1. Předškolní vzdělávání |
optimalizovat síť mateřských škol s ohledem na demografický vývoj ve spolupráci s obcemi jako jejich zřizovateli, podporovat vznik nových tříd nebo mateřských škol v lokalitách, kde je nedostatek kapacit k umístění dětí k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole
podporovat další vzdělávání a zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků formou dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků se zaměřením na oblast vnitřní evaluace a hodnocení individuálního rozvoje a vzdělávacích pokroků dětí nebo formou bakalářského studijního programu, např. Učitelství pro mateřské školy na PdF UP Olomouc. Začlenit do programu přípravy pedagogů působících v mateřských školách nebo do programu dalšího vzdělávání učitelů mateřských škol jazykovou přípravu tak, aby jejich působení při seznamování dětí s cizím jazykem bylo co nejkvalitnější
zajistit odbornou péči pro děti s lehčími vadami řeči v běžných třídách mateřských škol formou vyškolení pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci v jednotlivých mateřských školách
podporovat vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích u dětí mateřských škol, tam, kde jsou vhodné personální podmínky seznamovat děti přiměřeným způsobem jejich věku a možnostem s cizím jazykem
podporovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, rozvíjet spolupráci mateřských škol se speciálními pedagogickými centry nebo pedagogicko-psychologickými poradnami
v odůvodněných případech podporovat vznik tříd s alternativní pedagogikou
věnovat zvýšenou pozornost vzdělávání dětí před začátkem plnění povinné školní docházky, aby byl minimalizován počet dětí s odkladem školní docházky
metodicky a organizačně podporovat vznik tzv. firemních školek
v rámci naplňování Koncepce včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí podporovat rozvoj spolupráce mateřských škol s poskytovateli sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi
|
2. Základní vzdělávání |
zkvalitnit ŠVP na školách tak, aby byly v souladu s RVP a lépe umožňovala mobilitu žáků a jejich přípravu na studium na středních školách
zvyšovat kvalifikovanost učitelů základních škol, zejména v oblasti výuky cizích jazyků a oborových didaktik
v odůvodněných případech a za podmínky dostatečného zájmu veřejnosti podporovat vznik tříd s alternativní pedagogikou na ZŠ
podporovat organizování kurzů k doplnění základního vzdělání základními školami
podporovat přípravu žáků, kteří jsou dětmi osob se státní příslušností členského státu EU, k jejich začlenění do základního vzdělávání
podpora vzniku škol zřizovaných svazky obcí
podporovat zavedení anglického jazyka jako prvního cizího jazyka od 3. ročníku základní školy
monitorovat výsledky žáků 5. a 9. tříd základních škol na území kraje a na jejich základě jednat se zástupci zřizovatelů o krocích vedoucích k zachování úrovně vzdělávání na základních školách
|
3. Střední vzdělávání |
zlepšit vybavenost a podmínky pro studium (budování odborných učeben, sportovišť, prostorů pro projektovou výuku a mimoškolní činnost)
realizovat periodické hodnocení ředitelů škol a školských zařízení
realizovat kroky, které povedou ke srovnatelné úrovni v přijímacím řízení na obdobných typech škol
podporovat zapojení škol do Regionální inovační strategie Olomouckého kraje
vytvářet podmínky na středních školách pro systémový projekt UNIV (uznávání výsledků neformálního a informálního vzdělávání) a tím významně rozšířit nabídku celoživotního vzdělávání na tomto typu odborných škol
podpořit zefektivnění procesu vlastního hodnocení škol účelnou metodikou procesu a vhodnými autoevaluačními nástroji
podporovat spolupráci škol s odborníky z praxe
podporovat technické a přírodovědné odborné vzdělávání využíváním tzv. šablon, tedy předpřipravených typizovaných projektů, které jsou financovány metodou"unit costs“ (prostřednictvím programu "EU peníze školám“)
podporovat jazykové vzdělávání ve školách prostřednictvím programu "EU peníze školám“
podporovat mimořádně nadané děti, žáky a studenty, např. formou ocenění Talent Olomouckého kraje
|
4. Konzervatoř |
podpořit realizaci vzdělávacích programů v konzervatoři
nenavyšovat počet konzervatoří
|
5. Terciární vzdělávání |
ponechat v rejstříku škol a školských zařízení vyšší odborné školy s kvalitními a dobře personálně i materiálně zabezpečenými vzdělávacími programy
u škol, které budou splňovat podmínky, podporovat jejich snahu transformace a integrace do struktury vybrané vysoké školy, což řeší skupina pro výzkum a vysoké školství
u škol, které se vydají cestou zachování stávajícího stavu, podporovat rozvoj a další vzdělávání v rámci stabilizace sektoru VOŠ, což řeší skupina regionálního školství odboru vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT
|
6. Další vzdělávání |
podporovat zapojení škol a školských zařízení zřizovaných Olomouckým krajem do oblasti dalšího vzdělávání prostřednictvím realizace vzdělávacích akcí pro veřejnost, zaměstnavatele a veřejnou správu (např. realizace rekvalifikačních kurzů) atd.
podporovat školy a školská zařízení v dobudování infrastruktury využívané pro účely dalšího vzdělávání
podporovat zapojení škol a školských zařízení do národních projektů a aktivit Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje
podporovat činnost Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje
podporovat projekty a aktivity stimulující poptávku po dalším vzdělávání
podporovat zapojení středních škol do systému ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělání v rámci Národní soustavy kvalifikací a tím umožnit rozvoj nabídky dalšího vzdělávání a systému uznávání výsledků vzdělávání na tomto typu odborných škol
|
7. Speciální vzdělávání |
podporovat návaznost SOU, OU a PrŠ na ZŠ praktické a ZŠ speciální, včetně podpory zřízení nových učebních oborů v oblastech, kde je jich nedostatek
v souladu s reálnými potřebami Olomouckého kraje optimalizovat síť škol a školských zařízení pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami
podporovat práci Sdružení speciálních škol a zařízení Olomouckého kraje
napomáhat sjednocení podmínek pro vzdělávání dětí s hlubokým mentálním postižením
|
8. Základní umělecké školy |
řešit komplexně oblast uměleckého školství, a to v souladu s jejich aktivitami v rámci měst a obcí, a připravit podmínky na jejich převedení do zřizovatelských kompetencí na základě vzájemné dohody
nerozšiřovat místa poskytovaného vzdělávání, vyjma zřizování odloučených pracovišť již stávajících ZUŠ s ohledem na složitou dopravní obslužnost v rámci stávající cílové kapacity
v rámci stability sítě ZUŠ podporovat případné přesuny mezi kapacitami jednotlivých oborů v rámci stávající cílové kapacity škol
s ohledem na dosavadní vývoj nezvyšovat kapacity ZUŠ
nerozšiřovat stávající síť ZUŠ o další samostatné ZUŠ
|
9. Školy a školská zařízení jiných zřizovatelů |
pohlížet na školství v Olomouckém kraji jako na celek bez ohledu na zřizovatele a uplatňovat strategické návrhy a záměry z dalších oblastí DZ 2012 i na školy jiných zřizovatelů
|
10. Jazykové školy |
podporovat zachování jednoletých kurzů cizích jazyků na jazykových školách
podporovat spolupráci jazykových škol se zahraničními institucemi, univerzitou, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvem vnitra České republiky
podporovat jazykové školy v organizaci zkoušky A1 z českého jazyka pro trvalý pobyt
podporovat zachování stávající sítě jazykových škol
|
11. Školská zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy |
vytvářet podmínky a podporovat vznik možnosti samostatného bydlení
v odůvodněných případech podporovat vznik elokovaných pracovišť stávajících dětských domovů (rodinné domy, byty ve stávající zástavbě…)
v souladu s navrhovanou novelou zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, a transformací systému péče o ohrožené děti využít v případě zřizovatelských kompetencí kapacit některých ze stávajících dětských domovů (zejména ve větších městech) ke zřízení Středisek preventivních služeb zaměřených na poskytování služeb ambulantních, celodenních, internátních a terénních
posílit preventivní složky práce s ohroženými dětmi a jejich rodinami zejména přesunem části personálních kapacit do terénních služeb
|
12. Zájmové vzdělávání - Školní kluby a družiny |
řešit komplexně volnočasové a zájmové vzdělávací aktivity zejména tím, že nebude nově podporovat plošné souběžné fungování školních klubů, školních družin a středisek volného času u jedné právnické osoby
nevytvářet nové konkurenční prostředí mezi jednotlivými druhy (typy) zařízení zejména tím, že nebude nově zařazovat zařízení pro zájmové vzdělávání u právnických osob v oblastech, kde je nabídka volnočasových aktivit dostatečná
podporovat činnosti stávajících zařízení
|
12. Zájmové vzdělávání - Střediska volného času |
po dohodě s obcemi usilovat o přechod středisek volného času zřizovaných krajem, do zřizovatelské kompetence obcí
podporovat prezentaci příkladů dobré praxe v oblasti zájmového vzdělávání s využitím výstupů projektů OP VK
rozšiřovat nabídku spontánních aktivit, volně přístupných, nezávislých na pravidelné účasti dětí
podporovat vytvořenou strukturu aktivit SVČ, zkvalitňování zájmového vzdělávání a jeho dostupnost
vytvářet možnosti vícezdrojového financování SVČ
|
13. Rovné příležitosti ve vzdělávání |
podporovat zřizování přípravných tříd a pracovních pozic asistentů pedagoga především v mateřských a základních školách s vyšším počtem sociálně znevýhodněných dětí
podporovat studium dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí na středních školách
podporovat inkluzivní vzdělávání především v mateřských a základních školách
|
14. Systém poradenství ve školství - Pedagogicko-psychologické poradny – rozvoj integrovaného systému |
podporovat zřízení jednoho speciálně pedagogického centra s celokrajskou působnostíporadenství
podporovat rozšíření nabídky služeb speciálně pedagogických center formou dalších míst poskytování školských služeb s ohledem na potřeby regionu a zřizovatele
podporovat zřízení střediska výchovné péče (SVP) pro území Olomouckého kraje s ambulantním poradenským provozem mj. také pro řešení úkolů primární prevence a sociálně patologických jevů u dětí a mládeže
podporovat zřízení střediska výchovné péče (SVP) pro území Olomouckého kraje s ambulantním poradenským provozem mj. také pro řešení úkolů primární prevence a sociálně patologických jevů u dětí a mládeže
|
14. Systém poradenství ve školství - Kariérové poradenství |
zajistit organizaci prezentační výstavy oborů vzdělání středních škol a vyšších odborných škol Olomouckého kraje
podílet se i nadále na vydávání Sborníku oborů vzdělání středních škol a vyšších odborných škol Olomouckého kraje
informovat veřejnost o podpoře Olomouckého kraje žákům učebních oborů požadovaných na trhu práce
podporovat provázání kariérového poradenství s potřebami trhu práce, primární pozornost věnovat spolupráci s kariérovými poradci 2. stupně ZŠ tak, aby měli skutečné informace o reálném pracovním prostředí
|
15. Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže |
podporovat tvorbu příznivého školního klimatu ke zmírnění společensky negativních jevů, např. zavedením předmětu etická výchova do ŠVP na 2. stupni základních škol a ŠVP středních škol jako jednu z účinných forem prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže (např. prostřednictvím projektů v rámci OP VK) a financovat projekty primární prevence ze státního rozpočtu i z rozpočtu kraje
podporovat zkvalitnění minimálních preventivních programů a v této souvislosti dále rozvíjet specifickou primární prevenci a udržovat nespecifickou primární prevenci
podporovat spolupráci škol a školských zařízení s nestátními neziskovými organizacemi profilujícími se v oblasti primární prevence a koordinovat meziresortní činnost a nabídku v této oblasti
podporovat činnosti a aktivity směřující k většímu zapojení rodičů do primární prevence a dále prohlubovat tvorbu prostoru pro mimoškolní výchovu jako prostředku ovlivňujícího potenciální výskyt sociálně patologických jevů (včetně problematiky zapojení dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí)
intenzivně podporovat informovanost a dostupnost informací z oblasti primární prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
|
16. Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta |
v souladu s finančními možnostmi Olomouckého kraje realizovat body Akčního plánu Koncepce environmentální výchovy a osvěty Olomouckého kraje zejména v oblasti školství (cílená podpora vybraných aktivit a zajištění služeb v oblasti EVVO významně přispívajících k naplnění Koncepce environmentální výchovy a osvěty Olomouckého kraje)
podporovat environmentální projekty škol, školských zařízení a dalších subjektů prostřednictvím vyhlašovaných grantových schémat Olomouckého kraje, vyhlašovaných soutěží, hledáním dalších finančních zdrojů a prezentací úspěšných projektů
podporovat doporučené postupy stanovené pro školy a školská zařízení Metodickým pokynem MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (zejména podpora odborně-metodické práce pedagogických pracovníků v oblasti EVVO a využívání doporučených metod a forem vzdělávání v oblasti EVVO)
rozvíjet spolupráci s organizacemi (př. nevládní neziskové organizace) poskytujícími služby v oblasti EVVO zacílenými na děti, mládež a veřejnost
|
17. a) Podpora výuky cizích jazyků |
metodicky a organizačně podporovat rozšíření kvalifikované výuky cizího jazyka, především anglického, v mateřských školách a na 1. stupni ZŠ
podporovat rozšíření nabídky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Olomouckého kraje v oblasti cizích jazyků (ve spolupráci s fakultami a např. prostřednictvím příspěvkové organizace Olomouckého kraje Schola servis
metodicky a organizačně podporovat využití finančních prostředků z programu EU peníze školám (ZŠ) a programu EU peníze středním školám v oblasti jazykového vzdělávání
|
17. b) Podpora výuky informačních a komunikačních technologií |
podporovat ICT vzdělávání ve školách prostřednictvím prostředků z rozpočtu Olomouckého kraje
metodicky a organizačně podporovat využití finančních prostředků z programu EU peníze školám (ZŠ) a programu EU peníze středním školám
podporovat školy při podávání dalších grantových projektů zaměřených na podporu ICT
pokračovat ve vzdělávání učitelů se zaměřením na praktické využití ICT ve výuce
|
18. Mezinárodní spolupráce, partnerství škol a studium na zahraničních školách - Evropské vzdělávací programy |
podporovat a propagovat evropské vzdělávací programy v Olomouckém kraji
podporovat zapojení Olomouckého kraje do mezinárodních společenství, jejichž cílem je posílení mezinárodní spolupráce při tvorbě společných projektů, zajištění výměny informací (tzv. best practices) a pomoc při hledání partnerů pro jednotlivé projekty
|
18. Mezinárodní spolupráce, partnerství škol a studium na zahraničních školách - Partnerství škol |
podporovat vznik partnerství škol a školských zařízení navzájem a s dalšími subjekty působícími na poli vzdělávání, zejména mezinárodní partnerství
podporovat spolupráci škol a školských zařízení na území Olomouckého kraje se školami a školskými zařízeními v partnerských regionech
|
18. Mezinárodní spolupráce, partnerství škol a studium na zahraničních školách - Studium na zahraničních školách |
nadále podporovat a propagovat studium žáků a studentů z Olomouckého kraje na zahraničních školách a univerzitách
pořádat soutěže o zahraniční studijní stipendium pro žáky středních škol
|
19. Strukturální fondy EU v oblasti vzdělávání |
podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na rozvoj vzdělávání
podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na podporu rovných příležitostí
podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na další vzdělávání pedagogických pracovníků a individuální další vzdělávání
podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci investičních projektů financovaných z ESF EU
podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů v rámci EU – peníze školám
podílet se na přípravě zaměření nových programů v následujícím programovém období
|