| Akční plán pro rozvoj ekologického zemědělství 2011-2015 |
I. | Vybudování stabilního, dlouhodobě prosperujícího a konkurenceschopného trhu s bioprodukcí.Vytvoření infrastruktury umožňující kontinuální a dlouhodobě udržitelný rozvoj. Dosažení efektivního propojení prvovýroby a zpracovatelských aktivit zemědělského i nezemědělského charakteru v rámci EZ. |
1 | Dosáhnout podílu EZ 15 % z celkové plochy zemědělské půdy ČR |
| Pokračovat v podpoře zajišťování mimoprodukčních funkcí
EZ (produkce veřejných statků) |
| Zajistit ekonomickou udržitelnost EZ |
| Klást důraz na připravenost farem na vstup do EZ |
| Podpořit růst trhu |
2 | Dosáhnout 3% podíl biopotravin na celkovém množství zpracovaných potravin, zvýšit podíl českých biopotravin na 60 % na trhu s biopotravinami |
| Správně směřovat osvětu mezi spotřebiteli, při porovnávání konvenčního a ekologického zemědělství v oblasti marketingu vycházet z podložených výsledků vědeckých studií a ze
spolupráce s odborným útvarem MZe |
| Podpořit spotřebitelskou poptávku |
| Zvýšit transparentnost původu surovin při nákupu biopotravin |
| Podpořit regionální odbyt a rozšiřování odbytových míst |
| Podpořit efektivní spolupráci dodavatelského řetězce |
| Podpořit růst vědomí o prospěchu EZ pro české životní prostředí a pohodu zvířat v českém zemědělství |
| Posílit důvěru spotřebitele v EZ |
| Zvýšit komunikaci subjektů z oblasti EZ s médii |
3 | Dosáhnout nárůst spotřeby biopotravin ročně minimálně o 20 % |
| Správně směřovat osvětu mezi spotřebiteli |
| Podpořit zvyšování spotřebitelské poptávky |
| Podpořit regionální odbyt a rozšiřování odbytových míst |
| Podpořit efektivní spolupráci dodavatelského řetězce |
| Vytvořit funkční vazby mezi prvovýrobou a zpracovateli |
4 | Zvýšit důvěru spotřebitele |
| Zaměřit propagaci a osvětu tak, aby informovala spotřebitele o základních principech EZ (kvalita potravin, životní prostředí, pohoda zvířat atd.) |
| Zvyšovat důvěru v kontrolní systém např. zvýšením transparentnosti výsledků kontrol (zveřejňování statistik) |
5 | Zvýšit podíl příjmů z produkce/zpracování vůči podporám a posílení podnikatelského myšlení a konkurenceschopnosti |
| Zajistit odpovídající služby EZ (např. dostupnost informací o trhu a ekonomických informací, poradenství) |
| Podpořit: poptávku, odbyt (rozšiřování odbytových míst), spolupráci v dodavatelském řetězci |
| Podpořit konkurenceschopnost zemědělců v EZ |
| Podpořit konkurenceschopnost zpracovatelských subjektů
v EZ |
| Postupné snižování závislosti ekologického zemědělství na dotacích, mj. ve světle možného snižování objemu finančních prostředků do zemědělské produkce v návaznosti na reformu SZP po roce 2013 |
6 | Zvýšit reálný přínos EZ pro životní prostředí a pro pohodu zvířat a zdravotní stav obyvatelstva |
| Pokračovat v podpoře zajišťování mimoprodukčních funkcí EZ (produkce veřejných statků) |
| Informovat veřejnost o mimoprodukčních funkcích EZ |
| Zajistit poradenství pro poskytování mimoprodukčních funkcí
v EZ |
| Podporovat takové postupy zpracování produkce EZ , které vedou k minimalizaci i povolených aditivních látek při výrobě
biopotravin |