| Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji 2015-2020 [akt. 2016] |
1. | Rozvoj sociálních služeb a souvisejících aktivit v Moravskoslezském kraji na léta 2015 - 2020 |
1.1 | Rozvoj sociálních služeb realizovat s ohledem na udržitelnost a stabilitu sítě |
1.2 | Zachovat sociální služby především jako veřejnou službu |
1.3 | Udržení stávající sítě a její dlouhodobě udržitelný rozvoj při zachování stávajících zdrojů jejího financování |
1.4 | Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji bude řízen s ohledem na podmínky a opatření stanovené v tomto plánu rozvoje sociálních služeb |
1.5 | K rozvoji bude docházet pouze v případě služeb plánovaných a podpořených ze zdrojů veřejného zadavatele, přičemž prioritu má rozvoj potřebných služeb v území, které není danou službou pokryto |
1.6 | Podporovány budou ty sociální služby, jejichž hospodaření bude vykazovat efektivní využívání nákladů |
1.7 | Rozvoj sítě sociálních služeb bude vycházet z úzké součinnosti s obcemi v Moravskoslezském kraji |
1.8 | Při vzniku nových služeb bude podporován zejména rozvoj terénních a ambulantních služeb, které lidem umožňují co nejdéle setrvávat v jejich přirozeném prostředí |
1.9 | Na základě objektivně zjištěných potřeb bude kraj ve spolupráci s obcemi veřejným zadavatelem služeb a aktivit, které efektivně podpoří řešení nepříznivé sociální situace osob se specifickými potřebami, přičemž zřízení služby v rámci území obce není s ohledem na četnost výskytu potřeb efektivní. Jedná se například o potřeby občanů, kteří mají vzácná onemocnění, poruchy autistického spektra, těžké tělesné postižení, duševní onemocnění atd. Vždy však bude zohledněna konkrétní situace v daném území s ohledem na dostupnost, efektivitu a kvalitu poskytnuté podpory, pomoci a péče |
1.10 | Podporován bude vznik služeb s dopadem na potřeby uživatelů těch služeb, které jsou součástí systémových, celokrajských změn v procesu deinstitucionalizace, transformace a reformy psychiatrické péče |
1.11 | Kraj bude ve spolupráci s obcemi zadavatelem sociálních služeb a aktivit, které efektivně využívají nástroje sociální práce (včetně aktivit inovativního charakteru), a které umožní efektivně a cíleně reagovat na zjištěné potřeby v návaznosti na sociální vyloučení |
1.12 | Podporovány budou aktivity směřující k identifikaci potřeb v oblasti ohrožených dětí a rodin, vzájemná spolupráce mezi poskytovateli a obcemi na komunální úrovni, která povede k efektivnímu řešení nepříznivé sociální situace za využití multidisciplinární, meziresortní spolupráce |
1.13 | Podporován bude rozvoj sociálních služeb, které reagují na potřeby v oblasti sociálněprávní ochrany dětí. Jedná se o sociální služby, které jsou zařazeny do sítě sociálních služeb za předpokladu, že součástí jejich poskytování je také výkon sociální práce vyplývající z pověření pro sociálněprávní ochranu dětí dle platné legislativy |
1.14 | Podporovány budou aktivity, které umožní změnit způsob, formu a metody práce v sociálních službách, které participují v systému SPOD. Snahou přitom je zavádět takové způsoby, formy a metody práce, které v souladu s tímto plánem rozvoje sociálních služeb aktivně pracují na řešení nepříznivé sociální situace celé rodiny za maximálního využitízdrojů rodiny, a to převážně terénní formou v domácnosti uživatelů a ve spolupráci s dalšími veřejnými službami |
1.15 | Rozvíjeny budou služby a aktivity, které umožní sanovat rodinu a minimalizovat rizika plynoucí z nestabilní situace rodiny; přitom je předpokladem, že bude podpořeno běžné fungování rodiny a stabilizována situace ohroženého dítěte |
2. | Kvalita sociálních služeb |
2.1 | Registrace |
2.1.1. | Při registraci nových sociálních služeb důsledně posuzovat předkládané materiály, které odrážejí, zda Žádost odpovídá charakteru služby a potřebám osob (pozn. kterým má být služba poskytována), kterou chtějí potencionální poskytovatelé zaregistrovat |
2.1.2 | V rámci registrace nových sociálních služeb provádět místní šetření u sociálních služeb pobytového charakteru; současně nastavit systém realizace místních šetření před zahájením poskytování tak, aby bylo možné v dalším období realizovat místní šetření u všech nově registrovaných sociálních služeb |
2.1.3 | V rámci provádění místních šetření prováděných při registraci nových sociálních služeb dbát na kontrolu dodržování daných technických charakteristik České technické normy s názvem Obytné budovy ČSN 73 4301, která doporučuje nejmenší plochy obytných místností v závislosti na velikosti bytu pro ložnici s 1 nebo 2 lůžky a Metodického doporučeného postupu MPSV ČR k transformaci, humanizaci a deinstitucionalizaci služeb sociální péče, ve kterém jsou stanoveny velikosti pokojů pro 1 nebo 2 osoby |
2.1.4 | Při kontrolách registračních podmínek již registrovaných sociálních služeb postupovat dle platné legislativy, kdy, cit.: „Služby sociální péče napomáhají osobám zajistit jejich fyzickou a psychickou soběstačnost, s cílem umožnit jim v nejvyšší možné míře zapojení do běžného života společnosti, a v případech, kdy toto vylučuje jejich stav, zajistit jim důstojné prostředí a zacházení. Každý má právo na poskytování služeb sociální péče v nejméně omezujícím prostředí.“ |
2.1.5 | Nastavit systém kontrolní činnosti v oblasti kontroly registračních podmínek |
2.1.6 | V rámci realizované kontrolní činnosti v oblasti kontroly registračních podmínek předávat relevantní zjištěné skutečnosti dalším subjektům a důsledně vyžadovat nápravu uložených opatření |
2.1.7 | Podporovat aktivity, které dlouhodobě, koncepčně, prokazatelně pracují na změně podmínek poskytování směrem k zajištění důstojných podmínek pro uživatele služeb |
2.1.8 | Vyhlašovat dotační programy na podporu zlepšování podmínek poskytovaných sociálních služeb |
2.1.9 | Zajistit informovanost poskytovatelů sociálních služeb v oblasti registrací prostřednictvím zveřejňování informací vztahujících se k této oblasti |
2.2 | Standardy kvality sociálních služeb |
2.2.1 | V příspěvkových organizacích Moravskoslezského kraje budou nadále podporovány systémové nástroje hodnocení a kontroly ze strany zřizovatele, které vedou k důslednému uplatňování kritérií standardů kvality v praxi |
2.3 | Inspekce |
2.3.1. | Moravskoslezský kraj se aktivně zapojuje do realizace inspekcí kvality na svém území a zohledňuje výstupy z inspekcí v procesu plánování rozvoje sociálních služeb |
2.4 | Sociální práce |
2.4.1. | Podporovat aktivity, kdy je sociální práce uplatňována jako operativní reakce na zajištění krizových a mimořádných situací, včetně podpory aktivit, které povedou k vytváření či ověřování nástrojů sociální práce pro řešení nepříznivé sociální situace |
2.4.2 | Podporovat sociální práci, která ovlivní zapojení veřejnosti prostřednictvím široké škály aktivit, např. realizace projektů, organizace různých forem mezirezortních setkávání (kulaté stoly, workshopy, konference aj.), aktivní spolupráce se zadavateli |
2.4.3 | Podporovat sdílení dobré praxe poskytovatelů v rámci celé šíře sociální práce, které bude základem pro multidisciplinární a mezioborovou spolupráci |
2.5 | Podpora využívání veřejných zdrojů |
2.5.1. | Podporovat systém vyhledávání, podpory a vzdělávání dobrovolníků v rámci celé šíře sociálních služeb. Tato podpora bude probíhat nejen ve spolupráci s poskytovateli, ale např. i s obcemi, školami, firmami, občanskými sdruženími apod. |
2.6 | Vzdělávání |
2.6.1. | Podporovat systémově na území kraje zvyšování úrovně odborného poskytování sociálních služeb a sociální práce |
3. | Deinstitucionalizace sociálních služeb v Moravskoslezském kraji |
3.1 | Podpořit zahájení procesu deinstitucionalizace v zařízeních sociálních služeb, která vykazují znaky ústavu, instituce |
3.2 | Pokračovat v procesu deinstitucionalizace zařízení sociálních služeb |
3.2.1. | Aktivně pracovat s výstupy projektů realizovaných v kraji, které jsou zaměřeny napodporu procesu transformace pobytových sociálních služeb |
3.2.2 | Podporovat komunikaci s odbornou i laickou veřejností a otevírat témata související s deinstitucionalizací, realizovat diskuzní fóra, workshopy a semináře, kde jsou tato témata otevírána |
3.2.3 | Zajišťovat komunikaci s veřejností – zveřejňovat informace o důvodech a přínosech deinstitucionalizace a transformace sociálních služeb, o tom, jak a dokdy se uskuteční. Klíčové informace by měly být předávány srozumitelnou formou ve zjednodušeném čtení (rozhodnutí o transformaci, část plánu rozvoje sociálních služeb) |
3.2.4 | Posilovat komunikaci mezi rezorty, kterých se deinstitucionalizace týká (především
školství, zdravotnictví ad.) |
3.2.5 | Spolupracovat s klíčovými aktéry při prosazování, plánování a realizaci změny, která
povede k podpoře občanů v běžném prostředí |
3.2.6 | Prostřednictvím spolupráce a metodické podpory obcí zapojených do procesu plánování podporovat aktivity, které jsou zaměřené na možnosti využití všech dostupných zdrojů v obci |
3.2.7 | Podporovat služby, které umožní lidem, kteří ve svém životě potřebují podporu dalšího člověka, zůstat v jejich přirozeném prostředí, domácnosti. Především služby terénní a ambulantní |
3.3 | Přednostně řešit situaci dětí umístěných v ústavních službách |
3.3.1 | Podporovat aktivity, které povedou ke změnám v poskytování pobytových sociálních služeb, které jsou zaměřené na děti |
3.3.2. | Zajistit aktivní podporu různých forem náhradní rodinné péče pro všechny děti, které žijí v ústavních zařízeních |
3.3.3. | Podporovat služby a aktivity určené na podporu rodinám, které jsou ohrožené vyloučením a nepříznivou sociální situací, která má vliv na setrvání dítěte v rodině. Podporovat aktivity sdílené a neformální péče a aktivity pro posílení rodičovských, vztahových, rodinných kompetencí |
3.3.4 | Pokračovat v aktivní meziresortní spolupráci v dané oblasti mj. prostřednictvím pravidelné činnosti pracovní skupiny pro transformaci péče o děti v Moravskoslezském kraji, která je nedílnou součástí procesu plánování v kraji |
3.3.5. | Přenášet informace a podněty z procesu deinstitucionalizace péče o děti do Poradního sboru hejtmana kraje pro sociálněprávní ochranu dětí |
3.4 | Podporovat pečující osoby |
3.4.1 | Mapovat potřeby pečujících osob a plánovat jejich podporu s cílem umožnit lidem, kteří potřebují podporu a péči druhé osoby, žít v přirozeném prostředí |
3.4.2. | Podporovat rozvoj aktivit a služeb, které umožní nejen podporu uživatelů služeb, ale také osob pečujících |
3.4.3. | V rámci spolupráce s obcemi při procesu plánování služeb a v návaznosti na metodickou podporu obcí v této oblasti, učinit z osob pečujících o své blízké v domácnosti jednu z klíčových skupin v rámci komunitního plánování již na úrovni obcí, případně i na úrovni kraje |
4. | Sociální práce na obcích |
4.1 | Podporovat zahájení procesu plánování v obcích s obecním úřadem, který bude realizován například ve spolupráci s obcemi s pověřeným obecním úřadem, nebo v rámci dalších uskupení (mikroregiony, místní akční skupiny, svazky ad.) |
4.1.1 | Spolupracovat s obcemi s obecním úřadem prostřednictvím zapojení a účasti v rámci aktivit osvětového, informačního a metodického charakteru na místní úrovni |
4.1.2 | Podporovat předávání informací a vést jednání s obcemi s obecním úřadem, které hodlají zahájit proces plánování |
4.1.3 | Podporovat aktivity, které otevřou spolupráci obcí s pověřeným obecním úřadem a obecním úřadem, včetně spolupráce obcí sdružených v rámci dalších uskupení (mikroregiony, místní akční skupiny, svazky ad.) |
4.1.4 | Prostřednictvím cílených aktivit zajišťovat metodickou a vzdělávací podporu obcí s obecním úřadem, které projeví zájem o zapojení do procesu plánování |
4.2 | Systematicky spolupracovat s obcemi v procesu plánování rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji |
4.2.1. | Prostřednictvím fungování pracovní skupiny obcí zajišťovat vzájemný přenos informací, metodickou podporu, včetně setkávání se zástupci samospráv k problematice plánování sociálních služeb v kraji |
4.2.2 | V rámci spolupráce s obcemi při procesu plánování služeb a v návaznosti na metodickou podporu obcí v této oblasti, učinit z osob pečujících o své blízké v domácnosti jednu z klíčových skupin v rámci komunitního plánování obcí |
4.2.3 | Podporovat obce v rámci metodické podpory v aktivitách, které umožní významnější zapojení uživatelů sociálních služeb a zástupců cílových skupin do procesu plánování |
4.2.4. | Pracovat se zjištěními v rámci pracovní skupiny obcí a tato dále přenášet do procesu plánování napříč dalšími skupinami s důrazem na aktivitu obcí |
4.2.5. | Prostřednictvím cílených aktivit zajišťovat metodickou a vzdělávací podporu obcí v procesu plánování |
4.2.6 | Spolupracovat s obcemi v procesu vyjednávání veřejného závazku obcí, informovat obce o záměrech, postupu a výstupech tohoto procesu |
4.2.7. | Spolupracovat s obcemi na základě principu partnerské spolupráce |
4.3 | Metodicky podporovat a informovat obce v oblasti výkonu sociální práce |
4.3.1. | Podporovat v rámci metodického vedení obcí propojování výkonu sociální práce v terénu s mapováním a zjišťováním potřeb v území (možnosti spolupráce, příklady dobré praxe v mapování potřeb ad.) |
4.3.2 | Otevírat diskusi a přinášet podněty pro propojení činností sociální práce obcí, procesu plánování sociálních služeb a práce poskytovatelů sociálních služeb s ohledem na kvalitu a efektivitu výkonu sociální práce. Podporovat a prostřednictvím cílených aktivit zajišťovat metodickou a vzdělávací podporu obcí v této oblasti |
4.3.3 | Podporovat a prostřednictvím cílených aktivit zajišťovat metodickou a vzdělávací podporu obcí v oblasti institutu veřejného opatrovnictví s přesahem na spolupráci v rámci činností sociální práce a sociálních služeb s ohledem na kvalitu výkonu sociální práce v této oblasti |
4.3.4. | Prostřednictvím vzdělávacích a metodických aktivit podporovat a zkvalitňovat spolupráci obcí a všech zainteresovaných subjektů, které vstupují do výkonu sociálněprávní ochrany dětí |
4.3.5. | Prostřednictvím vzdělávacích a metodických aktivit podporovat a zkvalitňovat spolupráci obcí a všech zainteresovaných subjektů, které vstupují do řešení situace osob, které jsou sociálně vyloučené nebo ohrožené sociálním vyloučením, které se navrací z výkonu trestu či jiných ústavních zařízení a které nemají adekvátní sociální a rodinné zázemí |
4.3.6 | Podporovat v rámci metodického vedení obcí propojování výkonu sociální práce v terénu s mapováním a zjišťováním potřeb v území obcí, pokud se týká potřeb bydlení a služeb, které mohou podpořit sociální kompetence vedoucí k udržení si bydlení |