| Akční plán Koncepce rozvoje probace a mediace do roku 2025 pro rok 2025 |
1. | Nové vymezení součinnosti PMS se státními orgány a dalšími institucemi |
| Identifikovat oblasti, kde je třeba nově upravit postupy vzájemné součinnosti mezi státními orgány a dalšími institucemi včetně technického řešení předávání dat a zachování mlčenlivosti. |
| Identifikované potřebné změny v úpravě součinnosti a předávání informací. |
2. | Nové nastavení vztahu s poskytovateli trestu OPP a řešení absence pojištění odsouzených při výkonu trestu obecně |
| Spolupráce s legislativním odborem MSp při přípravě legislativní změny zakotvené v legislativním plánu prací vlády. |
| Podklady pro legislativní změny. |
3. | Rozvoj multidisciplinárních týmů pro mládež |
| Pokračovat v práci skupiny Republikového výboru pro prevenci kriminality Ministerstva vnitra ČR, která se věnuje koordinaci spolupráce jednotlivých aktérů v prevenci kriminality mládeže na místní úrovni. |
| Výstupy z činnosti pracovní skupiny. |
4. | Zajištění dostupnosti resocializačních programů pro pachatele |
| Pokračovat v činnosti programových center v 5 soudních krajích. |
| Zpráva o činnosti programových center. |
| Zajistit financování programových center ze státního rozpočtu. |
| Uplatněné nadpožadavky ve vztahu ke státnímu rozpočtu. |
| Revidovat model zaškolení a dalšího vzdělávání lektorů programových center. |
| Studijní program vzdělávání pro lektory programových center. |
5. | Zavedení probačních domů do praxe |
| Realizovat pobytový resocializační program v probačním domě v Písku. |
| Zpráva o činnosti probačního domu |
| Zajistit financování probačního domu ze státního rozpočtu. |
| Uplatněné nadpožadavky ve vztahu ke státnímu rozpočtu. |
| Revidovat model zaškolení a dalšího vzdělávání pracovníků probačního domu. |
| Studijní program vzdělávání pro pracovníky probačního domu. |
6. | Posílení spolupráce v oblasti podmíněného propuštění |
| Pokračovat v činnosti odborné platformy pro podmíněné propuštění a zpracovat návrh na rozvoj spolupráce příslušných subjektů v oblasti přípravy na propuštění na svobodu a následnou reintegraci osob na svobodě se zohlednění výstupů z praxe komisí pro podmíněné propuštění. Podílet se na práci dalších pracovních skupin zaměřených na téma bezpečného propouštění. |
| Návrh na rozvoj spolupráce příslušných subjektů v oblasti přípravy na propuštění na svobodu a následnou reintegraci osob na svobodě. |
7. | Vytvořit a v praxi ověřit model spolupráce PMS s mentory a dobrovolníky pro práci s pachateli trestné činnosti a jejich rodinami |
| Realizovat projekt Podpora výkonu alternativního trestu obecně prospěšných prací, 1. 1. 2024 – 31. 12. 2027 v rámci Operačního programu Zaměstnanost plus, kde mentoring pilotně provádějí speciálně vyškolení zaměstnanci Služby v pěti vybraných regionech ČR: Teplice, Jablonec nad Nisou, Havířov, Kroměříž a Brno. |
| Průběžná zpráva o realizaci projektu. |
8. | Zpracovat národní strategii rozvoje systému péče o oběti trestných činů |
| Předložit Bílou knihu k pomoci obětem trestných činů |
| Zpracovaná Bílá kniha. |
9. | Rozvoj systémového řešení služeb pro oběti |
| Poskytovat poradenství a podporu obětem trestné činnosti. |
| Zpráva o využití fondu PMS pro oběti trestných činů. |
| Rozvíjet multidisciplinární spolupráci v oblasti podpory obětem trestné činnosti. |
| Zpráva o využití fondu PMS pro oběti trestných činů. |
| Rozvíjet restorativní programy v praxi PMS. |
| Realizace mediací a RSK Vzdělávání v oblasti restorativních přístupů. Intervizní podpora restorativních přístupů. |
10. | Zefektivnění probace nad rizikovými pachateli |
| Zajistit činnost mezirezortních týmů ("BEZINKA") ve vybraných soudních okresech. |
| Zpráva o výstupech pilotních mezirezortních týmů. |
11. | Zavedení elektronické verze nástroje hodnotícího rizika a potřeby odsouzených (SARPO) do probační praxe PMS |
| Spuštění elektronické verze komplexního nástroje pro hodnocení rizik a potřeb u pachatelů se ZTČ tzv. velké SARPO |
| Implementovaný elektronický nástroj pro hodnocení rizik a potřeb u pachatelů se ZTČ tzv. velké SARPO. |
12. | Optimalizace agendového informačního systému PMS |
| Optimalizovat fungování agendového informačního systému. |
| Zpráva o fungování agendového informačního systému. |
13. | Rozvoj personální politiky PMS |
| Zajistit dostatečný počet pracovníků pro výkon odborných činností (poradci pro oběti, probační úředníci, lektoři programových center, pracovníci probačního domu). |
| Nadpožadavky k návrhu rozpočtu na rok 2025/2026/2027 |
14. | Rozvoj interního a meziresortního vzdělávání v oblasti probace a mediace |
| Revidovat studijní program interního vzdělávání |
| Revidované bloky kvalifikačního vzdělávacího kurzu. |
| Realizovat mezioborové vzdělávací akce a vysílat zaměstnance na vzdělávání realizované jinými subjekty. |
| Počet zrealizovaných akcí a počet účastníků. |
15. | Zapojení PMS do mezinárodní spolupráce |
| Účast zástupců PMS na významných mezinárodních konferencích a setkáních, posilování partnerství s klíčovými partnery. |
| Počet účastí na konferencích a mezinárodních akcí, počet prezentací na mezinárodních fórech, fungující partnerství. |
16. | Podíl na výzkumech účinnosti práce s pachateli a oběťmi trestných činů. Implementace jejich závěrů do případové praxe |
| Participace PMS výzkumu IKSP k restorativním přístupům. |
| Fungující spolupráce s realizátorem výzkumu. |