| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Olomouckého kraje (2012) |
1. | Předškolní vzdělávání |
| optimalizovat síť mateřských škol s ohledem na demografický vývoj ve spolupráci s obcemi jako jejich zřizovateli, podporovat vznik nových tříd nebo mateřských škol v lokalitách, kde je nedostatek kapacit k umístění dětí k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole |
| podporovat další vzdělávání a zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků formou dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků se zaměřením na oblast vnitřní evaluace a hodnocení individuálního rozvoje a vzdělávacích pokroků dětí nebo formou bakalářského studijního programu, např. Učitelství pro mateřské školy na PdF UP Olomouc. Začlenit do programu přípravy pedagogů působících v mateřských školách nebo do programu dalšího vzdělávání učitelů mateřských škol jazykovou přípravu tak, aby jejich působení při seznamování dětí s cizím jazykem bylo co nejkvalitnější |
| zajistit odbornou péči pro děti s lehčími vadami řeči v běžných třídách mateřských škol formou vyškolení pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci v jednotlivých mateřských školách |
| podporovat vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích u dětí mateřských škol, tam, kde jsou vhodné personální podmínky seznamovat děti přiměřeným způsobem jejich věku a možnostem s cizím jazykem |
| podporovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, rozvíjet spolupráci mateřských škol se speciálními pedagogickými centry nebo pedagogicko-psychologickými poradnami |
| v odůvodněných případech podporovat vznik tříd s alternativní pedagogikou |
| věnovat zvýšenou pozornost vzdělávání dětí před začátkem plnění povinné školní docházky, aby byl minimalizován počet dětí s odkladem školní docházky |
| metodicky a organizačně podporovat vznik tzv. firemních školek |
| v rámci naplňování Koncepce včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí podporovat rozvoj spolupráce mateřských škol s poskytovateli sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi |
2. | Základní vzdělávání |
| zkvalitnit ŠVP na školách tak, aby byly v souladu s RVP a lépe umožňovala mobilitu žáků a jejich přípravu na studium na středních školách |
| zvyšovat kvalifikovanost učitelů základních škol, zejména v oblasti výuky cizích jazyků a oborových didaktik |
| v odůvodněných případech a za podmínky dostatečného zájmu veřejnosti podporovat vznik tříd s alternativní pedagogikou na ZŠ |
| podporovat organizování kurzů k doplnění základního vzdělání základními školami |
| podporovat přípravu žáků, kteří jsou dětmi osob se státní příslušností členského státu EU, k jejich začlenění do základního vzdělávání |
| podpora vzniku škol zřizovaných svazky obcí |
| podporovat zavedení anglického jazyka jako prvního cizího jazyka od 3. ročníku základní školy |
| monitorovat výsledky žáků 5. a 9. tříd základních škol na území kraje a na jejich základě jednat se zástupci zřizovatelů o krocích vedoucích k zachování úrovně vzdělávání na základních školách |
3. | Střední vzdělávání |
| zlepšit vybavenost a podmínky pro studium (budování odborných učeben, sportovišť, prostorů pro projektovou výuku a mimoškolní činnost) |
| realizovat periodické hodnocení ředitelů škol a školských zařízení |
| realizovat kroky, které povedou ke srovnatelné úrovni v přijímacím řízení na obdobných typech škol |
| podporovat zapojení škol do Regionální inovační strategie Olomouckého kraje |
| vytvářet podmínky na středních školách pro systémový projekt UNIV (uznávání výsledků neformálního a informálního vzdělávání) a tím významně rozšířit nabídku celoživotního vzdělávání na tomto typu odborných škol |
| podpořit zefektivnění procesu vlastního hodnocení škol účelnou metodikou procesu a vhodnými autoevaluačními nástroji |
| podporovat spolupráci škol s odborníky z praxe |
| podporovat technické a přírodovědné odborné vzdělávání využíváním tzv. šablon, tedy předpřipravených typizovaných projektů, které jsou financovány metodou"unit costs“ (prostřednictvím programu "EU peníze školám“) |
| podporovat jazykové vzdělávání ve školách prostřednictvím programu "EU peníze školám“ |
| podporovat mimořádně nadané děti, žáky a studenty, např. formou ocenění Talent Olomouckého kraje |
4. | Konzervatoř |
| podpořit realizaci vzdělávacích programů v konzervatoři |
| nenavyšovat počet konzervatoří |
5. | Terciární vzdělávání |
| ponechat v rejstříku škol a školských zařízení vyšší odborné školy s kvalitními a dobře personálně i materiálně zabezpečenými vzdělávacími programy |
| u škol, které budou splňovat podmínky, podporovat jejich snahu transformace a integrace do struktury vybrané vysoké školy, což řeší skupina pro výzkum a vysoké školství |
| u škol, které se vydají cestou zachování stávajícího stavu, podporovat rozvoj a další vzdělávání v rámci stabilizace sektoru VOŠ, což řeší skupina regionálního školství odboru vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT |
6. | Další vzdělávání |
| podporovat zapojení škol a školských zařízení zřizovaných Olomouckým krajem do oblasti dalšího vzdělávání prostřednictvím realizace vzdělávacích akcí pro veřejnost, zaměstnavatele a veřejnou správu (např. realizace rekvalifikačních kurzů) atd. |
| podporovat školy a školská zařízení v dobudování infrastruktury využívané pro účely dalšího vzdělávání |
| podporovat zapojení škol a školských zařízení do národních projektů a aktivit Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje |
| podporovat činnost Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje |
| podporovat projekty a aktivity stimulující poptávku po dalším vzdělávání |
| podporovat zapojení středních škol do systému ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělání v rámci Národní soustavy kvalifikací a tím umožnit rozvoj nabídky dalšího vzdělávání a systému uznávání výsledků vzdělávání na tomto typu odborných škol |
7. | Speciální vzdělávání |
| podporovat návaznost SOU, OU a PrŠ na ZŠ praktické a ZŠ speciální, včetně podpory zřízení nových učebních oborů v oblastech, kde je jich nedostatek |
| v souladu s reálnými potřebami Olomouckého kraje optimalizovat síť škol a školských zařízení pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami |
| podporovat práci Sdružení speciálních škol a zařízení Olomouckého kraje |
| napomáhat sjednocení podmínek pro vzdělávání dětí s hlubokým mentálním postižením |
8. | Základní umělecké školy |
| řešit komplexně oblast uměleckého školství, a to v souladu s jejich aktivitami v rámci měst a obcí, a připravit podmínky na jejich převedení do zřizovatelských kompetencí na základě vzájemné dohody |
| nerozšiřovat místa poskytovaného vzdělávání, vyjma zřizování odloučených pracovišť již stávajících ZUŠ s ohledem na složitou dopravní obslužnost v rámci stávající cílové kapacity |
| v rámci stability sítě ZUŠ podporovat případné přesuny mezi kapacitami jednotlivých oborů v rámci stávající cílové kapacity škol |
| s ohledem na dosavadní vývoj nezvyšovat kapacity ZUŠ |
| nerozšiřovat stávající síť ZUŠ o další samostatné ZUŠ |
9. | Školy a školská zařízení jiných zřizovatelů |
| pohlížet na školství v Olomouckém kraji jako na celek bez ohledu na zřizovatele a uplatňovat strategické návrhy a záměry z dalších oblastí DZ 2012 i na školy jiných zřizovatelů |
10. | Jazykové školy |
| podporovat zachování jednoletých kurzů cizích jazyků na jazykových školách |
| podporovat spolupráci jazykových škol se zahraničními institucemi, univerzitou, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvem vnitra České republiky |
| podporovat jazykové školy v organizaci zkoušky A1 z českého jazyka pro trvalý pobyt |
| podporovat zachování stávající sítě jazykových škol |
11. | Školská zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy |
| vytvářet podmínky a podporovat vznik možnosti samostatného bydlení |
| v odůvodněných případech podporovat vznik elokovaných pracovišť stávajících dětských domovů (rodinné domy, byty ve stávající zástavbě…) |
| v souladu s navrhovanou novelou zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, a transformací systému péče o ohrožené děti využít v případě zřizovatelských kompetencí kapacit některých ze stávajících dětských domovů (zejména ve větších městech) ke zřízení Středisek preventivních služeb zaměřených na poskytování služeb ambulantních, celodenních, internátních a terénních |
| posílit preventivní složky práce s ohroženými dětmi a jejich rodinami zejména přesunem části personálních kapacit do terénních služeb |
12. | Zájmové vzdělávání - Školní kluby a družiny |
| řešit komplexně volnočasové a zájmové vzdělávací aktivity zejména tím, že nebude nově podporovat plošné souběžné fungování školních klubů, školních družin a středisek volného času u jedné právnické osoby |
| nevytvářet nové konkurenční prostředí mezi jednotlivými druhy (typy) zařízení zejména tím, že nebude nově zařazovat zařízení pro zájmové vzdělávání u právnických osob v oblastech, kde je nabídka volnočasových aktivit dostatečná |
| podporovat činnosti stávajících zařízení |
12. | Zájmové vzdělávání - Střediska volného času |
| po dohodě s obcemi usilovat o přechod středisek volného času zřizovaných krajem, do zřizovatelské kompetence obcí |
| podporovat prezentaci příkladů dobré praxe v oblasti zájmového vzdělávání s využitím výstupů projektů OP VK |
| rozšiřovat nabídku spontánních aktivit, volně přístupných, nezávislých na pravidelné účasti dětí |
| podporovat vytvořenou strukturu aktivit SVČ, zkvalitňování zájmového vzdělávání a jeho dostupnost |
| vytvářet možnosti vícezdrojového financování SVČ |
13. | Rovné příležitosti ve vzdělávání |
| podporovat zřizování přípravných tříd a pracovních pozic asistentů pedagoga především v mateřských a základních školách s vyšším počtem sociálně znevýhodněných dětí |
| podporovat studium dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí na středních školách |
| podporovat inkluzivní vzdělávání především v mateřských a základních školách |
14. | Systém poradenství ve školství - Pedagogicko-psychologické poradny – rozvoj integrovaného systému |
| podporovat zřízení jednoho speciálně pedagogického centra s celokrajskou působnostíporadenství |
| podporovat rozšíření nabídky služeb speciálně pedagogických center formou dalších míst poskytování školských služeb s ohledem na potřeby regionu a zřizovatele |
| podporovat zřízení střediska výchovné péče (SVP) pro území Olomouckého kraje s ambulantním poradenským provozem mj. také pro řešení úkolů primární prevence a sociálně patologických jevů u dětí a mládeže |
| podporovat zřízení střediska výchovné péče (SVP) pro území Olomouckého kraje s ambulantním poradenským provozem mj. také pro řešení úkolů primární prevence a sociálně patologických jevů u dětí a mládeže |
14. | Systém poradenství ve školství - Kariérové poradenství |
| zajistit organizaci prezentační výstavy oborů vzdělání středních škol a vyšších odborných škol Olomouckého kraje |
| podílet se i nadále na vydávání Sborníku oborů vzdělání středních škol a vyšších odborných škol Olomouckého kraje |
| informovat veřejnost o podpoře Olomouckého kraje žákům učebních oborů požadovaných na trhu práce |
| podporovat provázání kariérového poradenství s potřebami trhu práce, primární pozornost věnovat spolupráci s kariérovými poradci 2. stupně ZŠ tak, aby měli skutečné informace o reálném pracovním prostředí |
15. | Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže |
| podporovat tvorbu příznivého školního klimatu ke zmírnění společensky negativních jevů, např. zavedením předmětu etická výchova do ŠVP na 2. stupni základních škol a ŠVP středních škol jako jednu z účinných forem prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže (např. prostřednictvím projektů v rámci OP VK) a financovat projekty primární prevence ze státního rozpočtu i z rozpočtu kraje |
| podporovat zkvalitnění minimálních preventivních programů a v této souvislosti dále rozvíjet specifickou primární prevenci a udržovat nespecifickou primární prevenci |
| podporovat spolupráci škol a školských zařízení s nestátními neziskovými organizacemi profilujícími se v oblasti primární prevence a koordinovat meziresortní činnost a nabídku v této oblasti |
| podporovat činnosti a aktivity směřující k většímu zapojení rodičů do primární prevence a dále prohlubovat tvorbu prostoru pro mimoškolní výchovu jako prostředku ovlivňujícího potenciální výskyt sociálně patologických jevů (včetně problematiky zapojení dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí) |
| intenzivně podporovat informovanost a dostupnost informací z oblasti primární prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže |
16. | Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta |
| v souladu s finančními možnostmi Olomouckého kraje realizovat body Akčního plánu Koncepce environmentální výchovy a osvěty Olomouckého kraje zejména v oblasti školství (cílená podpora vybraných aktivit a zajištění služeb v oblasti EVVO významně přispívajících k naplnění Koncepce environmentální výchovy a osvěty Olomouckého kraje) |
| podporovat environmentální projekty škol, školských zařízení a dalších subjektů prostřednictvím vyhlašovaných grantových schémat Olomouckého kraje, vyhlašovaných soutěží, hledáním dalších finančních zdrojů a prezentací úspěšných projektů |
| podporovat doporučené postupy stanovené pro školy a školská zařízení Metodickým pokynem MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (zejména podpora odborně-metodické práce pedagogických pracovníků v oblasti EVVO a využívání doporučených metod a forem vzdělávání v oblasti EVVO) |
| rozvíjet spolupráci s organizacemi (př. nevládní neziskové organizace) poskytujícími služby v oblasti EVVO zacílenými na děti, mládež a veřejnost |
17. | a) Podpora výuky cizích jazyků |
| metodicky a organizačně podporovat rozšíření kvalifikované výuky cizího jazyka, především anglického, v mateřských školách a na 1. stupni ZŠ |
| podporovat rozšíření nabídky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Olomouckého kraje v oblasti cizích jazyků (ve spolupráci s fakultami a např. prostřednictvím příspěvkové organizace Olomouckého kraje Schola servis |
| metodicky a organizačně podporovat využití finančních prostředků z programu EU peníze školám (ZŠ) a programu EU peníze středním školám v oblasti jazykového vzdělávání |
17. | b) Podpora výuky informačních a komunikačních technologií |
| podporovat ICT vzdělávání ve školách prostřednictvím prostředků z rozpočtu Olomouckého kraje |
| metodicky a organizačně podporovat využití finančních prostředků z programu EU peníze školám (ZŠ) a programu EU peníze středním školám |
| podporovat školy při podávání dalších grantových projektů zaměřených na podporu ICT |
| pokračovat ve vzdělávání učitelů se zaměřením na praktické využití ICT ve výuce |
18. | Mezinárodní spolupráce, partnerství škol a studium na zahraničních školách - Evropské vzdělávací programy |
| podporovat a propagovat evropské vzdělávací programy v Olomouckém kraji |
| podporovat zapojení Olomouckého kraje do mezinárodních společenství, jejichž cílem je posílení mezinárodní spolupráce při tvorbě společných projektů, zajištění výměny informací (tzv. best practices) a pomoc při hledání partnerů pro jednotlivé projekty |
18. | Mezinárodní spolupráce, partnerství škol a studium na zahraničních školách - Partnerství škol |
| podporovat vznik partnerství škol a školských zařízení navzájem a s dalšími subjekty působícími na poli vzdělávání, zejména mezinárodní partnerství |
| podporovat spolupráci škol a školských zařízení na území Olomouckého kraje se školami a školskými zařízeními v partnerských regionech |
18. | Mezinárodní spolupráce, partnerství škol a studium na zahraničních školách - Studium na zahraničních školách |
| nadále podporovat a propagovat studium žáků a studentů z Olomouckého kraje na zahraničních školách a univerzitách |
| pořádat soutěže o zahraniční studijní stipendium pro žáky středních škol |
19. | Strukturální fondy EU v oblasti vzdělávání |
| podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na rozvoj vzdělávání |
| podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na podporu rovných příležitostí |
| podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na další vzdělávání pedagogických pracovníků a individuální další vzdělávání |
| podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci investičních projektů financovaných z ESF EU |
| podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů v rámci EU – peníze školám |
| podílet se na přípravě zaměření nových programů v následujícím programovém období |