KRAJ OLOMOUCKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ OLOMOUCKÝ
Strategie prevence a snižování škod spojených se závislostním chováním v Olomouckém kraji 2023-2026
1. Primární prevence
1.1 Udržet stabilní systém veřejnoprávního a poradenského výkonu primární prevence v Olomouckém kraji, síť služeb a organizací podílejících se na primární prevenci a zajistit zvýšení efektivity realizace primární prevence na školách cílenou podporou školních metodiků prevence, a to především v oblasti podpory dostatečného prostoru na jejich každodenní práci
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
IX.c sociální prevence
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XX.b kriminalita a prevence kriminality
1.2 V rámci koordinačních aktivit dosáhnout zvýšení podpory práce školních metodiků prevence, funkčnosti školních poradenských pracovišť, realizace třídnických hodin na školách a zajistit navýšení finančního krytí primární prevence ze strany Olomouckého kraje a cílené zaměření použití finančních prostředků z dotací MŠMT ČR
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
1.2.1 Realizovat informační kampaň směrem k ředitelům škol s cílem podpory pozice školního metodika prevence, lepší koordinace a funkčnosti školního poradenského pracoviště a dosažení posloupnosti školního výkonu primární prevence: ředitel – školní metodik prevence – třídní učitel (potlačení narůstající demotivace a syndromu vyhoření školních metodiků prevence)
1.2.2 Realizovat informační kampaň směrem k ředitelům škol s cílem podpory realizace třídnických hodin na školách jakožto prostoru pro výkon primární prevence
1.3 Zaměřit se v oblasti vzdělávání v primární prevenci na témata řešení vybraných rizikových projevů chování, dále na prohlubování způsobů a forem online spolupráce mezi metodiky primární prevence, zajistit tvorbu metodických a dalších dokumentů společně se zvýšením kompetencí pro případ další pandemické (případně válečné) situace a reflektovat možná rizika distanční výuky na školách
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
1.3.1 Zaměřit se na podporu a realizaci preventivních programů na školách cíleně zaměřených na vybrané rizikové projevy chování žáků a studentů, především v oblasti prevence zneužívaní nikotinu, prevence agresivity u žáků a studentů a na další rizikové projevy chování, jež vyplynou v souvislosti s aktuálními trendy
1.3.2 Prohlubovat nové možnosti započaté online spolupráce metodiků prevence, školních psychologů i školních speciálních pedagogů na všech úrovních systému a sdílení dobré praxe prostřednictvím virtuálního pojetí
1.3.3 Zajistit tvorbu metodických materiálů i podpůrných dokumentů a přehledů společně s intenzivnějším výkonem edukace pedagogů (cíleně především školních metodiků prevence) s cílem zvýšit akceschopnost a kompetence PPP a SPC OK i všech spolupracujících složek reagovat na pandemickou (případně válečnou) situaci a reflektovat možná rizika distančního způsobu výuky a výkonu primární prevence
1.4 Zaměřit se na evaluaci preventivních programů škol, a to především s důrazem na výchovnou složku. Realizovat cílenou informační kampaň za účelem navýšení počtu škol využívajících Systém evidence preventivních aktivit
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
2. Snižování rizik, léčba a resocializace
2.1 Posílení prevence a zvýšení informovanosti
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
IX.a sociální poradenství
X.b péče a práva dítěte
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
2.1.1 Zvýšení informovanosti (zdravotní a právní gramotnosti) veřejnosti v oblasti vzniku, negativních dopadů a rizik užívání návykových látek (legální, nelegální návykové látky, psychoaktivní léčivé přípravky) a závislostního chování
2.2 Kvalitní a dostupná síť adiktologických služeb
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
X.a soulad soukromého a pracovního života
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
2.2.3 Podpora intervencí a opatření podporujících přechod k méně intenzivním a méně rizikovým vzorcům užívání návykových látek, hazardního hraní a dalších forem závislostního chování
2.2.5 Zvýšení dostupnosti orientačního vyšetření na infekční onemocnění v adiktologických službách, podpořit vstup infikovaných klientů do léčby a jejich setrvání v léčbě
2.2.6 Podpora resocializačních doléčovacích programů dostupných klientům po léčbě v terapeutických komunitách a střednědobých odvykacích léčbách
2.2.7 Zvýšení kapacity a podpora programů bydlení pro uživatele návykových látek/pato- logické hráče a další opatření v oblasti jejich sociální stabilizace
2.2.8 Adiktologická péče pro starší věkové skupiny a stárnoucí uživatele návykových látek, zavedení cílených a strukturovaných programů o přežívající a stárnoucí chronické uživatele
2.3 Efektivní řízení, koordinace a financování
Deskriptory:
IX.c sociální prevence
X.a soulad soukromého a pracovního života
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu