| Strategie České republiky pro evropskou integrovanou správu hranic 2024-2029, 1. aktualizace (2024) |
| Evropská správa hranic |
1 | Ochrana hranic |
1.1 | Zvýšit společenskou prestiž orgánů státní správy odpovědných za ochranu vnějších hranic ČR a zvýšit jejich atraktivitu na trhu práce. |
1.2 | Vypracovat metodiku pro provádění alternativních opatření na vnitřních hranicích s přihlédnutím k doporučení Komise (EU) 2024/268. |
1.3 | Aktualizovat krizové plánování v rámci zákonných kompetencí vyplývajících z Paktu o migraci a azylu a z čl. 5 revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex). |
1.4 | Stanovit kompetence pro provádění prověřování a vytvořit procesní model prověřování pro vnější hranice a vnitřní území podle nařízení (EU) 2024/1356. |
1.5 | Vyhodnotit, určit a zajistit plnění požadavků dle čl. 8 nařízení (EU) 2024/1356. Zajistit kapacity a IT podporou při prověřování. |
1.6 | Určit příslušné kompetence a zajistit technické podmínky a provedení předběžné zdravotní prohlídky v souladu s požadavky čl. 12 nařízení (EU) 2024/1356. |
1.7 | Zajistit podmínky pro provádění bezpečnostních kontrol při prověřování podle čl. 15 a čl. 16 nařízení (EU) 2024/1356. |
1.8 | Nastavit postupy pro spolupráci se zpravodajskými službami během prověřování osob podle čl. 15 odst. 2 nařízení (EU) 2024/1356. |
1.9 | Zajistit prověřovací formulář podle čl. 17 nařízení (EU) 2024/1356. |
2 | Analýza rizik |
2.1 | Uspořádat seminář na téma inovací v oblasti analýzy rizik, včetně umělé inteligence. |
2.2 | Zohlednit doporučení Komise (EU) 2024/268 při provádění analýzy rizik. |
2.3 | Integrovat nástroje monitoringu sekundárních pohybů obsažených v komponentech Paktu o migraci a azylu do analýzy rizik. |
3 | Výměna informací a spolupráce s členskými státy a agenturou Frontex. |
3.1 | Upravit integraci výsledků hodnocení zranitelnosti a analýzy rizik do procesů do vnitrostátního plánu kapacit a navracení a nástrojů krizového plánování. |
3.2 | Vytvořit program pro zajištění národních kapacit pro vytváření stálého sboru agentury Frontex. |
3.3 | Uspořádat seminář k využití postupu pro přemístění osob zadržených v oblastech vnitřních hranic dle čl. 23a revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex) a k definování návazných kroků. |
3.5 | Ustanovit národní kontaktní body dle čl. 1 odst. 2 doporučení Komise (EU) 2024/268. |
3.6 | Uspořádat seminář na téma možnosti zintenzivnění spolupráce se členskými zeměmi podle doporučení Rady (EU) 2022/915. |
3.7 | Projednat se sousedními státy stanovení přeshraničních regionů podle čl. 42b revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex) a vyhodnotit dopady znovuzavedení ochrany vnitřních hranic. |
4 | Meziagenturní spolupráce v rámci ČR |
4.1 | Uspořádat seminář v souvislosti se zintenzivněním spolupráce s příslušnými útvary členských států EU, příp. dalších vybraných zemí, v rámci EMPACT. |
4.2 | identifikovat oblasti a vytvořit podmínky pro využití pomoci EUAA a FRONTEX při prověřování podle čl. 8 odst. 9 pododst. 5 nařízení (EU) 2024/1356. |
5 | Spolupráce se třetími zeměmi |
5.1 | V návaznosti na aktuální migrační situaci vyhodnotit a případně dále rozvinout úroveň spolupráce se třetími zeměmi původu a tranzitu, včetně informování o legálních způsobech cestování do Evropy a navracení, a to komplementárně k činnosti agentury Frontex. |
5.2 | V návaznosti na analýzu rizik posílit spolupráci v oblasti budování kapacit a výměny informací s prioritními třetími zeměmi při správě hranic. |
5.3 | Optimalizovat nástroje pro výměnu informací v rámci sítí styčných úředníků. |
6 | Technická a operativní opatření na území ČR |
6.1 | Upravit metodiku PČR podle čl. 23 revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex). |
6.2 | Aktualizovat metodické postupy pro dočasné znovuzavedení a prodloužení ochrany vnitřních hranic podle čl. 25, 25a, 26, 27. 27a, 28, 33 revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex). |
6.3 | Prostřednictvím krizového plánování vytvořit systém reakce na rozsáhlé mimořádné situace v oblasti veřejného zdraví podle revidovaného nařízení (EU) 2016/399 (Schengenský hraniční kodex. |
7 | Navracení státních příslušníků třetích zemí |
7.1 | Zajistit optimální využití podpory agentury Frontex v oblasti navracení (FAR, IRMA, EURLO a další). |
7.2 | Zajistit optimální využití po návratové podpory agentury Frontex (JRS) - aktualizace postupů při využívání databáze RIAT a posílení nabídky asistenčních služeb na národní úrovni. |
7.3 | Vytvořit cizinecký informační systém druhé generace (CIS II) včetně implementace RECAMAS v prostředí ČR. |
7.4 | Vytvořit technický nástroj pro sběr informací a údajů o navracených osobách s využitím informačních systémů včetně záznamů o navracení osob v SIS v souladu s RECAMAS. |
7.5 | Posílit spolupráci a kapacity pro poskytování návratového poradenství cizincům ve výkonu trestu odnětí svobody. |
7.6 | Posílit vnitrostátní kapacity pro provádění identifikace a dokumentace navracených osob a pro tyto účely zajistit adekvátní technickou a materiální podporu. |
7.7 | Zajistit odbornou přípravu personálu v oblasti návratového poradenství, reintegrační asistence a obsluhy příslušných systémů. |
7.8 | Zajistit odbornou přípravu personálu pro nové postupy a procedury pro návratové řízení v souvislosti s implementací Paktu o migraci a azylu. |
7.9 | Dokončit legislativní změny zajišťující sjednocení vydání rozhodnutí o azylu a rozhodnutí o návratu, včetně společného rozhodování v přezkumných řízeních. |
7.10 | Dokončit vývoj národních IS (Azyl III, ICAS a CIS II/RECAMAS a zajistit jejich funkční interoperabilitu ve vztahu k výkonu rozhodnutí o návratu. |
7.11 | Posílení personálního a technického zajištění realizace dobrovolných a nucených návratů z hraničního řízení / Zajistit dostatečné personální a technické zázemí pro realizaci dobrovolných a nucených návratů z hraničního řízení. |
7.12 | Zajistit vybavení pracovišť a vozidel pro potřeby nezletilých a rodin s dětmi při prověřování podle nařízení (EU) 2024/1356. |
7.13 | V maximální možnosti promítnout doporučení Komise (EU) 2024/268 při navracení státních příslušníků třetích zemí. |
8 | Využívání moderních technologií (včetně rozsáhlých informačních systémů) |
8.1 | Zajistit interoperabilitu systému EUROSUR 2.0 s dalších systémů monitoringu. |
8.2 | Implementovat národní systém EBCG FADO. |
9 | Mechanismy pro kontrolu kvality |
9.1 | Rozšířit tým expertů ČR vysílaných na schengenské hodnocení ostatních členských států v oblasti ochrany vnějších hranic a navracení. |
10 | Mechanismy solidarity, zejména unijní nástroje financování |
10.1 | V návaznosti na analýzu rizik realizovat bilaterální pomoc státům postiženým uprchlickou a migrační krizí. |
10.2 | Zapojit se do společného rámce pro zadávání veřejných zakázek na základě Capability roadmap vypracované agenturou Frontex a financování EU. |
11 | Základní práva |
11.1 | Vytvořit a implementovat operační postupy pro identifikaci a poskytování pomoci osobám v zranitelných situacích, nezletilým osobám bez doprovodu a jednotlivcům hledajícím mezinárodní ochranu. |
11.2 | Zahrnout do autoevaluací ochrany vnějších hranic a navracení systematické hodnocení stavu v oblasti základních práv, včetně ochrany osobních údajů. |
11.3 | Vytvořit institucionální monitorovací mechanismus a právní nástroje v oblasti základních práv v souvislosti s nařízením (EU) 2024/1356. |
11.4 | Legislativně upravit kompetence orgánu provádějícího monitorovací mechanismus základních práv podle nařízení (EU) 2024/1356. |
11.5 | Přijmout legislativní úpravu týkající se celkové doby zajištění cizince během prověřování podle nařízení (EU) 2024/1356. |
11.6 | Stanovit typ organizací, které mohou poskytovat poradenství během prověřování podle čl. 8 odst. 6 nařízení (EU) 2024/1356. |
11.7 | Vytvořit legislativní a praktické podmínky pro uplatnění práva postoupení věci za účelem občanského nebo soudního řízení. |
11.8 | Stanovit způsob a odpovídající prostředky pro informování o právech a povinnostech vyplývajících z čl. 11 nařízení (EU) 2024/1356. |
12 | Odborná příprava |
12.1 | Zajistit pravidelná odborná školení všech pracovníků s využitím moderních technologií dle jejich specializace a na základě posouzení aktuálních potřeb. |
13 | Výzkum a inovace |
13.1 | Zajistit, aby technická podpora výkonu služby a odbavovací procesy na hranicích odpovídaly technologickému vývoji, technickým a operativním standardům a požadavkům na bezpečnost a plynulost provozu na hranicích. |
13.2 | Provést podrobný výzkum využití umělé inteligence v oblasti správy vnějších hranic. |
13.3 | Vyvinout koncová zařízení v oblasti ochrany hranic a navracení nové generace. |
13.4 | Uspořádat konferenci na téma dopady aktu o umělé inteligenci na oblast správy hranic. |
13.5 | Uspořádat seminář na téma využití AI a automatizace při provádění prověřování podle nařízení (EU) 2024/1356. |