Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ

Názvy hierarchických úrovní
"Zásada"
1 "Strategický směr"
1.1 "Rozvojová aktivita"

Zásady urbánní politiky - Aktualizace 2017

Strategický a integrovaný přístup k rozvoji měst

1 Dokumenty a nástroje strategického rozvoje měst

uplatňovat integrované strategické dokumenty, programy a plány jako nástroje řízení rozvoje měst a regionů,

využívat komunitní plánování, místní Agendu 21 a další strategické nástroje udržitelného rozvoje měst (např. Smart Cities),

využívat metodu LEADER.

2 Koordinace nástrojů a přístupů k rozvoji měst

nadále uplatňovat širší využívání integrovaných přístupů v politice rozvoje měst, zejména v rámci funkčních územních celků,

koordinovat a integrovat aktivity se silnými územními dopady realizované jednotlivými ministerstvy a kraji,

vytvářet metodickou podporu pro strategické řízení měst a regionů,

zapojit integrované přístupy do stávající struktury městského a územního plánování.

3 Integrovaný přístup k řízení rozvoje území

uplatňovat nové formy „spravování území“ (princip víceúrovňové správy území – multilevel governance) založené na vzájemném dialogu všech zainteresovaných subjektů a na zapojení občanů při přípravě strategických programových a územních dokumentů a do rozhodování o zásadních otázkách urbánního rozvoje,

podporovat partnerství a spolupráci v území,

rozvíjet partnerství měst a venkova,

průběžně aktualizovat dopady a naplňování integrovaných nástrojů území.

4 Informační a metodická pomoc při rozvoji měst

podporovat výměnu informací a zkušeností na místní a regionální úrovni,

podporovat vzdělávání a odbornost orgánů na krajské a municipální úrovni při rozhodování o strategickém řízení rozvoje měst a regionů,

informovat o uplatňovaných postupech a využívaných nástrojích a rozšiřovat sdílení příkladů dobré praxe, včetně zahraničních,

podporovat výzkum a jeho následnou aplikaci v oblasti městského plánování, ekonomických principech fungování měst a ekonomických dopadech veřejných politik na města a regiony.

Polycentrický rozvoj sídelní soustavy

1 Zaměření podpory a realizace polycentrického rozvoje

podporovat vytváření sídelní struktury založené na polycentrickém rozvoji,

podporovat legislativně-právní ukotvení metropolitních oblastí a sídelních aglomerací v předpisech o regionálním rozvoji,

podporovat spolupráci a propojování sítě měst na národní a nadnárodní úrovni,

posilovat rozvojové oblasti a osy republikového významu vymezené PÚR ČR a upřesněné zásadami územního rozvoje jednotlivých krajů a zároveň posilovat rozvojové oblasti a osy nadmístního významu vymezené zásadami územního rozvoje jednotlivých krajů,

posilovat vztahy mezi městy různé velikosti navzájem, mezi městy a venkovskými obcemi a podporovat princip spolupráce mezi obcemi.

2 Vyvážený a polycentrický rozvoj soustavy osídlení

předcházet negativním projevům suburbanizace (urban sprawl),

předcházet však i případným negativním vlivům reurbanizace (zachování památkově chráněných oblastí a nemovitého dědictví, akceptace vhodnosti a priority revitalizace ve srovnání s novými stavbami, revitalizace deprimovaných městských částí, specifický rozvoj centrálních, případně jiných strategicky významných částí města).

Podpora rozvoje měst jako pólů rozvoje v území

1 Ekonomická, sociální a demografická oblast

podporovat investice do lidského kapitálu - vzdělávání, celoživotní vzdělávání,

vytvářet podmínky pro podporu podnikatelských aktivit a efektivní ekonomickou strukturu,

podporovat konkurenceschopnou, inovační a ekologickou ekonomiku založenou na znalostech a zavádění ekologicky šetrných aktivit a technologií,

vytvářet podmínky k rozvoji vědy a jejích aplikací, výzkumu a inovací, podporovat komunikaci mezi průmyslovou, podnikatelskou a akademickou sférou,

zajišťovat sociální soudržnost, podporovat sociální integraci, prosazovat zvyšování bezpečnosti, prevenci sociálního vyloučení a jakýchkoli forem diskriminace,

udržovat sociální dialog a podporovat solidaritu mezi generacemi,

posílit zastoupení udržitelného cestovního ruchu ve struktuře místní ekonomiky,

podporovat rozvoj městského cestovního ruchu.

2 Doprava a technická infrastruktura

využívat brownfields k budování nové infrastruktury ve městech – otázkou revitalizace brownfields je nutné se zabývat i z důvodu udržení kvality prostředí ve městech, ale také z důvodu nadměrné rozpínavosti měst, která je patrná v některých případech,

koncentrovat finanční prostředky na modernizaci a dobudování dopravní a technické infrastruktury sídel, v případě silniční dopravní infrastruktury upřednostnit před novou výstavbou aplikace telematiky za účelem optimalizace kapacity stávající dopravní infrastruktury,

zajišťovat dostupnou veřejnou dopravu a rozvíjet integrované dopravní systémy s napojením do širšího území regionu, včetně zajištění bezbariérovosti pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace,

snižovat dopady dopravy do složek životního prostředí a na zdraví obyvatelstva,

zvyšovat atraktivitu městské hromadné a příměstské dopravy,

zlepšovat využití a funkčnost uličního prostoru i z pohledu městské mobility,

při reurbanizaci vnímat potřebu nalezení možností vložení do uličního prostoru funkční MHD,

podporovat rozvoj infrastruktury pro nemotorovou dopravu,

zajistit propojení individuální a veřejné dopravy v rámci příměstské dopravy (systémy P&R u kapacitních železničních tratí v předměstském prostoru a u kapacitních systémů MHD),

pro města nad 40 tis. obyvatel je doporučeno zpracovávat strategické plány udržitelné městské mobility (SUMP) a zajistit jejich implementaci.

3 Veřejný prostor

ve vazbě na strategii Politiky architektury a stavební kultury České republiky zvyšovat atraktivitu měst a kvalitu veřejných prostranství, upřednostňovat výstavbu směřující ke kompaktnímu městu a podporovat smíšené funkce využití území; podporovat udržování kulturního dědictví v oblasti urbanismu a architektury,

zlepšovat využití a uspořádání území, zvyšovat kvalitu veřejných prostor v územích ohrožených rezidenční segregací,

efektivně využívat staré průmyslové areály a upadající plochy, provádět jejich asanaci a smysluplnou, udržitelnou regeneraci,

efektivně využívat veřejný prostor pro sportovní a podobné aktivity pomáhající v prevenci vzniku nemocí a ochraně zdraví,

dbát na vytváření bezbariérového prostředí.

4 Veřejné služby a bydlení

rozvíjet občanskou vybavenost, zvyšovat její kvalitu a bezbariérovou přístupnost (zdravotnická zařízení, školská zařízení, zařízení v oblasti sociální péče, kulturní zařízení, sportoviště aj.), podporovat výstavbu a modernizaci vzdělávací infrastruktury MŠ, ZŠ, SŠ při zohlednění demografických trendů a požadavků trhu práce,

vytvářet kulturní politiku a podmínky pro rozvoj kulturních a jiných aktivit pro využívání volného času,

podporovat zdravé, vyhovující a cenově dostupné nesegregované bydlení.

5 Veřejná správa

posilovat IT gramotnost a využívání informačních technologií ke zlepšení řízení rozvoje města a zkvalitnění veřejných služeb,

zvyšovat efektivitu veřejné správy zaváděním moderních metod kvality řízení a angažovat samosprávy v jejich praktickém využívání,

posilovat schopnost samosprávy koordinovat místní partnerství a komunikovat s občany a podporovat participaci místních komunit a spolků na plánování a rozhodování o využití území,

udržet zdravé finance a posílit využívání finančních nástrojů.

Péče o městské životní prostředí

1 Zdravé životní prostředí

přijímat opatření ke zlepšování stavu jednotlivých složek životního prostředí,

uplatňovat integrované přístupy k předcházení a řešení environmentálních problémů zejména řešením jejich příčin,

omezovat zábory zelených ploch.

2 Změna klimatu

přijímat opatření k předcházení negativních dopadů změny klimatu (např. ozelenění střech, rozvoj sídelní zeleně, realizace vodních prvků v sídlech, systém nakládání s dešťovými vodami aj.),

snižovat emise skleníkových plynů,

podporovat zvyšování energetické účinnosti a snižování závislosti na fosilních palivech.

3 Udržitelné využívání přírodních zdrojů

efektivně využívat zdroje a energii, především zvyšovat energetickou účinnost/dosahovat energetických úspor v budovách určených především pro bydlení a ve veřejných budovách,

předcházet vzniku odpadů a zlepšovat jejich využívání dle hierarchie nakládání s odpady.

4 Péče o přírodu a krajinu

pečovat o krajinu a chránit přírodní prostředí ve městech a v silně urbanizované krajině (města a příměstské oblasti),

podporovat rozvoj zelené infrastruktury, například prostřednictvím omezení záboru zelených ploch, rozvojem a péčí o systémy sídelní zeleně (včetně např. ÚSES, Natura 2000, ZCHÚ) umisťování zelených pásů kolem městských sídel a dodržování principu „zeleň za zeleň“,

chránit plochy zeleně (včetně zeleně na sídlištích a ve vnitroblocích starší obytné zástavby) a selektivně i nezastavěných pozemků s potenciálem naplnění rekreačních a ekologických funkcí v zájmu udržitelného rozvoje systému sídelní zeleně,

zavést standardy pro podíl ploch zeleně v urbanizovaných územích v souladu s cíli Strategie ochrany biologické rozmanitosti ČR 2016 – 2025,

chránit území lokalit soustavy Natura 2000, podporovat druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin včetně jejich biotopů a omezovat šíření invazních druhů,

snižovat rizika pro volně žijící živočichy (např. nárazy ptáků do skleněných ploch) a podporovat výstavbu zohledňující výskyt živočichů ve městech (birdsfriendly budovy, budovy s nabídkou hnízdění či úkrytů pro ptáky a netopýry, zelené fasády, tvorba biotopů pro plazy, obojživelníky či opylovače v rámci vegetačních úprav).

6 Environmentální vzdělávání a informovanost veřejnosti

podporovat environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu, poskytovat poradenství a podporovat výměnu zkušeností a osvědčených postupů v oblasti péče o životní prostředí,

zvyšovat povědomí obyvatel o problémech a významu ochrany životního prostředí,

podporovat samosprávy a občanské aktivity a iniciativy, které přispívají k posílení biodiverzity ve městech,

zvyšovat povědomí obyvatel o problémech a významu ochrany životního prostředí, včetně lokalit soustavy Natura 2000.

Zajištění implementace Nové městské agendy

Je třeba připravit rámec pro její implementaci, která bude reflektovat výše uvedené zásady. V době zpracování aktualizace Zásad urbánní politiky nebyla diskuze na nadnárodní úrovni v tak pokročilé fázi, aby bylo možné tuto zásadu rozpracovat. Bude proto součástí samostatného dokumentu, který se po schválení stane přílohou aktualizovaných Zásad urbánní politiky.