Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO VNITRA
MINISTERSTVO VNITRA
www stránky

MINISTERSTVO VNITRA

Názvy hierarchických úrovní
"Oblast"
1 "Kapitola"
1.1 "Opatření"

Strategie České republiky pro evropskou integrovanou správu hranic 2024-2029, 1. aktualizace (2024)

Evropská správa hranic

1 Ochrana hranic

1.1 Zvýšit společenskou prestiž orgánů státní správy odpovědných za ochranu vnějších hranic ČR a zvýšit jejich atraktivitu na trhu práce.
1.2 Vypracovat metodiku pro provádění alternativních opatření na vnitřních hranicích s přihlédnutím k doporučení Komise (EU) 2024/268.
1.3 Aktualizovat krizové plánování v rámci zákonných kompetencí vyplývajících z Paktu o migraci a azylu a z čl. 5 revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex).
1.4 Stanovit kompetence pro provádění prověřování a vytvořit procesní model prověřování pro vnější hranice a vnitřní území podle nařízení (EU) 2024/1356.
1.5 Vyhodnotit, určit a zajistit plnění požadavků dle čl. 8 nařízení (EU) 2024/1356. Zajistit kapacity a IT podporou při prověřování.
1.6 Určit příslušné kompetence a zajistit technické podmínky a provedení předběžné zdravotní prohlídky v souladu s požadavky čl. 12 nařízení (EU) 2024/1356.
1.7 Zajistit podmínky pro provádění bezpečnostních kontrol při prověřování podle čl. 15 a čl. 16 nařízení (EU) 2024/1356.
1.8 Nastavit postupy pro spolupráci se zpravodajskými službami během prověřování osob podle čl. 15 odst. 2 nařízení (EU) 2024/1356.
1.9 Zajistit prověřovací formulář podle čl. 17 nařízení (EU) 2024/1356.

2 Analýza rizik

2.1 Uspořádat seminář na téma inovací v oblasti analýzy rizik, včetně umělé inteligence.
2.2 Zohlednit doporučení Komise (EU) 2024/268 při provádění analýzy rizik.
2.3 Integrovat nástroje monitoringu sekundárních pohybů obsažených v komponentech Paktu o migraci a azylu do analýzy rizik.

3 Výměna informací a spolupráce s členskými státy a agenturou Frontex.

3.1 Upravit integraci výsledků hodnocení zranitelnosti a analýzy rizik do procesů do vnitrostátního plánu kapacit a navracení a nástrojů krizového plánování.
3.2 Vytvořit program pro zajištění národních kapacit pro vytváření stálého sboru agentury Frontex.
3.3 Uspořádat seminář k využití postupu pro přemístění osob zadržených v oblastech vnitřních hranic dle čl. 23a revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex) a k definování návazných kroků.
3.5 Ustanovit národní kontaktní body dle čl. 1 odst. 2 doporučení Komise (EU) 2024/268.
3.6 Uspořádat seminář na téma možnosti zintenzivnění spolupráce se členskými zeměmi podle doporučení Rady (EU) 2022/915.
3.7 Projednat se sousedními státy stanovení přeshraničních regionů podle čl. 42b revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex) a vyhodnotit dopady znovuzavedení ochrany vnitřních hranic.

4 Meziagenturní spolupráce v rámci ČR

4.1 Uspořádat seminář v souvislosti se zintenzivněním spolupráce s příslušnými útvary členských států EU, příp. dalších vybraných zemí, v rámci EMPACT.
4.2 identifikovat oblasti a vytvořit podmínky pro využití pomoci EUAA a FRONTEX při prověřování podle čl. 8 odst. 9 pododst. 5 nařízení (EU) 2024/1356.

5 Spolupráce se třetími zeměmi

5.1 V návaznosti na aktuální migrační situaci vyhodnotit a případně dále rozvinout úroveň spolupráce se třetími zeměmi původu a tranzitu, včetně informování o legálních způsobech cestování do Evropy a navracení, a to komplementárně k činnosti agentury Frontex.
5.2 V návaznosti na analýzu rizik posílit spolupráci v oblasti budování kapacit a výměny informací s prioritními třetími zeměmi při správě hranic.
5.3 Optimalizovat nástroje pro výměnu informací v rámci sítí styčných úředníků.

6 Technická a operativní opatření na území ČR

6.1 Upravit metodiku PČR podle čl. 23 revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex).
6.2 Aktualizovat metodické postupy pro dočasné znovuzavedení a prodloužení ochrany vnitřních hranic podle čl. 25, 25a, 26, 27. 27a, 28, 33 revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex).
6.3 Prostřednictvím krizového plánování vytvořit systém reakce na rozsáhlé mimořádné situace v oblasti veřejného zdraví podle revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex.

7 Navracení státních příslušníků třetích zemí

7.1 Zajistit optimální využití podpory agentury Frontex v oblasti navracení (FAR, IRMA, EURLO a další).
7.2 Zajistit optimální využití po návratové podpory agentury Frontex (JRS) - aktualizace postupů při využívání databáze RIAT a posílení nabídky asistenčních služeb na národní úrovni.
7.3 Vytvořit cizinecký informační systém druhé generace (CIS II) včetně implementace RECAMAS v prostředí ČR.
7.4 Vytvořit technický nástroj pro sběr informací a údajů o navracených osobách s využitím informačních systémů včetně záznamů o navracení osob v SIS v souladu s RECAMAS.
7.5 Posílit spolupráci a kapacity pro poskytování návratového poradenství cizincům ve výkonu trestu odnětí svobody.
7.6 Posílit vnitrostátní kapacity pro provádění identifikace a dokumentace navracených osob a pro tyto účely zajistit adekvátní technickou a materiální podporu.
7.7 Zajistit odbornou přípravu personálu v oblasti návratového poradenství, reintegrační asistence a obsluhy příslušných systémů.
7.8 Zajistit odbornou přípravu personálu pro nové postupy a procedury pro návratové řízení v souvislosti s implementací Paktu o migraci a azylu.
7.9 Dokončit legislativní změny zajišťující sjednocení vydání rozhodnutí o azylu a rozhodnutí o návratu, včetně společného rozhodování v přezkumných řízeních.
7.10 Dokončit vývoj národních IS (Azyl III, ICAS a CIS II/RECAMAS a zajistit jejich funkční interoperabilitu ve vztahu k výkonu rozhodnutí o návratu.
7.11 Posílení personálního a technického zajištění realizace dobrovolných a nucených návratů z hraničního řízení / Zajistit dostatečné personální a technické zázemí pro realizaci dobrovolných a nucených návratů z hraničního řízení.
7.12 Zajistit vybavení pracovišť a vozidel pro potřeby nezletilých a rodin s dětmi při prověřování podle nařízení (EU) 2024/1356.
7.13 V maximální možnosti promítnout doporučení Komise (EU) 2024/268 při navracení státních příslušníků třetích zemí.

8 Využívání moderních technologií (včetně rozsáhlých informačních systémů)

8.1 Zajistit interoperabilitu systému EUROSUR 2.0 s dalších systémů monitoringu.
8.2 Implementovat národní systém EBCG FADO.

9 Mechanismy pro kontrolu kvality

9.1 Rozšířit tým expertů ČR vysílaných na schengenské hodnocení ostatních členských států v oblasti ochrany vnějších hranic a navracení.

10 Mechanismy solidarity, zejména unijní nástroje financování

10.1 V návaznosti na analýzu rizik realizovat bilaterální pomoc státům postiženým uprchlickou a migrační krizí.
10.2 Zapojit se do společného rámce pro zadávání veřejných zakázek na základě Capability roadmap vypracované agenturou Frontex a financování EU.

11 Základní práva

11.1 Vytvořit a implementovat operační postupy pro identifikaci a poskytování pomoci osobám v zranitelných situacích, nezletilým osobám bez doprovodu a jednotlivcům hledajícím mezinárodní ochranu.
11.2 Zahrnout do autoevaluací ochrany vnějších hranic a navracení systematické hodnocení stavu v oblasti základních práv, včetně ochrany osobních údajů.
11.3 Vytvořit institucionální monitorovací mechanismus a právní nástroje v oblasti základních práv v souvislosti s nařízením (EU) 2024/1356.
11.4 Legislativně upravit kompetence orgánu provádějícího monitorovací mechanismus základních práv podle nařízení (EU) 2024/1356.
11.5 Přijmout legislativní úpravu týkající se celkové doby zajištění cizince během prověřování podle nařízení (EU) 2024/1356.
11.6 Stanovit typ organizací, které mohou poskytovat poradenství během prověřování podle čl. 8 odst. 6 nařízení (EU) 2024/1356.
11.7 Vytvořit legislativní a praktické podmínky pro uplatnění práva postoupení věci za účelem občanského nebo soudního řízení.
11.8 Stanovit způsob a odpovídající prostředky pro informování o právech a povinnostech vyplývajících z čl. 11 nařízení (EU) 2024/1356.

12 Odborná příprava

12.1 Zajistit pravidelná odborná školení všech pracovníků s využitím moderních technologií dle jejich specializace a na základě posouzení aktuálních potřeb.

13 Výzkum a inovace

13.1 Zajistit, aby technická podpora výkonu služby a odbavovací procesy na hranicích odpovídaly technologickému vývoji, technickým a operativním standardům a požadavkům na bezpečnost a plynulost provozu na hranicích.
13.2 Provést podrobný výzkum využití umělé inteligence v oblasti správy vnějších hranic.
13.3 Vyvinout koncová zařízení v oblasti ochrany hranic a navracení nové generace.
13.4 Uspořádat konferenci na téma dopady aktu o umělé inteligenci na oblast správy hranic.
13.5 Uspořádat seminář na téma využití AI a automatizace při provádění prověřování podle nařízení (EU) 2024/1356.