Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI
MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI

Názvy hierarchických úrovní
01. "Cíl IK ČR"
01.1 "Dílčí cíl"
01.1.1 "Popis dopadů cílů IK ČR do prostředí MSp"

Rozbalit detaily

Informační koncepce Ministerstva spravedlnosti 2023-2028

01. – UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ „ON-LINE“ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY

01.01 Vytvoření národního katalogu a vyhledávače služeb veřejné správy.

Deskriptory:
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp doplnilo příslušnou část Katalogu služeb a nadále pracuje na jeho kvalitě pro veřejnost. Katalog a jeho údržba je trvalou agendou odboru elektronizace justice.

01.02 Centrální informační služby nové generace.

Deskriptory:
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp aktuálně neuvažuje o vytvoření centrální služby nové generace.

01.03 Rozvoj sdílených služeb univerzálních obslužných kanálů „front office“.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp do roku 2025 vybuduje nové rozhraní pro subjekty práva jako Interaktivního a transakčního samoobslužného portálu, včetně on-line API pro podání ze SW třetích stran. Projekt bude řešen v rámci programu eJustice – TRAFO BOOST v kategorii ÚEPaV a Digitální služby.

01.04 Rozvoj on-line „front-office“ služeb jednotlivých resortů s využitím sdílených služeb.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
Do roku 2025 budou veškeré služby poskytovány prostřednictvím příslušných kanálů. Rozvoj bude řešen v rámci programu eJustice – TRAFO BOOST v kategorii Digitální služby.

01.05 Zlepšení národního katalogu otevřených dat.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
MSp bude poskytovat ta data, kde bude mít zákonnou oporu pro jejich poskytnutí, a kde bude vyhodnoceno jejich vystavení jako veřejný zájem pro celou řadu otevřených dat. Pro jejich vystavení bude vytvořeno jedno centrální portálové rozhraní a seznam otevřených dat bude korespondovat s výčtem v rámci NKOD. Problematika otevřených dat bude součástí posouzení každé změny architektury, tím bude zajištěn stálý přírůstek nových strojově čitelných dat.

01.06 Formální ukotvení rolí, zodpovědných za Transformaci a poté elektronickou obsluhu napříč agendami, a stanovení správců služeb.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
MSp momentálně transformuje činnosti týkající se návrhu, realizace a provozu služeb. Byla provedena restrukturalizace odboru informatiky, tak aby mohla být transformace realizována. V roce 2024 bude první fáze transformace dokončena, včetně definice formální a metodické.

01.07 Zpětná vazba klientů – Vytvoření systému zpracování podnětů a návrhů veřejnosti na zlepšování služeb

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
MSp se dlouhodobě snaží o komunikaci s veřejností (laické i odborné), proto podpoří role správců služeb a kanálů odpovídajícími SW nástroji pro sběr a vyhodnocení zpětné vazby na kvalitu služeb klientům. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO BOOST v kategorii Digitální služby.

01.08 Jednotné UX/UI – Zařazení metodik UX/UI do tvorby informačních systémů

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
MSp již dnes zahrnuje tyto aspekty, není to však zahrnuto do formálních metodických standardů. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO START v kategorii Metodiky a technické standardy a Standardy řízení. Nové digitální služby budou povinně splňovat takto definované standardy v základu, tedy bude vždy jedním z parametrů akceptace projektů. Vybudováním nového samoobslužného federovaného portálu justice, bude zajištěno plnění tohoto cíle.

01.09 Proaktivní poskytování služeb

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Naplňování cíle bude realizováno aplikací národních a resortních architektonických principů. Každá změna agendy bude obsahovat požadavek na otevřená strojová API min. pro možnost vystavení v rámci PPDF vůči dalším agendám veřejné správy. Stejně tak bude posuzována možnost poskytnutí veřejných OpenDat formátů, pro jejichž uveřejňování bude sloužit jako nový samoobslužný portál justice, tak katalog otevřených dat. Nabídka on-line API pro potřeby veřejnosti bude vždy pečlivě analyzována, primárně vůči zásadám a standardům kybernetické bezpečnosti.

02. – DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA

02.01 Zajistit povinnost vytváření digitálně přívětivé legislativy

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
Příslušné útvary MSp, pod které spadá digitální transformace a digitalizace justice budou povinně, formálně a fakticky zahrnuty do legislativního procesu. Legislativní proces projde verifikací a bude doplněn o povinnosti pro určování gestorů, finanční zajištění apod. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO START v kategorii Standardy řízení.

02.02 Podílet se na tvorbě evropské legislativy Jednotného digitálního trhu (DSM)

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
Nerelevantní.

02.03 Dokončení projektů eSbírka a eLegislativa

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
Nerelevantní.

02.04 Průběžné analyzování platných právních předpisů

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
Příslušné útvary realizují pravidelné analýzy.

02.05 Právní zakotvení a/nebo posílení práv občanů a firem na digitální služby

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp implementuje povinnosti ze zákona vyplývající.

02.06 Analýza účinnosti všech zákonů a vyhlášek eGovernmentu a jejich případná aktualizace

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
Nerelevantní.

02.07 Analyzovat a umožnit přesah služeb eGovernmentu a jejich využití pro soukromoprávní subjekty

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Nerelevantní.

02.08 Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Nerelevantní.

02.09 Vytvoření návrhů nových právních předpisů na podporu eGovernmentu

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
Nerelevantní.

02.10 Legislativní podpora proaktivního poskytování služeb

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
V rámci návrhů nové architektury a změny stávající bude zařazen do interního legislativního procesu příslušný útvar, který zhodnotí způsob navrhovaného způsobu digitalizace dané agendy, včetně dopadů do stávající a budoucí architektury. Digitalizace musí být v rámci návrhu digitálně udržitelná, tzn. že bude přínosná pro všechny aktéry, bude zahrnovat aspekty procesní ekonomie a hospodárnosti (počet využití, počet klientů apod.).

03. – ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE

03.01 Aktivně prosazovat alokaci prostředků z ESIF na podporu prostředí digitálních technologií

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XIX.a finance a finanční trhy
Nerelevantní.

03.02 Digitalizace dosud nedigitalizovaného obsahu

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp provádí průběžně analýzy analogových agend a do budoucna zrealizuje digitalizaci takových agend všude tam, kde je to z pohledu interních a externích klientů žádoucí a hospodárné. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO BOOST v kategorii Digitální služby.

03.03 Vytvoření prostředí pro dlouhodobé ukládání a archivaci digitálního (úředního) obsahu

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp posílí a zmodernizuje systémy pro ukládání a archivaci digitálních dokumentů. Zároveň bude vyřešen stav archivace ve stávajících IS/AIS. Realizace bude řešena v rámci projektu eISIR do roku 2026.

03.04 Zkvalitnění, aktualizace a validace obsahu Registru práv a povinností

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
MSp provede nápravu RPP.

03.05 Aktualizace a realizace strategie v oblasti budování a využívání komunikační infrastruktury veřejné správy

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp je centrálně napojeno na CMS, bude využívat služeb konektivity v rámci KIVS. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO START v kategorii Modernizace a propustnosti infrastruktury.

03.06 Zavedení systému důvěryhodné elektronické identifikace do praxe

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp realizovalo projektem JAAS, v jehož rozvoji bude pokračovat primárně rozvoji Registru digitálních mandátů a oprávnění. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO START v kategorii modernizace a rozvoj sdílených služeb.

03.07 Vytvoření základních služeb GEO informatiky a implementace strategie sdílení dat

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
Nerelevantní.

03.08 Podpora opatření kybernetické bezpečnosti pro veřejnou správu

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek

03.09 Přeshraniční elektronická identifikace

Deskriptory:
VIII.e začleňování cizinců
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
Pro tento způsob identifikace bude rozšířena stávající služba JAAS.

03.10 Digitální oprávnění a zmocnění

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Digitální zmocnění a oprávnění je řešeno v rámci JAAS jako jeho nadstavba a na případnou integraci se službou eGovernmentu je logicky připravena.

03.11 Elektronické platby

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
Elektronická platba je jako služba realizována v rámci budoucí architektury a je to jedna z priorit resortu justice v rámci nových a stávajících služeb klientům justice.

03.12 Stavebnice sdílených řešení

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Přepoužitelnost je základním principem MSp. V rámci plánování změny architektury je pracováno s přechodnými architekturami z důvodu postupného budování architektury úřadu MSp a resortu justice.

04. – ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ

04.01 Návrh změn systemizace a katalogizace ICT profesí

Deskriptory:
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
MSp navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje.

04.02 Návrh a realizace opatření pro získání, udržení a rozvoj klíčových specialistů

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
MSp navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje. Ministerstvo do té doby plně využije stávajících zákonných možností. Ministerstvo navrhne způsob, jak rozvíjet a udržet stávající zaměstnance a začlení prvky talent managementu.

04.03 Navrhnout a realizovat systém, který zajistí vyšší přiliv kvalitních absolventů

Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.h odborné vzdělávání
Ministerstvo navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje. MSp bude hledat vlastní cesty pro příliv absolventů, včetně talent managementu.

04.04 Zvýšení celkových odborných kapacit s využitím sdílených kompetenčních center

Deskriptory:
VII.c služby zaměstnanosti
VII.h odborné vzdělávání
MSp navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje. MSp bude aktivně využívat dostupné kapacity z Kompetenčního centra (OHA). Zároveň navrhne vybudování vlastních kompetenčních center v rámci justice.

04.05 Ustavení transformačních útvarů Projektové kanceláře a Architektonické kanceláře

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Ministerstvo ustaví vlastní transformační útvar, obsahující PK a AK a zodpovědný za transformační aktivity a programy. MSp podpoří a prosadí vytvoření takových útvarů v rámci složek. MSp současně ustavilo Výbor pro digitální transformaci MSp.

04.06 Podpora kompetencí a zajištění kapacit pro realizaci změn

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
MSp vytvoří dostatečné kapacity odborníků, aby vedle výkonu veřejných služeb mělo rezervu i pro jejich transformaci. Zároveň zajistí způsob pro efektivní předávání znalostí a podpoří tak budování schopností úřadu.

04.07 Zavedení nových rolí a systematizovaných míst pro výkon nových metod řízení v úřadu

Deskriptory:
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
MSp vytvoří na základě schopnostní mapy mapu rolí, nutných pro přípravu a realizaci transformace, a to jak na úrovni rozvojové, řídící a provozní.

04.08 Zavedení systému vzdělávání zaměstnanců pro řízení a realizaci změn

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
MSp navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje. MSp vybuduje řešení pro průběžné vzdělávání zaměstnanců k digitální transformaci nebo se připojí ke sdílené službě.

05. – EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY

05.01 Implementace procesu řízení informační koncepce ČR.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
Pro MSp nerelevantní.

05.02 Alokace adekvátních lidských a finančních zdrojů pro realizaci informační koncepce ČR

Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
Pro MSp nerelevantní.

05.03 Zavedení principů a postupů „Enterprise architektury“ do řízení eGovernmentu všech úrovní

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
MSp převezme a implementuje organizační zajištění, procesy a postupy dle IK ČR a jejích navazujících dokumentů.

05.04 Realizace optimálního modelu koordinace činnosti státních organizací a podniků, specializovaných na poskytování ICT služeb.

Deskriptory:
IV.e transfer znalostí a technologií
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
MSp navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje. Ostatní justiční složky adaptují své procesy poskytování služeb a své architektury podle centrálního nastavení.

05.05 Vytvoření eGovernment cloudu

Deskriptory:
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.f technické inovace
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
MSp zváží využití cloudových služeb ve své infrastruktuře a případně převezme a implementuje služby eGovernment Cloudu.

05.06 Vydání a aktualizace národních funkčních a servisních standardů

Deskriptory:
V.c infrastruktura ICT
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
MSp poskytne součinnost.

05.07 Podpora budování sdílených agendových systémů v přenesené působnosti

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp zanalyzuje v rámci EA, zda a které AIS úřadu a resortu jsou využívány v přenesené působnosti a pokud je ohlašovatelem příslušné agendy provede případnou reimplementaci identifikovaných AIS.

05.08 Podpora budování agendových systémů v samosprávné působnosti

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
MSp zanalyzuje v rámci EA, zda a které AIS úřadu a resortu jsou využívány v samosprávné působnosti a pokud je ohlašovatelem příslušné agendy provede případnou reimplementaci identifikovaných AIS.

05.09 Propojený datový fond

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp provede detailní analýzu zákonů, jejichž je gestorem a odpovídajících IS z hlediska čerpání a poskytování údajů jiným úřadům. U identifikovaných AIS provede případné úpravy zákonů, přeregistraci agend a implementaci připojení těchto systémů na ISSS (dříve eGSB) a upgrade jejich digitálních služeb.

05.10 Veřejný datový fond

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
MSp provede upřesnění, které agendy budou podporovat veřejný datový fond.

05.11 GeoInformace

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp v současné době neprovozuje, ani neplánuje provozovat Geodata.

05.12 Zajištění zpětné vazby realizace Informační koncepce ČR

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
MSp poskytne součinnost pro celostátní koordinaci IK ČR.

05.13 Budování agendových informačních systémů nové generace

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp ve svém návrhu budoucí architektury a architektonické roadmap zobrazuje a plánuje budovat inovativní systémy.

06. – EFEKTIVNÍ A PRUŽNÝ DIGITÁLNÍ ÚŘAD

06.01 Efektivní a uživatelsky přívětivá IT podpora práce úředníků (Portál úředníka).

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
MSp v rámci budoucí architektury počítá s budováním uživatelského portálu pro práci úředníků a zaměstnanců justice.

06.02 Digitalizace vnitřních činností a dokumentů úřadu – konec referátníků a žádanek

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp v rámci transformace počítá s budováním plné digitální podpory jako je sdílení, komunikace a plná elektronická obsluha a vyřízení požadavků a svěřených agend.

06.03 Zavedení nových metod řízení úřadu a využití sdílených služeb

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
MSp zavede všechny potřebné procesy pro řízení služeb klientům a zavede mechanismus postupného uplatnění procesního řízení, včetně jeho měření.

06.04 Modernizace podpůrných a provozních informačních systémů úřadů

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp v rámci budoucí architektury a její roadmap plánuje modernizaci podpůrných a provozních IS úřadu a resortu justice.

06.05 Modernizace a posílení vnitřní digitální infrastruktury úřadu

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
MSp v rámci transformace plánuje řadu přípravných kroků, s těmi souvisí centralizace, obnova HW a SW.