KRAJ MORAVSKOSLEZSKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ MORAVSKOSLEZSKÝ
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji 2015-2020 [akt. 2016]
1. Rozvoj sociálních služeb a souvisejících aktivit v Moravskoslezském kraji na léta 2015 - 2020
1.1 Rozvoj sociálních služeb realizovat s ohledem na udržitelnost a stabilitu sítě
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
1.2 Zachovat sociální služby především jako veřejnou službu
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
1.3 Udržení stávající sítě a její dlouhodobě udržitelný rozvoj při zachování stávajících zdrojů jejího financování
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
1.4 Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji bude řízen s ohledem na podmínky a opatření stanovené v tomto plánu rozvoje sociálních služeb
Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
1.5 K rozvoji bude docházet pouze v případě služeb plánovaných a podpořených ze zdrojů veřejného zadavatele, přičemž prioritu má rozvoj potřebných služeb v území, které není danou službou pokryto
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
IX.f transformace sociálních služeb
1.6 Podporovány budou ty sociální služby, jejichž hospodaření bude vykazovat efektivní využívání nákladů
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
IX.f transformace sociálních služeb
1.7 Rozvoj sítě sociálních služeb bude vycházet z úzké součinnosti s obcemi v Moravskoslezském kraji
Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
1.8 Při vzniku nových služeb bude podporován zejména rozvoj terénních a ambulantních služeb, které lidem umožňují co nejdéle setrvávat v jejich přirozeném prostředí
Deskriptory:
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
1.9 Na základě objektivně zjištěných potřeb bude kraj ve spolupráci s obcemi veřejným zadavatelem služeb a aktivit, které efektivně podpoří řešení nepříznivé sociální situace osob se specifickými potřebami, přičemž zřízení služby v rámci území obce není s ohledem na četnost výskytu potřeb efektivní. Jedná se například o potřeby občanů, kteří mají vzácná onemocnění, poruchy autistického spektra, těžké tělesné postižení, duševní onemocnění atd. Vždy však bude zohledněna konkrétní situace v daném území s ohledem na dostupnost, efektivitu a kvalitu poskytnuté podpory, pomoci a péče
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
IX.f transformace sociálních služeb
1.10 Podporován bude vznik služeb s dopadem na potřeby uživatelů těch služeb, které jsou součástí systémových, celokrajských změn v procesu deinstitucionalizace, transformace a reformy psychiatrické péče
Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
IX.f transformace sociálních služeb
1.11 Kraj bude ve spolupráci s obcemi zadavatelem sociálních služeb a aktivit, které efektivně využívají nástroje sociální práce (včetně aktivit inovativního charakteru), a které umožní efektivně a cíleně reagovat na zjištěné potřeby v návaznosti na sociální vyloučení
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
IX.f transformace sociálních služeb
1.12 Podporovány budou aktivity směřující k identifikaci potřeb v oblasti ohrožených dětí a rodin, vzájemná spolupráce mezi poskytovateli a obcemi na komunální úrovni, která povede k efektivnímu řešení nepříznivé sociální situace za využití multidisciplinární, meziresortní spolupráce
Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
1.13 Podporován bude rozvoj sociálních služeb, které reagují na potřeby v oblasti sociálněprávní ochrany dětí. Jedná se o sociální služby, které jsou zařazeny do sítě sociálních služeb za předpokladu, že součástí jejich poskytování je také výkon sociální práce vyplývající z pověření pro sociálněprávní ochranu dětí dle platné legislativy
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
1.14 Podporovány budou aktivity, které umožní změnit způsob, formu a metody práce v sociálních službách, které participují v systému SPOD. Snahou přitom je zavádět takové způsoby, formy a metody práce, které v souladu s tímto plánem rozvoje sociálních služeb aktivně pracují na řešení nepříznivé sociální situace celé rodiny za maximálního využitízdrojů rodiny, a to převážně terénní formou v domácnosti uživatelů a ve spolupráci s dalšími veřejnými službami
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
1.15 Rozvíjeny budou služby a aktivity, které umožní sanovat rodinu a minimalizovat rizika plynoucí z nestabilní situace rodiny; přitom je předpokladem, že bude podpořeno běžné fungování rodiny a stabilizována situace ohroženého dítěte
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
2. Kvalita sociálních služeb
2.1 Registrace
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
2.1.1. Při registraci nových sociálních služeb důsledně posuzovat předkládané materiály, které odrážejí, zda Žádost odpovídá charakteru služby a potřebám osob (pozn. kterým má být služba poskytována), kterou chtějí potencionální poskytovatelé zaregistrovat
2.1.2 V rámci registrace nových sociálních služeb provádět místní šetření u sociálních služeb pobytového charakteru; současně nastavit systém realizace místních šetření před zahájením poskytování tak, aby bylo možné v dalším období realizovat místní šetření u všech nově registrovaných sociálních služeb
2.1.3 V rámci provádění místních šetření prováděných při registraci nových sociálních služeb dbát na kontrolu dodržování daných technických charakteristik České technické normy s názvem Obytné budovy ČSN 73 4301, která doporučuje nejmenší plochy obytných místností v závislosti na velikosti bytu pro ložnici s 1 nebo 2 lůžky a Metodického doporučeného postupu MPSV ČR k transformaci, humanizaci a deinstitucionalizaci služeb sociální péče, ve kterém jsou stanoveny velikosti pokojů pro 1 nebo 2 osoby
2.1.4 Při kontrolách registračních podmínek již registrovaných sociálních služeb postupovat dle platné legislativy, kdy, cit.: „Služby sociální péče napomáhají osobám zajistit jejich fyzickou a psychickou soběstačnost, s cílem umožnit jim v nejvyšší možné míře zapojení do běžného života společnosti, a v případech, kdy toto vylučuje jejich stav, zajistit jim důstojné prostředí a zacházení. Každý má právo na poskytování služeb sociální péče v nejméně omezujícím prostředí.“
2.1.6 V rámci realizované kontrolní činnosti v oblasti kontroly registračních podmínek předávat relevantní zjištěné skutečnosti dalším subjektům a důsledně vyžadovat nápravu uložených opatření
2.2 Standardy kvality sociálních služeb
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
2.4 Sociální práce
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
2.4.1. Podporovat aktivity, kdy je sociální práce uplatňována jako operativní reakce na zajištění krizových a mimořádných situací, včetně podpory aktivit, které povedou k vytváření či ověřování nástrojů sociální práce pro řešení nepříznivé sociální situace
3. Deinstitucionalizace sociálních služeb v Moravskoslezském kraji
3.1 Podpořit zahájení procesu deinstitucionalizace v zařízeních sociálních služeb, která vykazují znaky ústavu, instituce
Deskriptory:
IX.b sociální péče
IX.f transformace sociálních služeb
3.2 Pokračovat v procesu deinstitucionalizace zařízení sociálních služeb
Deskriptory:
IX.b sociální péče
IX.f transformace sociálních služeb
3.2.1. Aktivně pracovat s výstupy projektů realizovaných v kraji, které jsou zaměřeny napodporu procesu transformace pobytových sociálních služeb
3.2.2 Podporovat komunikaci s odbornou i laickou veřejností a otevírat témata související s deinstitucionalizací, realizovat diskuzní fóra, workshopy a semináře, kde jsou tato témata otevírána
3.2.3 Zajišťovat komunikaci s veřejností – zveřejňovat informace o důvodech a přínosech deinstitucionalizace a transformace sociálních služeb, o tom, jak a dokdy se uskuteční. Klíčové informace by měly být předávány srozumitelnou formou ve zjednodušeném čtení (rozhodnutí o transformaci, část plánu rozvoje sociálních služeb)
3.2.4 Posilovat komunikaci mezi rezorty, kterých se deinstitucionalizace týká (především
školství, zdravotnictví ad.)
3.2.5 Spolupracovat s klíčovými aktéry při prosazování, plánování a realizaci změny, která
povede k podpoře občanů v běžném prostředí
3.3 Přednostně řešit situaci dětí umístěných v ústavních službách
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.d sociální infrastruktura
3.3.1 Podporovat aktivity, které povedou ke změnám v poskytování pobytových sociálních služeb, které jsou zaměřené na děti
3.3.2. Zajistit aktivní podporu různých forem náhradní rodinné péče pro všechny děti, které žijí v ústavních zařízeních
3.3.3. Podporovat služby a aktivity určené na podporu rodinám, které jsou ohrožené vyloučením a nepříznivou sociální situací, která má vliv na setrvání dítěte v rodině. Podporovat aktivity sdílené a neformální péče a aktivity pro posílení rodičovských, vztahových, rodinných kompetencí
3.4 Podporovat pečující osoby
Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
4. Sociální práce na obcích
4.1 Podporovat zahájení procesu plánování v obcích s obecním úřadem, který bude realizován například ve spolupráci s obcemi s pověřeným obecním úřadem, nebo v rámci dalších uskupení (mikroregiony, místní akční skupiny, svazky ad.)
Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
4.1.1 Spolupracovat s obcemi s obecním úřadem prostřednictvím zapojení a účasti v rámci aktivit osvětového, informačního a metodického charakteru na místní úrovni
4.1.2 Podporovat předávání informací a vést jednání s obcemi s obecním úřadem, které hodlají zahájit proces plánování
4.2 Systematicky spolupracovat s obcemi v procesu plánování rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji
Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
4.2.1. Prostřednictvím fungování pracovní skupiny obcí zajišťovat vzájemný přenos informací, metodickou podporu, včetně setkávání se zástupci samospráv k problematice plánování sociálních služeb v kraji
4.2.2 V rámci spolupráce s obcemi při procesu plánování služeb a v návaznosti na metodickou podporu obcí v této oblasti, učinit z osob pečujících o své blízké v domácnosti jednu z klíčových skupin v rámci komunitního plánování obcí
4.2.3 Podporovat obce v rámci metodické podpory v aktivitách, které umožní významnější zapojení uživatelů sociálních služeb a zástupců cílových skupin do procesu plánování
4.2.4. Pracovat se zjištěními v rámci pracovní skupiny obcí a tato dále přenášet do procesu plánování napříč dalšími skupinami s důrazem na aktivitu obcí
4.2.5. Prostřednictvím cílených aktivit zajišťovat metodickou a vzdělávací podporu obcí v procesu plánování
4.3 Metodicky podporovat a informovat obce v oblasti výkonu sociální práce
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.d sociální infrastruktura