Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Rozbalit detaily

Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - Bílá kniha (2001)

1. Předškolní, základní a střední vzdělávání

1.1 Změna cílů a obsahů vzdělávání

1.1.1 Realizovat navržený systém vzdělávacích programů na všech úrovních
Popis / Komentář:
- Vytvořit Státní program vzdělávání jako nový základní kurikulární dokument, projednat jej v Radě pro vzdělávání a zajistit jeho legislativní přijetí na úrovni nařízení vlády. - Vytvořit soustavu navazujících rámcových vzdělávacích programů a zpracovat metodické pokyny pro tvorbu školních vzdělávacích programů.... »

1.1.2 Realizovat nové rysy v pojetí kurikula
Popis / Komentář:
- Podporovat rozvoj klíčových kompetencí jako nástroje přeměny encyklopedického pojetí vzdělávání. - Uplatnit nové formy aktivní výuky, zejména projektovou výuku, různé formy mezipředmětové integrace, jako jsou mezipředmětová témata a projekty, i další formy mimotřídní činnosti. Využít tyto formy i při zavádění nových témat do kurikula. - Systematicky připravovat učitele na nové pojetí kurikula a na zavádění odpovídajících metod a forem výuky.... »

1.1.3 Postupně zavádět výuku dvou cizích jazyků na všech typech škol
Popis / Komentář:
- Zavést výuku prvního cizího jazyka od 3. ročníku základní školy a umožnit volbu druhého cizího jazyka na druhém stupni základní školy pro všechny žáky. - Postupně zajistit návaznost výuky cizích jazyků na středních školách tak, aby absolvent střední školy s maturitou ovládal na různé úrovni 2 cizí jazyky, absolvent střední školy bez maturity alespoň jeden cizí jazyk.... »

1.1.4 Vytvořit fond učebnic a dalších podpůrných materiálů
Popis / Komentář:
- Vytvořit fond učebnic, počítačových a multimediálních programů a dalších učebních pomůcek odpovídajících novému pojetí kurikula, který by podporoval, inicioval, koordinoval jejich přípravu a garantoval jejich kvalitu.
- Vytvořit odpovídající mechanizmus pro zajištění kvality nových podpůrných materiálů.

1.2 Zvyšování kvality vzdělávání

1.2.1 Dobudovat systém evaluace a monitorování
Popis / Komentář:
- Dobudovat ucelený systém evaluace a monitorování, který zahrne úrovně školy, regionu i vzdělávacího systému a umožní hodnotit jednotlivé stupně i typy škol. - Provázat národní systém se srovnáváním vzdělávacích výsledků v rámci mezinárodních průzkumů a šetření, zajistit v nich stálou účast ČR. - Dobudovat systém poskytující nezbytné informace pro rozhodování všech účastníků vzdělávání (žáků a rodičů, zaměstnavatelů, škol a státní správy).... »

1.2.2 Vytvořit systém závěrečného hodnocení žáků, rozšířit a nově koncipovat poradenské služby
Popis / Komentář:
- Vytvořit ucelený systém hodnocení žáků na konci každého stupně vzdělávání, založený na diagnóze předpokladů a dosažených výsledků, zvýšit diagnostické kompetence všech učitelů. - Postupně zavádět funkci školních psychologů a školních speciálních pedagogů. - Rozšířit existující systém pedagogicko-psychologického poradenství, koordinovat jeho služby s poradenskými službami, poskytovanými ve školách a v dalších institucích.... »

1.3 Vnitřní proměna školy

1.3.1 Vytvořit ucelený systém nástrojů pro uplatnění autonomie školy
Popis / Komentář:
- Zpracovat metodiky pro přípravu a vypracování dlouhodobého záměru rozvoje školy; pro přípravu a realizaci vnitřní evaluace školy; pro přípravu a realizaci školního vzdělávacího programu; pro zpracování výroční zprávy.
- Realizovat odpovídající vzdělávací programy pro ředitele, učitele a další pedagogické pracovníky.

1.3.2 Založit Program rozvoje škol
Popis / Komentář:
- Vypracovat zásady inovačního financování a zřídit jeho mechanizmus.
- Zajistit využívání a rozšiřování zkušeností těch nejlepších škol i jejich přenášení na ostatní školy podle míry, jak jsou připraveny.
- Podporovat vytvoření sítí spolupracujících škol.

1.3.3 Vybudovat společnou podpůrnou infrastrukturu
Popis / Komentář:
- Využít nově vybudovanou síť pedagogických center ke koordinaci a organizačnímu zajištění dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, konzultační, metodické a informační činnosti, šíření rozvojových a inovačních programů ministerstva, šíření zkušeností škol a jejich vzájemné spolupráce. - Využít pedagogická centra k přípravě pedagogických pracovníků na plnění nových úkolů, které přinášejí doporučení ke kurikulu, evaluaci, vypracování projektů a dalšímu uplatnění autonomie školy.... »

1.4 Pedagogičtí pracovníci jako nositelé změn

1.4.1 Zlepšovat postavení pedagogických pracovníků jako socioprofesní skupiny
Popis / Komentář:
- Postupně zvyšovat platy ve školství. Zvyšování platů převážně orientovat na zvyšování kvalitya diferenciaci činností.
- Podporovat různé formy profesního sdružování a podnítit vznik střechové profesní organizace.
- Podnítit vypracování základního dokumentu o postavení učitelů, který bude definovat jejich práva a povinnosti.

1.4.2 Zvyšovat kvalitu a funkčnost přípravného vzdělávání učitelů
Popis / Komentář:
- Realizovat požadavek vysokoškolského vzdělání i na další kategorie pedagogických pracovníků (učitelky mateřských škol, mistři odborného výcviku). - Zavést standard učitelské kvalifikace jako kritérium pro akreditaci studijních programů. - Vypracovat a zavést nástroje pro výběr uchazečů vhodných pro učitelské povolání. - Vymezit postavení a roli fakultních (klinických a laboratorních) škol v šíření nového pojetí vzdělávání a v zajišťování pedagogické praxe.... »

1.4.3 Diferencovat pedagogické činnosti a realizovat systém kariérového a platového postupu
Popis / Komentář:
- Diferencovat jednotlivé pedagogické činnosti, zavést odpovídající kvalifikní kategorie a stupně.
- Zavést systém kariérového postupu založený na získání kvalifikační kategorie a stupně.
- Vázat platový postup převážně na kariérový postup.

1.4.4 Založit systém řízení lidských zdrojů
Popis / Komentář:
- Navrhnout systém monitorování vybraných informací o učitelích a jiných pedagogických pracovnících.
- Založit systém předběžného výběru a dlouhodobé přípravy pro náročné řídící a metodické funkce.
- Pro nové kvalifikační kategorie pedagogických pracovníků vyvinout studijní programy vedoucí k dosažení certifikátu.

1.5 Předškolní vzdělávání

1.5.1 Zajistit každému dítěti předškolního věku zákonný nárok na předškolní vzdělávání a na reálnou možnost je naplnit
Popis / Komentář:
- Zakotvit předškolní vzdělávání jako integrální součást vzdělávacího systému (předškolní úroveň vzdělávání). - Obcím zákonem stanovit povinnost zajistit předškolní vzdělávání pro všechny děti daného věku, jejichž rodiče o to požádají. - Využít pokles předškolní populace k zajištění všeobecné dostupnosti předškolního vzdělávání bez jakéhokoli omezení, ke zřizování přípravných tříd na mateřských školách a k integraci sociálně, kulturně a zdravotně handicapovaných dětí.... »

1.5.2 Vypracovat rámcový program pro předškolní vzdělávání a v něm nově formulovat rámcové cíle, obsah a předpokládané výsledky vzdělávání (kompetence dítěte)...
Popis / Komentář:
Vypracovat rámcový program pro předškolní vzdělávání a v něm nově formulovat rámcové cíle, obsah a předpokládané výsledky vzdělávání (kompetence dítěte).Zároveň stanovit podmínky, za nichž může být předškolní vzdělávání uskutečňováno. Zabezpečit aplikaci rámcového programu podle konkrétních podmínek škol a dětí – školní kurikula - Závaznost rámcového programu pro předškolní vzdělávání a povinnost každé vzdělávací instituce pracovat podle školního vzdělávacího programu stanovit zákonem.... »

1.5.3 Vzhledem k potřebě zvládat širší spektrum odborných, speciálně pedagogických i sociálních znalostí a dovedností pedagogů v předškolním vzdělávání zajistit jejich vysokoškolské vzdělávání na úrovni bakalářského studia na pedagogických fakultách...
Popis / Komentář:
Vzhledem k potřebě zvládat širší spektrum odborných, speciálně pedagogických i sociálních znalostí a dovedností pedagogů v předškolním vzdělávání zajistit jejich vysokoškolské vzdělávání na úrovni bakalářského studia na pedagogických fakultách univerzit nebo na vyšších odborných školách s akreditací pro bakalářské studium. Toto opatření chápat i jako snahu o zvýšení jejich sociálního a profesního statusu - Změnu požadovaného studia a kvalifikace zajistit legislativně.... »

1.6 Základní vzdělávání

1.6.1 Zvýraznit význam a specifika 1. stupně a 2. stupně základního vzdělávání ve stěžejních pedagogických dokumentech a návazných prvcích vzdělávacího systému
Popis / Komentář:
- Definovat v zákonu 1. a 2. stupeň základního vzdělávání jako dvě samostatné vzdělávací úrovně se specifickými cíli a potřebami.
- Profesní odbornost učitelů 1. stupně základního vzdělávání pojímat jako rovnocennou s oborovým vzděláním učitelů vyšších stupňů (v jeho významu, v náročnosti, ohodnocení).

1.6.2 Vytvořit rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a v něm stanovit specifické cíle, obsah, výstupní klíčové kompetence a podmínky pro vzdělávání na 1. a 2. stupni základního vzdělávání...
Popis / Komentář:
Vytvořit rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a v něm stanovit specifické cíle, obsah, výstupní klíčové kompetence a podmínky pro vzdělávání na 1. a 2. stupni základního vzdělávání. Podporovat vznik školních vzdělávacích programů se specifikou 1. a 2. stupně. - Uplatnit systém stimulace škol ke kvalitní přípravě a realizaci školních vzdělávacích programů, k vnitřní diferenciaci a profilaci školy v souladu s potřebami žáků.... »

1.6.3 Komplexně řešit postupný přechod na integrované vnitřně diferencované základní vzdělávání, které umožní vytvářet co nejlepší podmínky pro všechny žáky...
Popis / Komentář:
Komplexně řešit postupný přechod na integrované vnitřně diferencované základní vzdělávání, které umožní vytvářet co nejlepší podmínky pro všechny žáky, rozvoj talentů i pro integraci zdravotně a sociálně znevýhodněných žáků a který oslabí důvody k vyčleňování žáků do specializovaných škol či tříd Na 1. stupni: - Variabilnější organizaci a individualizaci výuky na 1. stupni základního vzdělávání posilovat i zvyšováním časové dotace v učebních plánech.... »

1.6.4 Klást důraz na celkovou proměnu života školy a vyučování, podpořit inovativní programy a činnosti vycházející z potřeb žáků daného věku
Popis / Komentář:
- Měnit klima ve třídách, způsoby motivace žáků, hledat a ověřovat aktivizující metody a formy vyučování, publikovat zkušenosti nejlepších učitelů, iniciovat zpracování nových didaktických materiálů, podpořit výzkumné ověřování inovativních změn a efektivity vzdělávání za účasti učitelů 1. a 2. stupně – grantová podpora. - Zavést funkci pedagogického asistenta obsazovanou absolventy středních škol a VOŠ s pedagogickým a sociálním zaměřením, případně i absolventy učitelského studia.... »

1.6.5 Změnit koncepci vzdělávání učitelů pro 1. a 2. stupeň základního vzdělávání pomocí státem normativně stanovených kvalifikačních požadavků, při zachování jejich magisterské úrovně...
Popis / Komentář:
Změnit koncepci vzdělávání učitelů pro 1. a 2. stupeň základního vzdělávání pomocí státem normativně stanovených kvalifikačních požadavků, při zachování jejich magisterské úrovně, dbát na vyváženost odborně předmětové, pedagogicko-psychologické, předmětově didaktické a praktické složky přípravy.... »

1.7 Střední všeobecné a střední odborné vzdělávání

1.7.1 Zvyšovat podíl populace dosahující úplné střední vzdělání s maturitou až na 75 % populačního ročníku...
Popis / Komentář:
Zvyšovat podíl populace dosahující úplné střední vzdělání s maturitou až na 75 % populačního ročníku. Přitom zvyšovat podíl všeobecně vzdělávacích programů vč. široce profilovaných odborných vzdělávacích programů s transferovou funkcí do terciárního sektoru (např. lycea) až na 30 % a podporovat rozšíření nástavbového studia pro absolventy učebních oborů

1.7.2 Vytvořit a legislativně zakotvit státní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy založené na širokém poznatkovém základu a klíčových kompetencích a jejich rozpracování do školních vzdělávacích programů
1.7.3 Prohlubovat diferenciaci vzdělávacích programů gymnázia tak, aby nemělo pouze akademický, ale získalo široký všeobecně vzdělávací charakter a sloužilo různým vzdělávacím potřebám
1.7.4 Podporovat rozvoj větvených a stupňovitých vzdělávacích programů a zavést postupně modulový systém organizace vzdělávacích programů odborného vzdělávání, umožňující snadnější vertikální i horizontální prostupnost a návaznost na další vzdělávání
1.7.5 Vytvořit dvouúrovňovou společnou část maturitní zkoušky podle volby žáka. Součástí školní (profilové) části maturitní zkoušky může být též vypracování a obhajobu závěrečné maturitní práce
1.7.6 Podporovat optimalizaci sítě škol ve prospěch vytváření polyfunkčních škol, tj. škol nabízejících všeobecné i odborné vzdělávací programy, které poskytují různý stupeň vzdělání
1.7.7 Zavést ve spolupráci se sociálními partnery podpůrná opatření zlepšující přechod absolventů do praxe...
Popis / Komentář:
Zavést ve spolupráci se sociálními partnery podpůrná opatření zlepšující přechod absolventů do praxe: – legislativně zajistit účast zástupců zaměstnavatelské sféry při závěrečných učňovských zkouškách – podporovat a legislativně zakotvit alespoň několikaměsíční řízenou praxi pro každého žáka odborného vzdělávání v podnikové sféře – podporovat rozvoj profesního a kariérového poradenství – podporovat rozvoj informačního systému v oblasti vztahů vzdělávání a sféry práce... »

1.8 Zájmové vzdělávání a využívání volného času

1.8.1 Umožnit přístup ke kvalitnímu zájmovému vzdělávání všem dětem, zvláště dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí...
Popis / Komentář:
Umožnit přístup ke kvalitnímu zájmovému vzdělávání všem dětem, zvláště dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí jako prevenci sociálně-patologických jevů i podchycení nadaných a talentovaných jedinců s vyhraněnými aspiracemi – finanční podpora státu ve spolupráci rezortů

1.8.2 Účelovými nárokovými prostředky, vymezenými v rozpočtu, finančně zabezpečit rozšíření činnosti škol jako vzdělávacích a kulturně výchovných center obcí a zřídit na těchto školách funkci koordinátora
1.8.3 Na fakultách připravujících učitele zřídit nebo posílit specializovaný obor Pedagogika volného času nebo Sociální pedagogika

1.9 Vzdělávání nadaných jedinců

1.9.1 Základem péče o mimořádně nadané jedince musí být zájmová činnost co nejširších vrstev obyvatelstva (především dětí a mládeže)
Popis / Komentář:
- Zařadit do přípravného i dalšího vzdělávání učitelů moderní poznatky o projevech a potřebách nadaných a mimořádně nadaných jednotlivců a o způsobech práce s nimi. - Vytvářet pro předškolní děti a žáky základních škol jak ve škole, tak i ve volném čase, co nejširší nabídku dostupných činností různého zaměření jako příležitost pro projevení jejich nadání. Programy vzdělávacích i zájmových činností diferencovat s ohledem na potřeby a možnosti nadaných žáků.... »

1.9.2 Realizovat ucelený systém péče o nadané jedince v ČR
Popis / Komentář:
- Vybudovat centrální odborné pracoviště, které by spojovalo poradenskou, pedagogickou a výzkumnou činnost v oblasti vzdělávání a výchovy nadaných. včetně vzdělávání pedagogů. Ve světě častým a osvědčeným modelem je úzké sepětí centra pro studium a rozvoj nadání s fakultou připravující budoucí pedagogy nebo psychology.... »

1.9.3 Vytvářet programy péče o mimořádně nadané jedince a zajišťovat její dostupnost
Popis / Komentář:
- Mimořádně nadaným jedincům individuálně umožnit vertikální i horizontální prostupnost vzdělávacího systému podle aktuální úrovně a zájmu, bez ohledu na věk dítěte (žáka, studenta) nebo souběžné studium na různých stupních vzdělávání (ZŠ a SŠ, SŠ a VŠ, případně i ZŠ a VŠ). V případě potřeby umožnit i jiné individuální či experimentální formy vzdělávání mimořádně nadaného jedince.

1.10 Vzdělávání zdravotně a sociálně znevýhodněných

1.10.1 Analyzovat podíly jednotlivých rezortů a koordinovat jejich participaci na péči o žáky se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Vyřešit kompetence v oblasti poskytování rané péče
Popis / Komentář:
- Legislativně i politicky zakotvit odpovědnost rezortů za vývoj směrem k rovnému přístupu ke vzdělávání všech dětí bez rozdílu a bez ohledu na stupeň zdravotního postižení či sociálního znevýhodnění.
- Vyřešit kompetence v oblasti poskytování rané péče pro děti se zdravotním postižením a děti vyrůstající v prostředí s nízkým socioekonomickým statusem či v prostředí mimo kulturu majoritní společnosti.

1.10.2 Citlivě transformovat zvláštní školy na školy základní se speciálními vzdělávacími programy
Popis / Komentář:
- V těchto vzdělávacích zařízeních realizovat vzdělávací programy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (pro žáky, kteří potřebují speciální přístup vzhledem k těžké specifické poruše učení nebo chování, k mentálnímu či jinému postižení), jimž toto vzdělání nemůže poskytnout běžná základní škola.

1.10.3 Vyřešit připravenost běžných škol na integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, a to po stránce profesní, personální i technické. Provést nezbytné změny v přípravě učitelů
Popis / Komentář:
- Podporovat rozvojovými programy integraci na základních školách včetně zavedení funkce speciálního pedagoga a asistenta a přípravu učitelů na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

1.10.4 Speciální školy zřizovat pouze pro těžce zdravotně postižené (např. pomocné školy, rehabilitační třídy)
Popis / Komentář:
- S možností vzdělávat se přímo souvisí nutnost vyřešit problematiku dopravy žáků s tělesným těžším zdravotním postižením, autismem, více vadami apod. do školy a problematiku osobní asistence včetně možností jejího využití v průběhu vzdělávání.

1.10.5 Vyřešit problematiku aktivace osob se zdravotním postižením, pro které práce nebude s ohledem na postižení zdrojem obživy
Popis / Komentář:
- Ve spolupráci s úřady práce podporovat „právo na první zaměstnání absolventů“, aby se nefixovaly pasivní způsoby života a sociální závislost na podpoře v nezaměstnanosti u mladé generace absolventů a organizovat kurzy k doplnění vzdělání pro absolventy, kteří povinné vzdělávání neukončili uceleným stupněm vzdělání.... »

1.10.6 Koncepčně dopracovat způsob, jakým bude vykonávána ústavní nebo ochranná výchova
Popis / Komentář:
- Připravit projekt nových typů školských zařízení pro náhradní výchovu a prevenci podle společenských potřeb a ve spolupráci s dalšími rezorty připravit projekty na začleňování dětí do běžné populace po ukončení ústavní péče.
- Ve spolupráci s MPSV a MZd realizovat péči o jedince mladší věku tří let jako rozšíření preventivně výchovné péče.

2. TERCIÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

2.1 Rozšíření výzkumné kultury a tvůrčí činnosti se stane definičním znakem terciárního vzdělávání...

Popis / Komentář:
Rozšíření výzkumné kultury a tvůrčí činnosti se stane definičním znakem terciárního vzdělávání. Propojení studia s uskutečňovanou vědeckou nebo jinou tvůrčí činností, jejíž typ a kvantita rozliší různé typy vysokoškolských studijních programů a vyššího odborného studia a příslušných
institucí

2.2 Rozvoj nabídky studijních programů bude směřovat k tomu, aby zhruba jedna polovina absolventů odcházela do praxe po ukončení bakalářského studia nebo vyššího odborného studia...

Popis / Komentář:
Rozvoj nabídky studijních programů bude směřovat k tomu, aby zhruba jedna polovina absolventů odcházela do praxe po ukončení bakalářského studia nebo vyššího odborného studia. K tomu je potřeba vytvářet konkrétní podmínky pro úspěšné uplatnění absolventů a osvětovou činností zvyšovat jejich společenské uznání

2.3 Prostupný, modulárně stavěný, systém studia postupně umožní pokračovat ve studiu hned nebo později na téže nebo jiné škole domácí či zahraniční...

Popis / Komentář:
Prostupný, modulárně stavěný, systém studia postupně umožní pokračovat ve studiu hned nebo později na téže nebo jiné škole domácí či zahraniční. Vždy však pouze za podmínky, že budou splněny požadavky příslušného navazujícího studijního programu (modulu) podle vzájemné dohody příslušných vzdělávacích institucí

2.4 V tomto systému budou mít uchazeči možnost zvolit si vlastní vzdělávací cestu, odpovídající jejich zájmům a schopnostem, v případě potřeby ji měnit a pokračovat ve vzdělávání v průběhu celého života

2.5 ČR podpoří vybudování otevřeného evropského vzdělávacího prostoru rozvíjením mezinárodní spolupráce a naplňováním mezinárodních dohod a deklarací...

Popis / Komentář:
ČR podpoří vybudování otevřeného evropského vzdělávacího prostoru rozvíjením mezinárodní spolupráce a naplňováním mezinárodních dohod a deklarací (Lisabonská dohoda, Sorbonnská a Boloňská deklarace) se současným zachováním specifik českých kulturních a vzdělávacích tradic

2.6 V systému vnějšího hodnocení kvality bude brán zřetel na rozdílné cíle a úkoly jednotlivých vzdělávacích institucí terciárního sektoru...

Popis / Komentář:
V systému vnějšího hodnocení kvality bude brán zřetel na rozdílné cíle a úkoly jednotlivých vzdělávacích institucí terciárního sektoru. Výsledky hodnocení kvality nebudou využívány pro jejich vzájemné porovnávání. Předmětem hodnocení bude míra naplnění jejich cílů. Aktivity vnitřního hodnocení budou s vnějším hodnocením koordinovány tak, aby bylo dosaženo maximální efektivity práce k tomu účelu vynaložené. Výsledky hodnocení nebudou přímo vázány na rozdělování finančních prostředků.... »

2.7 Studenti budou vedeni k vysoké odborné flexibilitě, tvořivým schopnostem, kulturním a komunikativním schopnostem a morálním hodnotám...

Popis / Komentář:
Studenti budou vedeni k vysoké odborné flexibilitě, tvořivým schopnostem, kulturním a komunikativním schopnostem a morálním hodnotám. I v sektoru terciárního vzdělávání je nutné cílevědomě rozvíjet výchovu k demokratickému občanství, multikulturalitě a toleranci a morálním hodnotám.

3. VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH

3.1 Vytvořit právní rámec pro rozvoj vzdělávání dospělých

3.1.1 Vymezit pravomoci a odpovědnosti nejvýznamnějších aktérů rozvoje vzdělávání dospělých (stát, zaměstnavatelé, odbory, obce a regiony, profesní orgány
3.1.2 Stanovit pravidla financování hlavních součástí vzdělávání dospělých

3.2 Vypracovat a zavést soustavu finančních a nefinančních pobídek

3.2.1 pro zaměstnavatele, aby jejich výdaje na vzdělávání zaměstnanců byly vyšší a efektivnější
3.2.2 pro zaměstnance, aby v co největší míře vstupovali do kvalifikačního a rekvalifikačního vzdělávání
3.2.3 pro poskytovatele vzdělávání, aby byli zainteresováni na rozšiřování nabídky vzdělávání a usnadňování přístupu k němu pro různé cílové skupiny
3.2.4 pro jednotlivce, aby se zvyšoval jejich zájem o vzdělávání

3.3 Založit mechanizmy systémového rozvoje vzdělávání dospělých

3.3.1 zajišťování kvality, akreditace a certifikace
3.3.2 informační systém a podpůrné systémy
3.3.3 výzkum vzdělávání dospělých
3.3.4 rozšíření základny pro přípravu a další vzdělávání odborných pracovníků ve vzdělávání dospělých, metodické a poradenské služby