MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ
Zásady urbánní politiky - Aktualizace 2017
Strategický a integrovaný přístup k rozvoji měst
1 Dokumenty a nástroje strategického rozvoje měst
Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.k nemotorová doprava
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.b nakládání s odpady
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XII.g omezování hluku a vibrací
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
2 Koordinace nástrojů a přístupů k rozvoji měst
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
3 Integrovaný přístup k řízení rozvoje území
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
uplatňovat nové formy „spravování území“ (princip víceúrovňové správy území – multilevel governance) založené na vzájemném dialogu všech zainteresovaných subjektů a na zapojení občanů při přípravě strategických programových a územních dokumentů a do rozhodování o zásadních otázkách urbánního rozvoje,
4 Informační a metodická pomoc při rozvoji měst
Deskriptory:
IV.c investice do VaVaI
IV.j specializované poradenské služby
Polycentrický rozvoj sídelní soustavy
1 Zaměření podpory a realizace polycentrického rozvoje
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
podporovat legislativně-právní ukotvení metropolitních oblastí a sídelních aglomerací v předpisech o regionálním rozvoji,
2 Vyvážený a polycentrický rozvoj soustavy osídlení
Deskriptory:
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
předcházet však i případným negativním vlivům reurbanizace (zachování památkově chráněných oblastí a nemovitého dědictví, akceptace vhodnosti a priority revitalizace ve srovnání s novými stavbami, revitalizace deprimovaných městských částí, specifický rozvoj centrálních, případně jiných strategicky významných částí města).
Podpora rozvoje měst jako pólů rozvoje v území
1 Ekonomická, sociální a demografická oblast
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
VIII.e začleňování cizinců
IX.b sociální péče
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
podporovat konkurenceschopnou, inovační a ekologickou ekonomiku založenou na znalostech a zavádění ekologicky šetrných aktivit a technologií,
vytvářet podmínky k rozvoji vědy a jejích aplikací, výzkumu a inovací, podporovat komunikaci mezi průmyslovou, podnikatelskou a akademickou sférou,
2 Doprava a technická infrastruktura
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.h veřejná doprava
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.k nemotorová doprava
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
využívat brownfields k budování nové infrastruktury ve městech – otázkou revitalizace brownfields je nutné se zabývat i z důvodu udržení kvality prostředí ve městech, ale také z důvodu nadměrné rozpínavosti měst, která je patrná v některých případech,
koncentrovat finanční prostředky na modernizaci a dobudování dopravní a technické infrastruktury sídel, v případě silniční dopravní infrastruktury upřednostnit před novou výstavbou aplikace telematiky za účelem optimalizace kapacity stávající dopravní infrastruktury,
zajišťovat dostupnou veřejnou dopravu a rozvíjet integrované dopravní systémy s napojením do širšího území regionu, včetně zajištění bezbariérovosti pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace,
3 Veřejný prostor
Deskriptory:
I.d průmyslové zóny
I.e rekonstrukce podnikatelské infrastruktury (brownfileds)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XIX.j bezpečnost a ochrana při práci
ve vazbě na strategii Politiky architektury a stavební kultury České republiky zvyšovat atraktivitu měst a kvalitu veřejných prostranství, upřednostňovat výstavbu směřující ke kompaktnímu městu a podporovat smíšené funkce využití území; podporovat udržování kulturního dědictví v oblasti urbanismu a architektury,
zlepšovat využití a uspořádání území, zvyšovat kvalitu veřejných prostor v územích ohrožených rezidenční segregací,
efektivně využívat staré průmyslové areály a upadající plochy, provádět jejich asanaci a smysluplnou, udržitelnou regeneraci,
4 Veřejné služby a bydlení
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XV.b kulturní památky a umění
XVI.d dostupné bydlení
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
rozvíjet občanskou vybavenost, zvyšovat její kvalitu a bezbariérovou přístupnost (zdravotnická zařízení, školská zařízení, zařízení v oblasti sociální péče, kulturní zařízení, sportoviště aj.), podporovat výstavbu a modernizaci vzdělávací infrastruktury MŠ, ZŠ, SŠ při zohlednění demografických trendů a požadavků trhu práce,
5 Veřejná správa
Deskriptory:
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XIX.a finance a finanční trhy
posilovat IT gramotnost a využívání informačních technologií ke zlepšení řízení rozvoje města a zkvalitnění veřejných služeb,
zvyšovat efektivitu veřejné správy zaváděním moderních metod kvality řízení a angažovat samosprávy v jejich praktickém využívání,
Péče o městské životní prostředí
1 Zdravé životní prostředí
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XII.g omezování hluku a vibrací
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
2 Změna klimatu
Deskriptory:
II.e obnovitelné zdroje energie
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.g omezování hluku a vibrací
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
3 Udržitelné využívání přírodních zdrojů
Deskriptory:
II.d hospodaření a úspory energie
II.e obnovitelné zdroje energie
XII.b nakládání s odpady
XVI.b energetická náročnost bydlení
4 Péče o přírodu a krajinu
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XII.g omezování hluku a vibrací
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVIII.a zemědělství
XVIII.g voda v zemědělské krajině
pečovat o krajinu a chránit přírodní prostředí ve městech a v silně urbanizované krajině (města a příměstské oblasti),
podporovat rozvoj zelené infrastruktury, například prostřednictvím omezení záboru zelených ploch, rozvojem a péčí o systémy sídelní zeleně (včetně např. ÚSES, Natura 2000, ZCHÚ) umisťování zelených pásů kolem městských sídel a dodržování principu „zeleň za zeleň“,
chránit plochy zeleně (včetně zeleně na sídlištích a ve vnitroblocích starší obytné zástavby) a selektivně i nezastavěných pozemků s potenciálem naplnění rekreačních a ekologických funkcí v zájmu udržitelného rozvoje systému sídelní zeleně,
zavést standardy pro podíl ploch zeleně v urbanizovaných územích v souladu s cíli Strategie ochrany biologické rozmanitosti ČR 2016 – 2025,
chránit území lokalit soustavy Natura 2000, podporovat druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin včetně jejich biotopů a omezovat šíření invazních druhů,
snižovat rizika pro volně žijící živočichy (např. nárazy ptáků do skleněných ploch) a podporovat výstavbu zohledňující výskyt živočichů ve městech (birdsfriendly budovy, budovy s nabídkou hnízdění či úkrytů pro ptáky a netopýry, zelené fasády, tvorba biotopů pro plazy, obojživelníky či opylovače v rámci vegetačních úprav).
6 Environmentální vzdělávání a informovanost veřejnosti
Deskriptory:
IV.j specializované poradenské služby
VI.h další vzdělávání
Zajištění implementace Nové městské agendy
Je třeba připravit rámec pro její implementaci, která bude reflektovat výše uvedené zásady. V době zpracování aktualizace Zásad urbánní politiky nebyla diskuze na nadnárodní úrovni v tak pokročilé fázi, aby bylo možné tuto zásadu rozpracovat. Bude proto součástí samostatného dokumentu, který se po schválení stane přílohou aktualizovaných Zásad urbánní politiky.
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí