| Strategie rozvoje ICT služeb veřejné správy ČR (2015) |
1. | Od nekoordinovaného řízení ICT státu ke koordinovanému, postavenému na jednotné architektuře a jednotných pravidlech |
O1 | Vybudovat instituci veřejné správy ČR, která bude schopna převzít zodpovědnost za strategické, projektové i provozní řízení ICT VS ČR jako celku a dostane k tomu odpovídající pravomoc. S tímto účelem ustanovit Radu vlády pro informační společnost (RVIS) jako orgán určující strategii a pravidla rozvoje ICT služeb v ČR. Výkonným orgánem, který bude připravovat materiály pro jednání RVIS a bude kontrolovat plnění usnesení vlády týkající se ICT, stanovit Úřad hlavního architekta veřejné správy (ÚHA). Do RVIS přizvat i zástupce opozice, aby se zajistila kontinuita koncepce rozvoje ICT |
O2 | Legislativně zakotvit RVIS a ÚHA a jejich pravomoci. |
O3 | Pověřit ÚHA vybudováním Národní architektury, tj. architektury služeb VS a navazujících ICT služeb na principech Enterprise architektury (podobně jako ve vyspělých zemích) |
O4 | Pověřit ÚHA vypracováním strategie reformy řízení ICT investic včetně popisu procesu schvalování ICT investic. U význačných ICT projektů zavést povinnost vypracování investičního záměru/studie proveditelnosti a jeho schválení ÚHA a RVIS (význačnost projektu určit dle Total Cost of Owership daného projektu) |
O5 | Pověřit ÚHA vypracováním strategie sourcingu ICT služeb (které ICT služby bude VS zajišťovat sama nebo prostřednictvím státních center sdílených služeb - viz opatření č.23, a které je naopak v daném období vhodné outsourcovat na externí dodavatele). |
O6 | Pověřit ÚHA stanovením závazných pravidel průběžného udržitelného a řiditelného financování provozu ICT ve střednědobém horizontu, založeném na povinném vyhodnocování pětiletého Total Cost of Ownership. |
2. | Od závislosti na dodavatelích k vlastní kompetenci k efektivnímu řízení vývoje a provozu ICT v ČR |
O7 | Změnit odměňování pracovníků řídících ICT ve státní správě tak, aby se blížilo svojí úrovní srovnatelným profesím v soukromém sektoru a aby bylo závislé na dosahování jasně stanovených osobních cílů |
O8 | Zajistit a udržovat u těchto pracovníků potřebné kompetence - zajistit školení pracovníků VS podílejících se na řízení a provozu ICT služeb (pro tento účel úzce spolupracovat s univerzitními pracovišti, která jsou na tuto oblast specializovaná). |
O9 | Zahájit dle stanovené sourcingové strategie proces insourcingu těch ICT aktivit, jejichž externí řešení je pro VS nevýhodné a pro jejichž realizaci má VS dostatek kvalifikovaných lidských zdrojů, a to prioritně pro systémy sdílených služeb. |
3. | Od nezávislých a nejednotných procesů veřejné správy ke standardizovaným, provázaným, kvalitním, efektivním a měřitelným službám veřejné správy |
O10 | Pokračovat v projektu Procesní modelování agend veřejné správy. |
O11 | Měřit služby VS a u vybraných služeb odměňovat OVM - poskytovatele služeb s přihlédnutím k objemu a kvalitě poskytnutých služeb (např. dle počtu vydaných občanských průkazů, podle rozsahu poskytnutých e-služeb). |
4. | Od specializovaných úředních přepážek k digitální samoobsluze umožněné koordinovanou publikaci uživatelsky přívětivých ICT služeb |
O12 | U agend, u kterých je to smysluplné, popsat a začít realizovat úplné elektronické podání (e-službu) – viz též O10. Formu komunikace e-služeb sjednotit, využívat předvyplněné formuláře daty, které již veřejná správa vlastní. |
O13 | Zaktualizovat a průběžně udržovat portál veřejné správy, a to v koordinované spolupráci všech resortů a specializovaných portálů (např. BussinessInfo, eAGRI). Portál musí sloužit jako jednotné místo pro poskytování informací o všech službách veřejné správy a místo, ze kterého uživatel (občan, firma) může aktivovat jednotlivé e-služb . |
O14 | Ve spolupráci s dodavateli ERP systémů zrealizovat projekt povinné e-fakturace vůči státu. |
O15 | Dokončit projekty eSbírka a eLegislativa. |
O16 | Pokračovat v projektu eHealth včetně e-preskripce. |
5. | Od izolovaných dat k propojeným a otevřeným datům veřejné správy a ke kvalifikovaným rozhodnutím vedoucím k vyšší efektivnosti služeb VS |
O17 | Prosadit standardní způsob publikování a sdílení individuálních údajů o fyzických a právnických osobách a dalších subjektech dat z klíčových agend veřejné správy. |
O18 | Prosadit publikování rozhodnutí, dokumentů a dat veřejné správy formou otevřených dat (nevztahuje se na data se zvláštním režimem). |
O19 | U informačních systémů prověřit, zda nevyžadují data, která již veřejná správa má a duplicity sběru dat eliminovat (je podporováno též opatřeními O4, O10 a O17). |
O20 | Využívat údaje propojeného datového fondu veřejné správy k optimalizaci výkonu agend veřejné správy. Využít data uložená v CRABu k zastropování rozpočtových výdajů na užití, správu a údržbu nemovitostí na průměrné mediánové hodnotě. Podobně využít data Státní pokladny k optimalizaci dalších typů výdajů VS. |
6. | Od izolovaných výpočetních systémů ke sdíleným ICT službám (od izolovaných provozních prostředí ke koordinované síti Národních a regionálních datových center propojených bezpečnou komunikační infrastrukturou) |
O21 | Optimalizovat provozované ICT služby s využitím Katalogu provozovaných ICT služeb veřejné správy. |
O22 | Nákup nových ICT služeb směřovat na sdílené služby s využitím tzv. Government Cloudu (G-cloudu) a Katalogu sdílitelných certifikovaných ICT služeb. |
O23 | Vybudovat síť státních center sdílených služeb a regionálních datových center propojených bezpečnou datovou komunikační infrastrukturou, která budou poskytovat sdílené ICT služby orgánům veřejné moci (viz vládní cloud v opatření O22). |
O24 | Legislativně zakotvit způsob financování sdílených ICT služeb od jejich implementace až po udržitelnost provozu a nezbytný rozvoj. |
7. | Od izolovaných identitních systémů k jednotným identitním systémům uživatelů služeb veřejné správy a úředníků veřejné správy |
O25 | V návaznosti na stejně zaměřený projekt EU navrhnout a implementovat jednotnou identifikaci a autentizaci občanů ČR vůči VS s využitím stáváních identit systému Datových schránek provázaných na systém ZR podle zásady jeden občan, jedna elektronická identita pro ISVS. |
O26 | Dokončit implementaci jednotné identifikace a autentizace úředníků veřejné správy ČR v návaznosti na identitní prostor CzechPoint podle zásady jeden úředník, jedna elektronická identita pro ISVS. |
8. | Od pasivního přijímání legislativy a ICT projektů EU k aktivní participaci na přípravě nové legislativy a ICT projektů EU |
O27 | Aktivně se v orgánech EU podílet na tvorbě legislativy, norem a projektů, které se týkají eGovernmentu. Pověřit ÚHA řízením implementace přijatých norem a projektů. |
O28 | Připojit se k iniciativě / projektu „Cloud for Europe“ – propojeno s opatřením O22. |