| Akční plán realizace Strategie bezpečnosti potravin a výživy 2030 |
1. | Potraviny na trhu nepředstavují zdravotní riziko pro člověka |
1.1 | Zatížení potravních řetězců chemickými látkami se snižuje |
| Podporovat implementaci cílů strategie F2F v oblasti pesticidů a VLP |
| Podporovat výzkum, vývoj a využívání biologických a nesyntetických přípravků na ochranu rostlin |
| Podporovat výzkum, vývoj, inovace a zavádění pěstebních technologií a systémů ochrany rostlin omezujících výskyt reziduí pesticidů v potravinách |
| Podporovat zlepšování životních podmínek zvířat, které povedou ke zlepšení jejich zdravotního stavu a tím i snížení spotřeby VLP |
| Realizovat opatření NAP (POR, VLP) související s bezpečností potravin |
| Podporovat výzkum a odhalování procesních kontaminantů a způsobů jejich tvorby v potravinách |
| Plně finančně podporovat monitoring cizorodých látek |
| Zvýšit pozornost orgánů státního dozoru na prodej potravin a předmětů a materiálů přicházejících do styku s potravinami prostřednictvím internetu |
| Podporovat národní referenční laboratoře, využívání nejmodernějších analytických metod v souladu s vědeckými poznatky, zavádění nových analytických metod důležitých pro odhalování falšování a kontrolu bezpečnosti potravin |
1.2 | Mikrobiální nebezpečí jsou efektivně omezována |
| Vytvoření platformy pro zoonózy z izolátů potravin |
| Podporovat diskusi o nebezpečnosti antimikrobiální rezistence a významu přijímání opatření k omezování jejího rozvoje |
| Podpora národních referenčních laboratoří, využívání nejmodernějších analytických metod v souladu s vědeckými poznatky, zavádění nových analytických metod |
| Podpora vývoje standardizovaných skríningových metod k odhalování virů v potravinách rostlinného původu, ale i vývoj vhodného systému, který by umožnil rozlišit mezi živými a mrtvými viry. |
| Dále realizovat monitoring rezistence vůči antimikrobikům. |
| Podporovat vznik národních právních předpisů, které zajistí vysokou mikrobiologickou bezpečnost pokrmů v provozech stravovacích služeb. |
| Podporovat zavedení detekce bakteriálních toxinů (např. Bacillus cereus, Clostridium perfringens, Clostridium botulinum) v potravinách v akreditovaných úředních laboratořích. |
| Podporovat vývoj a uplatnění probiotik, prebiotik a antimikrobiálních látek neantibiotické povahy ve výživě hospodářských zvířat |
1.3 | Disponujeme aktuálními daty o potravinách |
| Podporovat realizaci monitoringu a kontroly cizorodých látek |
| Zvyšovat kvalitu dat a včasnost jejich předávání EFSA |
| Obnovit a podporovat systém sběru dat o spotřebě potravin obyvateli ČR a zajistit jeho dlouhodobou funkčnost |
| Popsat a harmonizovat sběr dat předávaných EFSA |
| Vytvořit národní databázi dat pro hodnocení zdravotních rizik umožňující on-line přístup k datům, jak poskytovatelům dat, tak v odpovídajícím formátu laické veřejnosti, kompatibilní se systémem EFSA vč. aplikace vhodného softwarového nástroje pro práci s daty |
| Zabezpečit rychlou výměnu primárních dat potřebných pro hodnocení zdravotních rizik mezi orgány státního dozoru a institucemi odpovědnými za hodnocení zdravotních rizik |
| Spolupracovat při rozvoji a národní implementaci metod sledování spotřeby potravin, sběru laboratorních dat a hodnocení dietární expozice, jako příspěvku k rozvíjejícímu se pan-evropskému hodnocení zdravotních rizik, vč. rozvoje hodnocení mixtur chemických látek |
| Zajistit provádění monitoringu dietární expozice a biologického monitoringu (biomarkerů) jako nezbytného ukazatele přívodu vybraných živin a xenobiotik z potravin a životního prostředí jako základu pro vědecké hodnocení a řízení rizik a následná opatření a doporučení k ochraně veřejného zdraví populace |
| Vytvořit koordinační skupinu pro DSP |
| Digitalizovat veřejné služby související s povinnostmi PPP |
| Zapojení vysokých škol (například v rámci bakalářských, diplomových, případně i disertačních prací nebo dalších projektů) do odborné spolupráce s organizacemi státní správy |
1.4 | Pozornost je věnována novým nebezpečím |
| Vytvoření skupiny pro sledování nových nebezpečí |
| Dále rozvíjet projekt Nutrivigilance CZ a rozvíjet spolupráci v síti zemí EU |
| Podporovat implementaci nástrojů pro sledování nových nebezpečí |
2. | Systém bezpečnosti potravin je dlouhodobě funkční a udržitelný |
2.1 | Další rozvoj systému při uplatňování principů analýzy rizik |
| Podporovat činnost institucí statutárně působících v oblasti hodnocení zdravotních rizik |
| Optimalizovat síť laboratoří na základě provedené analýzy potřeb, včetně laboratoří pro dietární expozici populačních skupin |
| Dále rozvíjet činnost Koordinačního místa v návaznosti na požadavky EFSA |
| Posilovat spolupráci s výrobci, dovozci a distributory předmětů a materiálů určených pro styk s potravinami |
| Rozvíjet sítě spolupracujících odborníků a organizací, vč. zabezpečování odborné a technické pomoci, na národní úrovni |
| Podporovat zapojení národních expertů a institucí, které provádí hodnocení rizik, do spolupráce s EFSA |
| Přinést systémové řešení podpory laboratoří resortních v. v. i. |
| Pokračovat v podpoře činnosti vědeckých výborů |
| Podporovat činnost výkonného výboru dozorových orgánů Ministerstva zemědělství |
2.2 | Účinná meziresortní spolupráce |
| Zvýšit efektivitu činnosti KSBP a prohloubit tak její funkci jako platformy pro výměnu přesných a spolehlivých informací mezi rezorty/státními institucemi |
| Podporovat činnost tematických meziresortních pracovních skupin pro řešení sdílených problematik |
| Podporovat komunikaci a vzájemnou výměnu informací mezi MZe a MZ |
2.3 | Dostatek personálních kapacit pro fungování a rozvoj systému |
| Zabezpečovat odbornou a technickou pomoc expertům a organizacím zapojeným do spolupráce s EFSA |
| Rozvíjet sítě spolupracujících odborníků a organizací na národní úrovni |
| Podporovat komunikaci mezi nestátními neziskovými organizacemi |
| Zahrnout do pregraduálního vzdělávání problematiku hodnocení rizik |
| Zajištění dostatku systemizovaných pracovních míst v laboratořích provádějících analýzu úředních vzorků potravin resortu MZe |
| Podporovat vysílání národních expertů na pracovní stáže do zahraničí |
| Zahrnout do postgraduálního vzdělávání problematiku hodnocení rizik |
3. | Vzdělaný spotřebitel má možnost informované volby |
3.1 | Včasné sdělování přesných a ověřených informací |
| Rozvíjet efektivní a otevřenou komunikaci otázek bezpečnosti potravin směrem k veřejnosti |
| Zajistit implementaci obecného plánu komunikace o riziku přijatého na základě nařízení (EU) 2019/1381 na národní úrovni |
| Efektivně využívat sociální sítě a moderní komunikační prostředky při komunikaci se spotřebiteli zaměřené na bezpečnost potravin |
| Informačně podporovat kvalitní produkty, ať v rámci již zavedených aktivit (KLASA, Regionální potravina, Poznej svého farmáře) či jinou podporou kvalitní produkce |
| Podporovat další zapojování nestátních neziskových organizací do procesu komunikace v oblasti bezpečnosti potravin a výživy |
| Rozvíjet činnost Informačního centra bezpečnosti potravin |
3.2 | Vzdělávání laiků, prohlubování znalostí profesionálů |
| Zvyšovat úroveň informovanosti expertů o způsobech hodnocení rizik |
| Podporovat zapojování zaměstnanců orgánů státního dozoru do školícího programu BTSF a realizovat školící aktivity na národní úrovni |
| Vzdělávat spotřebitele v otázkách hygieny a manipulace s potravinami, v otázkách označování a kvality potravin |
| Zlepšovat odborné vzdělávání a výchovu osob činných v potravinářství |
| Podporovat zapojení národních expertů do mezinárodních vzdělávacích programů |
| Podporovat rozvoj profesního vzdělávání pracovníků všech organizací zapojených do systému bezpečnosti potravin |
| Zajistit pravidelnou aktualizaci e-learningových kurzů jednotného školení pracovníků dozorových orgánů |
| Zlepšit mezirezortní komunikaci s cílem jednotné aplikace právních předpisů kompetentními orgány dozoru |
| Vyvíjet e-learningové kurzy pro spotřebitele |
| Realizovat akce určené pro širokou veřejnost v rámci edukace v oblasti bezpečnosti potravin a správné výživy |
4. | Vytvoření prostředí pro zdravou výživu |
4.1 | Stravování a výživa ve školách |
| Stravování dětí podle nutričních standardů |
| Omezení některých potravin ve školách, značení |
| Podpora vzdělávání dětí, personálu zařízení školního stravování a pedagogů v oblasti výživy |
4.2 | Označování výživových hodnot |
| Implementace právních předpisů umožňujících používání jednoduchých systémů označování nutriční hodnoty na přední straně obalu potravin |
| Komunikace a edukace provozovatelů
a spotřebitelů, metodická pomoc ze strany státních orgánů |
4.3 | Opatření na podporu změny složení potravin a nápojů |
| Podporovat činnost Platformy pro reformulace při České technologické platformě |
4.5 | Uvádění potravin pro děti na trh |
| Návrh na omezení reklamy pro vybrané potraviny pro děti |
4.6 | Cenové zvýhodnění zdravých potravin |
| Zahájení a vedení odborné diskuze na téma cenového zvýhodnění zdraví prospěšných potravin |
5. | Podpora zdravé výživy v průběhu celého života |
5.1 | Výživa nastávajících a kojících matek |
| Podpůrný program pro těhotné a kojící ženy |
5.2 | Výživa v raném věku |
| Podpůrný program pro kojící ženy |
5.3 | Komunikace s veřejností |
| Podpůrný program pro komunikaci s veřejností |
5.4 | Výživa a životní styl v průběhu stárnutí |
| Podpůrný program pro výživu a zdravé stárnutí |
6. | Posílení zdravotnických systémů na podporu zdravé výživy |
6.1 | Vzdělávání a poradenství v oblasti výživy v rámci primární zdravotní péče |
| Vzdělávání a poradenství v oblasti výživy |
6.2 | Kapacita systému pro výživu |
| Vzdělávání odborníků v oblasti výživy |