Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ

Názvy hierarchických úrovní
5.1.1 "Opatření"
5.1.1.1 "Aktivita"

Národní koncepce rodinné politiky 2005-2009

Národní koncepce rodinné politiky 2005-2009
5.PODPORA RODIČOVSTVÍ A RODINNÉ SOUDRŽNOSTI
5.1Hodnota rodičovství
5.2Výchova k partnerství, manželství a rodičovství
5.2.1Osvěta a výchova k zodpovědnému partnerství, manželství a rodičovství
5.2.1.1Zpracovat návrh obsahu výuky na pedagogických fakultách zaměřený na vzdělávání dětí a mládeže v oblasti výchovy k zodpovědnému partnerství, manželství a rodičovství, včetně zohledňování genderové problematiky.
5.2.1.2[Viz. opatření 9.4.1. Koncepce]
5.2.1.3Podporovat pořádání vzdělávacích přednášek a kurzů pro rodiče týkajících se rodičovství a výchovy dětí (například přednášky o dětských právech, o právu rodinném a majetkových právech rodiny, přednášky z pedagogiky, z psychologie Národní koncepce rodinné politiky dítěte, přednášky týkající se prevence patologických jevů v rodině, zdravé výživy a aktivního rodičovství, mezigenerační solidarity a postavení seniora v rodině).
5.2.1.4V rámci kampaní o důležitosti zdravého životního stylu a udržitelné spotřeby a výroby zdůrazňovat a podporovat hledisko rodiny a role rodičů.
5.2.2Investice do prorodinných aktivit
5.2.2.1V rámci dotačních řízení podporovat nestátní neziskové organizace angažující se v oblasti podpory rodiny a rodičovství.
5.2.3Prevence patologických jevů v rodině
5.2.3.1V rámci prevence patologických jevů v rodině podporovat a přijímat opatření k předcházení a včasnému odhalování syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte a domácího násilí včetně ochrany jeho obětí.
5.2.3.2V rámci prevence patologických jevů v rodině a zajištění bezpečnosti rodiny podporovat a přijímat opatření k prevenci kriminality, užívání alkoholu a návykových látek s důrazem na roli rodičů.
5.3Postavení otce v rodině
5.3.1Vytváření podmínek k většímu zapojení mužů do péče o rodinu
5.3.1.1Nejrůznějšími formami podporovat v případě zájmu mužů jejich větší zapojení do péče o dítě od narození.
5.3.2Popularizace angažovanosti mužů v bezprostřední péči o rodinu
5.3.2.1Vypracovat návrh mediální kampaně k podpoře angažovanosti mužů v bezprostřední péči o rodinu.
5.4Postavení seniora v rodině
5.4.1Zlepšení postavení seniorů v rodině a ve společnosti
5.4.1.1Za účelem zlepšení obrazu seniorů podporovat informovanost veřejnosti o problematice postavení seniorů v rodině a společnosti. Dále viz. opatření 13.1.
5.4.1.2Podporovat koncept aktivního stárnutí a participaci seniorů ve všech oblastech života společnosti, včetně státní podpory programů zaměřených na vzdělávání seniorů v rámci celoživotního učení, např. univerzita třetího věku.
5.5Rodinná soudržnost
5.5.1Podpora mezigenerační solidarity
5.5.1.1Podporovat osvětu a přípravu na stáří s cílem sblížení generací v rodině v zájmu její mezigenerační solidarity v zájmu její integrace.
5.5.1.2Iniciovat jednání o možném zavedení pilotního programu týkajícího se vzájemného sblížení dětí a mládeže se seniory bez rodinného zázemí.
6.FINANČNÍ PODPORA RODINY A BYDLENÍ
6.1Mladá bezdětná rodina a rodina s nezaopatřenými dětmi
6.1.1Vytváření a podpora příznivých materiálních podmínek pro potenciální rodiče
6.1.1.1Vypracovat výzkumnou analýzu týkající se pronatalitních opatření a jejich vlivu na reprodukční chování mladých lidí.
6.1.1.2Podporovat opatření ke snížení nezaměstnanosti mladých lidí, zejména absolventů škol.
6.1.1.3Rozvíjet různé formy nástrojů bytové politiky, jejichž využívání by zvýšilo finanční dostupnost nájemního i vlastnického bydlení pro mladé lidi.
6.1.2Vytváření a podpora příznivých materiálních podmínek pro rodiny s nezaopatřenými dětmi
6.1.2.1Vypracovat věcný návrh efektivnější finanční podpory mateřství a rodičovství v systému sociálního zabezpečení.
6.1.2.2Analyzovat a hodnotit pohyb nákladů v rodinných účtech na školní i mimoškolní vzdělávání dětí a mládeže a na vysokoškolské studium.
6.1.2.3Navrhnout způsoby finanční podpory pro rodiny s podprůměrnými příjmy, které usilují o vzdělávání svých dětí, například podporou stipendií či grantů pro vysokoškoláky, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
6.1.2.4V rámci systému státní sociální podpory posoudit konstrukci přídavku na dítě.
6.1.2.5Rozvíjet různé formy nástrojů bytové politiky, jejichž využívání by zvýšilo finanční dostupnost nájemního i vlastnického bydlení pro rodiny s nezaopatřenými dětmi.
6.1.3Daňové zvýhodnění rodin s dětmi
6.1.3.1Analyzovat formy daňového zvýhodňování rodin s dětmi a na základě výsledků navrhnout způsoby efektivní daňové podpory různých typů rodin, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
6.1.4Podpora rodin formou slev ve veřejném i soukromém sektoru
6.1.4.1Iniciovat dialog s příslušnými subjekty ve veřejném i soukromém sektoru za účelem zvýhodňování rodin s dětmi formou slev. Zvážit zavedení systému tzv. rodinných karet, které rodiny opravňují k nárokování rodinných slev ve veřejných i soukromých institucích.
6.2Rodina se zaopatřenými dětmi
6.3Rodina seniorů
6.3.1Podpora zaměstnatelnosti starších osob
6.3.1.1Podporovat zaměstnanost a zaměstnatelnost osob v předdůchodovém věku i seniorů.
6.3.2Vytváření předpokladů k co nejdelší a největší soběstačnosti seniorů
6.3.2.1Podporovat rozvoj cenově přístupného bydlení, které bude svými parametry vyhovovat seniorům v případě ztráty soběstačnosti.
6.3.2.2Podporovat nestátní neziskové subjekty zaměřené na zkvalitňování života seniorů.
6.3.3Zohledňování péče o rodinné příslušníky v systému důchodového pojištění
6.3.3.1V rámci reformy důchodového systému zohledňovat péči o rodinné příslušníky.
7.SLUŽBY PRO RODINY
7.1xxx
7.1.1Rozvíjení sítě služeb pro rodiny (iniciace vzniku nových a rozvoj stávajících služeb pro rodiny)
7.1.1.1Rozvíjet spolupráci státu a nestátních neziskových organizací v oblasti podpory služeb pro rodiny.
7.1.1.2V rámci dotačních řízení podporovat poskytovatele služeb pro rodiny včetně služeb zaměřených na volnočasové aktivity pro rodiče s dětmi.
7.1.1.3Mapovat existenci, dostupnost a kvalitu služeb pro rodiny v jednotlivých regionech, včetně údajů o poptávce po jednotlivých typech služeb.
7.1.1.4Vypracovat komplexní koncepci rozvoje služeb pro rodiny.
8.SLUČITELNOST PROFESNÍCH A RODINNÝCH ROLÍ
8.1xxx
8.1.1Služby zařízení poskytující péči o předškolní děti
8.1.1.1Vypracovat studii týkající se zmapování teritoriální a finanční dostupnosti jeslí, mateřských škol, školních družin a obdobných zařízení a služeb ve všech regionech, včetně zmapování podmínek, za jakých v nich lze umístit předškolní dítě, výše poplatků, kapacity a obsazenosti zařízení a jejich otevírací doby, jakož i spokojenosti rodičů se službami, které se v nich poskytují. Studie by měla obsahovat i návrhy možných opatření ke zvýšení teritoriální a finanční dostupnosti.
8.1.2Podpora slučitelnosti profesních a rodinných rolí v zaměstnavatelské sféře
8.1.2.1Vypracovat návrh podpory a motivace zaměstnavatelů umožňujících svým zaměstnankyním a zaměstnancům pečujícím o předškolní i školní děti slučitelnost práce a rodiny udržením kvalifikace formou jejich vzdělávání, umožněním práce z domova, využitím pružné pracovní doby a částečných pracovních úvazků, poskytováním volna z rodinných důvodů, zajištěním hlídání dětí zaměstnanců//zaměstnankyň apod., včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
8.1.2.2V rámci Rady hospodářské a sociální dohody zahájit jednání se sociálními partnery, aby se angažovali v podpoře slučitelnosti rodičovské a profesní role při koncipování kolektivních smluv.
8.1.2.3Školit zaměstnavatele v zohledňování zájmu zaměstnanců//zaměstnankyň jako rodičů a vytváření prostředí příznivého rodině na pracovišti (tzv. „family mainstreaming“).
8.1.2.4Za účelem veřejného ocenění zaměstnavatelů, kteří jsou prorodinně orientováni, podporovat akce typu soutěže „Firma s nejlepšími prorodinnými opatřeními, rovnými příležitostmi“ apod.
8.1.2.5Vypracovat návrh řešení, jak motivovat zaměstnavatele ke zřizování zařízení denní péče o malé děti na pracovišti, případně k podpoře služeb péče o malé děti poskytovaných jinými subjekty za finančně výhodných podmínek, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
8.1.3Podpora slučitelnosti profesních a rodinných rolí
8.1.3.1Vypracovat věcný návrh efektivnější finanční podpory mateřství a rodičovství – viz opatření 6.2.1.
8.1.3.2Nejrůznějšími formami zvyšovat atraktivitu rodičovské dovolené pro otce.
8.1.3.3Vypracovat studii týkající se možností změn rodičovské dovolené tak, aby umožňovala její přerušované čerpání do osmi let věku dítěte.
8.1.3.4Zabezpečovat účinnější kontrolu dodržování zákazu diskriminace související s mateřstvím/rodičovstvím.
8.1.3.5Vypracovat odbornou studii ohledně možného zavedení příspěvku na hlídání dětí mladších 3 let věku, nebo jiné formy financování služby hlídání těchto dětí nerodičovskou osobou, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
9.RODINA A SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ
9.1Rodina s dětmi předškolního věku
9.1.1Zajištění kvality a místní dostupnosti služeb poskytovaných mateřskými školami
9.1.1.1Zpracovat odbornou studii - viz opatření 8.1.1.
9.1.2Přizpůsobování služeb poskytovaných mateřskými školami potřebám rodičů při respektování zájmu dítěte
9.1.2.1Za účelem přizpůsobení podmínek pro ne/přijetí dítěte do mateřských škol a přizpůsobení otevíracích hodin mateřských škol potřebám pracujících rodičů působit na ředitele škol.
9.1.2.2Poskytovat průběžně obecné informace o předškolním vzdělávání včetně rejstříku škol poskytujících předškolní vzdělávání. Podporovat vydávání informací zřizovateli a školami o vzdělávacích službách, které nabízejí.
9.2Rodina s dětmi školního věku
9.2.1Posílení spolupráce školy a rodiny
9.2.1.1Usilovat o větší informovanost rodičů o existenci a činnosti školských rad. (Toto opatření bude konkrétněji řešeno v materiálu dle opatření 12.12. Koncepce).
9.2.1.2Za účelem zvýšení účasti škol v nabídce volnočasových aktivit pro děti a mládež působit na zřizovatele.
9.2.2Využití potenciálu škol ve výchově dětí k odpovědnému partnerství, manželství a rodičovství
9.2.2.1V souladu s rámcovým vzdělávacím programem pro daný druh vzdělávání podporovat efektivitu vzdělávání žáků k odpovědnému partnerství, manželství a rodičovství.
9.2.2.2Za účelem výchovy dětí a mládeže k odpovědnému partnerství a rodičovství navrhnout způsoby spolupráce škol a neziskového sektoru.
10.RODINA A SYSTÉM ZDRAVOTNÍ PÉČE
10.1Mladá bezdětná rodina
10.1.1Prevence neplodnosti
10.1.1.1Vypracovat studii mapující problematiku neplodnosti z hlediska jejího dopadu na demografický vývoj.
10.1.1.2V rámci programů výchovy ke zdraví podporovat význam/důležitost zdravého životního stylu v souvislosti s prevencí neplodnosti.
10.2Rodina s dětmi předškolního a školního věku
10.2.1Vytváření prorodinného klimatu ve zdravotnických zařízeních po dobu hospitalizace dětí předškolního a školního věku.
10.2.1.1Maximálně podporovat možnost doprovodu dítěte při hospitalizaci.
10.2.1.2Navrhnout způsoby a na jejich základě podporovat ta opatření, která přispějí ke zlepšení prostředí dětských lůžkových zařízení a ke zlepšení komunikace mezi personálem, rodiči a dětským pacientem.
10.2.1.3Při určení návštěvní doby dětských oddělení brát ohled na možnosti a potřeby pracujících rodičů a na potřeby a přání hospitalizovaných dětí.
10.2.2Rozvíjení systému preventivních prohlídek u dětí
10.2.2.1Usilovat o důslednou realizaci systému preventivních prohlídek a imunizačního programu u dětí na základě očkovacího kalendáře – a tento systém dle finančních možností státu nadále rozvíjet.
11.RODINA SE SPECIFICKOU POTŘEBOU
11.1Vícedětná rodina
11.1.1Výzkum specifických potřeb vícedětných rodin
11.1.1.1Vypracovat studii mapující potřeby vícedětných rodin a jejich životní podmínky. Studie by měla vyústit v návrhy efektivní podpory těchto rodin, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
11.1.2Finanční kompenzace nákladů vícedětných rodin
11.1.2.1V návaznosti na studii uvedenou v opatření 11.1.1. zvážit a navrhnout vhodné formy podpory vícedětných rodin (například mimoškolní aktivity formou zpětné úhrady služeb, příspěvek na hlídání, daňové zvýhodnění).
11.2Neúplná rodina
11.2.1Zmírnění rizika chudoby neúplných rodin
11.2.1.1Vypracovat věcný návrh efektivnějšího zajištění výživného pro děti od povinné osoby, včetně analýzy jeho dopadu na státní rozpočet. Na základě tohoto návrhu vypracovat návrh legislativní úpravy.
11.2.1.2Zpracovat studii mapující potřeby neúplných rodin a jejich životní podmínky. Studie by měla vyústit v návrhy efektivní a diferencované podpory těchto rodin, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
11.2.2Podpora slučitelnosti profesní a rodinné role samoživitelky/e
11.2.2.1Podporovat rozvoj finančně a místně dostupných služeb (hlídání dětí, pomoc v domácnosti a s péčí o dítě) napomáhajících fungování neúplných rodin.
11.2.3Péče rodičů, kteří spolu trvale nežijí, o dítě
11.2.3.1Přijmout opatření k využívání institutu střídavé výchovy v případě, že to není proti zájmu dítě a v případě stabilních porozvodových vztahů.
11.2.3.2Navrhnout úpravu rodinné mediace a možností jejího využití z hlediska uzavírání dohod rodičů o realizaci styku s dítětem, včetně možností finanční dostupnosti.
11.2.4Účelově nesezdaná soužití
11.2.4.1Podporovat opatření týkající se prevence zneužívání sociálních dávek tzv. účelově nesezdanými soužitími.
11.3Rodina se členem se zdravotním postižením
11.3.1Podpora pracovního uplatnění zdravotně postiženého člena rodiny a slučitelnosti profesní role pečující osoby a péče o tohoto člena rodiny
11.3.1.1Zlepšovat podmínky pro osoby pečující o zdravotně postižené členy rodiny
11.3.1.2Proškolovat zaměstnavatele a personalisty/personalisty k tomu, aby brali ohled na potřeby osob zdravotně postižených a osob pečujících o zdravotně postiženého člena rodiny a nevystavovali je diskriminaci při přijímání do zaměstnání.
11.3.1.3Vypracovat odbornou studii ohledně dostupnosti odlehčovacích, asistenčních služeb, center denních služeb a rané péče a dalších služeb podobného charakteru.
11.3.2Kompenzace nákladů na péči o osobu zdravotně postiženou
11.3.2.1Podporovat domácí péči o osobu zdravotně postiženou.
11.3.3Prevence sociálního vyloučení rodin se zdravotně postiženým členem
11.3.3.1V rámci dotačních řízení podporovat neziskové organizace, které poskytují asistenční a odlehčovací služby, nebo které se věnují jiné podpoře rodin se zdravotně postiženým nebo dlouhodobě vážně nemocným členem (pečovatelská služba, home care, hospice, respitní péče).
11.3.3.2Zmapovat existenci společenských a fyzických překážek, které brání zdravotně postiženým a jejich rodinám v aktivní účasti na životě společnosti.
11.3.4Prevence domácího násilí páchaného na osobách zdravotně postižených
11.3.4.1Navrhnout opatření k účinné prevenci domácího násilí páchaného na osobách zdravotně postižených s ohledem na zvýšené riziko sociální izolace těchto osob.
11.4Rodina v systému náhradní rodinné péče
11.4.1Podpora aktivit zaměřených na sanaci rodiny
11.4.1.1Za účelem umožnění dítěti vyrůstat ve vlastní rodině vypracovat metodiku provádění sanace rodiny v rámci činnosti orgánů sociálně-právní ochrany dětí a metodiku spolupráce orgánů sociálně-právní ochrany dětí se zařízeními pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a dalšími subjekty při jejím uskutečňování.
11.4.1.2V rámci dotačních programů podporovat nestátní subjekty zaměřené na sanaci původní rodiny.
11.4.1.3Rozvíjet systém povinného vzdělávání pracovníků a pracovnic orgánů sociálněprávní ochrany dětí v oblasti sanace rodiny.
11.4.1.4Podporovat rozšiřování sítě zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc.
11.4.1.5Zajistit vypracování komparativní studie mapující legislativní a nelegislativní opatření a institucionální zajištění péče o opuštěné a ohrožené děti v evropských zemích. Výstupem studie by bylo zhodnocení efektivnosti daných vybraných systémů péče o ohrožené a opuštěné děti a doporučení vhodná pro aplikaci v ČR.
11.4.2Podmínky v oblasti rozvoje pěstounské péče
11.4.2.1Vypracovat koncepci pěstounské péče, která vymezí priority, určí principy jejího dalšího směřování a navrhne komplexní systém opatření státu v této oblasti.
11.4.2.2Vypracovat metodický postup výběru a přípravy vhodných žadatelů o pěstounskou péči.
11.4.2.3Navrhnout opatření k zvýšení informovanosti veřejnosti o problematice pěstounské péče.
11.4.2.4Navrhnout opatření ke zvýšení počtu potenciálních pěstounů.
11.4.2.5Rozvíjet profesionální pěstounskou péči, včetně zabezpečení vzdělávání a supervizí pěstounů a dotační podpory subjektům poskytujícím odborné poradenství pro pěstouny.
11.4.2.6Za účelem adekvátního ohodnocení pěstounské péče navrhnout způsob finančního zabezpečení pěstounů.
11.4.3Zvýšení efektivnosti spolupráce v rámci zprostředkování náhradní rodinné péče
11.4.3.1Projednat možnosti zvýšení efektivnosti spolupráce zúčastněných subjektů v rámci zprostředkování náhradní rodinné péče.
11.5Romská rodina
11.5.1Podpora spolupráce mezi školami, institucemi veřejného i občanského sektoru, romskými představiteli/představitelkami a poradci/poradkyněmi a samotných romských rodin
11.5.1.1Zajišťovat podporu a pomoc romským rodičům s péčí, vedením a výchovou dětí za spolupráce státu i nestátních neziskových organizací s důrazem na rozvoj terénní sociální práce v romských rodinách.
11.5.1.2Zejména prostřednictvím terénní sociální práce zajišťovat osvětu v oblasti zdravého životního stylu se zdůrazněním jejího významu v těhotenství a v souvislosti s péčí o malé dítě.
11.5.1.3V rámci dotačních programů podporovat služby pro romské rodiny a vzdělávání romských dětí.
11.5.1.4Popularizovat úspěšné romské rodiny a jednotlivce.
11.5.2Podpora začleňování romských dětí do základních škol
11.5.2.1Prostřednictvím propagace a podpory zřizování přípravných tříd a funkce asistenta pedagoga usnadnit vstup romských dětí do základních škol.
11.5.2.2Dokončit proces transformace základního vzdělávání romských dětí. Prostřednictvím Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vytvářet podmínky pro vzdělávání romských dětí tak, aby se romským dětem dostalo plnohodnotného vzdělávání s upřednostněním integrace do běžných tříd základních škol.
11.5.2.3Za účelem seznámení učitelů/učitelek, lékařů/lékařek, sociálních pracovnic/pracovníků a ostatních relevantních aktérů se znalostmi o specifikách romské rodiny iniciovat vznik pilotního programu vzdělávání ve vztahu k jejich profesi.
11.6Rodina přistěhovalců
11.6.1Podpora integrace a sociálního začleňování rodičů (především matek) a dětí - přistěhovalců
11.6.1.1Zachovat a rozvíjet dotační podporu integrace cizinců/cizinek poskytovanou nestátním neziskovým organizacím, zvláště zaměřenou na jejich rodinné soužití.
11.6.1.2Podporovat účast matek a otců na jazykových, integračních nebo rekvalifikačních kurzech se zajištěním péče o děti v průběhu konání kurzů.
11.6.1.3V právních předpisech a praktických opatřeních dbát na udržení rovného přístupu k předškolnímu vzdělávání tak, aby děti přistěhovalců nebyly diskriminovány oproti českým dětem. Podporovat opatření škol a jejich zřizovatelů při udržení rovného přístupu k předškolnímu vzdělávání.
11.6.1.4Vypracovat analýzu životních podmínek rodin přistěhovalců, včetně definování případných legislativních deficitů slučování rodin a návrhnout možná opatření ke zlepšení jejich situace, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
11.6.2Zlepšení postavení imigrantů jako pojištěnců v systému veřejného zdravotního pojištění
11.6.2.1Řešit postavení rodiček, novorozenců a seniorů nad 70 let - tak, aby bylo garantováno jejich rovnoprávnější postavení jako pojištěnců/pojištěnkyň imigrantů/imigrantek v systému veřejného zdravotního pojištění.
12.PODPORA RODINY NA ÚROVNI KRAJŮ A OBCÍ
12.1xxx
12.1.1Institucionální a koncepční zajištění
12.1.1.1Iniciovat vznik orgánu, který by byl zodpovědný za koordinaci rodinné politiky ve svém regionu na úrovni krajů a obcí. Tímto orgánem by měl být výbor zastupitelstva.
12.1.1.2Pro potřeby krajů vytvořit na ústřední úrovni dokument vycházející z Národní koncepce rodinné politiky, který by byl metodickým doporučením při provádění regionální rodinné politiky a který by krajům sloužil jako podkladový materiál při zpracování regionální koncepce rodinné politiky.
12.1.2Finanční zajištění rodinné politiky na úrovni krajů a obcí
13.OBECNÁ OPATŘENÍ K REALIZACI RODINNÉ POLITIKY
13.1xxx
13.1.1xxx
13.1.1.1Navrhnout vládě konkrétní administrativní rámec a strategii efektivní spolupráce MPSV s dalšími resorty a se subjekty občanského sektoru a trhu, včetně médií, při koncipování a realizaci rodinné politiky.
13.1.1.2Za participace zástupců státní správy, neziskového sektoru, vědecké i laické veřejnosti uspořádat každoročně konferenci věnovanou rodinné politice a jejím specifickým aktuálním problémům. Tato konference vyústí v konkrétní doporučení týkající se diskutovaných problémů a v návazné tématické zasedání vlády.
13.1.1.3Postavení rodiny a možnosti její podpory v kontextu proměn české společnosti bude definováno jako prioritní cíl výzkumu ve všech nově připravovaných programových dokumentech soustavy státní podpory, výzkumu a vývoje (Dlouhodobé základní směry výzkumu, resortní plány výzkumu, zadávání výzkumu pro potřeby státu).
13.1.1.4Podporovat a veřejně oceňovat subjekty vykonávající činnost a realizující opatření k podpoře rodiny a rodičovství.
13.1.1.5Podporovat informovanost veřejnosti o problematice rodinné politiky. Různými formami informovat veřejnost o nástrojích a opatřeních, která k podpoře rodiny realizuje stát, kraje a obce, jakož i další subjekty veřejného a soukromého sektoru.
13.1.1.6Navrhnout systém efektivního financování realizace opatření rodinné politiky na ústřední úrovni, jakož i na úrovni krajů a obcí (na ústřední, regionální a lokální úrovni) včetně analýzy dopadu na státní rozpočet.
13.1.1.7Postavení rodiny a možnosti její podpory v kontextu proměn české společnosti bude reflektováno při přípravě veškerých nových a revizi stávajících legislativních a nelegislativních vládních dokumentů (tzv. „family mainstreaming“).