KRAJ PARDUBICKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ PARDUBICKÝ
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Pardubického kraje 2020-2024
A. Rozvoj předškolního vzdělávání
A.1 Dostupnost předškolního vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
A.2 Zvýšení kvality předškolního vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
A.2.3 Zvyšovat kompetence pedagogů MŠ ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných)
A.2.5 Podporovat zapojení MŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu dětí, včetně rozvoje jejich tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
A.2.6 Podporovat zapojení MŠ do aktivit zaměřených na rozvoj digitálních kompetencí, prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti a využívání prvků polytechnické výchovy ve vzdělávání
B. Rozvoj základního vzdělávání
B.1 Rovné příležitosti v základním vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
B.1.1 Podporovat zřizovatele při navyšování kapacit ZŠ tak, aby každý žák plnící povinnou školní docházku měl zajištěno místo ve spádové škole
B.1.2
Podporovat zapojení ZŠ do programu MPSV Potravinová pomoc dětem ve vážné sociální nouzi nebo do jiných dotačních programů se stejným zaměřením
B.2 Zvýšení kvality základního vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
B.2.5 Podporovat zapojení ZŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu žáků, včetně rozvoje jejich tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
B.2.6 Podporovat zapojení ZŠ do aktivit zaměřených na rozvoj digitálních kompetencí, prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti a využívání prvků polytechnické výchovy ve vzdělávání
C. Rozvoj středního vzdělávání
C.2 Zvýšení kvality středního vzdělávání
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
C.2.5 Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu žáků, včetně rozvoje tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
C.2.6 Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na podporu rozvoje informatického myšlení a digitálních kompetencí, rozvoje technického myšlení žáků
C.2.7 Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
C.2.8 Podporovat mobilitu pedagogických pracovníků za účelem výměny zkušeností a jejich následného využití ve výuce
C.2.9 Podporovat mobilitu žáků za účelem zvyšování či prohlubování jejich teoretických znalostí a praktických dovedností
C.3 Prohloubení spolupráce SŠ se zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
C.4 Podpora odborného vzdělávání
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
D. Rozvoj vyššího odborného vzdělávání
D.1 Propojení vzdělávacích programů VOŠ s potřebami trhu práce
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
D.2 Zvýšení kvality vyššího odborného vzdělávání
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
D.2.1 Zvyšovat kompetence pedagogů VOŠ ke vzdělávání studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně studentů mimořádně nadaných)
D.2.3 Podporovat zapojení VOŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
E. Rozvoj vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (bez žáků nadaných)
E.1 Rovný přístup dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ke vzdělávání
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VIII.c rovné příležitosti
E.1.5 Poskytovat metodickou podporu pracovníkům škol v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
E.1.7 Zajistit bezbariérový přístup a možnost pohybu tělesně postižených žáků ve školách zřizovaných Pk
E.1.8 Zajistit dostatečnou nabídku vzdělávacích programů k rozšiřování kvalifikace pedagogů v oblasti speciální pedagogiky
F. Rozvoj vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných
F.1 Rozvoj potenciálu nadaných dětí, žáků a studentů
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
F.1.1 Zvyšovat kompetence pedagogů v oblasti práce s nadanými a mimořádně nadanými dětmi, žáky a studenty (identifikace, rozvoj a uplatnění nadání)
F.1.2 Podporovat výukové aktivity vázané na profilaci žáka, podnícení zájmu (vnitřní motivaci), cílit na rozvoj tvořivosti a zručnosti, upevnění vědomostí a dovedností, rozvoj klíčových kompetencí
F.1.3 Podporovat spolupráci školských zařízení pro zájmové vzdělávání v oblasti vytváření příležitostí pro práci s nadanými
F.1.4 Vytvářet podmínky pro sjednocení postupů v oblasti identifikace nadání a v doporučování vhodných podpůrných opatření
F.1.6 Zajistit kvalitní systém řízení, koordinace a organizace soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání na všech úrovních
G. Rozvoj základního uměleckého vzdělávání
H. Rozvoj jazykového vzdělávání
I. Rozvoj zájmového vzdělávání
I.1 Zkvalitnění podmínek pro činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
I.1.1 Podporovat činnost SVČ podílejících se na zabezpečení okresních a krajských kol soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání (okresních metodiků a administrátorů soutěží)
I.1.2 Podporovat školní i mimoškolní aktivity spojené s vytvářením podmínek pro individuální rozvoj dětí a žáků, rozvíjet jejich tvořivost, digitální kompetence, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
I.1.3 Podporovat profesní růst pedagogických pracovníků působících v oblasti zájmového vzdělávání a práce s nadanými dětmi, žáky a studenty
J. Rozvoj poradenských služeb
J.1 Zkvalitnění poradenských služeb a jejich dostupnost
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
K. Rozvoj prevence rizikového chování dětí a mládeže
K.1 Zkvalitnění primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
IX.c sociální prevence
XX.b kriminalita a prevence kriminality
K.1.1 Vytvořit koncepční materiál Pk na základě Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019–2027
K.1.5 Zvyšovat kompetence pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
K.1.6 Podporovat vykazování preventivních aktivit škol do systému evidence preventivních aktivit NPI ČR
L. Rozvoj školských ubytovacích zařízení
M. Rozvoj zařízení školního stravování
N. Rozvoj ústavní výchovy
N.1 Transformace dětských domovů
Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
IX.d sociální infrastruktura
IX.f transformace sociálních služeb
N.1.1 Naplňovat dokument Strategie transformace péče o ohrožené děti a rodiny na území Pardubického kraje
N.1.4 Předcházet rozvoji rizikového chování dětí a usilovat o úspěšný návrat dítěte do biologické rodiny
O. Rozvoj úlohy a podpory pedagogických pracovníků
O.1 Podpora profesního rozvoje pedagogů
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
P. Rozvoj dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení
R. Rozvoj environmentální výchovy a výchovy k udržitelnému rozvoji
R.1 Zajištění koordinace a podpory systému EVVO a VUR ve školách a školských zařízeních
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání