| Národní koncepce rodinné politiky 2005-2009 |
5. | PODPORA RODIČOVSTVÍ A RODINNÉ SOUDRŽNOSTI |
5.1 | Hodnota rodičovství |
5.2 | Výchova k partnerství, manželství a rodičovství |
5.2.1 | Osvěta a výchova k zodpovědnému partnerství, manželství a rodičovství |
5.2.1.1 | Zpracovat návrh obsahu výuky na pedagogických fakultách zaměřený na vzdělávání dětí a mládeže v oblasti výchovy k zodpovědnému partnerství, manželství a rodičovství, včetně zohledňování genderové problematiky.
|
5.2.1.2 | [Viz. opatření 9.4.1. Koncepce]
|
5.2.1.3 | Podporovat pořádání vzdělávacích přednášek a kurzů pro rodiče týkajících se rodičovství a výchovy dětí (například přednášky o dětských právech, o právu rodinném a majetkových právech rodiny, přednášky z pedagogiky, z psychologie Národní koncepce rodinné politiky dítěte, přednášky týkající se prevence patologických jevů v rodině, zdravé výživy a aktivního rodičovství, mezigenerační solidarity a postavení seniora v rodině).
|
5.2.1.4 | V rámci kampaní o důležitosti zdravého životního stylu a udržitelné spotřeby a výroby zdůrazňovat a podporovat hledisko rodiny a role rodičů.
|
5.2.2 | Investice do prorodinných aktivit |
5.2.2.1 | V rámci dotačních řízení podporovat nestátní neziskové organizace angažující se v oblasti podpory rodiny a rodičovství.
|
5.2.3 | Prevence patologických jevů v rodině |
5.2.3.1 | V rámci prevence patologických jevů v rodině podporovat a přijímat opatření k předcházení a včasnému odhalování syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte a domácího násilí včetně ochrany jeho obětí.
|
5.2.3.2 | V rámci prevence patologických jevů v rodině a zajištění bezpečnosti rodiny podporovat a přijímat opatření k prevenci kriminality, užívání alkoholu a návykových látek s důrazem na roli rodičů.
|
5.3 | Postavení otce v rodině |
5.3.1 | Vytváření podmínek k většímu zapojení mužů do péče o rodinu |
5.3.1.1 | Nejrůznějšími formami podporovat v případě zájmu mužů jejich větší zapojení do péče o dítě od narození.
|
5.3.2 | Popularizace angažovanosti mužů v bezprostřední péči o rodinu |
5.3.2.1 | Vypracovat návrh mediální kampaně k podpoře angažovanosti mužů v bezprostřední péči o rodinu.
|
5.4 | Postavení seniora v rodině |
5.4.1 | Zlepšení postavení seniorů v rodině a ve společnosti |
5.4.1.1 | Za účelem zlepšení obrazu seniorů podporovat informovanost veřejnosti o problematice postavení seniorů v rodině a společnosti. Dále viz. opatření 13.1.
|
5.4.1.2 | Podporovat koncept aktivního stárnutí a participaci seniorů ve všech oblastech života společnosti, včetně státní podpory programů zaměřených na vzdělávání seniorů v rámci celoživotního učení, např. univerzita třetího věku.
|
5.5 | Rodinná soudržnost |
5.5.1 | Podpora mezigenerační solidarity |
5.5.1.1 | Podporovat osvětu a přípravu na stáří s cílem sblížení generací v rodině v zájmu její mezigenerační solidarity v zájmu její integrace.
|
5.5.1.2 | Iniciovat jednání o možném zavedení pilotního programu týkajícího se vzájemného sblížení dětí a mládeže se seniory bez rodinného zázemí.
|
6. | FINANČNÍ PODPORA RODINY A BYDLENÍ |
6.1 | Mladá bezdětná rodina a rodina s nezaopatřenými dětmi |
6.1.1 | Vytváření a podpora příznivých materiálních podmínek pro potenciální rodiče |
6.1.1.1 | Vypracovat výzkumnou analýzu týkající se pronatalitních opatření a jejich vlivu na reprodukční chování mladých lidí.
|
6.1.1.2 | Podporovat opatření ke snížení nezaměstnanosti mladých lidí, zejména absolventů škol.
|
6.1.1.3 | Rozvíjet různé formy nástrojů bytové politiky, jejichž využívání by zvýšilo finanční dostupnost nájemního i vlastnického bydlení pro mladé lidi.
|
6.1.2 | Vytváření a podpora příznivých materiálních podmínek pro rodiny s nezaopatřenými dětmi |
6.1.2.1 | Vypracovat věcný návrh efektivnější finanční podpory mateřství a rodičovství v systému sociálního zabezpečení.
|
6.1.2.2 | Analyzovat a hodnotit pohyb nákladů v rodinných účtech na školní i mimoškolní vzdělávání dětí a mládeže a na vysokoškolské studium.
|
6.1.2.3 | Navrhnout způsoby finanční podpory pro rodiny s podprůměrnými příjmy, které usilují o vzdělávání svých dětí, například podporou stipendií či grantů pro vysokoškoláky, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
|
6.1.2.4 | V rámci systému státní sociální podpory posoudit konstrukci přídavku na dítě.
|
6.1.2.5 | Rozvíjet různé formy nástrojů bytové politiky, jejichž využívání by zvýšilo finanční dostupnost nájemního i vlastnického bydlení pro rodiny s nezaopatřenými dětmi.
|
6.1.3 | Daňové zvýhodnění rodin s dětmi |
6.1.3.1 | Analyzovat formy daňového zvýhodňování rodin s dětmi a na základě výsledků navrhnout způsoby efektivní daňové podpory různých typů rodin, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
|
6.1.4 | Podpora rodin formou slev ve veřejném i soukromém sektoru |
6.1.4.1 | Iniciovat dialog s příslušnými subjekty ve veřejném i soukromém sektoru za účelem zvýhodňování rodin s dětmi formou slev. Zvážit zavedení systému tzv. rodinných karet, které rodiny opravňují k nárokování rodinných slev ve veřejných i soukromých institucích.
|
6.2 | Rodina se zaopatřenými dětmi |
6.3 | Rodina seniorů |
6.3.1 | Podpora zaměstnatelnosti starších osob |
6.3.1.1 | Podporovat zaměstnanost a zaměstnatelnost osob v předdůchodovém věku i seniorů.
|
6.3.2 | Vytváření předpokladů k co nejdelší a největší soběstačnosti seniorů |
6.3.2.1 | Podporovat rozvoj cenově přístupného bydlení, které bude svými parametry vyhovovat seniorům v případě ztráty soběstačnosti.
|
6.3.2.2 | Podporovat nestátní neziskové subjekty zaměřené na zkvalitňování života seniorů.
|
6.3.3 | Zohledňování péče o rodinné příslušníky v systému důchodového pojištění |
6.3.3.1 | V rámci reformy důchodového systému zohledňovat péči o rodinné příslušníky.
|
7. | SLUŽBY PRO RODINY |
7.1 | xxx |
7.1.1 | Rozvíjení sítě služeb pro rodiny (iniciace vzniku nových a rozvoj stávajících služeb pro rodiny) |
7.1.1.1 | Rozvíjet spolupráci státu a nestátních neziskových organizací v oblasti podpory služeb pro rodiny.
|
7.1.1.2 | V rámci dotačních řízení podporovat poskytovatele služeb pro rodiny včetně služeb zaměřených na volnočasové aktivity pro rodiče s dětmi.
|
7.1.1.3 | Mapovat existenci, dostupnost a kvalitu služeb pro rodiny v jednotlivých regionech, včetně údajů o poptávce po jednotlivých typech služeb.
|
7.1.1.4 | Vypracovat komplexní koncepci rozvoje služeb pro rodiny.
|
8. | SLUČITELNOST PROFESNÍCH A RODINNÝCH ROLÍ |
8.1 | xxx |
8.1.1 | Služby zařízení poskytující péči o předškolní děti |
8.1.1.1 | Vypracovat studii týkající se zmapování teritoriální a finanční dostupnosti jeslí, mateřských škol, školních družin a obdobných zařízení a služeb ve všech regionech, včetně zmapování podmínek, za jakých v nich lze umístit předškolní dítě, výše poplatků, kapacity a obsazenosti zařízení a jejich otevírací doby, jakož i spokojenosti rodičů se službami, které se v nich poskytují. Studie by měla obsahovat i návrhy možných opatření ke zvýšení teritoriální a finanční dostupnosti.
|
8.1.2 | Podpora slučitelnosti profesních a rodinných rolí v zaměstnavatelské sféře |
8.1.2.1 | Vypracovat návrh podpory a motivace zaměstnavatelů umožňujících svým zaměstnankyním a zaměstnancům pečujícím o předškolní i školní děti slučitelnost práce a rodiny udržením kvalifikace formou jejich vzdělávání, umožněním práce z domova, využitím pružné pracovní doby a částečných pracovních úvazků, poskytováním volna z rodinných důvodů, zajištěním hlídání dětí zaměstnanců//zaměstnankyň apod., včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
|
8.1.2.2 | V rámci Rady hospodářské a sociální dohody zahájit jednání se sociálními partnery, aby se angažovali v podpoře slučitelnosti rodičovské a profesní role při koncipování kolektivních smluv.
|
8.1.2.3 | Školit zaměstnavatele v zohledňování zájmu zaměstnanců//zaměstnankyň jako rodičů a vytváření prostředí příznivého rodině na pracovišti (tzv. „family mainstreaming“).
|
8.1.2.4 | Za účelem veřejného ocenění zaměstnavatelů, kteří jsou prorodinně orientováni, podporovat akce typu soutěže „Firma s nejlepšími prorodinnými opatřeními, rovnými příležitostmi“ apod.
|
8.1.2.5 | Vypracovat návrh řešení, jak motivovat zaměstnavatele ke zřizování zařízení denní péče o malé děti na pracovišti, případně k podpoře služeb péče o malé děti poskytovaných jinými subjekty za finančně výhodných podmínek, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
|
8.1.3 | Podpora slučitelnosti profesních a rodinných rolí |
8.1.3.1 | Vypracovat věcný návrh efektivnější finanční podpory mateřství a rodičovství – viz opatření 6.2.1.
|
8.1.3.2 | Nejrůznějšími formami zvyšovat atraktivitu rodičovské dovolené pro otce.
|
8.1.3.3 | Vypracovat studii týkající se možností změn rodičovské dovolené tak, aby umožňovala její přerušované čerpání do osmi let věku dítěte.
|
8.1.3.4 | Zabezpečovat účinnější kontrolu dodržování zákazu diskriminace související s mateřstvím/rodičovstvím.
|
8.1.3.5 | Vypracovat odbornou studii ohledně možného zavedení příspěvku na hlídání dětí mladších 3 let věku, nebo jiné formy financování služby hlídání těchto dětí nerodičovskou osobou, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
|
9. | RODINA A SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ |
9.1 | Rodina s dětmi předškolního věku |
9.1.1 | Zajištění kvality a místní dostupnosti služeb poskytovaných mateřskými školami |
9.1.1.1 | Zpracovat odbornou studii - viz opatření 8.1.1.
|
9.1.2 | Přizpůsobování služeb poskytovaných mateřskými školami potřebám rodičů při respektování zájmu dítěte |
9.1.2.1 | Za účelem přizpůsobení podmínek pro ne/přijetí dítěte do mateřských škol a přizpůsobení otevíracích hodin mateřských škol potřebám pracujících rodičů působit na ředitele škol.
|
9.1.2.2 | Poskytovat průběžně obecné informace o předškolním vzdělávání včetně rejstříku škol poskytujících předškolní vzdělávání. Podporovat vydávání informací zřizovateli a školami o vzdělávacích službách, které nabízejí.
|
9.2 | Rodina s dětmi školního věku |
9.2.1 | Posílení spolupráce školy a rodiny |
9.2.1.1 | Usilovat o větší informovanost rodičů o existenci a činnosti školských rad. (Toto opatření bude konkrétněji řešeno v materiálu dle opatření 12.12. Koncepce).
|
9.2.1.2 | Za účelem zvýšení účasti škol v nabídce volnočasových aktivit pro děti a mládež působit na zřizovatele.
|
9.2.2 | Využití potenciálu škol ve výchově dětí k odpovědnému partnerství, manželství a rodičovství |
9.2.2.1 | V souladu s rámcovým vzdělávacím programem pro daný druh vzdělávání podporovat efektivitu vzdělávání žáků k odpovědnému partnerství, manželství a rodičovství.
|
9.2.2.2 | Za účelem výchovy dětí a mládeže k odpovědnému partnerství a rodičovství navrhnout způsoby spolupráce škol a neziskového sektoru.
|
10. | RODINA A SYSTÉM ZDRAVOTNÍ PÉČE |
10.1 | Mladá bezdětná rodina |
10.1.1 | Prevence neplodnosti |
10.1.1.1 | Vypracovat studii mapující problematiku neplodnosti z hlediska jejího dopadu na demografický vývoj.
|
10.1.1.2 | V rámci programů výchovy ke zdraví podporovat význam/důležitost zdravého životního stylu v souvislosti s prevencí neplodnosti.
|
10.2 | Rodina s dětmi předškolního a školního věku |
10.2.1 | Vytváření prorodinného klimatu ve zdravotnických zařízeních po dobu hospitalizace dětí předškolního a školního věku. |
10.2.1.1 | Maximálně podporovat možnost doprovodu dítěte při hospitalizaci.
|
10.2.1.2 | Navrhnout způsoby a na jejich základě podporovat ta opatření, která přispějí ke zlepšení prostředí dětských lůžkových zařízení a ke zlepšení komunikace mezi personálem, rodiči a dětským pacientem.
|
10.2.1.3 | Při určení návštěvní doby dětských oddělení brát ohled na možnosti a potřeby pracujících rodičů a na potřeby a přání hospitalizovaných dětí.
|
10.2.2 | Rozvíjení systému preventivních prohlídek u dětí |
10.2.2.1 | Usilovat o důslednou realizaci systému preventivních prohlídek a imunizačního programu u dětí na základě očkovacího kalendáře – a tento systém dle finančních možností státu nadále rozvíjet.
|
11. | RODINA SE SPECIFICKOU POTŘEBOU |
11.1 | Vícedětná rodina |
11.1.1 | Výzkum specifických potřeb vícedětných rodin |
11.1.1.1 | Vypracovat studii mapující potřeby vícedětných rodin a jejich životní podmínky. Studie by měla vyústit v návrhy efektivní podpory těchto rodin, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
|
11.1.2 | Finanční kompenzace nákladů vícedětných rodin |
11.1.2.1 | V návaznosti na studii uvedenou v opatření 11.1.1. zvážit a navrhnout vhodné formy podpory vícedětných rodin (například mimoškolní aktivity formou zpětné úhrady služeb, příspěvek na hlídání, daňové zvýhodnění).
|
11.2 | Neúplná rodina |
11.2.1 | Zmírnění rizika chudoby neúplných rodin |
11.2.1.1 | Vypracovat věcný návrh efektivnějšího zajištění výživného pro děti od povinné osoby, včetně analýzy jeho dopadu na státní rozpočet. Na základě tohoto návrhu vypracovat návrh legislativní úpravy.
|
11.2.1.2 | Zpracovat studii mapující potřeby neúplných rodin a jejich životní podmínky. Studie by měla vyústit v návrhy efektivní a diferencované podpory těchto rodin, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
|
11.2.2 | Podpora slučitelnosti profesní a rodinné role samoživitelky/e |
11.2.2.1 | Podporovat rozvoj finančně a místně dostupných služeb (hlídání dětí, pomoc v domácnosti a s péčí o dítě) napomáhajících fungování neúplných rodin.
|
11.2.3 | Péče rodičů, kteří spolu trvale nežijí, o dítě |
11.2.3.1 | Přijmout opatření k využívání institutu střídavé výchovy v případě, že to není proti zájmu dítě a v případě stabilních porozvodových vztahů.
|
11.2.3.2 | Navrhnout úpravu rodinné mediace a možností jejího využití z hlediska uzavírání dohod rodičů o realizaci styku s dítětem, včetně možností finanční dostupnosti.
|
11.2.4 | Účelově nesezdaná soužití |
11.2.4.1 | Podporovat opatření týkající se prevence zneužívání sociálních dávek tzv. účelově nesezdanými soužitími.
|
11.3 | Rodina se členem se zdravotním postižením |
11.3.1 | Podpora pracovního uplatnění zdravotně postiženého člena rodiny a slučitelnosti profesní role pečující osoby a péče o tohoto člena rodiny |
11.3.1.1 | Zlepšovat podmínky pro osoby pečující o zdravotně postižené členy rodiny
|
11.3.1.2 | Proškolovat zaměstnavatele a personalisty/personalisty k tomu, aby brali ohled na potřeby osob zdravotně postižených a osob pečujících o zdravotně postiženého člena rodiny a nevystavovali je diskriminaci při přijímání do zaměstnání.
|
11.3.1.3 | Vypracovat odbornou studii ohledně dostupnosti odlehčovacích, asistenčních služeb, center denních služeb a rané péče a dalších služeb podobného charakteru.
|
11.3.2 | Kompenzace nákladů na péči o osobu zdravotně postiženou |
11.3.2.1 | Podporovat domácí péči o osobu zdravotně postiženou.
|
11.3.3 | Prevence sociálního vyloučení rodin se zdravotně postiženým členem |
11.3.3.1 | V rámci dotačních řízení podporovat neziskové organizace, které poskytují asistenční a odlehčovací služby, nebo které se věnují jiné podpoře rodin se zdravotně postiženým nebo dlouhodobě vážně nemocným členem (pečovatelská služba, home care, hospice, respitní péče).
|
11.3.3.2 | Zmapovat existenci společenských a fyzických překážek, které brání zdravotně postiženým a jejich rodinám v aktivní účasti na životě společnosti.
|
11.3.4 | Prevence domácího násilí páchaného na osobách zdravotně postižených |
11.3.4.1 | Navrhnout opatření k účinné prevenci domácího násilí páchaného na osobách zdravotně postižených s ohledem na zvýšené riziko sociální izolace těchto osob.
|
11.4 | Rodina v systému náhradní rodinné péče |
11.4.1 | Podpora aktivit zaměřených na sanaci rodiny |
11.4.1.1 | Za účelem umožnění dítěti vyrůstat ve vlastní rodině vypracovat metodiku provádění sanace rodiny v rámci činnosti orgánů sociálně-právní ochrany dětí a metodiku spolupráce orgánů sociálně-právní ochrany dětí se zařízeními pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a dalšími subjekty při jejím uskutečňování.
|
11.4.1.2 | V rámci dotačních programů podporovat nestátní subjekty zaměřené na sanaci původní rodiny.
|
11.4.1.3 | Rozvíjet systém povinného vzdělávání pracovníků a pracovnic orgánů sociálněprávní ochrany dětí v oblasti sanace rodiny.
|
11.4.1.4 | Podporovat rozšiřování sítě zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc.
|
11.4.1.5 | Zajistit vypracování komparativní studie mapující legislativní a nelegislativní opatření a institucionální zajištění péče o opuštěné a ohrožené děti v evropských zemích. Výstupem studie by bylo zhodnocení efektivnosti daných vybraných systémů péče o ohrožené a opuštěné děti a doporučení vhodná pro aplikaci v ČR.
|
11.4.2 | Podmínky v oblasti rozvoje pěstounské péče |
11.4.2.1 | Vypracovat koncepci pěstounské péče, která vymezí priority, určí principy jejího dalšího směřování a navrhne komplexní systém opatření státu v této oblasti.
|
11.4.2.2 | Vypracovat metodický postup výběru a přípravy vhodných žadatelů o pěstounskou péči.
|
11.4.2.3 | Navrhnout opatření k zvýšení informovanosti veřejnosti o problematice pěstounské péče.
|
11.4.2.4 | Navrhnout opatření ke zvýšení počtu potenciálních pěstounů.
|
11.4.2.5 | Rozvíjet profesionální pěstounskou péči, včetně zabezpečení vzdělávání a supervizí pěstounů a dotační podpory subjektům poskytujícím odborné poradenství pro pěstouny.
|
11.4.2.6 | Za účelem adekvátního ohodnocení pěstounské péče navrhnout způsob finančního zabezpečení pěstounů.
|
11.4.3 | Zvýšení efektivnosti spolupráce v rámci zprostředkování náhradní rodinné péče |
11.4.3.1 | Projednat možnosti zvýšení efektivnosti spolupráce zúčastněných subjektů v rámci zprostředkování náhradní rodinné péče.
|
11.5 | Romská rodina |
11.5.1 | Podpora spolupráce mezi školami, institucemi veřejného i občanského sektoru, romskými představiteli/představitelkami a poradci/poradkyněmi a samotných romských rodin |
11.5.1.1 | Zajišťovat podporu a pomoc romským rodičům s péčí, vedením a výchovou dětí za spolupráce státu i nestátních neziskových organizací s důrazem na rozvoj terénní sociální práce v romských rodinách.
|
11.5.1.2 | Zejména prostřednictvím terénní sociální práce zajišťovat osvětu v oblasti zdravého životního stylu se zdůrazněním jejího významu v těhotenství a v souvislosti s péčí o malé dítě.
|
11.5.1.3 | V rámci dotačních programů podporovat služby pro romské rodiny a vzdělávání romských dětí.
|
11.5.1.4 | Popularizovat úspěšné romské rodiny a jednotlivce.
|
11.5.2 | Podpora začleňování romských dětí do základních škol |
11.5.2.1 | Prostřednictvím propagace a podpory zřizování přípravných tříd a funkce asistenta pedagoga usnadnit vstup romských dětí do základních škol.
|
11.5.2.2 | Dokončit proces transformace základního vzdělávání romských dětí. Prostřednictvím Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vytvářet podmínky pro vzdělávání romských dětí tak, aby se romským dětem dostalo plnohodnotného vzdělávání s upřednostněním integrace do běžných tříd základních škol.
|
11.5.2.3 | Za účelem seznámení učitelů/učitelek, lékařů/lékařek, sociálních pracovnic/pracovníků a ostatních relevantních aktérů se znalostmi o specifikách romské rodiny iniciovat vznik pilotního programu vzdělávání ve vztahu k jejich profesi.
|
11.6 | Rodina přistěhovalců |
11.6.1 | Podpora integrace a sociálního začleňování rodičů (především matek) a dětí - přistěhovalců |
11.6.1.1 | Zachovat a rozvíjet dotační podporu integrace cizinců/cizinek poskytovanou nestátním neziskovým organizacím, zvláště zaměřenou na jejich rodinné soužití.
|
11.6.1.2 | Podporovat účast matek a otců na jazykových, integračních nebo rekvalifikačních kurzech se zajištěním péče o děti v průběhu konání kurzů.
|
11.6.1.3 | V právních předpisech a praktických opatřeních dbát na udržení rovného přístupu k předškolnímu vzdělávání tak, aby děti přistěhovalců nebyly diskriminovány oproti českým dětem. Podporovat opatření škol a jejich zřizovatelů při udržení rovného přístupu k předškolnímu vzdělávání.
|
11.6.1.4 | Vypracovat analýzu životních podmínek rodin přistěhovalců, včetně definování případných legislativních deficitů slučování rodin a návrhnout možná opatření ke zlepšení jejich situace, včetně analýzy jejich dopadu na státní rozpočet.
|
11.6.2 | Zlepšení postavení imigrantů jako pojištěnců v systému veřejného zdravotního pojištění |
11.6.2.1 | Řešit postavení rodiček, novorozenců a seniorů nad 70 let - tak, aby bylo garantováno jejich rovnoprávnější postavení jako pojištěnců/pojištěnkyň imigrantů/imigrantek v systému veřejného zdravotního pojištění.
|
12. | PODPORA RODINY NA ÚROVNI KRAJŮ A OBCÍ |
12.1 | xxx |
12.1.1 | Institucionální a koncepční zajištění |
12.1.1.1 | Iniciovat vznik orgánu, který by byl zodpovědný za koordinaci rodinné politiky ve svém regionu na úrovni krajů a obcí. Tímto orgánem by měl být výbor zastupitelstva.
|
12.1.1.2 | Pro potřeby krajů vytvořit na ústřední úrovni dokument vycházející z Národní koncepce rodinné politiky, který by byl metodickým doporučením při provádění regionální rodinné politiky a který by krajům sloužil jako podkladový materiál při zpracování regionální koncepce rodinné politiky.
|
12.1.2 | Finanční zajištění rodinné politiky na úrovni krajů a obcí
|
13. | OBECNÁ OPATŘENÍ K REALIZACI RODINNÉ POLITIKY |
13.1 | xxx |
13.1.1 | xxx |
13.1.1.1 | Navrhnout vládě konkrétní administrativní rámec a strategii efektivní spolupráce MPSV s dalšími resorty a se subjekty občanského sektoru a trhu, včetně médií, při koncipování a realizaci rodinné politiky.
|
13.1.1.2 | Za participace zástupců státní správy, neziskového sektoru, vědecké i laické veřejnosti uspořádat každoročně konferenci věnovanou rodinné politice a jejím specifickým aktuálním problémům. Tato konference vyústí v konkrétní doporučení týkající se diskutovaných problémů a v návazné tématické zasedání vlády.
|
13.1.1.3 | Postavení rodiny a možnosti její podpory v kontextu proměn české společnosti bude definováno jako prioritní cíl výzkumu ve všech nově připravovaných programových dokumentech soustavy státní podpory, výzkumu a vývoje (Dlouhodobé základní směry výzkumu, resortní plány výzkumu, zadávání výzkumu pro potřeby státu).
|
13.1.1.4 | Podporovat a veřejně oceňovat subjekty vykonávající činnost a realizující opatření k podpoře rodiny a rodičovství.
|
13.1.1.5 | Podporovat informovanost veřejnosti o problematice rodinné politiky. Různými formami informovat veřejnost o nástrojích a opatřeních, která k podpoře rodiny realizuje stát, kraje a obce, jakož i další subjekty veřejného a soukromého sektoru.
|
13.1.1.6 | Navrhnout systém efektivního financování realizace opatření rodinné politiky na ústřední úrovni, jakož i na úrovni krajů a obcí (na ústřední, regionální a lokální úrovni) včetně analýzy dopadu na státní rozpočet.
|
13.1.1.7 | Postavení rodiny a možnosti její podpory v kontextu proměn české společnosti bude reflektováno při přípravě veškerých nových a revizi stávajících legislativních a nelegislativních vládních dokumentů (tzv. „family mainstreaming“).
|