MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ
Politika architektury a stavební kultury ČR [akt. 2022]
1. – Uspořádání krajiny a sídel
1.1 Pozitivně ovlivňovat vývoj sídelní struktury.
Deskriptory:
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XXIV.a udržitelný rozvoj
1.2 Stanovit, chránit a rozvíjet dlouhodobou urbanistickou koncepci sídel zahrnující mj. jejich funkční, plošné i prostorové uspořádání, vycházející ze specifických charakteristik území.
Deskriptory:
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XXIV.a udržitelný rozvoj
1.2.2 V jednotlivých sídlech, zejména pak ve městech, stanovit v územním plánu dlouhodobě platnou urbanistickou koncepci vycházející mimo jiné z role sídla v sídelní struktuře, z respektování hodnot okolní krajiny i významu sídelní zeleně, urbanistických hodnot a charakteru prostředí, pestrosti a rozmanitosti prostředí, ze sledování bezpečnosti a zdraví obyvatel a ekonomické prosperity.
1.3 Minimalizovat nepřiměřené a nevhodné rozrůstání sídel do okolní krajiny. Zajistit důsledné využívání zastavěného území prostřednictvím cílené revitalizace opuštěných a zanedbaných zastavěných ploch, ale i jednotlivých nevyužívaných staveb.
Deskriptory:
I.e rekonstrukce podnikatelské infrastruktury (brownfileds)
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XXIV.a udržitelný rozvoj
1.3.1 Při návrhu územních plánů efektivně využívat především rezervy zastavěného území (zejména transformační plochy) a omezovat rozrůstání sídel do krajiny a zábory zemědělské půdy. Toto opatření uplatňovat s přihlédnutím k lokálním specifikům a aplikovat ho jak pro využití obytné, tak i průmyslové a logistické.
1.3.2 Podporovat revitalizace opuštěných a zanedbaných zastavěných ploch (po ukončené průmyslové a zemědělské výrobě a těžbě surovin, opuštěných vojenských areálů apod.) s cílem motivovat stavebníky a investory (včetně obcí) k jejich obnově a novému využití, včetně případného nestavebního využití. Zvážit možnost finanční podpory pro tyto plochy.
1.4 V sídlech zajistit přiměřenou dostupnost kvalitní, udržitelné a vhodně umístěné veřejné infrastruktury, včetně odpovídajících parametrů.
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XXIV.a udržitelný rozvoj
1.4.1 V územně analytických podkladech analyzovat dostupnost zařízení veřejné infrastruktury. Poznatky o nevyhovující dostupnosti aplikovat při formulaci problémů k řešení v příslušných územně plánovacích podkladech a dále zohlednit v územně plánovací dokumentaci. Zohlednit spolupráci sídel při využití zařízení občanského vybavení.
1.5 Při obnově a tvorbě krajiny posílit plánování, zejména důsledně využívat územně plánovací dokumentace, územně plánovací podklady i pozemkové úpravy.
Deskriptory:
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XXIV.a udržitelný rozvoj
2. – Veřejná prostranství
2.1 Zajistit dostatečnou vybavenost území vhodnými veřejnými prostranstvími, jejich snadnou dostupnost a vzájemné propojení.
Deskriptory:
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XXIV.a udržitelný rozvoj
2.1.1 Identifikovat hodnoty, využití, funkčnost a dostupnost veřejných prostranství v územně analytických podkladech. Závěry hodnocení veřejných prostranství v územně analytických podkladech promítat do zadání a návrhu územně plánovacích dokumentací.
2.1.2 Při tvorbě územních plánů, případně územních studií, strukturovat a hierarchizovat systém veřejných prostranství a ploch zelené infrastruktury v sídlech.
2.1.3 Využívat územní studie pro prověření systémů veřejných prostranství, systémů sídelní zeleně, a jejich konkrétního řešení.
2.1.4 Využívat regulační plány pro stabilizaci návrhu parcelace zastavitelných ploch s vymezením veřejných prostranství. Prosazovat v nich adekvátní využití a měřítko objektů obklopujících veřejná prostranství, dbát na respektování charakteru lokality.
2.2 Plánovat veřejná prostranství komplexně.
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XXIV.a udržitelný rozvoj
2.2.1 Vypisovat architektonicko-urbanistické soutěže na významná veřejná prostranství financovaná z veřejných rozpočtů.
2.2.2 Podporovat kvalitní výtvarné realizace ve veřejném prostoru s výběrem pomocí výtvarných či architektonicko-výtvarných soutěží.
2.2.3 V návrzích veřejných prostranství zajistit jejich komplexní řešení, včetně dopravní, technické a zelené infrastruktury. Podporovat multioborové týmy zpracovatelů (architekt, krajinářský architekt, dopravní inženýr, vodohospodář, památkář, výtvarník apod.).
2.2.4 Zlepšit péči o stávající veřejná prostranství, podpořit jejich úpravy a kultivaci, zapojovat při tom veřejnost, včetně dětí a mládeže.
2.2.5 Připravit celostátní koncepci podpory veřejných prostranství vhodných pro různé aktivity, hru a odpočinek s ohledem na všechny věkové skupiny.
2.2.6 Podporovat veřejná prostranství vhodná pro všechny věkové skupiny, zejména pro děti, mládež a seniory. Podporovat integraci hry a prostorů pro hru jako nedílnou součást veřejných prostor. Podporovat integraci relaxačních a cvičebních prvků. Podporovat využívání areálů škol i mimo školní čas.
2.3 Zvýšit péči o veřejná prostranství jako hlavní prvek ovlivňující celkovou kvalitu prostředí.
Deskriptory:
I.h technická normalizace
XV.b kulturní památky a umění
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XXIV.a udržitelný rozvoj
3. – Začlenění staveb do prostředí.
3.1 Zajistit návaznost nových staveb na charakter a strukturu hodnotné stávající zástavby, respektovat a rozvíjet kulturní, přírodní a stavební dědictví i hodnoty krajiny.
Deskriptory:
I.g stavebnictví
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XV.a kulturní dědictví
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XXIV.a udržitelný rozvoj
3.2 Chránit a posilovat charakter prvků tvořících lokální, celoměstskou či regionální identitu a podporovat ráz prostředí a jedinečnost daného místa.
Deskriptory:
I.b materiály
I.g stavebnictví
I.h technická normalizace
II.d hospodaření a úspory energie
XV.a kulturní dědictví
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XXIV.a udržitelný rozvoj
3.2.1 Podporovat pomocí sdílení dobré praxe zachování regionálního charakteru prostředí včetně regionální architektury, a současně podporovat zachování a využití tradiční venkovské zástavby, včetně drobných sakrálních staveb.
4. – Zadávání zakázek a dotace
4.1 Při zadávání zakázek usilovat o co nejvyšší kvalitu jejich plnění.
Deskriptory:
I.b materiály
I.g stavebnictví
II.d hospodaření a úspory energie
IV.e transfer znalostí a technologií
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
4.1.1 Zajistit, aby při výběrových řízeních na územně plánovací a projektovou činnost (včetně krajinářských úprav) byla hlavním kritériem výběru kvalita. Cena za územně plánovací a projektové práce by neměla být jediným nebo hlavním kritériem, a to ani u zakázek malého rozsahu.
4.1.2 Zpracovat metodiku využívání systému Design and Build (společné zadání na projekt a realizaci) u veřejných zakázek ve stavebnictví, včetně určení, kdy je vhodné tento systém využít.
4.1.3 Zpracovat metodiku, která by umožnila stanovit kromě pořizovacích nákladů i náklady na provoz (včetně energetické náročnosti), údržbu a dekonstrukci stavby. Připravit návrh systému získávání a využití základních dat o ekonomice realizace, provozu a údržby staveb financovaných z veřejných prostředků.
4.2 Využívat architektonické soutěže při přípravě staveb financovaných z veřejných rozpočtů.
Deskriptory:
I.g stavebnictví
XVII.a legislativní a regulační prostředí
4.3 V dotacích dbát na kvalitu vystavěného prostředí
Deskriptory:
I.g stavebnictví
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
4.3.1 Provázat hodnocení kvality staveb s vybranými dotačními programy a při tvorbě programových dokumentací zahrnout kvalitu mezi hodnotící kritéria.
4.4 Získávání zpětné vazby ze zadávání veřejných zakázek
Deskriptory:
I.g stavebnictví
VI.h další vzdělávání
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
5. – Kvalita staveb
5.1 Zajistit zpracování projektů ve vysoké kvalitě.
Deskriptory:
XV.b kulturní památky a umění
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
5.1.1 Prosadit uplatnění standardů výkonu (objem času) při zpracování územně plánovacích a projektových dokumentací. V návaznosti na německý model prověřit možnost vydání honorářových řádů jako doporučených cen projekční praxe.
5.2 Řešit úspornost, udržitelnost, snižování dopadů změn klimatu a odolnost staveb i prostředí.
Deskriptory:
I.b materiály
I.g stavebnictví
II.d hospodaření a úspory energie
II.e obnovitelné zdroje energie
VI.h další vzdělávání
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XXIV.a udržitelný rozvoj
5.2.2 Dbát na hospodaření s dešťovou vodou, podporovat realizace systémů hospodaření s šedými vodami a realizace zelených střech a fasád a v rámci managementu budov sledovat uhlíkovou stopu.
5.2.3 Zohlednit a v maximální možné míře aplikovat principy oběhového hospodářství v odvětví stavebnictví v celém životním cyklu stavby. Zpracovat technický standard k dekonstrukcím staveb a přípravě recyklace stavebních materiálů. Řešit konflikt normových požadavků a použití recyklovaných stavebních prvků a materiálů.
5.3 Kvalitní technická a dopravní infrastruktura jako součást vystavěného prostředí.
Deskriptory:
I.g stavebnictví
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
6. – Vzdělávání
6.1 Rozvinout průběžné a prohlubující vzdělávání příslušných úředníků veřejné správy v oborech architektura, urbanismus, územní plánování, krajinářská architektura, památková péče a v dalších oborech souvisejících s výstavbou a ve stavebních a souvisejících předpisech a dále v oblasti participace a komunikace s veřejností.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VIII.a aktivní začleňování
XV.a kulturní dědictví
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
6.1.1 Prohlubovat kvalifikaci úředníků veřejné správy formou kurzů zaměřených na představení tendencí a dobrých příkladů z oblasti architektury, urbanismu, územního plánování, krajinářské architektury, památkové péče, archeologie, investování do nemovitostí či rozvoje území a dalších oborů souvisejících s výstavbou a stavební kulturou. Zaměřit se též na odbornost a kompetenci státní správy při zadávání veřejných zakázek. Zavést kurzy Politiky architektury a stavební kultury České republiky pro úředníky veřejné správy.
6.2 Rozvinout systém dalšího vzdělávání projektantů a ostatních osob podílejících se na výstavbě.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
6.2.1 Rozvinout systém celoživotního vzdělávání projektantů a ostatních osob podílejících se na výstavbě, a to zejména v oblasti stavebního práva, využití nástrojů digitalizace a BIM, udržitelného rozvoje, správních procesů včetně participace, zelené infrastruktury apod., využívat v této oblasti i Národní soustavu kvalifikací. Podpořit mezinárodní setkávání a přenos příkladů dobré praxe.
6.2.2 Prohlubovat vzdělávání projektantů a ostatních osob pracujících ve stavebnictví v aktuálních trendech navrhování staveb, jednotlivých typologických druhů staveb, nových materiálů a technologií. Vedle klasických forem dalšího vzdělávání (semináře, konference) rozvíjet nové formy (webináře, e-learning).
6.3 Podporovat a rozvíjet výchovu a vzdělávání v oblasti architektury, urbanismu, územního plánování, krajinářské architektury, památkové péče, stavební kultury a kvality prostředí na všech stupních škol.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
XV.a kulturní dědictví
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
6.3.1 Podpořit vznik a fungování platformy k pravidelné výměně informací, setkávání a koordinaci a zabývající se implementací vzdělávání o architektuře a stavební kultuře na mateřských, základních a středních školách a metodikou prezentace tématu v širších souvislostech. Stanovit zodpovědné osoby v jednotlivých institucích, které budou mít spolupráci v pracovní skupině ve své agendě.
6.3.2 Revidovat rámcové vzdělávací programy tak, aby obsahovaly témata spojená s architekturou a stavební kulturou, přizpůsobená jednotlivým stupňům škol. Začlenit architekturu, urbanismus, územní plánování, krajinářskou architekturu, památkovou péči a stavební kulturu do jednotlivých souvisejících vzdělávacích oblastí a příslušných průřezových témat. Zaměřit se zejména na vztah jedince k jeho domovu a městu, včetně péče o prostředí, které jej obklopuje.
6.3.3 Podpořit vznik metodik pro začleňování výuky a výuku tématu architektury a stavební kultury. Při výuce využívat příklady kvalitní architektury jako učební materiál. Nabídnout pedagogům potřebné výukové materiály a odbornou podporu pro zajištění výuky. Zapojit do vzdělávání metodická centra.
6.3.4 Sestavit databázi architektů, stavebních inženýrů a neziskových organizací se zájmem o spolupráci s učiteli a o zapojení do vzdělávání pedagogů i vlastní výuky tématu.
6.3.5 Podporovat učňovské školství a jeho prestiž, přeshraniční spolupráci a související odborné kurzy pro veřejnost.
6.3.6 Posílit informovanost o přínosu kvalitního vystavěného prostředí, včetně ekonomického a společenského významu, na společenskovědních školách. Rozvíjet vzdělávání v oblasti zadávání stavebních zakázek, facility managementu a developerských činností na středních a vysokých školách a v navazujících programech, s ohledem na zaměření školy.
7. – Osvěta a média
7.1 Prosazovat větší uplatnění témat architektura, urbanismus, územní plánování, krajinářská architektura, památková péče a stavebnictví ve veřejnoprávních médiích.
Deskriptory:
I.g stavebnictví
VI.h další vzdělávání
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
7.2 Zajišťovat propagaci příkladů kvalitních realizací včetně kvalitní následné péče o dokončené dílo.
Deskriptory:
I.g stavebnictví
VI.h další vzdělávání
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
7.3 Mezi odbornou a laickou veřejností zvyšovat povědomí o potřebě komplexního přístupu k vystavěnému prostředí a dalším činnostem člověka, zahrnujícím problematiku staveb, urbanistických celků a krajiny i památkové péče, včetně jejich vlivu na prostředí a člověka. Podporovat utváření vztahu uživatelů k prostředí, ve kterém žijí.
Deskriptory:
IV.e transfer znalostí a technologií
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
7.3.1 Podporovat osvětovou činnost o kulturně historickém kontextu sídel (jak měst, tak i vesnic), jejich vývoji, o významu jednotlivých dochovaných prostorů a objektů, o jejich hodnotě umělecko-historické, o přírodním bohatství a zázemí sídla a jeho jednotlivých částí. Upozorňovat na hodnoty krajiny a potřebu její prostupnosti. Informovat o významu a problémech památkové péče a archeologie.
7.4 Propagovat českou architekturu v zahraničí.
Deskriptory:
I.g stavebnictví
XV.c propagace a marketing kultury
8. – Výzkum a vývoj
8.1 Podporovat a rozvíjet výzkumnou činnost zaměřenou na obory architektura, urbanismus, územní plánování, krajinářská architektura a stavební kultura.
Deskriptory:
I.b materiály
IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.e transfer znalostí a technologií
IV.f technické inovace
IV.g netechnické inovace
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
8.1.1 Podporovat zadávání projektů a grantů a naplňovat výzkumné potřeby v oborech architektura, urbanismus, územní plánování, krajinářská architektura a stavební kultura.
8.1.2 Evidovat a jednotně prezentovat granty vypisované různými institucemi v České republice, zejména granty zaměřené na obory architektura, urbanismus, územní plánování, krajinářská architektura a stavební kultura.
8.1.3 Normativní a kvantitativní výzkumy doplnit kvalitativními výzkumy v „měkkých“ oblastech, jako je identifikace hodnot, vnímání charakteru území obyvateli, přínos kvalitního prostředí a míra citlivosti obyvatel k jeho změnám ve středoevropském kontextu. V odůvodněných případech a v odpovídajícím rozsahu zapojovat do výzkumu veřejnost.
9. – Vedení, koordinace a spolupráce
9.1 Koordinovat spolupráci zainteresovaných subjektů a vyhodnocovat plnění Politiky architektury a stavební kultury České republiky.
Deskriptory:
IV.e transfer znalostí a technologií
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
9.1.1 Založit a provozovat samostatnou webovou stránku věnovanou Politice architektury a stavební kultury České republiky.
9.1.2 Zřídit odbornou platformu pro aktualizaci a sledování vyhodnocování Politiky architektury a stavební kultury České republiky a naplňování Davoské deklarace.
9.1.4 Posílit pracoviště pro implementaci Politiky architektury a stavební kultury České republiky včetně jeho finančního zajištění.
9.2 Implementace v krajích a obcích.
Deskriptory:
I.g stavebnictví
IV.e transfer znalostí a technologií
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
9.2.1 Podněcovat a podporovat vznik místních a regionálních politik architektury a stavební kultury.
9.2.2 Podpořit vznik organizací, které budou ve spolupráci s odbornou platformu pro aktualizaci a sledování vyhodnocování Politiky architektury a stavební kultury České republiky a naplňování Davoské deklarace podporovat a koordinovat uplatňování Politiky architektury a stavební kultury ČR v krajích a obcích –krajská či regionální centra architektury apod. Využít při tom zkušenosti ze zahraničí, např. z Rakouska. Zajistit pro ně finanční zdroj.
9.3 Podporovat využívání hlavních architektů a inženýrů.
Deskriptory:
IV.e transfer znalostí a technologií
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby