Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI
MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI

Názvy hierarchických úrovní
01. "Cíl IK ČR"
01.1 "Dílčí cíl"
01.1.1 "Popis dopadů cílů IK ČR do prostředí MSp"

Informační koncepce Ministerstva spravedlnosti 2023-2028

Informační koncepce Ministerstva spravedlnosti 2023-2028
01.– UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ „ON-LINE“ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY
01.01Vytvoření národního katalogu a vyhledávače služeb veřejné správy.
MSp doplnilo příslušnou část Katalogu služeb a nadále pracuje na jeho kvalitě pro veřejnost. Katalog a jeho údržba je trvalou agendou odboru elektronizace justice.
01.02Centrální informační služby nové generace.
MSp aktuálně neuvažuje o vytvoření centrální služby nové generace.
01.03Rozvoj sdílených služeb univerzálních obslužných kanálů „front office“.
MSp do roku 2025 vybuduje nové rozhraní pro subjekty práva jako Interaktivního a transakčního samoobslužného portálu, včetně on-line API pro podání ze SW třetích stran. Projekt bude řešen v rámci programu eJustice – TRAFO BOOST v kategorii ÚEPaV a Digitální služby.
01.04Rozvoj on-line „front-office“ služeb jednotlivých resortů s využitím sdílených služeb.
Do roku 2025 budou veškeré služby poskytovány prostřednictvím příslušných kanálů. Rozvoj bude řešen v rámci programu eJustice – TRAFO BOOST v kategorii Digitální služby.
01.05Zlepšení národního katalogu otevřených dat.
MSp bude poskytovat ta data, kde bude mít zákonnou oporu pro jejich poskytnutí, a kde bude vyhodnoceno jejich vystavení jako veřejný zájem pro celou řadu otevřených dat. Pro jejich vystavení bude vytvořeno jedno centrální portálové rozhraní a seznam otevřených dat bude korespondovat s výčtem v rámci NKOD. Problematika otevřených dat bude součástí posouzení každé změny architektury, tím bude zajištěn stálý přírůstek nových strojově čitelných dat.
01.06Formální ukotvení rolí, zodpovědných za Transformaci a poté elektronickou obsluhu napříč agendami, a stanovení správců služeb.
MSp momentálně transformuje činnosti týkající se návrhu, realizace a provozu služeb. Byla provedena restrukturalizace odboru informatiky, tak aby mohla být transformace realizována. V roce 2024 bude první fáze transformace dokončena, včetně definice formální a metodické.
01.07Zpětná vazba klientů – Vytvoření systému zpracování podnětů a návrhů veřejnosti na zlepšování služeb
MSp se dlouhodobě snaží o komunikaci s veřejností (laické i odborné), proto podpoří role správců služeb a kanálů odpovídajícími SW nástroji pro sběr a vyhodnocení zpětné vazby na kvalitu služeb klientům. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO BOOST v kategorii Digitální služby.
01.08Jednotné UX/UI – Zařazení metodik UX/UI do tvorby informačních systémů
MSp již dnes zahrnuje tyto aspekty, není to však zahrnuto do formálních metodických standardů. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO START v kategorii Metodiky a technické standardy a Standardy řízení. Nové digitální služby budou povinně splňovat takto definované standardy v základu, tedy bude vždy jedním z parametrů akceptace projektů. Vybudováním nového samoobslužného federovaného portálu justice, bude zajištěno plnění tohoto cíle.
01.09Proaktivní poskytování služeb
Naplňování cíle bude realizováno aplikací národních a resortních architektonických principů. Každá změna agendy bude obsahovat požadavek na otevřená strojová API min. pro možnost vystavení v rámci PPDF vůči dalším agendám veřejné správy. Stejně tak bude posuzována možnost poskytnutí veřejných OpenDat formátů, pro jejichž uveřejňování bude sloužit jako nový samoobslužný portál justice, tak katalog otevřených dat. Nabídka on-line API pro potřeby veřejnosti bude vždy pečlivě analyzována, primárně vůči zásadám a standardům kybernetické bezpečnosti.
02.– DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA
02.01Zajistit povinnost vytváření digitálně přívětivé legislativy
Příslušné útvary MSp, pod které spadá digitální transformace a digitalizace justice budou povinně, formálně a fakticky zahrnuty do legislativního procesu. Legislativní proces projde verifikací a bude doplněn o povinnosti pro určování gestorů, finanční zajištění apod. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO START v kategorii Standardy řízení.
02.02Podílet se na tvorbě evropské legislativy Jednotného digitálního trhu (DSM)
Nerelevantní.
02.03Dokončení projektů eSbírka a eLegislativa
Nerelevantní.
02.04Průběžné analyzování platných právních předpisů
Příslušné útvary realizují pravidelné analýzy.
02.05Právní zakotvení a/nebo posílení práv občanů a firem na digitální služby
MSp implementuje povinnosti ze zákona vyplývající.
02.06Analýza účinnosti všech zákonů a vyhlášek eGovernmentu a jejich případná aktualizace
Nerelevantní.
02.07Analyzovat a umožnit přesah služeb eGovernmentu a jejich využití pro soukromoprávní subjekty
Nerelevantní.
02.08Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT
Nerelevantní.
02.09Vytvoření návrhů nových právních předpisů na podporu eGovernmentu
Nerelevantní.
02.10Legislativní podpora proaktivního poskytování služeb
V rámci návrhů nové architektury a změny stávající bude zařazen do interního legislativního procesu příslušný útvar, který zhodnotí způsob navrhovaného způsobu digitalizace dané agendy, včetně dopadů do stávající a budoucí architektury. Digitalizace musí být v rámci návrhu digitálně udržitelná, tzn. že bude přínosná pro všechny aktéry, bude zahrnovat aspekty procesní ekonomie a hospodárnosti (počet využití, počet klientů apod.).
03.– ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE
03.01Aktivně prosazovat alokaci prostředků z ESIF na podporu prostředí digitálních technologií
Nerelevantní.
03.02Digitalizace dosud nedigitalizovaného obsahu
MSp provádí průběžně analýzy analogových agend a do budoucna zrealizuje digitalizaci takových agend všude tam, kde je to z pohledu interních a externích klientů žádoucí a hospodárné. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO BOOST v kategorii Digitální služby.
03.03Vytvoření prostředí pro dlouhodobé ukládání a archivaci digitálního (úředního) obsahu
MSp posílí a zmodernizuje systémy pro ukládání a archivaci digitálních dokumentů. Zároveň bude vyřešen stav archivace ve stávajících IS/AIS. Realizace bude řešena v rámci projektu eISIR do roku 2026.
03.04Zkvalitnění, aktualizace a validace obsahu Registru práv a povinností
MSp provede nápravu RPP.
03.05Aktualizace a realizace strategie v oblasti budování a využívání komunikační infrastruktury veřejné správy
MSp je centrálně napojeno na CMS, bude využívat služeb konektivity v rámci KIVS. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO START v kategorii Modernizace a propustnosti infrastruktury.
03.06Zavedení systému důvěryhodné elektronické identifikace do praxe
MSp realizovalo projektem JAAS, v jehož rozvoji bude pokračovat primárně rozvoji Registru digitálních mandátů a oprávnění. Realizace bude řešena v rámci programu eJustice – TRAFO START v kategorii modernizace a rozvoj sdílených služeb.
03.07Vytvoření základních služeb GEO informatiky a implementace strategie sdílení dat
Nerelevantní.
03.08Podpora opatření kybernetické bezpečnosti pro veřejnou správu
03.09Přeshraniční elektronická identifikace
Pro tento způsob identifikace bude rozšířena stávající služba JAAS.
03.10Digitální oprávnění a zmocnění
Digitální zmocnění a oprávnění je řešeno v rámci JAAS jako jeho nadstavba a na případnou integraci se službou eGovernmentu je logicky připravena.
03.11Elektronické platby
Elektronická platba je jako služba realizována v rámci budoucí architektury a je to jedna z priorit resortu justice v rámci nových a stávajících služeb klientům justice.
03.12Stavebnice sdílených řešení
Přepoužitelnost je základním principem MSp. V rámci plánování změny architektury je pracováno s přechodnými architekturami z důvodu postupného budování architektury úřadu MSp a resortu justice.
04.– ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ
04.01Návrh změn systemizace a katalogizace ICT profesí
MSp navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje.
04.02Návrh a realizace opatření pro získání, udržení a rozvoj klíčových specialistů
MSp navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje. Ministerstvo do té doby plně využije stávajících zákonných možností. Ministerstvo navrhne způsob, jak rozvíjet a udržet stávající zaměstnance a začlení prvky talent managementu.
04.03Navrhnout a realizovat systém, který zajistí vyšší přiliv kvalitních absolventů
Ministerstvo navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje. MSp bude hledat vlastní cesty pro příliv absolventů, včetně talent managementu.
04.04Zvýšení celkových odborných kapacit s využitím sdílených kompetenčních center
MSp navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje. MSp bude aktivně využívat dostupné kapacity z Kompetenčního centra (OHA). Zároveň navrhne vybudování vlastních kompetenčních center v rámci justice.
04.05Ustavení transformačních útvarů Projektové kanceláře a Architektonické kanceláře
Ministerstvo ustaví vlastní transformační útvar, obsahující PK a AK a zodpovědný za transformační aktivity a programy. MSp podpoří a prosadí vytvoření takových útvarů v rámci složek. MSp současně ustavilo Výbor pro digitální transformaci MSp.
04.06Podpora kompetencí a zajištění kapacit pro realizaci změn
MSp vytvoří dostatečné kapacity odborníků, aby vedle výkonu veřejných služeb mělo rezervu i pro jejich transformaci. Zároveň zajistí způsob pro efektivní předávání znalostí a podpoří tak budování schopností úřadu.
04.07Zavedení nových rolí a systematizovaných míst pro výkon nových metod řízení v úřadu
MSp vytvoří na základě schopnostní mapy mapu rolí, nutných pro přípravu a realizaci transformace, a to jak na úrovni rozvojové, řídící a provozní.
04.08Zavedení systému vzdělávání zaměstnanců pro řízení a realizaci změn
MSp navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje. MSp vybuduje řešení pro průběžné vzdělávání zaměstnanců k digitální transformaci nebo se připojí ke sdílené službě.
05.– EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY
05.01Implementace procesu řízení informační koncepce ČR.
Pro MSp nerelevantní.
05.02Alokace adekvátních lidských a finančních zdrojů pro realizaci informační koncepce ČR
Pro MSp nerelevantní.
05.03Zavedení principů a postupů „Enterprise architektury“ do řízení eGovernmentu všech úrovní
MSp převezme a implementuje organizační zajištění, procesy a postupy dle IK ČR a jejích navazujících dokumentů.
05.04Realizace optimálního modelu koordinace činnosti státních organizací a podniků, specializovaných na poskytování ICT služeb.
MSp navrhne změny podle svých potřeb, výsledek převezme a implementuje. Ostatní justiční složky adaptují své procesy poskytování služeb a své architektury podle centrálního nastavení.
05.05Vytvoření eGovernment cloudu
MSp zváží využití cloudových služeb ve své infrastruktuře a případně převezme a implementuje služby eGovernment Cloudu.
05.06Vydání a aktualizace národních funkčních a servisních standardů
MSp poskytne součinnost.
05.07Podpora budování sdílených agendových systémů v přenesené působnosti
MSp zanalyzuje v rámci EA, zda a které AIS úřadu a resortu jsou využívány v přenesené působnosti a pokud je ohlašovatelem příslušné agendy provede případnou reimplementaci identifikovaných AIS.
05.08Podpora budování agendových systémů v samosprávné působnosti
MSp zanalyzuje v rámci EA, zda a které AIS úřadu a resortu jsou využívány v samosprávné působnosti a pokud je ohlašovatelem příslušné agendy provede případnou reimplementaci identifikovaných AIS.
05.09Propojený datový fond
MSp provede detailní analýzu zákonů, jejichž je gestorem a odpovídajících IS z hlediska čerpání a poskytování údajů jiným úřadům. U identifikovaných AIS provede případné úpravy zákonů, přeregistraci agend a implementaci připojení těchto systémů na ISSS (dříve eGSB) a upgrade jejich digitálních služeb.
05.10Veřejný datový fond
MSp provede upřesnění, které agendy budou podporovat veřejný datový fond.
05.11GeoInformace
MSp v současné době neprovozuje, ani neplánuje provozovat Geodata.
05.12Zajištění zpětné vazby realizace Informační koncepce ČR
MSp poskytne součinnost pro celostátní koordinaci IK ČR.
05.13Budování agendových informačních systémů nové generace
MSp ve svém návrhu budoucí architektury a architektonické roadmap zobrazuje a plánuje budovat inovativní systémy.
06.– EFEKTIVNÍ A PRUŽNÝ DIGITÁLNÍ ÚŘAD
06.01Efektivní a uživatelsky přívětivá IT podpora práce úředníků (Portál úředníka).
MSp v rámci budoucí architektury počítá s budováním uživatelského portálu pro práci úředníků a zaměstnanců justice.
06.02Digitalizace vnitřních činností a dokumentů úřadu – konec referátníků a žádanek
MSp v rámci transformace počítá s budováním plné digitální podpory jako je sdílení, komunikace a plná elektronická obsluha a vyřízení požadavků a svěřených agend.
06.03Zavedení nových metod řízení úřadu a využití sdílených služeb
MSp zavede všechny potřebné procesy pro řízení služeb klientům a zavede mechanismus postupného uplatnění procesního řízení, včetně jeho měření.
06.04Modernizace podpůrných a provozních informačních systémů úřadů
MSp v rámci budoucí architektury a její roadmap plánuje modernizaci podpůrných a provozních IS úřadu a resortu justice.
06.05Modernizace a posílení vnitřní digitální infrastruktury úřadu
MSp v rámci transformace plánuje řadu přípravných kroků, s těmi souvisí centralizace, obnova HW a SW.