| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Pardubického kraje 2020-2024 |
A. | Rozvoj předškolního vzdělávání |
A.1 | Dostupnost předškolního vzdělávání |
A.1.1 | Podporovat zřizovatele při rozšiřování kapacit MŠ v lokalitách, kde bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí ve věku od 3 do 6 let do MŠ |
A.1.2 | Podporovat zapojení MŠ do výzvy Potravinová pomoc dětem ve vážné sociální nouzi nebo do jiných dotačních programů se stejným zaměřením |
A.2 | Zvýšení kvality předškolního vzdělávání |
A.2.1 | Poskytovat metodickou podporu pracovníkům MŠ a jejich zřizovatelům |
A.2.2 | Podporovat zřizovatele ve snižování počtu dětí ve třídě s ohledem na možnosti MŠ |
A.2.3 | Zvyšovat kompetence pedagogů MŠ ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných) |
A.2.4 | Zvyšovat kompetence pedagogů MŠ v oblasti formativního hodnocení |
A.2.5 | Podporovat zapojení MŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu dětí, včetně rozvoje jejich tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu |
A.2.6 | Podporovat zapojení MŠ do aktivit zaměřených na rozvoj digitálních kompetencí, prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti a využívání prvků polytechnické výchovy ve vzdělávání |
A.2.7 | Podporovat zapojení MŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků |
A.2.8 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit MŠ |
B. | Rozvoj základního vzdělávání |
B.1 | Rovné příležitosti v základním vzdělávání |
B.1.1 | Podporovat zřizovatele při navyšování kapacit ZŠ tak, aby každý žák plnící povinnou školní docházku měl zajištěno místo ve spádové škole |
B.1.2
Podporovat | zapojení ZŠ do programu MPSV Potravinová pomoc dětem ve vážné sociální nouzi nebo do jiných dotačních programů se stejným zaměřením |
B.1.3 | Eliminovat odklady školní docházky |
B.1.4 | Udržet podíl žáků odcházejících do víceletých gymnázií pod 10 % ve všech okresech Pk |
B.1.5 | Zvyšovat kompetence pedagogů ZŠ ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných) |
B.1.6 | Podporovat integraci žáků s nedostatečnou znalostí českého jazyka |
B.2 | Zvýšení kvality základního vzdělávání |
B.2.1 | Poskytovat metodickou podporu pracovníkům ZŠ a jejich zřizovatelům |
B.2.2 | Podporovat polytechnické vzdělávání a rozvoj manuální zručnost žáků |
B.2.3 | Zvyšovat kompetence pedagogů ZŠ v oblasti formativního hodnocení |
B.2.4 | Podporovat čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost |
B.2.5 | Podporovat zapojení ZŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu žáků, včetně rozvoje jejich tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu |
B.2.6 | Podporovat zapojení ZŠ do aktivit zaměřených na rozvoj digitálních kompetencí, prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti a využívání prvků polytechnické výchovy ve vzdělávání |
B.2.7 | Podporovat zapojení ZŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků |
B.2.8 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit ZŠ |
C. | Rozvoj středního vzdělávání |
C.1 | Rovné příležitosti ve středním vzdělávání |
C.1.1 | Zvyšovat kompetence pedagogů SŠ ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných) |
C.1.2 | Podporovat integraci žáků s nedostatečnou znalostí českého jazyka |
C.1.3 | Podporovat vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných |
C.2 | Zvýšení kvality středního vzdělávání |
C.2.1 | Poskytovat metodickou podporu pracovníkům SŠ |
C.2.2 | Vyhodnocovat výsledky jednotných přijímacích zkoušek, závěrečných a maturitních zkoušek |
C.2.3 | Zvyšovat kompetence pedagogů SŠ v oblasti formativního hodnocení |
C.2.4 | Podporovat čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost |
C.2.5 | Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu žáků, včetně rozvoje tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu |
C.2.6 | Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na podporu rozvoje informatického myšlení a digitálních kompetencí, rozvoje technického myšlení žáků |
C.2.7 | Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků |
C.2.8 | Podporovat mobilitu pedagogických pracovníků za účelem výměny zkušeností a jejich následného využití ve výuce |
C.2.9 | Podporovat mobilitu žáků za účelem zvyšování či prohlubování jejich teoretických znalostí a praktických dovedností |
C.2.10 | Modernizovat učební pomůcky a materiálně technické vybavení škol |
C.2.11 | Podporovat bezpečné prostředí pro vzdělávání ve školách a školských zařízeních Pk |
C.2.12 | Vytvářet podmínky pro zavádění inovativních technologií do výuky a jejich propojení s moderními výukovými metodami |
C.2.13 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit SŠ |
C.3 | Prohloubení spolupráce SŠ se zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery |
C.3.1 | Podporovat spolupráci SŠ s firmami, profesními organizacemi, svazy, partnerskými školami, vysokými školami, výzkumnými institucemi |
C.3.2 | Podporovat zavádění a posilování prvků duálního vzdělávání |
C.4 | Podpora odborného vzdělávání |
C.4.1 | Realizovat projekty TECHNOhrátky a ZDRAVOhrátky a podporovat soutěže – zejména Festival vědy a techniky pro děti a mládež v Pk, mezinárodní soutěž učňů stavebních profesí Řemeslo/Skill a soutěž Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR |
C.4.2 | Poskytovat prospěchová stipendia žákům vzdělávajících se v oborech žádaných na trhu práce |
C.4.3 | Podporovat zapojení žáků ZŠ do mimoškolních aktivit zaměřených na popularizaci zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel v SŠ |
C.5 | Snížení rizika předčasných odchodů ze vzdělávání |
C.5.1 | Podporovat výchovné a kariérní poradenství a marketingovou strategii Pk |
C.5.2 | Monitorovat předčasné odchody žáků ze vzdělávání a působit na žáky v ohrožených SŠ a oborech vzdělání |
C.5.3 | Doporučovat ředitelům SŠ stanovit v jednotných přijímacích zkouškách minimální bodovou hranici potřebnou pro přijetí ke vzdělávání |
D. | Rozvoj vyššího odborného vzdělávání |
D.1 | Propojení vzdělávacích programů VOŠ s potřebami trhu práce |
D.1.1 | Podporovat akreditaci profesně orientovaných vzdělávacích programů v souladu s potřebami trhu práce |
D.1.2 | Prohlubovat spolupráci VOŠ se zaměstnavateli |
D.2 | Zvýšení kvality vyššího odborného vzdělávání |
D.2.1 | Zvyšovat kompetence pedagogů VOŠ ke vzdělávání studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně studentů mimořádně nadaných) |
D.2.2 | Poskytovat metodickou podporu pracovníkům VOŠ |
D.2.3 | Podporovat zapojení VOŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků |
D.2.3 | Podporovat mobilitu pedagogických pracovníků za účelem výměny zkušeností a jejich následného využití ve výuce |
D.2.4 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit VOŠ |
E. | Rozvoj vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (bez žáků nadaných) |
E.1 | Rovný přístup dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ke vzdělávání |
E.1.1 | Rozvíjet školní poradenská pracoviště vytvářením pozic školních sociálních pedagogů |
E.1.2 | Vytvořit Koncepci inkluzivního vzdělávání Pk |
E.1.3 | Rozvíjet systém péče o žáky s poruchami autistického spektra |
E.1.4 | Rozvíjet systém logopedické péče |
E.1.5 | Poskytovat metodickou podporu pracovníkům škol v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
E.1.6 | Podporovat vybavení škol kompenzačními a rehabilitačními pomůckami |
E.1.7 | Zajistit bezbariérový přístup a možnost pohybu tělesně postižených žáků ve školách zřizovaných Pk |
E.1.8 | Zajistit dostatečnou nabídku vzdělávacích programů k rozšiřování kvalifikace pedagogů v oblasti speciální pedagogiky |
E.1.9 | Zkvalitnit činnost asistentů pedagoga zabezpečením jejich metodického vedení a nabídkou kurzů a dalších vzdělávacích programů |
E.1.10 | Vytvořit mobilní centrum pro podporu inkluze (mobilní tým odborníků) |
E.1.11 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
F. | Rozvoj vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných |
F.1 | Rozvoj potenciálu nadaných dětí, žáků a studentů |
F.1.1 | Zvyšovat kompetence pedagogů v oblasti práce s nadanými a mimořádně nadanými dětmi, žáky a studenty (identifikace, rozvoj a uplatnění nadání) |
F.1.2 | Podporovat výukové aktivity vázané na profilaci žáka, podnícení zájmu (vnitřní motivaci), cílit na rozvoj tvořivosti a zručnosti, upevnění vědomostí a dovedností, rozvoj klíčových kompetencí |
F.1.3 | Podporovat spolupráci školských zařízení pro zájmové vzdělávání v oblasti vytváření příležitostí pro práci s nadanými |
F.1.4 | Vytvářet podmínky pro sjednocení postupů v oblasti identifikace nadání a v doporučování vhodných podpůrných opatření |
F.1.5 | Pokračovat v programu Podpora nadaných žáků v Pardubickém kraji |
F.1.6 | Zajistit kvalitní systém řízení, koordinace a organizace soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání na všech úrovních |
F.1.7 | Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům škol v oblasti práce s nadanými dětmi, žáky a studenty |
F.1.8 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit v oblasti práce s nadanými |
F.1.9 | Vést talentované žáky k zájmu o studium technických a přírodovědných oborů, inovační a kreativní činnosti a posilovat jejich regionální identitu |
G. | Rozvoj základního uměleckého vzdělávání |
G.1 | Zkvalitnění podmínek pro činnost ZUŠ |
G.1.1 | Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků ZUŠ zaměřené na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků |
G.1.2 | Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům ZUŠ |
G.1.3 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit ZUŠ |
G.2 | Rozvoj nadání žáků ZUŠ |
G.2.1 | Podporovat organizaci soutěží, realizovat program Podpora nadaných žáků v Pardubickém kraji |
H. | Rozvoj jazykového vzdělávání |
H.1 | Zkvalitnění podmínek pro výuku cizích jazyků |
H.1.1 | Zvyšovat jazykové kompetence pedagogických pracovníků a jejich kompetence pro výuku cizích jazyků |
H.1.2 | Podporovat mobilitu pedagogických pracovníků a žáků |
H.1.3 | Podporovat spolupráci škol v Pk se školami v zahraničních partnerských regionech Pk |
I. | Rozvoj zájmového vzdělávání |
I.1 | Zkvalitnění podmínek pro činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání |
I.1.1 | Podporovat činnost SVČ podílejících se na zabezpečení okresních a krajských kol soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání (okresních metodiků a administrátorů soutěží) |
I.1.2 | Podporovat školní i mimoškolní aktivity spojené s vytvářením podmínek pro individuální rozvoj dětí a žáků, rozvíjet jejich tvořivost, digitální kompetence, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu |
I.1.3 | Podporovat profesní růst pedagogických pracovníků působících v oblasti zájmového vzdělávání a práce s nadanými dětmi, žáky a studenty |
I.1.4 | Podporovat užší spolupráci školských zařízení pro zájmové vzdělávání a všech druhů škol a dalších mimoškolních institucí v rámci aktivit zaměřených na využití potenciálu a rozvoje nadání dětí a mládeže |
I.1.5 | Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání |
I.1.6 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit školských zařízení pro zájmové vzdělávání |
J. | Rozvoj poradenských služeb |
J.1 | Zkvalitnění poradenských služeb a jejich dostupnost |
J.1.1 | Vytvořit efektivní model pro poskytování vzájemně provázaných služeb pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center |
J.1.2 | Vyhodnotit prostorové, materiální a personální zabezpečení ŠPZ a přijmout odpovídající opatření |
J.1.3 | Sledovat kvalitu a efektivnost činnosti ŠPZ |
J.1.4 | Podporovat profesní růst pracovníků školských poradenských zařízení |
J.1.5 | Zavést jednotný evidenční systém ŠPZ v rámci kraje |
J.1.6 | Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům ŠPZ |
K. | Rozvoj prevence rizikového chování dětí a mládeže |
K.1 | Zkvalitnění primární prevence rizikového chování dětí a mládeže |
K.1.1 | Vytvořit koncepční materiál Pk na základě Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019–2027 |
K.1.2 | Podporovat činnost Krajského centra primární prevence Ústí nad Orlicí |
K.1.3 | Pořádat krajskou konferenci k primární prevenci rizikového chování dětí a mládeže |
K.1.4 | Podporovat projekty v oblasti primární prevence |
K.1.5 | Zvyšovat kompetence pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže |
K.1.6 | Podporovat vykazování preventivních aktivit škol do systému evidence preventivních aktivit NPI ČR |
K.1.7 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit Š/ŠZ v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže |
K.1.8 | Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže (zejména metodikům prevence a výchovným poradcům) |
L. | Rozvoj školských ubytovacích zařízení |
L.1 | Zkvalitnění ubytovacích služeb |
L.1.1 | Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům školských ubytovacích zařízení |
L.1.2 | Podporovat profesní růst pracovníků školských ubytovacích zařízení |
L.1.3 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit školských ubytovacích zařízení |
M. | Rozvoj zařízení školního stravování |
M.1 | Zkvalitnění stravovacích služeb v souladu se zdravým životním stylem |
M.1.1 | Podporovat profesní růst pracovníků v oblasti školního stravování |
M.1.2 | Podporovat aktivity související s propagací školního stravování |
M.1.3 | Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům zařízení školního stravování |
M.1.4 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit v oblasti školního stravování |
N. | Rozvoj ústavní výchovy |
N.1 | Transformace dětských domovů |
N.1.1 | Naplňovat dokument Strategie transformace péče o ohrožené děti a rodiny na území Pardubického kraje |
N.1.2 | Průběžně sledovat naplněnost dětských domovů |
N.1.3 | Posilovat rodičovské kompetence ve smyslu možnosti návratu dítěte do biologické rodiny |
N.1.4 | Předcházet rozvoji rizikového chování dětí a usilovat o úspěšný návrat dítěte do biologické rodiny |
N.1.5 | Zvyšovat kompetence pracovníků DD zaměřené na jejich uplatnění v nově se tvořícím systému a zvýšit jejich adaptabilitu na jiné formy práce |
N.1.6 | Uplatňovat standardy kvality ke zkvalitnění činnosti DD |
N.1.7 | Podporovat efektivní spolupráci všech subjektů participujících na péči o ohrožené děti |
N.1.8 | Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům DD |
N.1.9 | Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit DD |
N.1.10 | Podporovat aktivity spojené s vytvářením podmínek pro individuální rozvoj dětí a žáků včetně rozvoje jejich tvořivosti, digitálních kompetencí, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu |
O. | Rozvoj úlohy a podpory pedagogických pracovníků |
O.1 | Podpora profesního rozvoje pedagogů |
O.1.1 | Podporovat metodické vedení začínajících učitelů a neaprobovaných pedagogů |
O.1.2 | Podporovat síťování inovativních škol a síťování pedagogů |
O.1.3 | Zaměřit DVPP zejména na oborové didaktiky, efektivní formy výuky, formativní hodnocení, využívání prostředků ICT, metodu CLIL, práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných, klima třídy, primární prevenci rizikového chování |
O.1.4 | Podporovat efektivní spolupráci učitele a asistenta pedagoga |
O.2 | Podpora profesního rozvoje vedoucích pracovníků škol |
O.2.1 | Zaměřit DVPP na strategické řízení rozvoje školy a pedagogické vedení |
O.3 | Snížení administrativní zátěže Š/ŠZ |
O.3.1 | Spolupracovat s MŠMT, ČŠI, CZVV a NPI ČR na odstranění duplicitních zjišťování a nastavení procesů vzájemného sdílení dat |
P. | Rozvoj dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení |
P.1 | Rozvoj škol jako center celoživotního učení |
P.1.1 | Podporovat rozvoj kariérového poradenství v celoživotní perspektivě |
P.1.2 | Využít podporu a realizaci dalšího vzdělávání k hodnocení ředitelů škol |
P.1.3 | Podporovat spolupráci firem a škol v rámci Národní soustavy kvalifikací |
P.1.4 | Vytvářet podmínky k dialogu a spolupráci mezi školami, zaměstnavateli a vzdělávacími institucemi |
P.1.5 | Informovat o možnostech dalšího vzdělávání |
R. | Rozvoj environmentální výchovy a výchovy k udržitelnému rozvoji |
R.1 | Zajištění koordinace a podpory systému EVVO a VUR ve školách a školských zařízeních |
R.1.1 | Realizovat úkoly Krajské koncepce EVVO Pk |
R.1.2 | Pokračovat v začleňování EVVO a VUR do výuky a činnosti Š/ŠZ |
R.1.3 | Podporovat práci a vzdělávání pedagogů (koordinátorů EVVO) a dalších pracovníků Š/ŠZ vedoucí k udržitelnému rozvoji |
R.1.4 | Podporovat realizaci výchovně vzdělávacích projektů a aktivit v oblasti EVVO a VUR |
R.1.5 | Využívat školní prostory k tvorbě zahrad, učeben v přírodě, naučných stezek apod. pro efektivní výuku kompetencí v EVVO |
R.1.6 | Podporovat rozšíření sítí škol zaměřených na komplexní ekologickou výchovu |
R.2 | Posílení medializace a prezentace EVVO a VUR |
R.2.1 | Popularizovat oblast VUR a EVVO, oceňovat Š/ŠZ, neziskové a další vzdělávací organizace s kvalitními programy |
R.2.2 | Zajišťovat pravidelný informační servis, průběžnou metodickou a konzultační činnost školám a školským zařízením v problematice EVVO a VUR |
R.3 | Rozvoj spolupráce v oblasti EVVO a VUR |
R.3.1 | Podporovat vzájemnou spolupráci Š/ŠZ se středisky ekologické výchovy a dalšími subjekty a poskytovat příležitosti k výměně zkušeností, metodik, příkladů dobré praxe v oblasti EVVO a VUR |
R.3.2 | Posílit spolupráci v oblasti VUR a EVVO s ostatními kraji |