Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ PARDUBICKÝ
KRAJ PARDUBICKÝ
www stránky

KRAJ PARDUBICKÝ

Názvy hierarchických úrovní
A. "Oblast"
A.1 "Cíl"
A.1.1 "Opatření"

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Pardubického kraje 2020-2024

A. Rozvoj předškolního vzdělávání

A.1 Dostupnost předškolního vzdělávání

A.1.1 Podporovat zřizovatele při rozšiřování kapacit MŠ v lokalitách, kde bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí ve věku od 3 do 6 let do MŠ
A.1.2 Podporovat zapojení MŠ do výzvy Potravinová pomoc dětem ve vážné sociální nouzi nebo do jiných dotačních programů se stejným zaměřením

A.2 Zvýšení kvality předškolního vzdělávání

A.2.1 Poskytovat metodickou podporu pracovníkům MŠ a jejich zřizovatelům
A.2.2 Podporovat zřizovatele ve snižování počtu dětí ve třídě s ohledem na možnosti MŠ
A.2.3 Zvyšovat kompetence pedagogů MŠ ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných)
A.2.4 Zvyšovat kompetence pedagogů MŠ v oblasti formativního hodnocení
A.2.5 Podporovat zapojení MŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu dětí, včetně rozvoje jejich tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
A.2.6 Podporovat zapojení MŠ do aktivit zaměřených na rozvoj digitálních kompetencí, prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti a využívání prvků polytechnické výchovy ve vzdělávání
A.2.7 Podporovat zapojení MŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
A.2.8 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit MŠ

B. Rozvoj základního vzdělávání

B.1 Rovné příležitosti v základním vzdělávání

B.1.1 Podporovat zřizovatele při navyšování kapacit ZŠ tak, aby každý žák plnící povinnou školní docházku měl zajištěno místo ve spádové škole
B.1.2
Podporovat
zapojení ZŠ do programu MPSV Potravinová pomoc dětem ve vážné sociální nouzi nebo do jiných dotačních programů se stejným zaměřením
B.1.3 Eliminovat odklady školní docházky
B.1.4 Udržet podíl žáků odcházejících do víceletých gymnázií pod 10 % ve všech okresech Pk
B.1.5 Zvyšovat kompetence pedagogů ZŠ ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných)
B.1.6 Podporovat integraci žáků s nedostatečnou znalostí českého jazyka

B.2 Zvýšení kvality základního vzdělávání

B.2.1 Poskytovat metodickou podporu pracovníkům ZŠ a jejich zřizovatelům
B.2.2 Podporovat polytechnické vzdělávání a rozvoj manuální zručnost žáků
B.2.3 Zvyšovat kompetence pedagogů ZŠ v oblasti formativního hodnocení
B.2.4 Podporovat čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost
B.2.5 Podporovat zapojení ZŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu žáků, včetně rozvoje jejich tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
B.2.6 Podporovat zapojení ZŠ do aktivit zaměřených na rozvoj digitálních kompetencí, prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti a využívání prvků polytechnické výchovy ve vzdělávání
B.2.7 Podporovat zapojení ZŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
B.2.8 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit ZŠ

C. Rozvoj středního vzdělávání

C.1 Rovné příležitosti ve středním vzdělávání

C.1.1 Zvyšovat kompetence pedagogů SŠ ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných)
C.1.2 Podporovat integraci žáků s nedostatečnou znalostí českého jazyka
C.1.3 Podporovat vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných

C.2 Zvýšení kvality středního vzdělávání

C.2.1 Poskytovat metodickou podporu pracovníkům SŠ
C.2.2 Vyhodnocovat výsledky jednotných přijímacích zkoušek, závěrečných a maturitních zkoušek
C.2.3 Zvyšovat kompetence pedagogů SŠ v oblasti formativního hodnocení
C.2.4 Podporovat čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost
C.2.5 Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu žáků, včetně rozvoje tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
C.2.6 Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na podporu rozvoje informatického myšlení a digitálních kompetencí, rozvoje technického myšlení žáků
C.2.7 Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
C.2.8 Podporovat mobilitu pedagogických pracovníků za účelem výměny zkušeností a jejich následného využití ve výuce
C.2.9 Podporovat mobilitu žáků za účelem zvyšování či prohlubování jejich teoretických znalostí a praktických dovedností
C.2.10 Modernizovat učební pomůcky a materiálně technické vybavení škol
C.2.11 Podporovat bezpečné prostředí pro vzdělávání ve školách a školských zařízeních Pk
C.2.12 Vytvářet podmínky pro zavádění inovativních technologií do výuky a jejich propojení s moderními výukovými metodami
C.2.13 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit SŠ

C.3 Prohloubení spolupráce SŠ se zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery

C.3.1 Podporovat spolupráci SŠ s firmami, profesními organizacemi, svazy, partnerskými školami, vysokými školami, výzkumnými institucemi
C.3.2 Podporovat zavádění a posilování prvků duálního vzdělávání

C.4 Podpora odborného vzdělávání

C.4.1 Realizovat projekty TECHNOhrátky a ZDRAVOhrátky a podporovat soutěže – zejména Festival vědy a techniky pro děti a mládež v Pk, mezinárodní soutěž učňů stavebních profesí Řemeslo/Skill a soutěž Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR
C.4.2 Poskytovat prospěchová stipendia žákům vzdělávajících se v oborech žádaných na trhu práce
C.4.3 Podporovat zapojení žáků ZŠ do mimoškolních aktivit zaměřených na popularizaci zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel v SŠ

C.5 Snížení rizika předčasných odchodů ze vzdělávání

C.5.1 Podporovat výchovné a kariérní poradenství a marketingovou strategii Pk
C.5.2 Monitorovat předčasné odchody žáků ze vzdělávání a působit na žáky v ohrožených SŠ a oborech vzdělání
C.5.3 Doporučovat ředitelům SŠ stanovit v jednotných přijímacích zkouškách minimální bodovou hranici potřebnou pro přijetí ke vzdělávání

D. Rozvoj vyššího odborného vzdělávání

D.1 Propojení vzdělávacích programů VOŠ s potřebami trhu práce

D.1.1 Podporovat akreditaci profesně orientovaných vzdělávacích programů v souladu s potřebami trhu práce
D.1.2 Prohlubovat spolupráci VOŠ se zaměstnavateli

D.2 Zvýšení kvality vyššího odborného vzdělávání

D.2.1 Zvyšovat kompetence pedagogů VOŠ ke vzdělávání studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně studentů mimořádně nadaných)
D.2.2 Poskytovat metodickou podporu pracovníkům VOŠ
D.2.3 Podporovat zapojení VOŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
D.2.3 Podporovat mobilitu pedagogických pracovníků za účelem výměny zkušeností a jejich následného využití ve výuce
D.2.4 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit VOŠ

E. Rozvoj vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (bez žáků nadaných)

E.1 Rovný přístup dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ke vzdělávání

E.1.1 Rozvíjet školní poradenská pracoviště vytvářením pozic školních sociálních pedagogů
E.1.2 Vytvořit Koncepci inkluzivního vzdělávání Pk
E.1.3 Rozvíjet systém péče o žáky s poruchami autistického spektra
E.1.4 Rozvíjet systém logopedické péče
E.1.5 Poskytovat metodickou podporu pracovníkům škol v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
E.1.6 Podporovat vybavení škol kompenzačními a rehabilitačními pomůckami
E.1.7 Zajistit bezbariérový přístup a možnost pohybu tělesně postižených žáků ve školách zřizovaných Pk
E.1.8 Zajistit dostatečnou nabídku vzdělávacích programů k rozšiřování kvalifikace pedagogů v oblasti speciální pedagogiky
E.1.9 Zkvalitnit činnost asistentů pedagoga zabezpečením jejich metodického vedení a nabídkou kurzů a dalších vzdělávacích programů
E.1.10 Vytvořit mobilní centrum pro podporu inkluze (mobilní tým odborníků)
E.1.11 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

F. Rozvoj vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných

F.1 Rozvoj potenciálu nadaných dětí, žáků a studentů

F.1.1 Zvyšovat kompetence pedagogů v oblasti práce s nadanými a mimořádně nadanými dětmi, žáky a studenty (identifikace, rozvoj a uplatnění nadání)
F.1.2 Podporovat výukové aktivity vázané na profilaci žáka, podnícení zájmu (vnitřní motivaci), cílit na rozvoj tvořivosti a zručnosti, upevnění vědomostí a dovedností, rozvoj klíčových kompetencí
F.1.3 Podporovat spolupráci školských zařízení pro zájmové vzdělávání v oblasti vytváření příležitostí pro práci s nadanými
F.1.4 Vytvářet podmínky pro sjednocení postupů v oblasti identifikace nadání a v doporučování vhodných podpůrných opatření
F.1.5 Pokračovat v programu Podpora nadaných žáků v Pardubickém kraji
F.1.6 Zajistit kvalitní systém řízení, koordinace a organizace soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání na všech úrovních
F.1.7 Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům škol v oblasti práce s nadanými dětmi, žáky a studenty
F.1.8 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit v oblasti práce s nadanými
F.1.9 Vést talentované žáky k zájmu o studium technických a přírodovědných oborů, inovační a kreativní činnosti a posilovat jejich regionální identitu

G. Rozvoj základního uměleckého vzdělávání

G.1 Zkvalitnění podmínek pro činnost ZUŠ

G.1.1 Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků ZUŠ zaměřené na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
G.1.2 Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům ZUŠ
G.1.3 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit ZUŠ

G.2 Rozvoj nadání žáků ZUŠ

G.2.1 Podporovat organizaci soutěží, realizovat program Podpora nadaných žáků v Pardubickém kraji

H. Rozvoj jazykového vzdělávání

H.1 Zkvalitnění podmínek pro výuku cizích jazyků

H.1.1 Zvyšovat jazykové kompetence pedagogických pracovníků a jejich kompetence pro výuku cizích jazyků
H.1.2 Podporovat mobilitu pedagogických pracovníků a žáků
H.1.3 Podporovat spolupráci škol v Pk se školami v zahraničních partnerských regionech Pk

I. Rozvoj zájmového vzdělávání

I.1 Zkvalitnění podmínek pro činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání

I.1.1 Podporovat činnost SVČ podílejících se na zabezpečení okresních a krajských kol soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání (okresních metodiků a administrátorů soutěží)
I.1.2 Podporovat školní i mimoškolní aktivity spojené s vytvářením podmínek pro individuální rozvoj dětí a žáků, rozvíjet jejich tvořivost, digitální kompetence, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
I.1.3 Podporovat profesní růst pedagogických pracovníků působících v oblasti zájmového vzdělávání a práce s nadanými dětmi, žáky a studenty
I.1.4 Podporovat užší spolupráci školských zařízení pro zájmové vzdělávání a všech druhů škol a dalších mimoškolních institucí v rámci aktivit zaměřených na využití potenciálu a rozvoje nadání dětí a mládeže
I.1.5 Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání
I.1.6 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit školských zařízení pro zájmové vzdělávání

J. Rozvoj poradenských služeb

J.1 Zkvalitnění poradenských služeb a jejich dostupnost

J.1.1 Vytvořit efektivní model pro poskytování vzájemně provázaných služeb pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center
J.1.2 Vyhodnotit prostorové, materiální a personální zabezpečení ŠPZ a přijmout odpovídající opatření
J.1.3 Sledovat kvalitu a efektivnost činnosti ŠPZ
J.1.4 Podporovat profesní růst pracovníků školských poradenských zařízení
J.1.5 Zavést jednotný evidenční systém ŠPZ v rámci kraje
J.1.6 Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům ŠPZ

K. Rozvoj prevence rizikového chování dětí a mládeže

K.1 Zkvalitnění primární prevence rizikového chování dětí a mládeže

K.1.1 Vytvořit koncepční materiál Pk na základě Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019–2027
K.1.2 Podporovat činnost Krajského centra primární prevence Ústí nad Orlicí
K.1.3 Pořádat krajskou konferenci k primární prevenci rizikového chování dětí a mládeže
K.1.4 Podporovat projekty v oblasti primární prevence
K.1.5 Zvyšovat kompetence pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
K.1.6 Podporovat vykazování preventivních aktivit škol do systému evidence preventivních aktivit NPI ČR
K.1.7 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit Š/ŠZ v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
K.1.8 Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže (zejména metodikům prevence a výchovným poradcům)

L. Rozvoj školských ubytovacích zařízení

L.1 Zkvalitnění ubytovacích služeb

L.1.1 Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům školských ubytovacích zařízení
L.1.2 Podporovat profesní růst pracovníků školských ubytovacích zařízení
L.1.3 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit školských ubytovacích zařízení

M. Rozvoj zařízení školního stravování

M.1 Zkvalitnění stravovacích služeb v souladu se zdravým životním stylem

M.1.1 Podporovat profesní růst pracovníků v oblasti školního stravování
M.1.2 Podporovat aktivity související s propagací školního stravování
M.1.3 Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům zařízení školního stravování
M.1.4 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit v oblasti školního stravování

N. Rozvoj ústavní výchovy

N.1 Transformace dětských domovů

N.1.1 Naplňovat dokument Strategie transformace péče o ohrožené děti a rodiny na území Pardubického kraje
N.1.2 Průběžně sledovat naplněnost dětských domovů
N.1.3 Posilovat rodičovské kompetence ve smyslu možnosti návratu dítěte do biologické rodiny
N.1.4 Předcházet rozvoji rizikového chování dětí a usilovat o úspěšný návrat dítěte do biologické rodiny
N.1.5 Zvyšovat kompetence pracovníků DD zaměřené na jejich uplatnění v nově se tvořícím systému a zvýšit jejich adaptabilitu na jiné formy práce
N.1.6 Uplatňovat standardy kvality ke zkvalitnění činnosti DD
N.1.7 Podporovat efektivní spolupráci všech subjektů participujících na péči o ohrožené děti
N.1.8 Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům DD
N.1.9 Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit DD
N.1.10 Podporovat aktivity spojené s vytvářením podmínek pro individuální rozvoj dětí a žáků včetně rozvoje jejich tvořivosti, digitálních kompetencí, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu

O. Rozvoj úlohy a podpory pedagogických pracovníků

O.1 Podpora profesního rozvoje pedagogů

O.1.1 Podporovat metodické vedení začínajících učitelů a neaprobovaných pedagogů
O.1.2 Podporovat síťování inovativních škol a síťování pedagogů
O.1.3 Zaměřit DVPP zejména na oborové didaktiky, efektivní formy výuky, formativní hodnocení, využívání prostředků ICT, metodu CLIL, práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných, klima třídy, primární prevenci rizikového chování
O.1.4 Podporovat efektivní spolupráci učitele a asistenta pedagoga

O.2 Podpora profesního rozvoje vedoucích pracovníků škol

O.2.1 Zaměřit DVPP na strategické řízení rozvoje školy a pedagogické vedení

O.3 Snížení administrativní zátěže Š/ŠZ

O.3.1 Spolupracovat s MŠMT, ČŠI, CZVV a NPI ČR na odstranění duplicitních zjišťování a nastavení procesů vzájemného sdílení dat

P. Rozvoj dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení

P.1 Rozvoj škol jako center celoživotního učení

P.1.1 Podporovat rozvoj kariérového poradenství v celoživotní perspektivě
P.1.2 Využít podporu a realizaci dalšího vzdělávání k hodnocení ředitelů škol
P.1.3 Podporovat spolupráci firem a škol v rámci Národní soustavy kvalifikací
P.1.4 Vytvářet podmínky k dialogu a spolupráci mezi školami, zaměstnavateli a vzdělávacími institucemi
P.1.5 Informovat o možnostech dalšího vzdělávání

R. Rozvoj environmentální výchovy a výchovy k udržitelnému rozvoji

R.1 Zajištění koordinace a podpory systému EVVO a VUR ve školách a školských zařízeních

R.1.1 Realizovat úkoly Krajské koncepce EVVO Pk
R.1.2 Pokračovat v začleňování EVVO a VUR do výuky a činnosti Š/ŠZ
R.1.3 Podporovat práci a vzdělávání pedagogů (koordinátorů EVVO) a dalších pracovníků Š/ŠZ vedoucí k udržitelnému rozvoji
R.1.4 Podporovat realizaci výchovně vzdělávacích projektů a aktivit v oblasti EVVO a VUR
R.1.5 Využívat školní prostory k tvorbě zahrad, učeben v přírodě, naučných stezek apod. pro efektivní výuku kompetencí v EVVO
R.1.6 Podporovat rozšíření sítí škol zaměřených na komplexní ekologickou výchovu

R.2 Posílení medializace a prezentace EVVO a VUR

R.2.1 Popularizovat oblast VUR a EVVO, oceňovat Š/ŠZ, neziskové a další vzdělávací organizace s kvalitními programy
R.2.2 Zajišťovat pravidelný informační servis, průběžnou metodickou a konzultační činnost školám a školským zařízením v problematice EVVO a VUR

R.3 Rozvoj spolupráce v oblasti EVVO a VUR

R.3.1 Podporovat vzájemnou spolupráci Š/ŠZ se středisky ekologické výchovy a dalšími subjekty a poskytovat příležitosti k výměně zkušeností, metodik, příkladů dobré praxe v oblasti EVVO a VUR
R.3.2 Posílit spolupráci v oblasti VUR a EVVO s ostatními kraji