Strategie rozvoje ICT služeb veřejné správy ČR (2015)
1. Od nekoordinovaného řízení ICT státu ke koordinovanému, postavenému na jednotné architektuře a jednotných pravidlech
O1 Vybudovat instituci veřejné správy ČR, která bude schopna převzít zodpovědnost za strategické, projektové i provozní řízení ICT VS ČR jako celku a dostane k tomu odpovídající pravomoc. S tímto účelem ustanovit Radu vlády pro informační společnost (RVIS) jako orgán určující strategii a pravidla rozvoje ICT služeb v ČR. Výkonným orgánem, který bude připravovat materiály pro jednání RVIS a bude kontrolovat plnění usnesení vlády týkající se ICT, stanovit Úřad hlavního architekta veřejné správy (ÚHA). Do RVIS přizvat i zástupce opozice, aby se zajistila kontinuita koncepce rozvoje ICT
O2 Legislativně zakotvit RVIS a ÚHA a jejich pravomoci.
O3 Pověřit ÚHA vybudováním Národní architektury, tj. architektury služeb VS a navazujících ICT služeb na principech Enterprise architektury (podobně jako ve vyspělých zemích)
O4 Pověřit ÚHA vypracováním strategie reformy řízení ICT investic včetně popisu procesu schvalování ICT investic. U význačných ICT projektů zavést povinnost vypracování investičního záměru/studie proveditelnosti a jeho schválení ÚHA a RVIS (význačnost projektu určit dle Total Cost of Owership daného projektu)
O5 Pověřit ÚHA vypracováním strategie sourcingu ICT služeb (které ICT služby bude VS zajišťovat sama nebo prostřednictvím státních center sdílených služeb - viz opatření č.23, a které je naopak v daném období vhodné outsourcovat na externí dodavatele).
O6 Pověřit ÚHA stanovením závazných pravidel průběžného udržitelného a řiditelného financování provozu ICT ve střednědobém horizontu, založeném na povinném vyhodnocování pětiletého Total Cost of Ownership.
2. Od závislosti na dodavatelích k vlastní kompetenci k efektivnímu řízení vývoje a provozu ICT v ČR
O7 Změnit odměňování pracovníků řídících ICT ve státní správě tak, aby se blížilo svojí úrovní srovnatelným profesím v soukromém sektoru a aby bylo závislé na dosahování jasně stanovených osobních cílů
O8 Zajistit a udržovat u těchto pracovníků potřebné kompetence - zajistit školení pracovníků VS podílejících se na řízení a provozu ICT služeb (pro tento účel úzce spolupracovat s univerzitními pracovišti, která jsou na tuto oblast specializovaná).
O9 Zahájit dle stanovené sourcingové strategie proces insourcingu těch ICT aktivit, jejichž externí řešení je pro VS nevýhodné a pro jejichž realizaci má VS dostatek kvalifikovaných lidských zdrojů, a to prioritně pro systémy sdílených služeb.
3. Od nezávislých a nejednotných procesů veřejné správy ke standardizovaným, provázaným, kvalitním, efektivním a měřitelným službám veřejné správy
O10 Pokračovat v projektu Procesní modelování agend veřejné správy.
O11 Měřit služby VS a u vybraných služeb odměňovat OVM - poskytovatele služeb s přihlédnutím k objemu a kvalitě poskytnutých služeb (např. dle počtu vydaných občanských průkazů, podle rozsahu poskytnutých e-služeb).
4. Od specializovaných úředních přepážek k digitální samoobsluze umožněné koordinovanou publikaci uživatelsky přívětivých ICT služeb
O12 U agend, u kterých je to smysluplné, popsat a začít realizovat úplné elektronické podání (e-službu) – viz též O10. Formu komunikace e-služeb sjednotit, využívat předvyplněné formuláře daty, které již veřejná správa vlastní.
O13 Zaktualizovat a průběžně udržovat portál veřejné správy, a to v koordinované spolupráci všech resortů a specializovaných portálů (např. BussinessInfo, eAGRI). Portál musí sloužit jako jednotné místo pro poskytování informací o všech službách veřejné správy a místo, ze kterého uživatel (občan, firma) může aktivovat jednotlivé e-služb .
O14 Ve spolupráci s dodavateli ERP systémů zrealizovat projekt povinné e-fakturace vůči státu.
O15 Dokončit projekty eSbírka a eLegislativa.
O16 Pokračovat v projektu eHealth včetně e-preskripce.
5. Od izolovaných dat k propojeným a otevřeným datům veřejné správy a ke kvalifikovaným rozhodnutím vedoucím k vyšší efektivnosti služeb VS
O17 Prosadit standardní způsob publikování a sdílení individuálních údajů o fyzických a právnických osobách a dalších subjektech dat z klíčových agend veřejné správy.
O18 Prosadit publikování rozhodnutí, dokumentů a dat veřejné správy formou otevřených dat (nevztahuje se na data se zvláštním režimem).
O19 U informačních systémů prověřit, zda nevyžadují data, která již veřejná správa má a duplicity sběru dat eliminovat (je podporováno též opatřeními O4, O10 a O17).
O20 Využívat údaje propojeného datového fondu veřejné správy k optimalizaci výkonu agend veřejné správy. Využít data uložená v CRABu k zastropování rozpočtových výdajů na užití, správu a údržbu nemovitostí na průměrné mediánové hodnotě. Podobně využít data Státní pokladny k optimalizaci dalších typů výdajů VS.
6. Od izolovaných výpočetních systémů ke sdíleným ICT službám (od izolovaných provozních prostředí ke koordinované síti Národních a regionálních datových center propojených bezpečnou komunikační infrastrukturou)
O21 Optimalizovat provozované ICT služby s využitím Katalogu provozovaných ICT služeb veřejné správy.
O22 Nákup nových ICT služeb směřovat na sdílené služby s využitím tzv. Government Cloudu (G-cloudu) a Katalogu sdílitelných certifikovaných ICT služeb.
O23 Vybudovat síť státních center sdílených služeb a regionálních datových center propojených bezpečnou datovou komunikační infrastrukturou, která budou poskytovat sdílené ICT služby orgánům veřejné moci (viz vládní cloud v opatření O22).
O24 Legislativně zakotvit způsob financování sdílených ICT služeb od jejich implementace až po udržitelnost provozu a nezbytný rozvoj.
7. Od izolovaných identitních systémů k jednotným identitním systémům uživatelů služeb veřejné správy a úředníků veřejné správy
O25 V návaznosti na stejně zaměřený projekt EU navrhnout a implementovat jednotnou identifikaci a autentizaci občanů ČR vůči VS s využitím stáváních identit systému Datových schránek provázaných na systém ZR podle zásady jeden občan, jedna elektronická identita pro ISVS.
O26 Dokončit implementaci jednotné identifikace a autentizace úředníků veřejné správy ČR v návaznosti na identitní prostor CzechPoint podle zásady jeden úředník, jedna elektronická identita pro ISVS.
8. Od pasivního přijímání legislativy a ICT projektů EU k aktivní participaci na přípravě nové legislativy a ICT projektů EU
O27 Aktivně se v orgánech EU podílet na tvorbě legislativy, norem a projektů, které se týkají eGovernmentu. Pověřit ÚHA řízením implementace přijatých norem a projektů.
O28 Připojit se k iniciativě / projektu „Cloud for Europe“ – propojeno s opatřením O22.