| Akční plán ke Koncepci ošetřovatelství do roku 2030 |
1.1. | Posílení významných investic do vzdělávání sester / ošetřovatelských týmů / neformálních pečujících |
1.1.1 | Stanovení kritérií pro posílení investic do vzdělávání |
| Vytvoření pracovní skupiny k tvorbě inovovaných dokumentů. |
| Analýza ekonomické náročnosti studia oboru všeobecná sestra a ostatních členů ošetřovatelského týmu. Analýza příčin odchodu absolventů mimo obor. Analýza počtu pedagogických pracovníků/mentorů vzhledem k předpokládaného počtu žáků/studentů včetně finančního ohodnocení s cílem zajištění stabilizace pedagogických pracovníků/mentorů, predikční model potřebnosti počtu členů ošetřovatelského týmu. |
| Tvorba a využití správné metodiky pro výpočet vývoje počtu sester do roku 2050, stanovení dostatečné kapacity VOŠ a VŠ ošetřovatelských oborů a metodiky pro výpočet personálu u PZS. |
1.1.2 | Podpora neformálních pečujících, dobrovolníků a osob s vlastní zkušeností s onemocněním. |
| Tvorba návrhů vzdělávacích aktivit a spolupráce na vytvoření programů posilující roli neformálních pečujících a dobrovolníků, osob s vlastní zkušeností s onemocněním. |
1.2. | Profesní rozvoj sester v jednotlivých oblastech |
1.2.1 | Revize vzdělávání sester a dalších členů ošetřovatelského týmu, výstupních znalostí -příprava na výkon povolání. |
| Vytvoření pracovní skupiny k tvorbě dokumentů souvisejících s kvalifikačním a celoživotním vzděláváním v ošetřovatelství. |
| Analýza minimálních požadavků na studijní/vzdělávací programy. |
| Analýza učebních dokumentů (studijní a vzdělávací programy) ošetřovatelských oborů. |
| Doplnění problematiky zaměřené na péči o vlastní psychiku, sebereflexi, zvládání stresových situací, sociálních dovedností (zákonitosti vztahů v týmu, na pracovišti), podpora peer aktivit a jiných aktivit pro péči o psychiku sester a ostatních členů týmu, ale i psychická podpora neformálních pečujících, ergonomie práce a a prevence myoskeletárních chorob. |
1.2.2 | Nastavení celoživotního profesního rozvoje sester a dalších členů ošetřovatelského týmu a na vzdělávání založeného na důkazech. |
| Analýza aktuálních vzdělávacích potřeb v klinické praxi a tvorba návrhu plánů vzdělávání s ohledem na demografický vývoj obyvatelstva a s ohledem na možné závažné epidemiologické nebo jiné krizové situace. |
| Analýza efektivnosti, hospodárnost, účelnosti a prostupnosti specializačního vzdělávání. |
| Tvorba efektivního systému specializačního vzdělávání se zaměřením na obory s nutností prokazování vysoké míry vědomostí, dovedností a samostatnosti a jeho navázání na systém vykazování úhrad. |
| Tvorba návrhu efektivního systému vzdělávání dalších členů ošetřovatelského týmu. |
1.2.3 | Nastavení kariérního růstu. |
| Tvorba návrhu systému kariérního růstu z hlediska funkčního nastavení a odbornosti. |
1.3. | Podpora vědy a výzkumu |
1.3.1 | Vypracování koncepce výzkumu v ošetřovatelství v souladu s tvorbou národní koncepce zdravotnického výzkumu. |
| Vytvoření pracovní skupiny k tvorbě koncepce výzkumu v ošetřovatelství. |
| Analýza učebních dokumentů zaměřených na výzkum v ošetřovatelství a úprava studijních a vzdělávacích programů se zaměřením na výzkumnou základnu, tvorba profesních standardů pro praxi a pro akreditaci programů. |
| Evidence grantových a dotačních programů, tvorba přehledu programů na národní a lokální úrovni a definování prioritních témat v ošetřovatelském výzkumu do roku 2030. |
| Rozpracování návrhu prioritních témat v ošetřovatelském výzkumu do programu na podporu zdravotnického aplikovaného výzkumu na léta 2027-2030. |
2.1. | Tvorba ošetřovatelských týmů jako základu bezpečné úrovně personálního obsazení |
2.1.1 | Revize stávajícího složení ošetřovatelského týmu u poskytovatele zdravotních služeb. |
| Vytvoření pracovní skupiny ke stanovení personálního zabezpečení zdravotních služeb. |
| Specifikace jednotlivých úrovni profesi ošetřovatelských týmech, specifikace činností jednotlivých profesí v ošetřovatelských týmech. |
| Tvorba návrhů na zvyšování vybraných kompetencí v ošetřovatelských týmech. |
| Tvorba návrhů na zapojení neformálních pečujících do systému péče, dobrovolníků a osob s vlastní zkušeností s onemocněním. |
2.2. | Tvorba záložních týmů, jejich specifikace při různých epidemiologických situacích |
2.2.1 | Definovat záložní týmy pro vnější úroveň zdravotnického systému a na vnitřní úrovni poskytovatelů zdravotních služeb. |
| Vytvoření pracovní skupiny k definování modelu záložních týmů. |
| Analýza právních předpisů, stanovení kriticky významných situací pro nutnost tvorby záložních týmů, specifikace personálního a finančního zajištění záložních týmů a systému vzdělávání těchto týmů. |
2.3. | Kvalita a bezpeční komplexní ošetřovatelské péče |
2.3.1 | Posílení systému sledování kvality ošetřovatelské péče. |
| Vytvoření pracovní skupiny ke kvalitě ošetřovatelské péče. |
| Analýza sledování kvality ošetřovatelské péče prostřednictvím standardů ošetřovatelské péče, NOP a klinických doporučených postupů, revize kompetencí v ošetřovatelském systému a kořenové analýzy jednotlivých nežádoucích událostí. |
| Vypracování návrhu doporučených postupů v ošetřovatelství a metodik ke snížení rizik poškození pacientů. |
3.1. | Úprava právních předpisů |
3.1.1 | Přezkum právních předpisů. |
| Vytvoření pracovní skupiny k přezkumu právních předpisů. |
| Zpracování analýz jednotlivých opatření. |
3.2. | Podpora při definování role profesních/stavovských organizací |
3.2.1 | Návrh definice rolí profesních/stavovských organizací v rámci poskytování zdravotních služeb a jejich podpora. |
| Vytvoření pracovní skupiny k definicí rolí profesních/stavovských organizací. |
| Tvorba doporučení k roli profesních/stavovských organizací v rámci poskytovaných zdravotních služeb. |
3.3. | Pracovní podmínky |
3.3.1 | Podpora členů ošetřovatelského týmu (pečujících skupin) a vytvoření pozice ombudsmana pro členy ošetřovatelského týmu. |
| Vytvoření pracovní skupiny k k podpoře členů ošetřovatelských týmů. |
| Analýza současného stavu, nastavení systému péče o členy ošetřovatelského týmu a vymezení pozice ombudsmana. |
| Tvorba metodiky vedení adaptačního procesu se zaměřením se na vstup nových absolventu k poskytovatelům zdravotních služeb. Metodika systému péče o členy ošetřovatelského týmu včetně podpory návratu z MD.RD nabídkou nižších úvazků a možnosti přestupů u poskytovatelů zdravotních služeb. Tvorba návrhu na PR aktivity. |