1. Rozvoj sociálních služeb a souvisejících aktivit v Moravskoslezském kraji na léta 2015 - 2020 |
1.1 Rozvoj sociálních služeb realizovat s ohledem na udržitelnost a stabilitu sítě
1.2 Zachovat sociální služby především jako veřejnou službu
1.3 Udržení stávající sítě a její dlouhodobě udržitelný rozvoj při zachování stávajících zdrojů jejího financování
1.4 Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji bude řízen s ohledem na podmínky a opatření stanovené v tomto plánu rozvoje sociálních služeb
1.5 K rozvoji bude docházet pouze v případě služeb plánovaných a podpořených ze zdrojů veřejného zadavatele, přičemž prioritu má rozvoj potřebných služeb v území, které není danou službou pokryto
1.6 Podporovány budou ty sociální služby, jejichž hospodaření bude vykazovat efektivní využívání nákladů
1.7 Rozvoj sítě sociálních služeb bude vycházet z úzké součinnosti s obcemi v Moravskoslezském kraji
1.8 Při vzniku nových služeb bude podporován zejména rozvoj terénních a ambulantních služeb, které lidem umožňují co nejdéle setrvávat v jejich přirozeném prostředí
1.9 Na základě objektivně zjištěných potřeb bude kraj ve spolupráci s obcemi veřejným zadavatelem služeb a aktivit, které efektivně podpoří řešení nepříznivé sociální situace osob se specifickými potřebami, přičemž zřízení služby v rámci území obce není s ohledem na četnost výskytu potřeb efektivní. Jedná se například o potřeby občanů, kteří mají vzácná onemocnění, poruchy autistického spektra, těžké tělesné postižení, duševní onemocnění atd. Vždy však bude zohledněna konkrétní situace v daném území s ohledem na dostupnost, efektivitu a kvalitu poskytnuté podpory, pomoci a péče
1.10 Podporován bude vznik služeb s dopadem na potřeby uživatelů těch služeb, které jsou součástí systémových, celokrajských změn v procesu deinstitucionalizace, transformace a reformy psychiatrické péče
1.11 Kraj bude ve spolupráci s obcemi zadavatelem sociálních služeb a aktivit, které efektivně využívají nástroje sociální práce (včetně aktivit inovativního charakteru), a které umožní efektivně a cíleně reagovat na zjištěné potřeby v návaznosti na sociální vyloučení
1.12 Podporovány budou aktivity směřující k identifikaci potřeb v oblasti ohrožených dětí a rodin, vzájemná spolupráce mezi poskytovateli a obcemi na komunální úrovni, která povede k efektivnímu řešení nepříznivé sociální situace za využití multidisciplinární, meziresortní spolupráce
1.13 Podporován bude rozvoj sociálních služeb, které reagují na potřeby v oblasti sociálněprávní ochrany dětí. Jedná se o sociální služby, které jsou zařazeny do sítě sociálních služeb za předpokladu, že součástí jejich poskytování je také výkon sociální práce vyplývající z pověření pro sociálněprávní ochranu dětí dle platné legislativy
1.14 Podporovány budou aktivity, které umožní změnit způsob, formu a metody práce v sociálních službách, které participují v systému SPOD. Snahou přitom je zavádět takové způsoby, formy a metody práce, které v souladu s tímto plánem rozvoje sociálních služeb aktivně pracují na řešení nepříznivé sociální situace celé rodiny za maximálního využitízdrojů rodiny, a to převážně terénní formou v domácnosti uživatelů a ve spolupráci s dalšími veřejnými službami
1.15 Rozvíjeny budou služby a aktivity, které umožní sanovat rodinu a minimalizovat rizika plynoucí z nestabilní situace rodiny; přitom je předpokladem, že bude podpořeno běžné fungování rodiny a stabilizována situace ohroženého dítěte
|
2. Kvalita sociálních služeb |
|
2.1.1. Při registraci nových sociálních služeb důsledně posuzovat předkládané materiály, které odrážejí, zda Žádost odpovídá charakteru služby a potřebám osob (pozn. kterým má být služba poskytována), kterou chtějí potencionální poskytovatelé zaregistrovat
2.1.2 V rámci registrace nových sociálních služeb provádět místní šetření u sociálních služeb pobytového charakteru; současně nastavit systém realizace místních šetření před zahájením poskytování tak, aby bylo možné v dalším období realizovat místní šetření u všech nově registrovaných sociálních služeb
2.1.3 V rámci provádění místních šetření prováděných při registraci nových sociálních služeb dbát na kontrolu dodržování daných technických charakteristik České technické normy s názvem Obytné budovy ČSN 73 4301, která doporučuje nejmenší plochy obytných místností v závislosti na velikosti bytu pro ložnici s 1 nebo 2 lůžky a Metodického doporučeného postupu MPSV ČR k transformaci, humanizaci a deinstitucionalizaci služeb sociální péče, ve kterém jsou stanoveny velikosti pokojů pro 1 nebo 2 osoby
2.1.4 Při kontrolách registračních podmínek již registrovaných sociálních služeb postupovat dle platné legislativy, kdy, cit.: „Služby sociální péče napomáhají osobám zajistit jejich fyzickou a psychickou soběstačnost, s cílem umožnit jim v nejvyšší možné míře zapojení do běžného života společnosti, a v případech, kdy toto vylučuje jejich stav, zajistit jim důstojné prostředí a zacházení. Každý má právo na poskytování služeb sociální péče v nejméně omezujícím prostředí.“
2.1.5 Nastavit systém kontrolní činnosti v oblasti kontroly registračních podmínek
2.1.6 V rámci realizované kontrolní činnosti v oblasti kontroly registračních podmínek předávat relevantní zjištěné skutečnosti dalším subjektům a důsledně vyžadovat nápravu uložených opatření
2.1.7 Podporovat aktivity, které dlouhodobě, koncepčně, prokazatelně pracují na změně podmínek poskytování směrem k zajištění důstojných podmínek pro uživatele služeb
2.1.8 Vyhlašovat dotační programy na podporu zlepšování podmínek poskytovaných sociálních služeb
2.1.9 Zajistit informovanost poskytovatelů sociálních služeb v oblasti registrací prostřednictvím zveřejňování informací vztahujících se k této oblasti
|
2.2 Standardy kvality sociálních služeb
|
2.2.1 V příspěvkových organizacích Moravskoslezského kraje budou nadále podporovány systémové nástroje hodnocení a kontroly ze strany zřizovatele, které vedou k důslednému uplatňování kritérií standardů kvality v praxi
|
|
2.3.1. Moravskoslezský kraj se aktivně zapojuje do realizace inspekcí kvality na svém území a zohledňuje výstupy z inspekcí v procesu plánování rozvoje sociálních služeb
|
|
2.4.1. Podporovat aktivity, kdy je sociální práce uplatňována jako operativní reakce na zajištění krizových a mimořádných situací, včetně podpory aktivit, které povedou k vytváření či ověřování nástrojů sociální práce pro řešení nepříznivé sociální situace
2.4.2 Podporovat sociální práci, která ovlivní zapojení veřejnosti prostřednictvím široké škály aktivit, např. realizace projektů, organizace různých forem mezirezortních setkávání (kulaté stoly, workshopy, konference aj.), aktivní spolupráce se zadavateli
2.4.3 Podporovat sdílení dobré praxe poskytovatelů v rámci celé šíře sociální práce, které bude základem pro multidisciplinární a mezioborovou spolupráci
|
2.5 Podpora využívání veřejných zdrojů
|
2.5.1. Podporovat systém vyhledávání, podpory a vzdělávání dobrovolníků v rámci celé šíře sociálních služeb. Tato podpora bude probíhat nejen ve spolupráci s poskytovateli, ale např. i s obcemi, školami, firmami, občanskými sdruženími apod.
|
|
2.6.1. Podporovat systémově na území kraje zvyšování úrovně odborného poskytování sociálních služeb a sociální práce
|
|
3. Deinstitucionalizace sociálních služeb v Moravskoslezském kraji |
3.1 Podpořit zahájení procesu deinstitucionalizace v zařízeních sociálních služeb, která vykazují znaky ústavu, instituce
3.2 Pokračovat v procesu deinstitucionalizace zařízení sociálních služeb
|
3.2.1. Aktivně pracovat s výstupy projektů realizovaných v kraji, které jsou zaměřeny napodporu procesu transformace pobytových sociálních služeb
3.2.2 Podporovat komunikaci s odbornou i laickou veřejností a otevírat témata související s deinstitucionalizací, realizovat diskuzní fóra, workshopy a semináře, kde jsou tato témata otevírána
3.2.3 Zajišťovat komunikaci s veřejností – zveřejňovat informace o důvodech a přínosech deinstitucionalizace a transformace sociálních služeb, o tom, jak a dokdy se uskuteční. Klíčové informace by měly být předávány srozumitelnou formou ve zjednodušeném čtení (rozhodnutí o transformaci, část plánu rozvoje sociálních služeb)
3.2.4 Posilovat komunikaci mezi rezorty, kterých se deinstitucionalizace týká (především
školství, zdravotnictví ad.)
3.2.5 Spolupracovat s klíčovými aktéry při prosazování, plánování a realizaci změny, která
povede k podpoře občanů v běžném prostředí
3.2.6 Prostřednictvím spolupráce a metodické podpory obcí zapojených do procesu plánování podporovat aktivity, které jsou zaměřené na možnosti využití všech dostupných zdrojů v obci
3.2.7 Podporovat služby, které umožní lidem, kteří ve svém životě potřebují podporu dalšího člověka, zůstat v jejich přirozeném prostředí, domácnosti. Především služby terénní a ambulantní
|
3.3 Přednostně řešit situaci dětí umístěných v ústavních službách
|
3.3.1 Podporovat aktivity, které povedou ke změnám v poskytování pobytových sociálních služeb, které jsou zaměřené na děti
3.3.2. Zajistit aktivní podporu různých forem náhradní rodinné péče pro všechny děti, které žijí v ústavních zařízeních
3.3.3. Podporovat služby a aktivity určené na podporu rodinám, které jsou ohrožené vyloučením a nepříznivou sociální situací, která má vliv na setrvání dítěte v rodině. Podporovat aktivity sdílené a neformální péče a aktivity pro posílení rodičovských, vztahových, rodinných kompetencí
3.3.4 Pokračovat v aktivní meziresortní spolupráci v dané oblasti mj. prostřednictvím pravidelné činnosti pracovní skupiny pro transformaci péče o děti v Moravskoslezském kraji, která je nedílnou součástí procesu plánování v kraji
3.3.5. Přenášet informace a podněty z procesu deinstitucionalizace péče o děti do Poradního sboru hejtmana kraje pro sociálněprávní ochranu dětí
|
3.4 Podporovat pečující osoby
|
3.4.1 Mapovat potřeby pečujících osob a plánovat jejich podporu s cílem umožnit lidem, kteří potřebují podporu a péči druhé osoby, žít v přirozeném prostředí
3.4.2. Podporovat rozvoj aktivit a služeb, které umožní nejen podporu uživatelů služeb, ale také osob pečujících
3.4.3. V rámci spolupráce s obcemi při procesu plánování služeb a v návaznosti na metodickou podporu obcí v této oblasti, učinit z osob pečujících o své blízké v domácnosti jednu z klíčových skupin v rámci komunitního plánování již na úrovni obcí, případně i na úrovni kraje
|
|
4. Sociální práce na obcích |
4.1 Podporovat zahájení procesu plánování v obcích s obecním úřadem, který bude realizován například ve spolupráci s obcemi s pověřeným obecním úřadem, nebo v rámci dalších uskupení (mikroregiony, místní akční skupiny, svazky ad.)
|
4.1.1 Spolupracovat s obcemi s obecním úřadem prostřednictvím zapojení a účasti v rámci aktivit osvětového, informačního a metodického charakteru na místní úrovni
4.1.2 Podporovat předávání informací a vést jednání s obcemi s obecním úřadem, které hodlají zahájit proces plánování
4.1.3 Podporovat aktivity, které otevřou spolupráci obcí s pověřeným obecním úřadem a obecním úřadem, včetně spolupráce obcí sdružených v rámci dalších uskupení (mikroregiony, místní akční skupiny, svazky ad.)
4.1.4 Prostřednictvím cílených aktivit zajišťovat metodickou a vzdělávací podporu obcí s obecním úřadem, které projeví zájem o zapojení do procesu plánování
|
4.2 Systematicky spolupracovat s obcemi v procesu plánování rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji
|
4.2.1. Prostřednictvím fungování pracovní skupiny obcí zajišťovat vzájemný přenos informací, metodickou podporu, včetně setkávání se zástupci samospráv k problematice plánování sociálních služeb v kraji
4.2.2 V rámci spolupráce s obcemi při procesu plánování služeb a v návaznosti na metodickou podporu obcí v této oblasti, učinit z osob pečujících o své blízké v domácnosti jednu z klíčových skupin v rámci komunitního plánování obcí
4.2.3 Podporovat obce v rámci metodické podpory v aktivitách, které umožní významnější zapojení uživatelů sociálních služeb a zástupců cílových skupin do procesu plánování
4.2.4. Pracovat se zjištěními v rámci pracovní skupiny obcí a tato dále přenášet do procesu plánování napříč dalšími skupinami s důrazem na aktivitu obcí
4.2.5. Prostřednictvím cílených aktivit zajišťovat metodickou a vzdělávací podporu obcí v procesu plánování
4.2.6 Spolupracovat s obcemi v procesu vyjednávání veřejného závazku obcí, informovat obce o záměrech, postupu a výstupech tohoto procesu
4.2.7. Spolupracovat s obcemi na základě principu partnerské spolupráce
|
4.3 Metodicky podporovat a informovat obce v oblasti výkonu sociální práce
|
4.3.1. Podporovat v rámci metodického vedení obcí propojování výkonu sociální práce v terénu s mapováním a zjišťováním potřeb v území (možnosti spolupráce, příklady dobré praxe v mapování potřeb ad.)
4.3.2 Otevírat diskusi a přinášet podněty pro propojení činností sociální práce obcí, procesu plánování sociálních služeb a práce poskytovatelů sociálních služeb s ohledem na kvalitu a efektivitu výkonu sociální práce. Podporovat a prostřednictvím cílených aktivit zajišťovat metodickou a vzdělávací podporu obcí v této oblasti
4.3.3 Podporovat a prostřednictvím cílených aktivit zajišťovat metodickou a vzdělávací podporu obcí v oblasti institutu veřejného opatrovnictví s přesahem na spolupráci v rámci činností sociální práce a sociálních služeb s ohledem na kvalitu výkonu sociální práce v této oblasti
4.3.4. Prostřednictvím vzdělávacích a metodických aktivit podporovat a zkvalitňovat spolupráci obcí a všech zainteresovaných subjektů, které vstupují do výkonu sociálněprávní ochrany dětí
4.3.5. Prostřednictvím vzdělávacích a metodických aktivit podporovat a zkvalitňovat spolupráci obcí a všech zainteresovaných subjektů, které vstupují do řešení situace osob, které jsou sociálně vyloučené nebo ohrožené sociálním vyloučením, které se navrací z výkonu trestu či jiných ústavních zařízení a které nemají adekvátní sociální a rodinné zázemí
4.3.6 Podporovat v rámci metodického vedení obcí propojování výkonu sociální práce v terénu s mapováním a zjišťováním potřeb v území obcí, pokud se týká potřeb bydlení a služeb, které mohou podpořit sociální kompetence vedoucí k udržení si bydlení
|
|