| Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - Bílá kniha (2001) |
1. | Předškolní, základní a střední vzdělávání |
1.1 | Změna cílů a obsahů vzdělávání |
1.1.1 | Realizovat navržený systém vzdělávacích programů na všech úrovních
|
1.1.2 | Realizovat nové rysy v pojetí kurikula
|
1.1.3 | Postupně zavádět výuku dvou cizích jazyků na všech typech škol
|
1.1.4 | Vytvořit fond učebnic a dalších podpůrných materiálů
|
1.2 | Zvyšování kvality vzdělávání |
1.2.1 | Dobudovat systém evaluace a monitorování
|
1.2.2 | Vytvořit systém závěrečného hodnocení žáků, rozšířit a nově koncipovat poradenské služby
|
1.3 | Vnitřní proměna školy |
1.3.1 | Vytvořit ucelený systém nástrojů pro uplatnění autonomie školy
|
1.3.2 | Založit Program rozvoje škol
|
1.3.3 | Vybudovat společnou podpůrnou infrastrukturu
|
1.4 | Pedagogičtí pracovníci jako nositelé změn |
1.4.1 | Zlepšovat postavení pedagogických pracovníků jako socioprofesní skupiny
|
1.4.2 | Zvyšovat kvalitu a funkčnost přípravného vzdělávání učitelů
|
1.4.3 | Diferencovat pedagogické činnosti a realizovat systém kariérového a platového postupu
|
1.4.4 | Založit systém řízení lidských zdrojů
|
1.5 | Předškolní vzdělávání |
1.5.1 | Zajistit každému dítěti předškolního věku zákonný nárok na předškolní vzdělávání a na reálnou možnost je naplnit
|
1.5.2 | Vypracovat rámcový program pro předškolní vzdělávání a v něm nově formulovat rámcové cíle, obsah a předpokládané výsledky vzdělávání (kompetence dítěte)...
|
1.5.3 | Vzhledem k potřebě zvládat širší spektrum odborných, speciálně pedagogických i sociálních znalostí a dovedností pedagogů v předškolním vzdělávání zajistit jejich vysokoškolské vzdělávání na úrovni bakalářského studia na pedagogických fakultách...
|
1.6 | Základní vzdělávání |
1.6.1 | Zvýraznit význam a specifika 1. stupně a 2. stupně základního vzdělávání ve stěžejních pedagogických dokumentech a návazných prvcích vzdělávacího systému
|
1.6.2 | Vytvořit rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a v něm stanovit specifické cíle, obsah, výstupní klíčové kompetence a podmínky pro vzdělávání na 1. a 2. stupni základního vzdělávání...
|
1.6.3 | Komplexně řešit postupný přechod na integrované vnitřně diferencované základní vzdělávání, které umožní vytvářet co nejlepší podmínky pro všechny žáky...
|
1.6.4 | Klást důraz na celkovou proměnu života školy a vyučování, podpořit inovativní programy a činnosti vycházející z potřeb žáků daného věku
|
1.6.5 | Změnit koncepci vzdělávání učitelů pro 1. a 2. stupeň základního vzdělávání pomocí státem normativně stanovených kvalifikačních požadavků, při zachování jejich magisterské úrovně...
|
1.7 | Střední všeobecné a střední odborné vzdělávání |
1.7.1 | Zvyšovat podíl populace dosahující úplné střední vzdělání s maturitou až na 75 % populačního ročníku...
|
1.7.2 | Vytvořit a legislativně zakotvit státní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy založené na širokém poznatkovém základu a klíčových kompetencích a jejich rozpracování do školních vzdělávacích programů |
1.7.3 | Prohlubovat diferenciaci vzdělávacích programů gymnázia tak, aby nemělo pouze akademický, ale získalo široký všeobecně vzdělávací charakter a sloužilo různým vzdělávacím potřebám |
1.7.4 | Podporovat rozvoj větvených a stupňovitých vzdělávacích programů a zavést postupně modulový systém organizace vzdělávacích programů odborného vzdělávání, umožňující snadnější vertikální i horizontální prostupnost a návaznost na další vzdělávání |
1.7.5 | Vytvořit dvouúrovňovou společnou část maturitní zkoušky podle volby žáka. Součástí školní (profilové) části maturitní zkoušky může být též vypracování a obhajobu závěrečné maturitní práce |
1.7.6 | Podporovat optimalizaci sítě škol ve prospěch vytváření polyfunkčních škol, tj. škol nabízejících všeobecné i odborné vzdělávací programy, které poskytují různý stupeň vzdělání |
1.7.7 | Zavést ve spolupráci se sociálními partnery podpůrná opatření zlepšující přechod absolventů do praxe...
|
1.8 | Zájmové vzdělávání a využívání volného času |
1.8.1 | Umožnit přístup ke kvalitnímu zájmovému vzdělávání všem dětem, zvláště dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí...
|
1.8.2 | Účelovými nárokovými prostředky, vymezenými v rozpočtu, finančně zabezpečit rozšíření činnosti škol jako vzdělávacích a kulturně výchovných center obcí a zřídit na těchto školách funkci koordinátora |
1.8.3 | Na fakultách připravujících učitele zřídit nebo posílit specializovaný obor Pedagogika volného času nebo Sociální pedagogika |
1.9 | Vzdělávání nadaných jedinců |
1.9.1 | Základem péče o mimořádně nadané jedince musí být zájmová činnost co nejširších vrstev obyvatelstva (především dětí a mládeže)
|
1.9.2 | Realizovat ucelený systém péče o nadané jedince v ČR
|
1.9.3 | Vytvářet programy péče o mimořádně nadané jedince a zajišťovat její dostupnost
|
1.10 | Vzdělávání zdravotně a sociálně znevýhodněných |
1.10.1 | Analyzovat podíly jednotlivých rezortů a koordinovat jejich participaci na péči o žáky se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Vyřešit kompetence v oblasti poskytování rané péče
|
1.10.2 | Citlivě transformovat zvláštní školy na školy základní se speciálními vzdělávacími programy
|
1.10.3 | Vyřešit připravenost běžných škol na integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, a to po stránce profesní, personální i technické. Provést nezbytné změny v přípravě učitelů
|
1.10.4 | Speciální školy zřizovat pouze pro těžce zdravotně postižené (např. pomocné školy, rehabilitační třídy)
|
1.10.5 | Vyřešit problematiku aktivace osob se zdravotním postižením, pro které práce nebude s ohledem na postižení zdrojem obživy
|
1.10.6 | Koncepčně dopracovat způsob, jakým bude vykonávána ústavní nebo ochranná výchova
|
2. | TERCIÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ |
2.1 | Rozšíření výzkumné kultury a tvůrčí činnosti se stane definičním znakem terciárního vzdělávání...
|
2.2 | Rozvoj nabídky studijních programů bude směřovat k tomu, aby zhruba jedna polovina absolventů odcházela do praxe po ukončení bakalářského studia nebo vyššího odborného studia...
|
2.3 | Prostupný, modulárně stavěný, systém studia postupně umožní pokračovat ve studiu hned nebo později na téže nebo jiné škole domácí či zahraniční...
|
2.4 | V tomto systému budou mít uchazeči možnost zvolit si vlastní vzdělávací cestu, odpovídající jejich zájmům a schopnostem, v případě potřeby ji měnit a pokračovat ve vzdělávání v průběhu celého života |
2.5 | ČR podpoří vybudování otevřeného evropského vzdělávacího prostoru rozvíjením mezinárodní spolupráce a naplňováním mezinárodních dohod a deklarací...
|
2.6 | V systému vnějšího hodnocení kvality bude brán zřetel na rozdílné cíle a úkoly jednotlivých vzdělávacích institucí terciárního sektoru...
|
2.7 | Studenti budou vedeni k vysoké odborné flexibilitě, tvořivým schopnostem, kulturním a komunikativním schopnostem a morálním hodnotám...
|
3. | VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH |
3.1 | Vytvořit právní rámec pro rozvoj vzdělávání dospělých |
3.1.1 | Vymezit pravomoci a odpovědnosti nejvýznamnějších aktérů rozvoje vzdělávání dospělých (stát, zaměstnavatelé, odbory, obce a regiony, profesní orgány |
3.1.2 | Stanovit pravidla financování hlavních součástí vzdělávání dospělých |
3.2 | Vypracovat a zavést soustavu finančních a nefinančních pobídek |
3.2.1 | pro zaměstnavatele, aby jejich výdaje na vzdělávání zaměstnanců byly vyšší a efektivnější |
3.2.2 | pro zaměstnance, aby v co největší míře vstupovali do kvalifikačního a rekvalifikačního vzdělávání |
3.2.3 | pro poskytovatele vzdělávání, aby byli zainteresováni na rozšiřování nabídky vzdělávání a usnadňování přístupu k němu pro různé cílové skupiny |
3.2.4 | pro jednotlivce, aby se zvyšoval jejich zájem o vzdělávání |
3.3 | Založit mechanizmy systémového rozvoje vzdělávání dospělých |
3.3.1 | zajišťování kvality, akreditace a certifikace |
3.3.2 | informační systém a podpůrné systémy |
3.3.3 | výzkum vzdělávání dospělých |
3.3.4 | rozšíření základny pro přípravu a další vzdělávání odborných pracovníků ve vzdělávání dospělých, metodické a poradenské služby |