Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - Bílá kniha (2001)

Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - Bílá kniha (2001)
1.Předškolní, základní a střední vzdělávání
1.1Změna cílů a obsahů vzdělávání
1.1.1Realizovat navržený systém vzdělávacích programů na všech úrovních
1.1.2Realizovat nové rysy v pojetí kurikula
1.1.3Postupně zavádět výuku dvou cizích jazyků na všech typech škol
1.1.4Vytvořit fond učebnic a dalších podpůrných materiálů
1.2Zvyšování kvality vzdělávání
1.2.1Dobudovat systém evaluace a monitorování
1.2.2Vytvořit systém závěrečného hodnocení žáků, rozšířit a nově koncipovat poradenské služby
1.3Vnitřní proměna školy
1.3.1Vytvořit ucelený systém nástrojů pro uplatnění autonomie školy
1.3.2Založit Program rozvoje škol
1.3.3Vybudovat společnou podpůrnou infrastrukturu
1.4Pedagogičtí pracovníci jako nositelé změn
1.4.1Zlepšovat postavení pedagogických pracovníků jako socioprofesní skupiny
1.4.2Zvyšovat kvalitu a funkčnost přípravného vzdělávání učitelů
1.4.3Diferencovat pedagogické činnosti a realizovat systém kariérového a platového postupu
1.4.4Založit systém řízení lidských zdrojů
1.5Předškolní vzdělávání
1.5.1Zajistit každému dítěti předškolního věku zákonný nárok na předškolní vzdělávání a na reálnou možnost je naplnit
1.5.2Vypracovat rámcový program pro předškolní vzdělávání a v něm nově formulovat rámcové cíle, obsah a předpokládané výsledky vzdělávání (kompetence dítěte)...
1.5.3Vzhledem k potřebě zvládat širší spektrum odborných, speciálně pedagogických i sociálních znalostí a dovedností pedagogů v předškolním vzdělávání zajistit jejich vysokoškolské vzdělávání na úrovni bakalářského studia na pedagogických fakultách...
1.6Základní vzdělávání
1.6.1Zvýraznit význam a specifika 1. stupně a 2. stupně základního vzdělávání ve stěžejních pedagogických dokumentech a návazných prvcích vzdělávacího systému
1.6.2Vytvořit rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a v něm stanovit specifické cíle, obsah, výstupní klíčové kompetence a podmínky pro vzdělávání na 1. a 2. stupni základního vzdělávání...
1.6.3Komplexně řešit postupný přechod na integrované vnitřně diferencované základní vzdělávání, které umožní vytvářet co nejlepší podmínky pro všechny žáky...
1.6.4Klást důraz na celkovou proměnu života školy a vyučování, podpořit inovativní programy a činnosti vycházející z potřeb žáků daného věku
1.6.5Změnit koncepci vzdělávání učitelů pro 1. a 2. stupeň základního vzdělávání pomocí státem normativně stanovených kvalifikačních požadavků, při zachování jejich magisterské úrovně...
1.7Střední všeobecné a střední odborné vzdělávání
1.7.1Zvyšovat podíl populace dosahující úplné střední vzdělání s maturitou až na 75 % populačního ročníku...
1.7.2Vytvořit a legislativně zakotvit státní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy založené na širokém poznatkovém základu a klíčových kompetencích a jejich rozpracování do školních vzdělávacích programů
1.7.3Prohlubovat diferenciaci vzdělávacích programů gymnázia tak, aby nemělo pouze akademický, ale získalo široký všeobecně vzdělávací charakter a sloužilo různým vzdělávacím potřebám
1.7.4Podporovat rozvoj větvených a stupňovitých vzdělávacích programů a zavést postupně modulový systém organizace vzdělávacích programů odborného vzdělávání, umožňující snadnější vertikální i horizontální prostupnost a návaznost na další vzdělávání
1.7.5Vytvořit dvouúrovňovou společnou část maturitní zkoušky podle volby žáka. Součástí školní (profilové) části maturitní zkoušky může být též vypracování a obhajobu závěrečné maturitní práce
1.7.6Podporovat optimalizaci sítě škol ve prospěch vytváření polyfunkčních škol, tj. škol nabízejících všeobecné i odborné vzdělávací programy, které poskytují různý stupeň vzdělání
1.7.7Zavést ve spolupráci se sociálními partnery podpůrná opatření zlepšující přechod absolventů do praxe...
1.8Zájmové vzdělávání a využívání volného času
1.8.1Umožnit přístup ke kvalitnímu zájmovému vzdělávání všem dětem, zvláště dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí...
1.8.2Účelovými nárokovými prostředky, vymezenými v rozpočtu, finančně zabezpečit rozšíření činnosti škol jako vzdělávacích a kulturně výchovných center obcí a zřídit na těchto školách funkci koordinátora
1.8.3Na fakultách připravujících učitele zřídit nebo posílit specializovaný obor Pedagogika volného času nebo Sociální pedagogika
1.9Vzdělávání nadaných jedinců
1.9.1Základem péče o mimořádně nadané jedince musí být zájmová činnost co nejširších vrstev obyvatelstva (především dětí a mládeže)
1.9.2Realizovat ucelený systém péče o nadané jedince v ČR
1.9.3Vytvářet programy péče o mimořádně nadané jedince a zajišťovat její dostupnost
1.10Vzdělávání zdravotně a sociálně znevýhodněných
1.10.1Analyzovat podíly jednotlivých rezortů a koordinovat jejich participaci na péči o žáky se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Vyřešit kompetence v oblasti poskytování rané péče
1.10.2Citlivě transformovat zvláštní školy na školy základní se speciálními vzdělávacími programy
1.10.3Vyřešit připravenost běžných škol na integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, a to po stránce profesní, personální i technické. Provést nezbytné změny v přípravě učitelů
1.10.4Speciální školy zřizovat pouze pro těžce zdravotně postižené (např. pomocné školy, rehabilitační třídy)
1.10.5Vyřešit problematiku aktivace osob se zdravotním postižením, pro které práce nebude s ohledem na postižení zdrojem obživy
1.10.6Koncepčně dopracovat způsob, jakým bude vykonávána ústavní nebo ochranná výchova
2.TERCIÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
2.1Rozšíření výzkumné kultury a tvůrčí činnosti se stane definičním znakem terciárního vzdělávání...
2.2Rozvoj nabídky studijních programů bude směřovat k tomu, aby zhruba jedna polovina absolventů odcházela do praxe po ukončení bakalářského studia nebo vyššího odborného studia...
2.3Prostupný, modulárně stavěný, systém studia postupně umožní pokračovat ve studiu hned nebo později na téže nebo jiné škole domácí či zahraniční...
2.4V tomto systému budou mít uchazeči možnost zvolit si vlastní vzdělávací cestu, odpovídající jejich zájmům a schopnostem, v případě potřeby ji měnit a pokračovat ve vzdělávání v průběhu celého života
2.5ČR podpoří vybudování otevřeného evropského vzdělávacího prostoru rozvíjením mezinárodní spolupráce a naplňováním mezinárodních dohod a deklarací...
2.6V systému vnějšího hodnocení kvality bude brán zřetel na rozdílné cíle a úkoly jednotlivých vzdělávacích institucí terciárního sektoru...
2.7Studenti budou vedeni k vysoké odborné flexibilitě, tvořivým schopnostem, kulturním a komunikativním schopnostem a morálním hodnotám...
3.VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
3.1Vytvořit právní rámec pro rozvoj vzdělávání dospělých
3.1.1Vymezit pravomoci a odpovědnosti nejvýznamnějších aktérů rozvoje vzdělávání dospělých (stát, zaměstnavatelé, odbory, obce a regiony, profesní orgány
3.1.2Stanovit pravidla financování hlavních součástí vzdělávání dospělých
3.2Vypracovat a zavést soustavu finančních a nefinančních pobídek
3.2.1pro zaměstnavatele, aby jejich výdaje na vzdělávání zaměstnanců byly vyšší a efektivnější
3.2.2pro zaměstnance, aby v co největší míře vstupovali do kvalifikačního a rekvalifikačního vzdělávání
3.2.3pro poskytovatele vzdělávání, aby byli zainteresováni na rozšiřování nabídky vzdělávání a usnadňování přístupu k němu pro různé cílové skupiny
3.2.4pro jednotlivce, aby se zvyšoval jejich zájem o vzdělávání
3.3Založit mechanizmy systémového rozvoje vzdělávání dospělých
3.3.1zajišťování kvality, akreditace a certifikace
3.3.2informační systém a podpůrné systémy
3.3.3výzkum vzdělávání dospělých
3.3.4rozšíření základny pro přípravu a další vzdělávání odborných pracovníků ve vzdělávání dospělých, metodické a poradenské služby