Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ OLOMOUCKÝ
KRAJ OLOMOUCKÝ
www stránky

KRAJ OLOMOUCKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast"
1.1 "Cíl/Priorita"
1.1.1 "Podcíl/cíl"

Strategie prevence a snižování škod spojených se závislostním chováním v Olomouckém kraji 2023-2026

1. Primární prevence

1.1 Udržet stabilní systém veřejnoprávního a poradenského výkonu primární prevence v Olomouckém kraji, síť služeb a organizací podílejících se na primární prevenci a zajistit zvýšení efektivity realizace primární prevence na školách cílenou podporou školních metodiků prevence, a to především v oblasti podpory dostatečného prostoru na jejich každodenní práci

1.1.1 Podnítit ze strany Olomouckého kraje, v koordinaci s ostatními kraji a ve spolupráci s MŠMT ČR dlouhodobě připravované řešení podpory práce školních metodiků prevence formou snížení přímé vyučovací povinnosti
1.1.2 Udržet stabilní síť nestátních neziskových organizací realizujících primární prevenci v Olomouckém kraji a prohloubit horizontální spolupráci s participujícími subjekty v primární prevence (OSPOD, Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, probační a mediační služba atd.)

1.2 V rámci koordinačních aktivit dosáhnout zvýšení podpory práce školních metodiků prevence, funkčnosti školních poradenských pracovišť, realizace třídnických hodin na školách a zajistit navýšení finančního krytí primární prevence ze strany Olomouckého kraje a cílené zaměření použití finančních prostředků z dotací MŠMT ČR

1.2.1 Realizovat informační kampaň směrem k ředitelům škol s cílem podpory pozice školního metodika prevence, lepší koordinace a funkčnosti školního poradenského pracoviště a dosažení posloupnosti školního výkonu primární prevence: ředitel – školní metodik prevence – třídní učitel (potlačení narůstající demotivace a syndromu vyhoření školních metodiků prevence)
1.2.2 Realizovat informační kampaň směrem k ředitelům škol s cílem podpory realizace třídnických hodin na školách jakožto prostoru pro výkon primární prevence
1.2.3 Podpořit ve spolupráci s MŠMT cílené financování primární prevence z dotačního řízení MŠMT ve prospěch zvyšování kompetencí školních a oblastních metodiků prevence
1.2.4 Zajistit vyšší objem finančních prostředků na primární prevenci z rozpočtu Olomouckého kraje s důrazem na jejich použití v systému dalšího vzdělávání pedagogů a metodiků v primární prevenci

1.3 Zaměřit se v oblasti vzdělávání v primární prevenci na témata řešení vybraných rizikových projevů chování, dále na prohlubování způsobů a forem online spolupráce mezi metodiky primární prevence, zajistit tvorbu metodických a dalších dokumentů společně se zvýšením kompetencí pro případ další pandemické (případně válečné) situace a reflektovat možná rizika distanční výuky na školách

1.3.1 Zaměřit se na podporu a realizaci preventivních programů na školách cíleně zaměřených na vybrané rizikové projevy chování žáků a studentů, především v oblasti prevence zneužívaní nikotinu, prevence agresivity u žáků a studentů a na další rizikové projevy chování, jež vyplynou v souvislosti s aktuálními trendy
1.3.2 Prohlubovat nové možnosti započaté online spolupráce metodiků prevence, školních psychologů i školních speciálních pedagogů na všech úrovních systému a sdílení dobré praxe prostřednictvím virtuálního pojetí
1.3.3 Zajistit tvorbu metodických materiálů i podpůrných dokumentů a přehledů společně s intenzivnějším výkonem edukace pedagogů (cíleně především školních metodiků prevence) s cílem zvýšit akceschopnost a kompetence PPP a SPC OK i všech spolupracujících složek reagovat na pandemickou (případně válečnou) situaci a reflektovat možná rizika distančního způsobu výuky a výkonu primární prevence
1.3.4 Podporovat financování, realizaci a tradici každoročně pořádané Krajské konference primární prevence Olomouckého kraje jakožto významné akce v oblasti spolupráce, předávání a sdílení dobré praxe a řešení aktuálních témat a trendů

1.4 Zaměřit se na evaluaci preventivních programů škol, a to především s důrazem na výchovnou složku. Realizovat cílenou informační kampaň za účelem navýšení počtu škol využívajících Systém evidence preventivních aktivit

1.4.1 Zacílit v evaluaci primární prevence v rámci kontroly obsahu a kvality preventivních vzdělávacích programů škol na změnu obsahu s intenzivnějším důrazem na výchovnou složku na úkor zmenšení nároků na čistě formální objem předávaných informací
1.4.2 Pokračovat v informační kampani vůči školám s cílem opětovně navýšit počet subjektů, které v rámci evaluace primární prevence využívají Systém evidence preventivních aktivit

2. Snižování rizik, léčba a resocializace

2.1 Posílení prevence a zvýšení informovanosti

2.1.1 Zvýšení informovanosti (zdravotní a právní gramotnosti) veřejnosti v oblasti vzniku, negativních dopadů a rizik užívání návykových látek (legální, nelegální návykové látky, psychoaktivní léčivé přípravky) a závislostního chování
2.1.2 Podpora sestupného trendu v míře užívání návykových látek
2.1.3 Posunutí hranice prvního kontaktu s návykovou látkou a rizikového chování do vyššího věku
2.1.4 Rozšíření realizace efektivních programů primární prevence a jejich dostatečné finanční zajištění z veřejných rozpočtů, zejména zaměřených na děti a mládež
2.1.5 Rozšíření realizace screeningu, včasné diagnostiky a krátké intervence v oblasti závislostního chování do praxe

2.2 Kvalitní a dostupná síť adiktologických služeb

2.2.1 Dobudování sítě služeb s prioritním zaměřením na ambulantní adiktologické služby
2.2.2 Zajištění dostupnosti substituční péče pro chronické uživatele a závislé na opiátech
2.2.3 Podpora intervencí a opatření podporujících přechod k méně intenzivním a méně rizikovým vzorcům užívání návykových látek, hazardního hraní a dalších forem závislostního chování
2.2.4 Podpora programů zaměřených na intervence v prostředí nočního života
2.2.5 Zvýšení dostupnosti orientačního vyšetření na infekční onemocnění v adiktologických službách, podpořit vstup infikovaných klientů do léčby a jejich setrvání v léčbě
2.2.6 Podpora resocializačních doléčovacích programů dostupných klientům po léčbě v terapeutických komunitách a střednědobých odvykacích léčbách
2.2.7 Zvýšení kapacity a podpora programů bydlení pro uživatele návykových látek/pato- logické hráče a další opatření v oblasti jejich sociální stabilizace
2.2.8 Adiktologická péče pro starší věkové skupiny a stárnoucí uživatele návykových látek, zavedení cílených a strukturovaných programů o přežívající a stárnoucí chronické uživatele
2.2.9 V rámci včasné intervence, léčení i snižování škod v resortu speciálního školství, v oblasti péče o rizikovou a ohroženou populaci dětí a dospívající mládeže podpořit vznik programů zaměřených na včasnou detekci, krizovou intervenci, léčení i snižování škod při užívání drog
2.2.10 Harm reduction opatření pro uživatele alkoholu

2.3 Efektivní řízení, koordinace a financování

2.3.1 Zkvalitnit financování programů a služeb definované sítě služeb v intenzivní spolupráci se samosprávami
2.3.2 Posílení a jednoznačné ukotvení role a kompetencí samospráv v realizaci politiky v oblasti závislostí na místní a krajské úrovni
2.3.3 Podpora partnerství a spolupráce odborných společností, výzkumných institucí, zastřešujících institucí poskytovatelů služeb a případně svépomocných a pacientských organizací při realizaci politiky na všech jejích úrovních