MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI
Informační koncepce Ministerstva spravedlnosti 2023-2028
01. – UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ „ON-LINE“ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY
01.01 Vytvoření národního katalogu a vyhledávače služeb veřejné správy.
Deskriptory:
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
01.02 Centrální informační služby nové generace.
Deskriptory:
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
01.03 Rozvoj sdílených služeb univerzálních obslužných kanálů „front office“.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
01.04 Rozvoj on-line „front-office“ služeb jednotlivých resortů s využitím sdílených služeb.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
01.05 Zlepšení národního katalogu otevřených dat.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
MSp bude poskytovat ta data, kde bude mít zákonnou oporu pro jejich poskytnutí, a kde bude vyhodnoceno jejich vystavení jako veřejný zájem pro celou řadu otevřených dat. Pro jejich vystavení bude vytvořeno jedno centrální portálové rozhraní a seznam otevřených dat bude korespondovat s výčtem v rámci NKOD. Problematika otevřených dat bude součástí posouzení každé změny architektury, tím bude zajištěn stálý přírůstek nových strojově čitelných dat.
01.06 Formální ukotvení rolí, zodpovědných za Transformaci a poté elektronickou obsluhu napříč agendami, a stanovení správců služeb.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
01.07 Zpětná vazba klientů – Vytvoření systému zpracování podnětů a návrhů veřejnosti na zlepšování služeb
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
01.08 Jednotné UX/UI – Zařazení metodik UX/UI do tvorby informačních systémů
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
MSp již dnes zahrnuje tyto aspekty, není to však zahrnuto do formálních metodických standardů. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO START v kategorii Metodiky a technické standardy a Standardy řízení. Nové digitální služby budou povinně splňovat takto definované standardy v základu, tedy bude vždy jedním z parametrů akceptace projektů. Vybudováním nového samoobslužného federovaného portálu justice, bude zajištěno plnění tohoto cíle.
01.09 Proaktivní poskytování služeb
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Naplňování cíle bude realizováno aplikací národních a resortních architektonických principů. Každá změna agendy bude obsahovat požadavek na otevřená strojová API min. pro možnost vystavení v rámci PPDF vůči dalším agendám veřejné správy. Stejně tak bude posuzována možnost poskytnutí veřejných OpenDat formátů, pro jejichž uveřejňování bude sloužit jako nový samoobslužný portál justice, tak katalog otevřených dat. Nabídka on-line API pro potřeby veřejnosti bude vždy pečlivě analyzována, primárně vůči zásadám a standardům kybernetické bezpečnosti.
02. – DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA
02.01 Zajistit povinnost vytváření digitálně přívětivé legislativy
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
Příslušné útvary MSp, pod které spadá digitální transformace a digitalizace justice budou povinně, formálně a fakticky zahrnuty do legislativního procesu. Legislativní proces projde verifikací a bude doplněn o povinnosti pro určování gestorů, finanční zajištění apod. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO START v kategorii Standardy řízení.
02.02 Podílet se na tvorbě evropské legislativy Jednotného digitálního trhu (DSM)
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
02.03 Dokončení projektů eSbírka a eLegislativa
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
02.04 Průběžné analyzování platných právních předpisů
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
02.05 Právní zakotvení a/nebo posílení práv občanů a firem na digitální služby
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
02.06 Analýza účinnosti všech zákonů a vyhlášek eGovernmentu a jejich případná aktualizace
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
02.07 Analyzovat a umožnit přesah služeb eGovernmentu a jejich využití pro soukromoprávní subjekty
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
02.08 Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
02.09 Vytvoření návrhů nových právních předpisů na podporu eGovernmentu
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
02.10 Legislativní podpora proaktivního poskytování služeb
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
V rámci návrhů nové architektury a změny stávající bude zařazen do interního legislativního procesu příslušný útvar, který zhodnotí způsob navrhovaného způsobu digitalizace dané agendy, včetně dopadů do stávající a budoucí architektury. Digitalizace musí být v rámci návrhu digitálně udržitelná, tzn. že bude přínosná pro všechny aktéry, bude zahrnovat aspekty procesní ekonomie a hospodárnosti (počet využití, počet klientů apod.).
03. – ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE
03.01 Aktivně prosazovat alokaci prostředků z ESIF na podporu prostředí digitálních technologií
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XIX.a finance a finanční trhy
03.02 Digitalizace dosud nedigitalizovaného obsahu
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
03.03 Vytvoření prostředí pro dlouhodobé ukládání a archivaci digitálního (úředního) obsahu
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
03.04 Zkvalitnění, aktualizace a validace obsahu Registru práv a povinností
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
03.05 Aktualizace a realizace strategie v oblasti budování a využívání komunikační infrastruktury veřejné správy
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
03.06 Zavedení systému důvěryhodné elektronické identifikace do praxe
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
03.07 Vytvoření základních služeb GEO informatiky a implementace strategie sdílení dat
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
03.08 Podpora opatření kybernetické bezpečnosti pro veřejnou správu
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
03.09 Přeshraniční elektronická identifikace
Deskriptory:
VIII.e začleňování cizinců
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
03.10 Digitální oprávnění a zmocnění
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
04. – ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ
04.01 Návrh změn systemizace a katalogizace ICT profesí
Deskriptory:
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
04.02 Návrh a realizace opatření pro získání, udržení a rozvoj klíčových specialistů
Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
04.03 Navrhnout a realizovat systém, který zajistí vyšší přiliv kvalitních absolventů
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.h odborné vzdělávání
04.04 Zvýšení celkových odborných kapacit s využitím sdílených kompetenčních center
Deskriptory:
VII.c služby zaměstnanosti
VII.h odborné vzdělávání
04.05 Ustavení transformačních útvarů Projektové kanceláře a Architektonické kanceláře
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
04.06 Podpora kompetencí a zajištění kapacit pro realizaci změn
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
04.07 Zavedení nových rolí a systematizovaných míst pro výkon nových metod řízení v úřadu
Deskriptory:
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
05. – EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY
05.01 Implementace procesu řízení informační koncepce ČR.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
05.02 Alokace adekvátních lidských a finančních zdrojů pro realizaci informační koncepce ČR
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
05.03 Zavedení principů a postupů „Enterprise architektury“ do řízení eGovernmentu všech úrovní
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
05.04 Realizace optimálního modelu koordinace činnosti státních organizací a podniků, specializovaných na poskytování ICT služeb.
Deskriptory:
IV.e transfer znalostí a technologií
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
05.05 Vytvoření eGovernment cloudu
Deskriptory:
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.f technické inovace
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
05.06 Vydání a aktualizace národních funkčních a servisních standardů
Deskriptory:
V.c infrastruktura ICT
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
05.07 Podpora budování sdílených agendových systémů v přenesené působnosti
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
05.08 Podpora budování agendových systémů v samosprávné působnosti
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
05.09 Propojený datový fond
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
MSp provede detailní analýzu zákonů, jejichž je gestorem a odpovídajících IS z hlediska čerpání a poskytování údajů jiným úřadům. U identifikovaných AIS provede případné úpravy zákonů, přeregistraci agend a implementaci připojení těchto systémů na ISSS (dříve eGSB) a upgrade jejich digitálních služeb.
05.10 Veřejný datový fond
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
06. – EFEKTIVNÍ A PRUŽNÝ DIGITÁLNÍ ÚŘAD
06.01 Efektivní a uživatelsky přívětivá IT podpora práce úředníků (Portál úředníka).
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
06.02 Digitalizace vnitřních činností a dokumentů úřadu – konec referátníků a žádanek
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
06.03 Zavedení nových metod řízení úřadu a využití sdílených služeb
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
06.04 Modernizace podpůrných a provozních informačních systémů úřadů
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy