Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Téma"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Politika architektury a stavební kultury ČR [akt. 2022]

Politika architektury a stavební kultury ČR [akt. 2022]
1.– Uspořádání krajiny a sídel
1.1Pozitivně ovlivňovat vývoj sídelní struktury.
1.1.1Vyhodnocovat stav a vývoj sídelní struktury České republiky v celostátních územně analytických podkladech.
1.2Stanovit, chránit a rozvíjet dlouhodobou urbanistickou koncepci sídel zahrnující mj. jejich funkční, plošné i prostorové uspořádání, vycházející ze specifických charakteristik území.
1.2.1Koordinovat dokumenty strategického a územního plánování.
1.2.2V jednotlivých sídlech, zejména pak ve městech, stanovit v územním plánu dlouhodobě platnou urbanistickou koncepci vycházející mimo jiné z role sídla v sídelní struktuře, z respektování hodnot okolní krajiny i významu sídelní zeleně, urbanistických hodnot a charakteru prostředí, pestrosti a rozmanitosti prostředí, ze sledování bezpečnosti a zdraví obyvatel a ekonomické prosperity.
1.2.3Podpořit aktivní pozemkovou a majetkovou politiku obcí a měst (strategie nakládání s majetkem, pronájmu, prodeje a nákupu nových ploch a budov), zejména pomocí poradenství a sdílení dobré praxe.
1.3Minimalizovat nepřiměřené a nevhodné rozrůstání sídel do okolní krajiny. Zajistit důsledné využívání zastavěného území prostřednictvím cílené revitalizace opuštěných a zanedbaných zastavěných ploch, ale i jednotlivých nevyužívaných staveb.
1.3.1Při návrhu územních plánů efektivně využívat především rezervy zastavěného území (zejména transformační plochy) a omezovat rozrůstání sídel do krajiny a zábory zemědělské půdy. Toto opatření uplatňovat s přihlédnutím k lokálním specifikům a aplikovat ho jak pro využití obytné, tak i průmyslové a logistické.
1.3.2Podporovat revitalizace opuštěných a zanedbaných zastavěných ploch (po ukončené průmyslové a zemědělské výrobě a těžbě surovin, opuštěných vojenských areálů apod.) s cílem motivovat stavebníky a investory (včetně obcí) k jejich obnově a novému využití, včetně případného nestavebního využití. Zvážit možnost finanční podpory pro tyto plochy.
1.3.3Podporovat projekty dočasného využití nevyužívaných ploch a budov, zejména prostřednictvím sdílení dobré praxe.
1.4V sídlech zajistit přiměřenou dostupnost kvalitní, udržitelné a vhodně umístěné veřejné infrastruktury, včetně odpovídajících parametrů.
1.4.1V územně analytických podkladech analyzovat dostupnost zařízení veřejné infrastruktury. Poznatky o nevyhovující dostupnosti aplikovat při formulaci problémů k řešení v příslušných územně plánovacích podkladech a dále zohlednit v územně plánovací dokumentaci. Zohlednit spolupráci sídel při využití zařízení občanského vybavení.
1.4.2V územně plánovací dokumentaci prosazovat polyfunkční využití městských center
1.4.3Koordinovat rozvoj obslužných center nadmístního významu z úrovně kraje.
1.4.4Podporovat kvalitně a komplexně připravené investice do zelené infrastruktury v sídlech a její údržbu.
1.5Při obnově a tvorbě krajiny posílit plánování, zejména důsledně využívat územně plánovací dokumentace, územně plánovací podklady i pozemkové úpravy.
1.5.1Důsledně koordinovat územně plánovací dokumentace a pozemkové úpravy.
1.5.2Zpracovat metodický pokyn pro koncepci uspořádání krajiny v územním plánu.
1.5.3Při tvorbě územně plánovacích dokumentací a územních studií na všech správních úrovních důsledně řešit krajinu, včetně vazby na vymezování nových zastavitelných ploch.
2.– Veřejná prostranství
2.1Zajistit dostatečnou vybavenost území vhodnými veřejnými prostranstvími, jejich snadnou dostupnost a vzájemné propojení.
2.1.1Identifikovat hodnoty, využití, funkčnost a dostupnost veřejných prostranství v územně analytických podkladech. Závěry hodnocení veřejných prostranství v územně analytických podkladech promítat do zadání a návrhu územně plánovacích dokumentací.
2.1.2Při tvorbě územních plánů, případně územních studií, strukturovat a hierarchizovat systém veřejných prostranství a ploch zelené infrastruktury v sídlech.
2.1.3Využívat územní studie pro prověření systémů veřejných prostranství, systémů sídelní zeleně, a jejich konkrétního řešení.
2.1.4Využívat regulační plány pro stabilizaci návrhu parcelace zastavitelných ploch s vymezením veřejných prostranství. Prosazovat v nich adekvátní využití a měřítko objektů obklopujících veřejná prostranství, dbát na respektování charakteru lokality.
2.1.5Parcelaci zastavitelných ploch řešit na základě komplexního návrhu s vymezením veřejných prostranství, nepřipustit jejich využití po částech bez celkové koncepce řešení.
2.1.6Nástroji územního plánování zamezovat vzniku souborů budov, které znemožňují prostupnost území.
2.2Plánovat veřejná prostranství komplexně.
2.2.1Vypisovat architektonicko-urbanistické soutěže na významná veřejná prostranství financovaná z veřejných rozpočtů.
2.2.2Podporovat kvalitní výtvarné realizace ve veřejném prostoru s výběrem pomocí výtvarných či architektonicko-výtvarných soutěží.
2.2.3V návrzích veřejných prostranství zajistit jejich komplexní řešení, včetně dopravní, technické a zelené infrastruktury. Podporovat multioborové týmy zpracovatelů (architekt, krajinářský architekt, dopravní inženýr, vodohospodář, památkář, výtvarník apod.).
2.2.4Zlepšit péči o stávající veřejná prostranství, podpořit jejich úpravy a kultivaci, zapojovat při tom veřejnost, včetně dětí a mládeže.
2.2.5Připravit celostátní koncepci podpory veřejných prostranství vhodných pro různé aktivity, hru a odpočinek s ohledem na všechny věkové skupiny.
2.2.6Podporovat veřejná prostranství vhodná pro všechny věkové skupiny, zejména pro děti, mládež a seniory. Podporovat integraci hry a prostorů pro hru jako nedílnou součást veřejných prostor. Podporovat integraci relaxačních a cvičebních prvků. Podporovat využívání areálů škol i mimo školní čas.
2.2.7V dotačních programech podporovat udržitelnost úprav stávajících hřišť, případně doplnění nových herních prvků. Zabránit dotacím na zdravotně závadné materiály.
2.2.8Prosazovat regulaci reklamy (vizuální smog) a světelných zdrojů ve veřejném prostoru.
2.3Zvýšit péči o veřejná prostranství jako hlavní prvek ovlivňující celkovou kvalitu prostředí.
2.3.1Prověřit potřebu úpravy předpisů pro stavbu komunikací, které v rámci veřejných prostranství využívají zejména pěší a cyklisté.
2.3.2Prověřit, jak odstranit byrokratické bariéry při dočasném umisťování uměleckých děl ve veřejném prostoru.
2.3.3V normě o ochranných pásmech technických sítí zohlednit zelenou infrastrukturu.
3.– Začlenění staveb do prostředí.
3.1Zajistit návaznost nových staveb na charakter a strukturu hodnotné stávající zástavby, respektovat a rozvíjet kulturní, přírodní a stavební dědictví i hodnoty krajiny.
3.1.1Zpracovat metodiku na standardizaci nástrojů prostorové regulace v územním a regulačním plánu.
3.1.2Podpořit zpracování a využívání regulačních plánů, včetně případné dotační podpory jejich zpracování.
3.1.3Provést analýzu, zda a která ustanovení právních předpisů a které normové požadavky ovlivňující parametry nových staveb neumožňují jejich vhodné začlenění do stávajícího prostředí a případně navrhnout jejich možnou úpravu.
3.2Chránit a posilovat charakter prvků tvořících lokální, celoměstskou či regionální identitu a podporovat ráz prostředí a jedinečnost daného místa.
3.2.1Podporovat pomocí sdílení dobré praxe zachování regionálního charakteru prostředí včetně regionální architektury, a současně podporovat zachování a využití tradiční venkovské zástavby, včetně drobných sakrálních staveb.
3.2.2Podporovat užívání lokálních stavebních technik a materiálů (včetně materiálů s malou uhlíkovou stopou) . Upravit příslušné normy, aby umožňovaly inovace (např. novelizovat protipožární předpisy pro dřevostavby).
3.2.3Zpracovávat plány ochrany památkově chráněných území.
4.– Zadávání zakázek a dotace
4.1Při zadávání zakázek usilovat o co nejvyšší kvalitu jejich plnění.
4.1.1Zajistit, aby při výběrových řízeních na územně plánovací a projektovou činnost (včetně krajinářských úprav) byla hlavním kritériem výběru kvalita. Cena za územně plánovací a projektové práce by neměla být jediným nebo hlavním kritériem, a to ani u zakázek malého rozsahu.
4.1.2Zpracovat metodiku využívání systému Design and Build (společné zadání na projekt a realizaci) u veřejných zakázek ve stavebnictví, včetně určení, kdy je vhodné tento systém využít.
4.1.3Zpracovat metodiku, která by umožnila stanovit kromě pořizovacích nákladů i náklady na provoz (včetně energetické náročnosti), údržbu a dekonstrukci stavby. Připravit návrh systému získávání a využití základních dat o ekonomice realizace, provozu a údržby staveb financovaných z veřejných prostředků.
4.1.4Podporovat sdílení zkušeností, propagaci výsledků a publikování informací o veřejných zakázkách financovaných z veřejných rozpočtů.
4.1.5V zadávacích řízeních preferovat při hodnocení celkové náklady životního cyklu stavby.
4.2Využívat architektonické soutěže při přípravě staveb financovaných z veřejných rozpočtů.
4.2.1Při přípravě významných budov financovaných z veřejných rozpočtů se doporučuje přednostně využívat architektonické soutěže.
4.3V dotacích dbát na kvalitu vystavěného prostředí
4.3.1Provázat hodnocení kvality staveb s vybranými dotačními programy a při tvorbě programových dokumentací zahrnout kvalitu mezi hodnotící kritéria.
4.3.2Upravit pravidla dotací, které se týkají vystavěného prostředí tak, aby umožňovala zadání formou architektonických soutěží (dostatečná lhůta, započitatelnost nákladů architektonických soutěží) a jejich využití zohlednila v hodnocení.
4.3.3Pravidelně vypisovat výzvy z dotačního programu na podporu architektonických a urbanistických soutěží.
4.4Získávání zpětné vazby ze zadávání veřejných zakázek
4.4.1Analyzovat různé formy zadávání zakázek ve stavebnictví (na služby i na stavební práce).
4.4.2Propojit Akademii veřejného investování s tématem kvality vystavěného prostředí a zahrnout je do odborného vzdělávání.
4.4.3Identifikovat, která data o veřejných zakázkách v oblasti stavebnictví a výsledných stavbách by bylo účelné systematicky sbírat.
5.– Kvalita staveb
5.1Zajistit zpracování projektů ve vysoké kvalitě.
5.1.1Prosadit uplatnění standardů výkonu (objem času) při zpracování územně plánovacích a projektových dokumentací. V návaznosti na německý model prověřit možnost vydání honorářových řádů jako doporučených cen projekční praxe.
5.1.2Prověřit možnost využití určité části investičních nákladů stavby na začlenění uměleckých děl do staveb financovaných z veřejných rozpočtů. Prověřit možnosti zavedení systému, který by tyto náklady a umělecká díla mapoval.
5.1.3Provést právní úpravu, která umožní v územně plánovací dokumentaci vymezit veřejně prospěšné stavby, případně architektonicky nebo urbanisticky významné stavby, u kterých je podmínkou rozhodování o změnách v území předchozí realizace architektonické soutěže.
5.2Řešit úspornost, udržitelnost, snižování dopadů změn klimatu a odolnost staveb i prostředí.
5.2.1Prověřit a řešit energetický management obcí.
5.2.2Dbát na hospodaření s dešťovou vodou, podporovat realizace systémů hospodaření s šedými vodami a realizace zelených střech a fasád a v rámci managementu budov sledovat uhlíkovou stopu.
5.2.3Zohlednit a v maximální možné míře aplikovat principy oběhového hospodářství v odvětví stavebnictví v celém životním cyklu stavby. Zpracovat technický standard k dekonstrukcím staveb a přípravě recyklace stavebních materiálů. Řešit konflikt normových požadavků a použití recyklovaných stavebních prvků a materiálů.
5.2.4Prověřit přístup ke snižování energetických ztrát domů s historicky cennou fasádou, včetně zateplení z vnitřní strany fasád nebo stanovení mírnějších požadavků pro tyto stavby. Provést výzkum v této oblasti.
5.2.5Připravit osvětové a vzdělávací materiály o kvalitě vnitřního prostředí budov (větrání, zvuková izolace).
5.3Kvalitní technická a dopravní infrastruktura jako součást vystavěného prostředí.
5.3.1Stavby dopravní a technické infrastruktury připravovat v multioborových týmech (inženýři, architekti, krajinářští architekti apod.). Připravit vzorový příklad takového přístupu.
5.3.2Při přípravě investice do dopravní a technické infrastruktury dbát na kvalitní urbanistické, krajinářské a architektonické zpracování a jejich začlenění do prostředí, a to i u drobných staveb. V případě významných staveb pro jejich přípravu preferovat využití architektonické soutěže.
6.– Vzdělávání
6.1Rozvinout průběžné a prohlubující vzdělávání příslušných úředníků veřejné správy v oborech architektura, urbanismus, územní plánování, krajinářská architektura, památková péče a v dalších oborech souvisejících s výstavbou a ve stavebních a souvisejících předpisech a dále v oblasti participace a komunikace s veřejností.
6.1.1Prohlubovat kvalifikaci úředníků veřejné správy formou kurzů zaměřených na představení tendencí a dobrých příkladů z oblasti architektury, urbanismu, územního plánování, krajinářské architektury, památkové péče, archeologie, investování do nemovitostí či rozvoje území a dalších oborů souvisejících s výstavbou a stavební kulturou. Zaměřit se též na odbornost a kompetenci státní správy při zadávání veřejných zakázek. Zavést kurzy Politiky architektury a stavební kultury České republiky pro úředníky veřejné správy.
6.1.2Prohlubovat kvalifikaci příslušných úředníků veřejné správy formou kurzů zaměřených na zapojování veřejnosti a komunikaci s veřejností.
6.2Rozvinout systém dalšího vzdělávání projektantů a ostatních osob podílejících se na výstavbě.
6.2.1Rozvinout systém celoživotního vzdělávání projektantů a ostatních osob podílejících se na výstavbě, a to zejména v oblasti stavebního práva, využití nástrojů digitalizace a BIM, udržitelného rozvoje, správních procesů včetně participace, zelené infrastruktury apod., využívat v této oblasti i Národní soustavu kvalifikací. Podpořit mezinárodní setkávání a přenos příkladů dobré praxe.
6.2.2Prohlubovat vzdělávání projektantů a ostatních osob pracujících ve stavebnictví v aktuálních trendech navrhování staveb, jednotlivých typologických druhů staveb, nových materiálů a technologií. Vedle klasických forem dalšího vzdělávání (semináře, konference) rozvíjet nové formy (webináře, e-learning).
6.2.3Pořádat kurzy prohlubující vzdělávání projektantů v oblasti ochrany životního prostředí, včetně podpory biodiverzity či prevence ohrožení volně žijících živočichů.
6.2.4Zavést profesi specialista na nemovitosti v Národní soustavě kvalifikací a v Národní soustavě povolání.
6.3Podporovat a rozvíjet výchovu a vzdělávání v oblasti architektury, urbanismu, územního plánování, krajinářské architektury, památkové péče, stavební kultury a kvality prostředí na všech stupních škol.
6.3.1Podpořit vznik a fungování platformy k pravidelné výměně informací, setkávání a koordinaci a zabývající se implementací vzdělávání o architektuře a stavební kultuře na mateřských, základních a středních školách a metodikou prezentace tématu v širších souvislostech. Stanovit zodpovědné osoby v jednotlivých institucích, které budou mít spolupráci v pracovní skupině ve své agendě.
6.3.2Revidovat rámcové vzdělávací programy tak, aby obsahovaly témata spojená s architekturou a stavební kulturou, přizpůsobená jednotlivým stupňům škol. Začlenit architekturu, urbanismus, územní plánování, krajinářskou architekturu, památkovou péči a stavební kulturu do jednotlivých souvisejících vzdělávacích oblastí a příslušných průřezových témat. Zaměřit se zejména na vztah jedince k jeho domovu a městu, včetně péče o prostředí, které jej obklopuje.
6.3.3Podpořit vznik metodik pro začleňování výuky a výuku tématu architektury a stavební kultury. Při výuce využívat příklady kvalitní architektury jako učební materiál. Nabídnout pedagogům potřebné výukové materiály a odbornou podporu pro zajištění výuky. Zapojit do vzdělávání metodická centra.
6.3.4Sestavit databázi architektů, stavebních inženýrů a neziskových organizací se zájmem o spolupráci s učiteli a o zapojení do vzdělávání pedagogů i vlastní výuky tématu.
6.3.5Podporovat učňovské školství a jeho prestiž, přeshraniční spolupráci a související odborné kurzy pro veřejnost.
6.3.6Posílit informovanost o přínosu kvalitního vystavěného prostředí, včetně ekonomického a společenského významu, na společenskovědních školách. Rozvíjet vzdělávání v oblasti zadávání stavebních zakázek, facility managementu a developerských činností na středních a vysokých školách a v navazujících programech, s ohledem na zaměření školy.
7.– Osvěta a média
7.1Prosazovat větší uplatnění témat architektura, urbanismus, územní plánování, krajinářská architektura, památková péče a stavebnictví ve veřejnoprávních médiích.
7.1.1Zajistit zpracování podkladů a následně iniciovat u veřejnoprávních médií vytvoření většího prostoru věnovaného tématům architektura, urbanismus, územní plánování, krajinářská architektura, památková péče a stavební kultura.
7.1.2Prezentovat kulturní prostředí jako národní bohatství, o které je třeba pečovat a nést za něj zodpovědnost.
7.2Zajišťovat propagaci příkladů kvalitních realizací včetně kvalitní následné péče o dokončené dílo.
7.2.1Podporovat soutěže a přehlídky propagující kvalitní příklady architektonických, inženýrských, krajinářských a urbanistických děl, např. Stavba roku, Česká cena za architekturu, Cena Inženýrské komory, Grand Prix architektů, Urbanistický projekt roku apod.
7.2.2Zajišťovat propagaci kvalitní historické i soudobé architektury jako turistického cíle.
7.2.3Vytvořit tematické trasy spojující a propagující kvalitní příklady soudobé architektury.
7.3Mezi odbornou a laickou veřejností zvyšovat povědomí o potřebě komplexního přístupu k vystavěnému prostředí a dalším činnostem člověka, zahrnujícím problematiku staveb, urbanistických celků a krajiny i památkové péče, včetně jejich vlivu na prostředí a člověka. Podporovat utváření vztahu uživatelů k prostředí, ve kterém žijí.
7.3.1Podporovat osvětovou činnost o kulturně historickém kontextu sídel (jak měst, tak i vesnic), jejich vývoji, o významu jednotlivých dochovaných prostorů a objektů, o jejich hodnotě umělecko-historické, o přírodním bohatství a zázemí sídla a jeho jednotlivých částí. Upozorňovat na hodnoty krajiny a potřebu její prostupnosti. Informovat o významu a problémech památkové péče a archeologie.
7.3.2Zužitkovat příklady dobré praxe ke zvyšování kvality poptávky klientů. Podporovat vycházky s architekty a dalšími odborníky či komentované prohlídky novostaveb.
7.3.3Provádět osvětu o vhodnosti prostředí pro hru a o vhodnosti jednotlivých herních prvků.
7.4Propagovat českou architekturu v zahraničí.
7.4.1Zajišťovat propagaci české architektury a stavebnictví v zahraničí, představovat významné stavby a osobnosti, např. formou webových aplikací, publikací, sborníků, kalendářů či diářů.
7.4.2Zajišťovat propagaci Politiky architektury a stavební kultury České republiky v zahraničí. Podporovat mezinárodní debatu a aktivně se účastnit na mezinárodních akcích souvisejících s architekturou a stavební kulturou, včetně akcí řešících případnou evropskou politiku architektury.
8.– Výzkum a vývoj
8.1Podporovat a rozvíjet výzkumnou činnost zaměřenou na obory architektura, urbanismus, územní plánování, krajinářská architektura a stavební kultura.
8.1.1Podporovat zadávání projektů a grantů a naplňovat výzkumné potřeby v oborech architektura, urbanismus, územní plánování, krajinářská architektura a stavební kultura.
8.1.2Evidovat a jednotně prezentovat granty vypisované různými institucemi v České republice, zejména granty zaměřené na obory architektura, urbanismus, územní plánování, krajinářská architektura a stavební kultura.
8.1.3Normativní a kvantitativní výzkumy doplnit kvalitativními výzkumy v „měkkých“ oblastech, jako je identifikace hodnot, vnímání charakteru území obyvateli, přínos kvalitního prostředí a míra citlivosti obyvatel k jeho změnám ve středoevropském kontextu. V odůvodněných případech a v odpovídajícím rozsahu zapojovat do výzkumu veřejnost.
8.1.4Podporovat výzkumné projekty, které budou iniciovat výzkum tradičních, nových i recyklovaných materiálů, způsob jejich zpracování a jejich dopad na užitné vlastnosti konstrukcí, životní prostředí a energetickou účinnost.
8.1.5Iniciovat založení či rozvoj odborných výzkumných pracovišť zabývajících se tématy architektury, urbanismu, územního plánování a krajinářské architektury.
8.2Využívat výsledky výzkumu a vývoje v praxi.
8.2.1Využívat v praxi výsledky výzkumných projektů zaměřených na vzdělávání a osvětu v oblasti architektury a stavební kultury.
8.2.2Podporovat publikování výsledků výzkumů (českých i zahraničních), které se zaměřují na vliv kvality prostředí na člověka.
9.– Vedení, koordinace a spolupráce
9.1Koordinovat spolupráci zainteresovaných subjektů a vyhodnocovat plnění Politiky architektury a stavební kultury České republiky.
9.1.1Založit a provozovat samostatnou webovou stránku věnovanou Politice architektury a stavební kultury České republiky.
9.1.2Zřídit odbornou platformu pro aktualizaci a sledování vyhodnocování Politiky architektury a stavební kultury České republiky a naplňování Davoské deklarace.
9.1.3Pravidelně sledovat a hodnotit plnění jednotlivých opatření a jejich účinnost.
9.1.4Posílit pracoviště pro implementaci Politiky architektury a stavební kultury České republiky včetně jeho finančního zajištění.
9.1.5Posílit roli nadací podporujících cíle Politiky architektury a stavební kultury České republiky.
9.1.6Zpracovat materiál srozumitelný široké veřejnosti, shrnující základní principy Politiky architektury a stavební kultury.
9.2Implementace v krajích a obcích.
9.2.1Podněcovat a podporovat vznik místních a regionálních politik architektury a stavební kultury.
9.2.2Podpořit vznik organizací, které budou ve spolupráci s odbornou platformu pro aktualizaci a sledování vyhodnocování Politiky architektury a stavební kultury České republiky a naplňování Davoské deklarace podporovat a koordinovat uplatňování Politiky architektury a stavební kultury ČR v krajích a obcích –krajská či regionální centra architektury apod. Využít při tom zkušenosti ze zahraničí, např. z Rakouska. Zajistit pro ně finanční zdroj.
9.3Podporovat využívání hlavních architektů a inženýrů.
9.3.1Podporovat platformu pro sdílení znalostí a zkušeností městských architektů a městských krajinářských architektů.
9.3.2Podporovat roli městských architektů jako realizátorů vzdělávání a osvětových aktivit v oblasti architektury a stavební kultury.
9.3.3Podporovat sdílení městských architektů v rámci meziobecní spolupráce po vzoru center sdílených služeb.
9.3.4Definovat roli městských inženýrů v rozvoji sídel a způsob jejich spolupráce s městskými architekty.
9.3.5Sdílet zkušenosti s funkcí městských kurátorů výtvarných děl a způsobem jejich spolupráce s městskými architekty.
9.3.6Prověřit účelnost zřízení krajských architektů (osob či institucí) jako koordinátorů Politiky architektury a stavební kultury České republiky, garantů prosazení kvality architektury a urbanismu v regionech a podpory měst a obcí v regionu.
9.3.7Prověřit účelnost zavedení institutu státního architekta (osoby či instituce) a případně navrhnout rozsah jeho kompetencí, včetně koordinace krajských architektů. Zprostředkovat zahraniční zkušenosti v této oblasti.
9.3.8Posílit vzdělávání pro úlohu městského architekta jako koordinátora urbanistické koncepce a kompozice sídel a mediátora mezi zájmovými skupinami. Posílit vzdělávání pro úlohu městského inženýra.