KRAJ ÚSTECKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ ÚSTECKÝ
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji 2020-2024
A. Kvalita vzdělávání
1 Zvýšení kvality předškolního vzdělávání se zaměřením na podporu vedení škol a vybrané gramotnosti - matematická, digitální a polytechnická
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
2 Zlepšit kvalitu a výsledky v základním vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
2.1 Realizace aktivit na podporu matematické gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro matematickou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory apod.) a činnost pracovních skupin pro rozvoj matematické gramotnosti v rámci projektů MAP
2.2 Realizace DVPP prostřednictvím projektů zjednodušeného vykazování (tzv. šablon) zaměřených na výuku matematiky na ZŠ
2.3 Realizace aktivit na podporu čtenářské gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro čtenářskou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory včetně půjčovny pomůcek, apod.) a činnost pracovních skupin pro rozvoj čtenářské gramotnosti v rámci projektů MAP.
2.4 Pokračování aktivit na podporu přírodovědných předmětů: chemie, fyzika, přírodopis a biologie, realizovaných v rámci projektu I-KAP (činnost Odborných metodických, Mobilní centra kolegiální podpory včetně půjčoven pomůcek, apod.).
2.5 Ve spolupráci s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem realizovat kurz DVPP zaměřený na didaktické a oborové minimum v přírodovědných předmětech pro učitele ZŠ s odlišnou aprobací (oborovým zaměřením)
3 Zvýšení kvality a úspěšnosti ve vzdělávání na SŠ
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
3.1 Realizace aktivit na podporu matematické gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro matematickou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory apod.) a činnost pracovních skupin pro rozvoj matematické gramotnosti v rámci projektů MAP
3.2 Realizace DVPP prostřednictvím projektů zjednodušeného vykazování (tzv. šablon) zaměřených na výuku matematiky na SŠ
3.3 Realizace aktivit na podporu čtenářské gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro čtenářskou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory včetně půjčovny pomůcek, apod.)
3.4 Pokračování aktivit na podporu přírodovědných předmětů: chemie, fyzika, přírodopis a biologie, realizovaných v rámci projektu I-KAP (činnost Odborných metodických, Mobilní centra kolegiální podpory včetně půjčoven pomůcek, apod.).
3.5 Ve spolupráci s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem realizovat kurz DVPP zaměřený na didaktické a oborové minimum v přírodovědných předmětech včetně matematiky a IT pro učitele SŠ s odlišnou aprobací (oborovým zaměřením)
3.6 Modifikovat dotační program Stipendium Ústeckého kraje tak, aby byly více podporováni studenti nejpoptávanějších pedagogických studijních oborů a zároveň by nedošlo ke zvýšení nároků na rozpočet Ústeckého kraje.
3.8 Realizace aktivit na podporu digitální gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro digitální gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory včetně půjčovny pomůcek, apod.)
B. Nerovnosti a rovné příležitosti ve vzdělávání
1 Snižovat nerovnosti a podporovat rovné příležitosti v předškolním vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VIII.c rovné příležitosti
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
XVII.c veřejné služby
XXI.d NNO
1.1 Navyšování kapacit MŠ nejen s ohledem na zvýšení dostupnosti předškolního vzdělávání, ale také s ohledem na vzdělávací potřeby jednotlivých dětí a vytváření optimálních podmínek pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
1.2 Zřizování přípravných tříd základních škol s ohledem na potřeby a naplněnost přípravných tříd v konkrétní spádové lokalitě.
1.3 Realizace projektu na přímou podporu dětí s narušenou komunikační schopností (včetně logopedických vad)
1.5 Realizace vzdělávacích kurzů zaměřených na získání znalostí a dovedností v oblasti pedagogických věd určených pro asistenty pedagoga v mateřských školách
1.6 Metodická podpora při administraci a zajištění financování podpůrných opatření potřebných při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
2 Snižovat nerovnosti a podporovat rovné příležitosti v základním vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VIII.c rovné příležitosti
IX.c sociální prevence
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
XVII.c veřejné služby
C. Předčasné odchody ze vzdělávání
1 Snížit podíl žáků základních škol, kteří předčasně ukončí vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
3.2 Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování, na doučování žáků ohrožených školním neúspěchem
3.3 Individuální personální podpora běžným ZŠ s vyšším podílem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků ohrožených školním neúspěchem.
3.4 Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování zaměřených na personální posílení o sociálního pedagoga, školního psychologa nebo speciálního pedagoga, případně vytvoření komplexního školního poradenského pracoviště
2 Snížit podíl žáků středních škol, kteří předčasně ukončí vzdělávání
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
2.2 Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování, na doučování žáků ohrožených školním neúspěchem
2.4 Analyzovat příčiny předčasných odchodů ze vzdělávání v Ústeckém kraji včetně navržení opatření k eliminaci tohoto jevu
2.5 Individuální personální podpora běžným SŠ s vyšším podílem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků ohrožených školním neúspěchem.
2.6 Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování zaměřených na personální posílení o sociálního pedagoga, školního psychologa nebo speciálního pedagoga, případně vytvoření komplexního školního poradenského pracoviště
2.7 Realizace aktivit na zvýšení kvality karierového poradenství na ZŠ, včetně zlepšení diagnostiky žáků.
D. Vzdělávání a trh práce
3 Zvýšení podílu žáků vzdělávajících se v podporovaných oborech středního vzdělání, zejména pak - oborech kategorie dosaženého vzdělání L/0 a M skupiny oborů 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 28 Technická chemie a chemie silikátů a 53 Zdravotnictví - oborech kategorie dosaženého vzdělání H, L/0 a M skupiny oborů 36Stavebnictví, geodézie a
kartografie
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VIII.c rovné příležitosti
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XXI.b zájmová činnost a rekreace