnostické systémy, včetně systémů k vážení vozidel, na místech, kde je potřeba zvýšit bezpečnost a plynulost provozu a minimalizovat negativní dopady dopravy na zdraví...
2.1.6 zvýšit průchodnost dopravní infrastruktury pro volně žijící organismy
|
2.2 Výstavba a modernizace dopravní infrastruktury
|
|
2.2.1.1 do 31.12.2012 zpracovat a v následném období pravidelně aktualizovat Dopravní sektorové strategie, 2. fáze – Střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem, vycházející z multikriteriální analýzy pro stanovení priorit staveb jednotlivých složek dopravní infrastruktury, upřednostňovat infrastrukturu řešící kongesce a infrastrukturu z rozvojových oblastí, os a specifických oblastí definovaných v PÚR ČR 2008 a z oblastí se soustředěnou podporou státu dle Strategie regionálního rozvoje
2.2.1.2 přijmout legislativu k zajištění rychlejší přípravy liniových staveb a k urychlení procesu správního řízení
2.2.1.3 optimalizovat proces zadávání staveb s cílem minimalizovat vynakládání veřejných prostředků při současném dodržení kvality staveb
2.2.1.4 pomocí územně plánovací dokumentace a Politiky územního rozvoje ČR zajistit ochranu koridorů a ploch pro rozvojové záměry dopravní infrastruktury a sítě veřejných logistických center s respektováním zdrojů a cílů přeprav, rozmístěním průmyslových zón, zohlednit možné využití brownfields včetně dopravních
2.2.1.5 při realizaci projektů rozvoje dopravní infrastruktury minimalizovat dopady na jednotlivé složky životního prostředí
2.2.1.6 zajistit racionální inženýrské řešení dopravních problémů bez zbytečně vysokých rezerv, které prodražují dopravní stavbu a nezefektivňují vlastní řešení dopravního problému
2.2.1.7 provádět bezpečnostní audit a technickou expertízu projektů na dopravní infrastruktuře k dosažení optimálních, hospodárných řešení dopravních staveb
2.2.1.8 podporovat rozvoj a vznik nových center řízení dopravy a jejich napojení na centra řízení dopravy v Evropě
2.2.1.9 podporovat využití a zavádění systémů globálních navigačních družicových systémů (GNSS)
2.2.1.10 podporovat integraci veřejné dopravy a zlepšovat přestupní vazby mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy
2.2.1.11 zvýšit kontrolu hospodárnosti vynakládaných finančních zdrojů – aplikovat kontinuální proces sledování nákladů (supervize, státní expertíza) v celém životním cyklu projektu (projektová příprava, výběr zhotovitele, realizace, provozování). Provádět audit technického řešení staveb a jejich objektové skladby a kontrolu cen staveb (ve fázi přípravy a realizace)
|
2.2.2 Hlavní projekty rozvoje železniční sítě
|
2.2.2.1 optimalizovat železniční síť jako celek ve vazbě na reálný rozsah výhledových přepravních požadavků při zohlednění integrace jednotlivých druhů dopravy a přehodnotit její části vykazující největší přepravní výkony tak, aby bylo možné vytvořit:
2.2.2.2 dle finančních možností dokončit do roku 2018 modernizaci tranzitních koridorů
2.2.2.3 pokračovat v modernizaci rozhodujících železničních uzlů včetně propojení koridorů v železničních uzlech
2.2.2.4 zajistit interoperabilitu a dálkové řízení provozu jako rozvoj v oblasti technologií zajišťujících bezpečné řízení jízdy vlaků v souladu s celoevropskými trendy na vybraných tratích celostátní dráhy ve vazbě na EU i sousední regiony
2.2.2.5 připravovat podmínky pro napojení všech krajů na kvalitní železniční síť
2.2.2.6 provádět racionalizaci provozu vybraných regionálních drah v krajích
2.2.2.7 podporovat rozvoj přeshraničních projektů železniční dopravy tam, kde je předpoklad silných přepravních proudů
2.2.2.8 při přípravě modernizace železniční infrastruktury vytvářet podmínky pro maximální využití příspěvků Fondu soudržnosti a dalších finančních nástrojů EU, např. ERDF
2.2.2.9 modernizovat další celostátní dráhy zařazené do evropského železničního systému (např. dle dohod AGC a AGTC) i vybrané ostatní celostátní a regionální dráhy s ohledem na napojení na sousední státy a rozvoj příměstské a městské dopravy v hlavních aglomeracích ČR se zohledněním stavu a růstu suburbanizace v oblasti a možného využití dráhy jako kapacitního páteřního dopravního systému
2.2.2.10 pokračovat v programu elektrizace tratí, a to v koordinaci se zajištěním jejich potřebné propustnosti
2.2.2.11 na ostatních celostátních a významných regionálních tratích (kde je úloha železnice důležitá) zabezpečit provozuschopnost a požadovanou kapacitu železniční dopravní cesty, a rozvoj kolejových systémů regionální a městské dopravy včetně jejich kombinace a rozvoj terminálů osobní hromadné dopravy
2.2.2.12 pokračovat v přípravě železničního spojení Letiště Praha v Ruzyni a širší oblasti severozápadního sektoru Prahy a Středočeského kraje s centrem Prahy včetně přímého napojení letiště na dálkovou železniční dopravu
2.2.2.13 vytvářet podmínky pro rozvoj městské železniční dopravy včetně účelného zvýšení počtu zastávek
2.2.2.14 provádět technická opatření na minimalizaci vlivů výstavby na jednotlivé složky životního prostředí a veřejného zdraví, prověřit a optimalizovat potřebu protihlukových stěn a dalších úprav železniční dopravní cesty a motivovat dopravce k technickým úpravám kolejových vozidel snižujících hlučnost
2.2.2.15 na základě vypracované analýzy přepravních vztahů na připravované síti vysokorychlostních tratí zpracovat aktualizaci potřeby zaměření a způsobu využití jednotlivých tras vysokorychlostních tratí jako podklad pro etapizaci jejich výstavby a stabilizaci tras
2.2.2.16 zahájit přípravu metodiky pro návrh a zavádění nových trendů v zabezpečovacích zařízeních (s využitím družicových systémů) na tratích s malou intenzitou provozu s cílem snižovat investiční, provozní náklady a jízdní doby vlaků, zvyšovat bezpečnost železničního provozu a to bez nutnosti rozsáhlých stavebních úprav
2.2.2.17 řešit ve spolupráci s kraji, obcemi a veřejností problematiku neperspektivních regionálních tratí, v případě prokázání neperspektivnosti navrhnout možná opatření
2.2.2.18 v případech nevyužívané a nepotřebné kapacity železniční infrastruktury v rovných podmínkách jejího využívání s jinými druhy dopravní infrastruktury neodnímat železniční infrastruktuře dopravní funkci a zajistit změnu dopravní funkce např. využitím infrastruktury pro cyklostezky
2.2.2.19 podporovat využití satelitních systémů v oblasti zabezpečení a telematiky železniční dopravy v souladu s TSI
|
2.2.3 Hlavní projekty rozvoje silniční a dálniční sítě
|
2.2.3.1 v souladu s celoevropskou koncepcí pokračovat ve výstavbě úseků transevropské sítě TEN-T v ČR
2.2.3.2 postupně napojovat všechny kraje na kvalitní síť dálnic a rychlostních silnic; kapacita nově budovaných silnic musí odpovídat prognózovaným intenzitám provozu
2.2.3.3 zabezpečit kvalitnější řešení tranzitní dopravy obcemi (zklidňování dopravy, obchvaty)
2.2.3.4 zabezpečit dostatečnou kapacitu silniční infrastruktury v příhraničních a citlivých oblastech
2.2.3.5 při navrhování nových tras minimalizovat dopady na životní prostředí a provádět technická opatření pro minimalizaci vlivů výstavby na jednotlivé složky životního prostředí a veřejného zdraví
2.2.3.6 optimalizovat návrhové kategorie silnic a dálnic ve vazbě na zatřídění silniční komunikace
2.2.3.7 na hlavních dálničních tazích instalovat inteligentní dopravní systémy pro řízení a regulaci provozu, zvýšení bezpečnosti a efektivnosti dopravy a pro zajištění infomobility
2.2.3.8 zavádět stacionární i mobilní systémy vážení za jízdy k eliminaci jízd přetížených nákladních vozidel, které neúměrně poškozují silniční infrastrukturu
|
2.2.4 Hlavní projekty rozvoje vodních cest
|
2.2.4.1 řešit problémy splavnosti na dopravně významných vodních cestách využívaných a dalších vodních cestách, jejichž rozvoj a modernizace je ve veřejném zájmu
2.2.4.2 pokračovat v zavádění programu NAIADES a Říčního informačního systému
2.2.4.3 připravit projekty dobudování infrastruktury pro rekreační plavbu na dopravně významných cestách (dle zákona č. 114/95 Sb. o vnitrozemské plavbě)
2.2.4.4 zajistit vybavení vodních cest a přístavů prvky protipovodňové ochrany
2.2.4.5 zajistit bezpečné tankování pohonných hmot a ukládání odpadů v přístavech, podpořit vybavení přístavů a přístavišť o veřejné funkce (bezbariérový přístup, přístup k plavidlům apod.)
2.2.4.6 pokračovat v územní ochraně koridoru průplavního spojení Dunaj-Odra-Labe formou územní rezervy v územně plánovacích dokumentacích v souladu s usnesením vlády ČR č. 368 z 24. května 2010 a č. 49/2011 z 19. ledna 2011
|
2.2.5 Hlavní projekty rozvoje letecké dopravy
|
2.2.5.1 vytvářet podmínky pro modernizaci technické letištní infrastruktury veřejných letišť směřující ke zvýšení kapacity a kvality a zvýšení bezpečnosti leteckého provozu
2.2.5.2 do 30.6.2012 zpracovat koncepci letecké dopravy a předložit ji Vládě ČR ke schválení
2.2.5.3 podporovat využití a zavádění systémů globálních navigačních družicových systémů (GNSS)
2.2.5.4 Urychlit přípravu projektů napojení letišť TEN-T na železniční infrastrukturu
|
2.2.6 Hlavní projekty rozvoje infrastruktury pro nemotorovou dopravu
|
2.2.6.1 postupně budovat infrastrukturu cyklistické dopravy s cílem většího zapojení cyklistické dopravy do systému osobní dopravy na kratší vzdálenosti
2.2.6.2 segregací cyklistického provozu od ostatních druhů dopravy v místech s vysokými intenzitami provozu dosáhnout snížení počtu nehod s účastí cyklistů
2.2.6.3 zajistit plnění cílů Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy
2.2.6.4 podporovat rozvoj pěší dopravy zaváděním opatření pro segregaci a bezpečnost pěšího provozu
2.2.6.5 zajišťovat finanční podporu pro systémy osobní navigace pro osoby se sníženou schopností orientace a pro implementaci opatření pro osoby se sníženou schopností pohybu
|
|
|
3. ZAJIŠTĚNÍ FINANCOVÁNÍ V DOPRAVNÍM SEKTORU |
3.1 Optimalizace úhrad za veřejné služby
|
3.1.1 optimalizovat rozsah veřejné dopravy a vytvářet podmínky pro jeho stabilizaci prostřednictvím systémových organizačních, právních, technických a finančních opatření; v zájmu dosažení vyšší finanční efektivnosti preferovat komerční veřejnou dopravu...
3.1.2 ve spolupráci s orgány samosprávy se podílet na zvýšení efektivity zajišťování veřejných služeb v dopravě při zohlednění potřebných požadavků kladených na kvalitu a další podmínky provozování těchto služeb
3.1.3 zajistit veřejné prostředky pro realizaci programů na podporu multimodálních přeprav v nákladní dopravě
|
3.2 Zajištění financování dopravní infrastruktury
|
3.2.1 využívat všechny finanční zdroje pro financování údržby a rozvoje dopravní infrastruktury:
3.2.2 prosazovat na evropské úrovni zpřesnění pravidel pro souběžné využití fondů EU a PPP, aniž by při využití PPP došlo ke zvýšení podílu národního spolufinancování
3.2.3 upravit právní předpisy směřující k usnadnění investorské přípravy dopravních staveb s cílem vytvořit podmínky pro rychlejší přípravu zejména projektů PPP
3.2.4 V návaznosti na výsledky projektu Vypracování dlouhodobého modelu financování dopravní infrastruktury ve spolupráci MD a MF stabilizovat příjmovou stránku pro dopravní infrastrukturu...
3.2.5 připravit návrh modelu efektivního financování dopravní infrastruktury, vč. restrukturalizace SFDI, případně dalších resortních institucí
3.2.6 v případě nedostatku finančních prostředků upřednostnit údržbu a obnovu dopravní infrastruktury před výstavbou novostaveb
3.2.7 zajistit finanční prostředky na majetkoprávní vypořádání pozemků pod dopravní infrastrukturou vlastněnou státem
3.2.8 Zajistit vyšší kvalitu a životnost infrastruktury důslednou kontrolou dodržování pracovních postupů a prací a důsledným vymáháním záručních oprav s cílem zásadního snížení častých a nákladných oprav z nedostatečně kvalitní práce...
|
3.3 Financování obnovy dopravních prostředků
|
3.3.1 pro překlenutí dluhu z minulosti zajistit finanční prostředky programu pro poskytování příspěvků na obnovu vozidlového parku z veřejných rozpočtů v souladu s právem ES dopravcům zajišťujícím přepravu ve veřejném zájmu nediskriminačně,...
3.3.2 ve střednědobém horizontu integrovat financování vozidel do kompenzací dopravcům v souladu s právem Společenství
3.3.3 zajistit finanční podporu dalšího rozvoje vozidlového parku veřejné dopravy osob a speciálních technických prostředků pro nedoprovázenou kombinovanou dopravu
3.3.4 při obnově vozidlového parku věnovat pozornost využívání zemního plynu (CNG) z důvodů podstatně nižších emisí rizikových látek, především ve městech a podporovat elektromobilitu
3.3.5 na léta 2011 – 2013 nadále zajišťovat finanční podporu programů modernizace a inovace plavidel vnitrozemské nákladní vodní dopravy za účelem zlepšení životního prostředí, zvýšení bezpečnosti a podporu multimodality v souladu s programem EK NAIADES
|
3.4 Financování výzkumu a vývoje
|
3.4.1 zefektivnit a rozvíjet proces strategického výzkumu a vývoje v dopravě se zaměřením na udržitelný rozvoj dopravy
3.4.2 posílit investice do znalostí a inovací se zvláštním zaměřením na inteligentní dopravní systémy a telematické aplikace
3.4.3 podporovat přenos poznatků a technologií na mezinárodní úrovni, především ve vazbě na rámcové programy výzkumu a vývoje EU
3.4.4 prostřednictvím programů vyhlašovaných Technologickou agenturou ČR podporovat:
3.4.5 zajistit uplatnění výsledků výzkumu a vývoje v praxi
3.4.6 financovat a uspořádat kampaně a zajistit výchovně-vzdělávací akce zaměřené na chování uživatelů silničního provozu, zejména s cílem snížení spotřeby pohonných hmot a zvýšení bezpečnosti provozu
3.4.7 zajistit vzdělávání a přípravu odborníků na úrovni současných a budoucích úkolů v dopravě
|
|
4. ZLEPŠOVÁNÍ VNITŘNÍ A VNĚJŠÍ BEZPEČNOSTI DOPRAVY |
4.1 Bezpečnost silniční dopravy
|
|
4.1.1.1 důsledně naplňovat a každoročně vyhodnocovat plnění definovaných opatření
4.1.1.2 na základě vývoje nehodovosti v silniční dopravě aktualizovat Národní strategii bezpečnosti silničního provozu zohledňující cíle obsažené ve Sdělení EK stanovující směry politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020
4.1.1.3 maximalizovat přínos informačních systémů pro vyšší bezpečnost dopravy – zajistit provoz a rozvoj Jednotné dopravní vektorové mapy (JDVM) jako resortního geografického informačního systému a nástroje k vyhodnocování statistiky dopravní nehodovosti
|
4.1.2 Opatření v oblasti lidského činitele
|
4.1.2.1 cíleně propagovat používání veřejné dopravy osob a zajistit soustavnou informovanost účastníků silničního provozu o stálém riziku silniční dopravy při využití stávajících a budovaných informačních systémů veřejné správy
4.1.2.2 kontrolovat plnění pravidel pro zvýšení úrovně výchovy řidičů v autoškolách, zajistit efektivní výkon státního dozoru v autoškolách, stanovit nároky na odbornou kvalifikaci provozovatelů autoškol, zavést pravidelné odborné přezkušování učitelů. Zajistit, aby v případě odebrání registrace k provozování autoškoly z důvodů porušení zákona byly odebrány i všechny ostatní související registrace
4.1.2.3 důsledně vyžadovat a kontrolovat dodržování zákonem stanovené doby řízení, doby odpočinku a bezpečnostních přestávek řidičů
4.1.2.4 zajistit vyšší vymahatelnost práva při nerespektování pravidel silničního provozu, a to včetně dodržování zákazů jízdy a stání dle zákona č. 289/1995 Sb. (lesní zákon; § 20 odst. 1g); zvláštní pozornost věnovat dodržování zákonů v případě řidičů motocyklů
4.1.2.5 na základě analýzy nehodovosti a jejích hlavních příčin a na základě konzultací s politickými stranami zajistit novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích
4.1.2.6 upravit právní předpisy pro zjednodušení a zrychlení vyřizování dopravních přestupků zejména při použití kamerových systémů a další techniky
4.1.2.7 systémově zabezpečit reálné fungování dynamických silničních kontrol, využitím náležitě technicky vybavených monitorovacích vozidel kontrolních orgánů, které budou bezprostředně reagovat na páchání dopravních přestupků
|
4.1.3 Opatření v oblasti technické bezpečnosti silnic
|
4.1.3.1 podporovat implementaci inteligentních dopravních systémů, které zvyšují bezpečnost a plynulost dopravy:
4.1.3.2 v závislosti na intenzitě provozu od sebe navzájem oddělovat nemotorovou dopravu (cyklistické pruhy a stezky, fyzicky oddělené chodníky), upravit legislativu pro využívání sdružených stezek dotčenými účastníky provozu na pozemních komunikacích
4.1.3.3 identifikovat a následně upravovat nehodové lokality, pružně realizovat opatření s nízkými náklady (včasné odstraňování vzrostlé vegetace z výhledu, opravy výtluků apod.)
4.1.3.4 nově budované osvětlení veřejných komunikací provádět tak, aby nedocházelo k nebezpečnému oslňování řidičů zejména při příjezdu z neosvětlených úseků, oslňování neřešit nejen od mobilních, ale i od stacionárních zdrojů osvětlení
4.1.3.5 urychlit výstavbu obchvatů obcí a stanovit plán s termíny a zajištěním financováním výstavby konkrétních obchvatů
4.1.3.6 realizovat průtahy obcemi podle platných zásad a opatření pro dopravní zklidnění na pozemních komunikacích, realizovat opatření pro změnu způsobu jízdy na vjezdu do obcí, zklidňovat dopravu v obcích a realizovat bezpečnostní prvky na infrastruktuře v obydlených oblastech
4.1.3.7 zkvalitnit systém zimní údržby včetně instalace varovných systémů na místech častého výskytu náledí
4.1.3.8 zajistit vhodné užití dopravního značení (proměnné dopravní značky, obnova vodorovného dopravního značení, zajištění přehlednosti dopravního značení snižováním počtu dopravních značek na nezbytně nutnou míru)
4.1.3.9 v rámci výstavby nových dálnic a rychlostních silnic realizovat jako jejich nedílnou součást objekty a prostranství bezprostředně sloužící k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu
4.1.3.10 podporovat výstavbu odstavných ploch pro silniční nákladní vozidla
4.1.3.11 využít možností družicových navigačních systémů pro lokalizaci nehodových míst a upozornění řidičů
4.1.3.12 zavést automatický systém pro odhalování a postihování přestupků proti bezpečnosti silničního provozu, využít k tomu připravovanou Centrální evidenci přestupků a zpřístupnit registr vozidel v odpovídajícím rozsahu správním úřadům
|
4.1.4 Opatření v oblasti technického stavu vozidel
|
4.1.4.1 zvýšit důraz v oblasti státního odborného dozoru (pro dohled nad STK, výrobci a dovozci vozidel, dopravci, nad přepravou nebezpečného zboží, nad technickým stavem motorových vozidel s důrazem na kontrolu emisí atd.) a zdokonalit právní rámec pro institucionální zabezpečení státního dozoru nad STK a sjednotit systém dozoru ve veřejné správě
4.1.4.2 připravovat podmínky pro zavádění systémů umožňující komunikaci a propojení vozidla s dopravní infrastrukturou
|
|
4.2 Bezpečnost železniční dopravy
|
4.2.1 zavádět bezpečnostní pravidla podle TSI a Společných bezpečnostních metod na dráze celostátní
4.2.2 postupně zavádět systémy ERTMS podle přijatého harmonogramu a na tratích mimo síť TEN-T zřizovat systémy dálkového řízení drážní dopravy včetně vlakového rádiového spojení, zavádět zabezpečovací zařízení i na tratích, kde dosud zavedeno není
4.2.3 pro zvýšení bezpečnosti provozu a pravidelnosti jízdního řádu posilovat na straně infrastruktury diagnostiku jedoucích vozidel a sdílení dat z diagnostiky mezi správci infrastruktury a dopravci
4.2.4 zvyšovat bezpečnostní parametry na železničních přejezdech, případně zajistit stavební úpravy nehodových lokalit (včetně odstranění vzrostlé vegetace, náspů a budov) tak, aby byl zajištěn dostatečný výhled
|
4.3 Přeprava nebezpečných věcí
|
4.3.1 zdokonalit kontrolní činnost k zajištění přeprav nebezpečných věcí a zavádět účinná opatření pro likvidaci havárií na dopravních cestách včetně účinnější koordinace záchranného systému i s využitím aplikací telematických systémů
4.3.2 systematicky vytvářet předpoklady pro převzetí většího podílu přeprav nebezpečných nákladů bezpečnějšími druhy dopravy
4.3.3 podporovat využití a zavádění inovativních technologií v procesu přepravy nebezpečných věcí (RFID), realizaci příslušných ITS systémů pro logistiku nákladní dopravy nebo globální navigační družicové systémy (EGNOS, GALILEO, GPS)
|
4.4 Vnější bezpečnost dopravy
|
4.4.1 Podpořit vývoj nových typů univerzálních mostních provizorií využitelných pro rychlou obnovu poškozené nebo zničené dopravní infrastruktury
4.4.2 při tvorbě a použití pohotovostních zásob pro resort dopravy zabezpečit silniční mostní provizoria ve výši do 3% délky mostů na pozemních komunikacích, železniční mostní provizoria ve výši do 3% délky mostů na železničních tratích...
4.4.3 podporovat na národní i mezinárodní úrovni vytvoření bezpečnostního systému, s jehož pomocí bude mít stát zajištěnou kontrolu nad hrozbami a riziky při přepravě nebezpečných věcí, a který bude splňovat požadavky na přesnost, spolehlivost...
4.4.4 v případě krizových situací včetně zhoršených rozptylových podmínek a překračování hygienických limitů hluku omezit zbytnou dopravu, využít připravená regulační opatření, kterými se mění způsob řízení a organizace dopravy a podmínky pro omezení...
4.4.5 stanovit systém opatření proti zcizování důležitých komponentů zabezpečovacího zařízení železniční infrastruktury především z barevných kovů, jejichž odcizení může výrazně ohrozit bezpečnost železničního provozu
4.4.6 stanovit systém pro sledování polohy zásilek a jejich celistvosti; dát mandát k práci na standardních souborech dat popisujících přepravované věci, včetně požadavků na předpisy...
4.4.7 vytvořit podmínky pro posílení bezpečnosti cestujících v osobní dopravě, zejména proti krádežím a ostatní kriminální činnosti, udržet důvěru uživatelů ve veřejnou osobní dopravu a zabezpečit občanská práva všech zaváděním nové bezpečnostní koncepce,...
4.4.8 provádět hodnocení bezpečnosti a ochranná opatření k zabezpečení veřejné osobní dopravy před teroristickými útoky a současně hledat jiné konstrukce a materiály, vybavení a zařízení, které by mohly zmírnit následky teroristického útoku, zejména výbuchu
4.4.9 věnovat pozornost zajišťování funkčnosti a zvýšení ochrany dopravní infrastruktury zejména s ohledem na postupující změnu klimatu a hrozby teroristických útoků
4.4.10 rozvíjet systémy pro monitorování bezpečnosti dopravní infrastruktury (např. zavádění monitoringu dopravní infrastruktury pomocí dálkového průzkumu Země)
4.4.11 podporovat uplatnění výsledků bezpečnostního výzkumu v dopravě
|
4.5 Ochrana civilního letectví před protiprávními činy
|
4.5.1 zabezpečit pravidelné provádění analýz aktuální bezpečnostní situace, průběžné vyhodnocování hrozeb a následné přijímání účinných opatření Ministerstvem dopravy ve spolupráci s ostatními správními úřady, provozovateli letišť, leteckými provozovateli...
4.5.2 věnovat zvýšenou pozornost bezpečnostnímu výcviku pracovníků v civilním letectví, především pracovníků přímo působících při ochraně civilního letectví před protiprávními činy
4.5.3 zajistit i nadále soulad vnitrostátních předpisů v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy s mezinárodními požadavky stanovenými v příslušných předpisech ES, Příloze č. 17 k Úmluvě o mezinárodním civilním letectví...
|
|
5. PODPORA ROZVOJE DOPRAVY V REGIONECH |
5.1 Rozvoj a budování Integrovaných dopravních systémů
|
5.1.1 ve spolupráci orgánů státní správy a samosprávy nadále usilovat o zlepšení provázanosti veřejné dopravy nabídkou společně nabízených služeb, koordinovat objednávky dálkové, regionální a obecní dopravy
5.1.2 podporovat rozvoj a optimalizaci regionálních integrovaných dopravních systémů včetně zapojení provozů MHD v regionu působnosti smluvním organizátorem s vhodným rozložením výnosových rizik mezi objednatele a dopravce
5.1.3 zajistit realizaci a modernizaci přestupních uzlů integrovaných systémů
5.1.4 provádět na úrovni MD ČR, krajů a případně i vybraných měst dopravní plánování a integrované veřejné služby ve shodě se Zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících
5.1.5 pokračovat v legislativní podpoře integrované dopravy
5.1.6 snižovat negativní dopady suburbanizace na krajinu a životni prostředí v jádrových městech aglomerací a v obcích na průjezdních úsecích silnic zaváděním atraktivní a spolehlivé příměstské veřejné hromadné dopravy jako konkurence individuální...
5.1.7 hledat nepřímé nástroje v dopravě na omezení nežádoucí suburbanizace včetně využití vhodných příkladů ze zahraničí
5.1.8 v rámci EU spolupracovat na realizaci opatření obsažených v Akčním plánu pro městskou mobilitu18 a využívat získané pozitivní zkušenosti a postupy v této oblasti pro zlepšování udržitelnosti a bezpečnosti mobility v městských oblastech ČR
|
5.2 Regulace a zpoplatnění dopravy ve městech
|
5.2.1 zavádět účinné systémy řízení městského silničního provozu s preferencí hromadné dopravy a informování účastníků dopravy
5.2.2 místní úpravou silničního provozu na pozemní komunikaci usměrňovat těžkou nákladní dopravu, vytvářet systém ochrany center měst a hustě obydlených oblastí před zbytnou automobilovou dopravou zavedením zón a ulic s omezeným přístupem...
5.2.3 vytvořit právní a metodický rámec pro možnost zavedení mýtného podle místních podmínek při vjezdu do center měst, mýtné zavádět na základě komplexní analýzy dopadů na podnikání, životní prostředí a veřejné zdraví ve zpoplatněné oblasti
|
5.3 Využití možností nemotorové dopravy
|
5.3.1 rozvíjet stávající síť ucelených tras pro nemotorovou dopravu, zajišťujících relativně rychlé a hlavně bezpečné propojení důležitých cílů cest, nejen rekreačních, ale především z bydliště na pracoviště
5.3.2 na úrovni místních orgánů v obcích zpracovat resp. aktualizovat, kde je to účelné, koncepce nemotorové dopravy, v rámci kterých bude mimo jiné třeba dle místních podmínek v intravilánech přehodnotit využití současných chodníků pro cyklistickou dopravu...
5.3.3 při řešení cyklistické dopravy budou odpovědné orgány využívat veřejně projednanou Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy ČR
5.3.4 rozvoj a stavbu cyklistické infrastruktury plánovat také v návaznosti na veřejnou, zejména kolejovou dopravu – podporovat opatření typu B+R
5.3.5 uplatňovat prvky zklidňování dopravy ve městech, které zvyšují bezpečnost a atraktivitu dopravního prostoru pro nemotorovou dopravu i mimo specificky budovanou infrastrukturu
5.3.6 vytvářet řešení dopravního prostoru s respektováním požadavků pro osoby se ztíženou schopností pohybu a orientace (bezpečnost, bezbariérovost)
5.3.7 podporovat regiony při výstavbě dětských dopravních hřišť s ohledem na zajištění prevence a bezpečnosti mobility v městských a rekreačních oblastech České republiky
|
|