Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Názvy hierarchických úrovní
1.Nelegální. "Prioritní oblast"
1.Nelegální.1 "Dlouhodobý cíl (Cíl pro období 2020–2030)"
1.Nelegální.1.1 "Opatření"

Národní strategie řešení nelegálního zabíjení a otrav volně žijících živočichů v České republice 2020-2030

1.Nelegální. otravy volně žijících živočichů1

Úplné vymýcení ilegálních otrávených návnad v přírodě (Snížení počtu případů pokládání otrávených návnad v přírodě)

1.1 Stanovit obecný postup při vyšetřování případů nelegálního zabíjení volně žijících živočichů včetně pracovních postupů jednotlivých organizací z různých resortů.
1.2 Vyžadovat a kontrolovat dodržování předepsaných postupů a příkladů dobré praxe během vyšetřování jednotlivých případů.
1.3 Zavést centrální evidenci případů trávení, aby bylo možné snadno a rychle zjistit počet a výsledek šetření. Zajistit sdílení informací mezi zainteresovanými orgány.
1.4 Zvýšit efektivitu vyšetřování s využitím speciálně cvičeného psa (důkladné prohledávání v okruhu 500–1000 m okolo zjištěných případů trávení za účelem nálezu a dokumentace položené návnady a dalších možných obětí trávení).
1.5 Zintenzivnit preventivní vyhledávání otrávených návnad a obětí trávení, mimo jiné za pomoci speciálně cvičeného psa. Provádět cílené preventivní kontroly v oblastech dřívějšího trávení.
1.6 Zajistit podporu (např. v návaznosti na stávající opatření OPŽP nebo v rámci národních programů) opatření k prevenci škod působených dravci, především u drobných soukromých chovů (např. oplocení a zasíťování výběhů pro drůbež).
1.7 Připravit a realizovat školení a workshopy zaměřené na sdílení příkladů dobré praxe pro pracovníky ČIŽP a dalších orgánů ochrany přírody, Policie ČR, státní zástupce, soudce a další klíčové partnery.
1.8 Zajistit informovanost zájmových skupin na regionální a místní úrovni (zejména myslivců, rybářů, rybníkářů, holubářů, veterinářů, dobrovolných ochránců přírody aj.) – školení, informační letáky, články v oborových časopisech apod.
1.9 U zjištěných případů trávení zajistit maximální publicitu (po dohodě s vyšetřujícím orgánem), zaměřit se na širokou veřejnost a vysvětlovat nebezpečí spojená s nelegálním trávením; adekvátně medializovat zejména případy, v nichž se podaří pachatele usvědčit a pravomocně potrestat.
1.10 Publikovat každoročně informaci o ilegálním pronásledování ptáků a dalších živočichů, včetně trávení, v rámci Zprávy o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území ČR, příp. jako součást roční zprávy MŽP o stavu životního prostředí v ČR.

2. Další způsoby nelegálního zabíjení volně žijících živočichů

Úplné ukončení nelegálního zabíjení a pronásledování volně žijících živočichů (Snížení počtu případů nelegálního zabíjení a pronásledování volně žijících živočichů)

2.1 Aplikovat stejná opatření jako u nelegálních otrav tj:
(1) Odsouhlasit a zavést do praxe jednotnou metodiku vyšetřování nelegálního zabíjení volně žijících živočichů a která jasně definuje postupy a povinnosti jednotlivých organizací z různých resortů.
(2) Vyžadovat a kontrolovat dodržování předepsaných postupů a příkladů dobré praxe během vyšetřování jednotlivých případů.
(3) Zavést centrální evidenci případů nelegálního zabíjení, aby bylo možné snadno a rychle zjistit počet a výsledek šetření. Zajistit sdílení informací mezi zainteresovanými orgány.
2.2 Využívat údaje záchranných stanic, které mají povinnost vést evidenci přijatých živočichů, k získání údajů o zraněných a usmrcených dravcích. Získané podklady využívat k šetření případů nelegálního pronásledování a k hodnocení trendů u různých typů pronásledování.
2.3 Novelizovat zákon č. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými druhy živočichů. Upravit výčet druhů spadajících do režimu tohoto zákona, zejména doplnit jestřába lesního a umožnit úhrady jím způsobených škod na drůbeži.
2.4 Systematické informování veřejnosti, např. prostřednictvím osvětové kampaně zaměřené na nelegální zabíjení dravců a velkých šelem, včetně jejich trávení.

3. Pesticidy (zejména insekticidy a rodenticidy)

Minimalizace rizik pro volně žijící živočichy a přírodní prostředí při používání pesticidů, zejména insekticidů a rodenticidů, v zemědělství a lesnictví (totožný s dlouhodobým cílem)

3.1 V návaznosti na NAP vytvořit akční plán k omezení vlivu pesticidů na volně žijící živočichy, vč. stanovení indikátorů rizik pro necílové druhy.
3.2 Podporovat výzkum a shromažďovat výsledky hodnocení úspěšnosti alternativních způsobů hospodaření v krajině, podporujících větší zastoupení biologické ochrany rostlin a významně nahrazujících aplikaci pesticidů
3.3 Podporovat cílený plošný výzkum vlivu pesticidů, přídatných látek a tzv. mixu pesticidů na populace volně žijících živočichů, zejména na hmyz, vodní organizmy, dravce a sovy; získané výsledky zohlednit při zastupování ČR v orgánech Evropské unie.
3.4 V širokém měřítku rozšířit využití biologické ochrany proti škůdcům.
3.5 Zpracovat analýzu dopadů používání látek typu SGAR v otevřené zemědělské a lesní krajině i v uzavřených zemědělských skladech, sušárnách, silech a výrobnách granulovaných krmiv a podobných objektech; s ohledem na výsledky zpracované analýzy připravit návrh případné regulace využívání vybraných látek.
3.6 Zefektivnit kontrolu dodržování předpisů, týkajících se aplikace, oběhu a kontroly pesticidů, vč. zavedení kontroly správného zapravování mořeného osiva.
3.7 V návaznosti na NAP zamezit ilegální aplikaci pesticidů a používání ilegálně dovezených pesticidů.
3.8 Zajistit podporu zachování a obnovy funkční, pestré a ekologicky stabilní krajiny s refugii, umožňující přežívání volně žijících druhů živočichů (ti se mohou podílet na predaci škůdců v rámci biologické ochrany plodin a sníží tak tlak na potřebu aplikace insekticidů a rodenticidů) v rámci finančních nástrojů a politik (OPŽP, SZP aj.). Motivovat hospodařící subjekty k využívání extenzivních způsobů hospodaření, zachování trvale i dočasně neobhospodařovaných ploch, nekosených pásů a dočasných polních lad, jako míst pro podporu stanovištní a druhové diverzity (např. prostřednictvím využívání efektivních agro-environmentálních opatření, opatření na podporu diverzity zemědělských plodin a zemědělských postupů aj.).
3.9 Podporovat náhradu insekticidů a rodenticidů s rizikem toxicity pro volně žijící živočichy ekologicky bezpečnými alternativními přípravky (např. podporou integrované produkce a ekologického zemědělství).

4. Veterinární léčivé přípravky

Vyloučení nežádoucího vlivu veterinárních léčiv na volně žijící živočichy (totožný s dlouhodobým cílem)

4.1 Zpracovat rešerši dosavadních poznatků o možných vlivech VLP na zdraví volně žijících živočichů a na životní prostředí, včetně studií z území ČR.
4.2 V případě prokázání nebezpečného vlivu VLP na volně žijící živočichy a životní prostředí požádat Výbor pro veterinární léčivé přípravky v rámci EU o úpravu podmínek jeho registrace (např. zařazení do přísnější podkategorie pro léky na předpis a ponechání jen pro výhradní použití veterinárním lékařem – viz příklad diklofenaku), nebo úplně zrušit rozhodnutí o jeho registraci.
4.3 Zhodnotit využívání registrovaných humánních léčivých přípravků, které mohou být v rámci kaskády používány i u zvířat a mohou představovat rizika pro volně žijící živočichy a životní prostředí a odlišit vliv takto použitých přípravků od zátěže způsobené použitím v humánní medicíně.
4.4 Omezit nadměrné využívání antiparazitik a připravit a následně zavést opatření, která přispějí ke snížení rizika negativního vlivu antiparazitárních přípravků na volně žijící živočichy, kteří jsou svým vývojem vázáni na trus domácích býložravců (např. dočasným ustájením ošetřených zvířat, nebo dočasným shromážděním jen na části využívané pastviny). Tato opatření zahrnout do podmínek přiznání podpor na chov hospodářských zvířat.
4.5 Minimalizovat riziko expozice zvířat držených v zajetí. Dodržovat větší ostražitost při kontrole zkrmovaných VŽP (těla a orgány zvířat, zejména VŽP kategorie 2 a 3) s ohledem na předcházející léčbu. V případě nákupu a používání VŽP ke krmení (těla zvířat, maso, droby) vždy ověřit, zda zvířata nebyla léčena VLP, a pokud byla léčena, striktně zajistit, že budou zkrmovány pouze produkty, které pocházejí od zvířat poražených, utracených nebo uhynulých až po uplynutí ochranné lhůty.
4.6 Prohlubovat znalosti chovatelů prostřednictvím informačních kampaní, odborných školení či tiskových zpráv, příp. při kontrolách dozorových orgánů, se zaměřením na praktické dodržování povinností zákona č. 166/1999 Sb. (zejména důsledné dodržování § 5 odst. 1písm. e a odst. 2 písm. b, týkajících se podávání léčivých přípravků zvířatům), na odstraňování uhynulých zvířat a jejich neškodnou likvidaci v asanačním podniku, na vedení přehledné evidence léčiv, dodržování ochranných lhůt atd.
4.7 Pravidelně upozorňovat veterinární lékaře, odborníky, chovatele i širokou veřejnost na možné nebezpečí vlivu VLP na volně žijící živočichy a životní prostředí, zejména při jejich neodborném používání a manipulaci (např. celostátní informační kampaně, odborné články, tiskové zprávy aj.).
4.8 Účastnit se jednání pracovních skupin v rámci EU, týkajících se VLP, podporovat navržená opatření vedoucí ke snížení rizika vlivu reziduí VLP na zvířata, podporovat omezení či případný zákaz používání léčiv obsahujících účinné látky, u kterých je prokázáno, že jsou příčinou úhynů zvířat nebo mají zásadní vliv na životní prostředí.