Akční plán ke Koncepci ošetřovatelství do roku 2030
1.1. Posílení významných investic do vzdělávání sester / ošetřovatelských týmů / neformálních pečujících
1.1.1 Stanovení kritérií pro posílení investic do vzdělávání
Vytvoření pracovní skupiny k tvorbě inovovaných dokumentů.
Analýza ekonomické náročnosti studia oboru všeobecná sestra a ostatních členů ošetřovatelského týmu. Analýza příčin odchodu absolventů mimo obor. Analýza počtu pedagogických pracovníků/mentorů vzhledem k předpokládaného počtu žáků/studentů včetně finančního ohodnocení s cílem zajištění stabilizace pedagogických pracovníků/mentorů, predikční model potřebnosti počtu členů ošetřovatelského týmu.
Tvorba a využití správné metodiky pro výpočet vývoje počtu sester do roku 2050, stanovení dostatečné kapacity VOŠ a VŠ ošetřovatelských oborů a metodiky pro výpočet personálu u PZS.
1.1.2 Podpora neformálních pečujících, dobrovolníků a osob s vlastní zkušeností s onemocněním.
Tvorba návrhů vzdělávacích aktivit a spolupráce na vytvoření programů posilující roli neformálních pečujících a dobrovolníků, osob s vlastní zkušeností s onemocněním.
1.2. Profesní rozvoj sester v jednotlivých oblastech
1.2.1 Revize vzdělávání sester a dalších členů ošetřovatelského týmu, výstupních znalostí -příprava na výkon povolání.
Vytvoření pracovní skupiny k tvorbě dokumentů souvisejících s kvalifikačním a celoživotním vzděláváním v ošetřovatelství.
Analýza minimálních požadavků na studijní/vzdělávací programy.
Analýza učebních dokumentů (studijní a vzdělávací programy) ošetřovatelských oborů.
Doplnění problematiky zaměřené na péči o vlastní psychiku, sebereflexi, zvládání stresových situací, sociálních dovedností (zákonitosti vztahů v týmu, na pracovišti), podpora peer aktivit a jiných aktivit pro péči o psychiku sester a ostatních členů týmu, ale i psychická podpora neformálních pečujících, ergonomie práce a a prevence myoskeletárních chorob.
1.2.2 Nastavení celoživotního profesního rozvoje sester a dalších členů ošetřovatelského týmu a na vzdělávání založeného na důkazech.
Analýza aktuálních vzdělávacích potřeb v klinické praxi a tvorba návrhu plánů vzdělávání s ohledem na demografický vývoj obyvatelstva a s ohledem na možné závažné epidemiologické nebo jiné krizové situace.
Analýza efektivnosti, hospodárnost, účelnosti a prostupnosti specializačního vzdělávání.
Tvorba efektivního systému specializačního vzdělávání se zaměřením na obory s nutností prokazování vysoké míry vědomostí, dovedností a samostatnosti a jeho navázání na systém vykazování úhrad.
Tvorba návrhu efektivního systému vzdělávání dalších členů ošetřovatelského týmu.
1.2.3 Nastavení kariérního růstu.
Tvorba návrhu systému kariérního růstu z hlediska funkčního nastavení a odbornosti.
1.3. Podpora vědy a výzkumu
1.3.1 Vypracování koncepce výzkumu v ošetřovatelství v souladu s tvorbou národní koncepce zdravotnického výzkumu.
Vytvoření pracovní skupiny k tvorbě koncepce výzkumu v ošetřovatelství.
Analýza učebních dokumentů zaměřených na výzkum v ošetřovatelství a úprava studijních a vzdělávacích programů se zaměřením na výzkumnou základnu, tvorba profesních standardů pro praxi a pro akreditaci programů.
Evidence grantových a dotačních programů, tvorba přehledu programů na národní a lokální úrovni a definování prioritních témat v ošetřovatelském výzkumu do roku 2030.
Rozpracování návrhu prioritních témat v ošetřovatelském výzkumu do programu na podporu zdravotnického aplikovaného výzkumu na léta 2027-2030.
2.1. Tvorba ošetřovatelských týmů jako základu bezpečné úrovně personálního obsazení
2.1.1 Revize stávajícího složení ošetřovatelského týmu u poskytovatele zdravotních služeb.
Vytvoření pracovní skupiny ke stanovení personálního zabezpečení zdravotních služeb.
Specifikace jednotlivých úrovni profesi ošetřovatelských týmech, specifikace činností jednotlivých profesí v ošetřovatelských týmech.
Tvorba návrhů na zvyšování vybraných kompetencí v ošetřovatelských týmech.
Tvorba návrhů na zapojení neformálních pečujících do systému péče, dobrovolníků a osob s vlastní zkušeností s onemocněním.
2.2. Tvorba záložních týmů, jejich specifikace při různých epidemiologických situacích
2.2.1 Definovat záložní týmy pro vnější úroveň zdravotnického systému a na vnitřní úrovni poskytovatelů zdravotních služeb.
Vytvoření pracovní skupiny k definování modelu záložních týmů.
Analýza právních předpisů, stanovení kriticky významných situací pro nutnost tvorby záložních týmů, specifikace personálního a finančního zajištění záložních týmů a systému vzdělávání těchto týmů.
2.3. Kvalita a bezpeční komplexní ošetřovatelské péče
2.3.1 Posílení systému sledování kvality ošetřovatelské péče.
Vytvoření pracovní skupiny ke kvalitě ošetřovatelské péče.
Analýza sledování kvality ošetřovatelské péče prostřednictvím standardů ošetřovatelské péče, NOP a klinických doporučených postupů, revize kompetencí v ošetřovatelském systému a kořenové analýzy jednotlivých nežádoucích událostí.
Vypracování návrhu doporučených postupů v ošetřovatelství a metodik ke snížení rizik poškození pacientů.
3.1. Úprava právních předpisů
3.1.1 Přezkum právních předpisů.
Vytvoření pracovní skupiny k přezkumu právních předpisů.
Zpracování analýz jednotlivých opatření.
3.2. Podpora při definování role profesních/stavovských organizací
3.2.1 Návrh definice rolí profesních/stavovských organizací v rámci poskytování zdravotních služeb a jejich podpora.
Vytvoření pracovní skupiny k definicí rolí profesních/stavovských organizací.
Tvorba doporučení k roli profesních/stavovských organizací v rámci poskytovaných zdravotních služeb.
3.3. Pracovní podmínky
3.3.1 Podpora členů ošetřovatelského týmu (pečujících skupin) a vytvoření pozice ombudsmana pro členy ošetřovatelského týmu.
Vytvoření pracovní skupiny k k podpoře členů ošetřovatelských týmů.
Analýza současného stavu, nastavení systému péče o členy ošetřovatelského týmu a vymezení pozice ombudsmana.
Tvorba metodiky vedení adaptačního procesu se zaměřením se na vstup nových absolventu k poskytovatelům zdravotních služeb. Metodika systému péče o členy ošetřovatelského týmu včetně podpory návratu z MD.RD nabídkou nižších úvazků a možnosti přestupů u poskytovatelů zdravotních služeb. Tvorba návrhu na PR aktivity.