MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ
Akční plán ke Koncepci ošetřovatelství do roku 2030
1.1. Posílení významných investic do vzdělávání sester / ošetřovatelských týmů / neformálních pečujících
1.1.1 Stanovení kritérií pro posílení investic do vzdělávání
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
VI.i celoživotní učení
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
Analýza ekonomické náročnosti studia oboru všeobecná sestra a ostatních členů ošetřovatelského týmu. Analýza příčin odchodu absolventů mimo obor. Analýza počtu pedagogických pracovníků/mentorů vzhledem k předpokládaného počtu žáků/studentů včetně finančního ohodnocení s cílem zajištění stabilizace pedagogických pracovníků/mentorů, predikční model potřebnosti počtu členů ošetřovatelského týmu.
1.2. Profesní rozvoj sester v jednotlivých oblastech
1.2.1 Revize vzdělávání sester a dalších členů ošetřovatelského týmu, výstupních znalostí -příprava na výkon povolání.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
Vytvoření pracovní skupiny k tvorbě dokumentů souvisejících s kvalifikačním a celoživotním vzděláváním v ošetřovatelství.
Doplnění problematiky zaměřené na péči o vlastní psychiku, sebereflexi, zvládání stresových situací, sociálních dovedností (zákonitosti vztahů v týmu, na pracovišti), podpora peer aktivit a jiných aktivit pro péči o psychiku sester a ostatních členů týmu, ale i psychická podpora neformálních pečujících, ergonomie práce a a prevence myoskeletárních chorob.
1.2.2 Nastavení celoživotního profesního rozvoje sester a dalších členů ošetřovatelského týmu a na vzdělávání založeného na důkazech.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
Analýza aktuálních vzdělávacích potřeb v klinické praxi a tvorba návrhu plánů vzdělávání s ohledem na demografický vývoj obyvatelstva a s ohledem na možné závažné epidemiologické nebo jiné krizové situace.
1.3. Podpora vědy a výzkumu
1.3.1 Vypracování koncepce výzkumu v ošetřovatelství v souladu s tvorbou národní koncepce zdravotnického výzkumu.
Deskriptory:
VI.f lidské zdroje VaV
Analýza učebních dokumentů zaměřených na výzkum v ošetřovatelství a úprava studijních a vzdělávacích programů se zaměřením na výzkumnou základnu, tvorba profesních standardů pro praxi a pro akreditaci programů.
2.1. Tvorba ošetřovatelských týmů jako základu bezpečné úrovně personálního obsazení
2.2. Tvorba záložních týmů, jejich specifikace při různých epidemiologických situacích
2.3. Kvalita a bezpeční komplexní ošetřovatelské péče
2.3.1 Posílení systému sledování kvality ošetřovatelské péče.
Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
3.2. Podpora při definování role profesních/stavovských organizací
3.3. Pracovní podmínky
3.3.1 Podpora členů ošetřovatelského týmu (pečujících skupin) a vytvoření pozice ombudsmana pro členy ošetřovatelského týmu.
Deskriptory:
XIX.h pracovněprávní vztahy
XIX.j bezpečnost a ochrana při práci