| Strategie prevence a snižování škod spojených se závislostním chováním v Olomouckém kraji 2023-2026 |
1. | Primární prevence |
1.1 | Udržet stabilní systém veřejnoprávního a poradenského výkonu primární prevence v Olomouckém kraji, síť služeb a organizací podílejících se na primární prevenci a zajistit zvýšení efektivity realizace primární prevence na školách cílenou podporou školních metodiků prevence, a to především v oblasti podpory dostatečného prostoru na jejich každodenní práci |
1.1.1 | Podnítit ze strany Olomouckého kraje, v koordinaci s ostatními kraji a ve spolupráci s MŠMT ČR dlouhodobě připravované řešení podpory práce školních metodiků prevence formou snížení přímé vyučovací povinnosti |
1.1.2 | Udržet stabilní síť nestátních neziskových organizací realizujících primární prevenci v Olomouckém kraji a prohloubit horizontální spolupráci s participujícími subjekty v primární prevence (OSPOD, Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, probační a mediační služba atd.) |
1.2 | V rámci koordinačních aktivit dosáhnout zvýšení podpory práce školních metodiků prevence, funkčnosti školních poradenských pracovišť, realizace třídnických hodin na školách a zajistit navýšení finančního krytí primární prevence ze strany Olomouckého kraje a cílené zaměření použití finančních prostředků z dotací MŠMT ČR |
1.2.1 | Realizovat informační kampaň směrem k ředitelům škol s cílem podpory pozice školního metodika prevence, lepší koordinace a funkčnosti školního poradenského pracoviště a dosažení posloupnosti školního výkonu primární prevence: ředitel – školní metodik prevence – třídní učitel (potlačení narůstající demotivace a syndromu vyhoření školních metodiků prevence) |
1.2.2 | Realizovat informační kampaň směrem k ředitelům škol s cílem podpory realizace třídnických hodin na školách jakožto prostoru pro výkon primární prevence |
1.2.3 | Podpořit ve spolupráci s MŠMT cílené financování primární prevence z dotačního řízení MŠMT ve prospěch zvyšování kompetencí školních a oblastních metodiků prevence |
1.2.4 | Zajistit vyšší objem finančních prostředků na primární prevenci z rozpočtu Olomouckého kraje s důrazem na jejich použití v systému dalšího vzdělávání pedagogů a metodiků v primární prevenci |
1.3 | Zaměřit se v oblasti vzdělávání v primární prevenci na témata řešení vybraných rizikových projevů chování, dále na prohlubování způsobů a forem online spolupráce mezi metodiky primární prevence, zajistit tvorbu metodických a dalších dokumentů společně se zvýšením kompetencí pro případ další pandemické (případně válečné) situace a reflektovat možná rizika distanční výuky na školách |
1.3.1 | Zaměřit se na podporu a realizaci preventivních programů na školách cíleně zaměřených na vybrané rizikové projevy chování žáků a studentů, především v oblasti prevence zneužívaní nikotinu, prevence agresivity u žáků a studentů a na další rizikové projevy chování, jež vyplynou v souvislosti s aktuálními trendy |
1.3.2 | Prohlubovat nové možnosti započaté online spolupráce metodiků prevence, školních psychologů i školních speciálních pedagogů na všech úrovních systému a sdílení dobré praxe prostřednictvím virtuálního pojetí |
1.3.3 | Zajistit tvorbu metodických materiálů i podpůrných dokumentů a přehledů společně s intenzivnějším výkonem edukace pedagogů (cíleně především školních metodiků prevence) s cílem zvýšit akceschopnost a kompetence PPP a SPC OK i všech spolupracujících složek reagovat na pandemickou (případně válečnou) situaci a reflektovat možná rizika distančního způsobu výuky a výkonu primární prevence |
1.3.4 | Podporovat financování, realizaci a tradici každoročně pořádané Krajské konference primární prevence Olomouckého kraje jakožto významné akce v oblasti spolupráce, předávání a sdílení dobré praxe a řešení aktuálních témat a trendů |
1.4 | Zaměřit se na evaluaci preventivních programů škol, a to především s důrazem na výchovnou složku. Realizovat cílenou informační kampaň za účelem navýšení počtu škol využívajících Systém evidence preventivních aktivit |
1.4.1 | Zacílit v evaluaci primární prevence v rámci kontroly obsahu a kvality preventivních vzdělávacích programů škol na změnu obsahu s intenzivnějším důrazem na výchovnou složku na úkor zmenšení nároků na čistě formální objem předávaných informací |
1.4.2 | Pokračovat v informační kampani vůči školám s cílem opětovně navýšit počet subjektů, které v rámci evaluace primární prevence využívají Systém evidence preventivních aktivit |
2. | Snižování rizik, léčba a resocializace |
2.1 | Posílení prevence a zvýšení informovanosti |
2.1.1 | Zvýšení informovanosti (zdravotní a právní gramotnosti) veřejnosti v oblasti vzniku, negativních dopadů a rizik užívání návykových látek (legální, nelegální návykové látky, psychoaktivní léčivé přípravky) a závislostního chování |
2.1.2 | Podpora sestupného trendu v míře užívání návykových látek |
2.1.3 | Posunutí hranice prvního kontaktu s návykovou látkou a rizikového chování do vyššího věku |
2.1.4 | Rozšíření realizace efektivních programů primární prevence a jejich dostatečné finanční zajištění z veřejných rozpočtů, zejména zaměřených na děti a mládež |
2.1.5 | Rozšíření realizace screeningu, včasné diagnostiky a krátké intervence v oblasti závislostního chování do praxe |
2.2 | Kvalitní a dostupná síť adiktologických služeb |
2.2.1 | Dobudování sítě služeb s prioritním zaměřením na ambulantní adiktologické služby |
2.2.2 | Zajištění dostupnosti substituční péče pro chronické uživatele a závislé na opiátech |
2.2.3 | Podpora intervencí a opatření podporujících přechod k méně intenzivním a méně rizikovým vzorcům užívání návykových látek, hazardního hraní a dalších forem závislostního chování |
2.2.4 | Podpora programů zaměřených na intervence v prostředí nočního života |
2.2.5 | Zvýšení dostupnosti orientačního vyšetření na infekční onemocnění v adiktologických službách, podpořit vstup infikovaných klientů do léčby a jejich setrvání v léčbě |
2.2.6 | Podpora resocializačních doléčovacích programů dostupných klientům po léčbě v terapeutických komunitách a střednědobých odvykacích léčbách |
2.2.7 | Zvýšení kapacity a podpora programů bydlení pro uživatele návykových látek/pato- logické hráče a další opatření v oblasti jejich sociální stabilizace |
2.2.8 | Adiktologická péče pro starší věkové skupiny a stárnoucí uživatele návykových látek, zavedení cílených a strukturovaných programů o přežívající a stárnoucí chronické uživatele |
2.2.9 | V rámci včasné intervence, léčení i snižování škod v resortu speciálního školství, v oblasti péče o rizikovou a ohroženou populaci dětí a dospívající mládeže podpořit vznik programů zaměřených na včasnou detekci, krizovou intervenci, léčení i snižování škod při užívání drog |
2.2.10 | Harm reduction opatření pro uživatele alkoholu |
2.3 | Efektivní řízení, koordinace a financování |
2.3.1 | Zkvalitnit financování programů a služeb definované sítě služeb v intenzivní spolupráci se samosprávami |
2.3.2 | Posílení a jednoznačné ukotvení role a kompetencí samospráv v realizaci politiky v oblasti závislostí na místní a krajské úrovni |
2.3.3 | Podpora partnerství a spolupráce odborných společností, výzkumných institucí, zastřešujících institucí poskytovatelů služeb a případně svépomocných a pacientských organizací při realizaci politiky na všech jejích úrovních |