Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR
Portál strategických dokumentů v ČR
Názvy hierarchických úrovní |
A. | "Prioritní oblast" |
A.1 | "Specifický cíl" |
A.1.1 | "Opatření" |
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji 2020-2024
A. Kvalita vzdělávání
1 Zvýšení kvality předškolního vzdělávání se zaměřením na podporu vedení škol a vybrané gramotnosti - matematická, digitální a polytechnická
1.1 Realizace DVPP se zaměřením na vedoucí pracovníky MŠ a jejich kompetence
1.2 Podpora spolupráce a vzájemné informovanosti mezi mateřskými a základními školami
1.3 Realizace aktivit na podporu digitální a matematické gramotnosti
1.4 Realizace aktivit zaměřených na budování pozitivního vztahu k technice, ale také přírodě a posilování kreativity a manuální zručnosti dětí
2 Zlepšit kvalitu a výsledky v základním vzdělávání
2.1 Realizace aktivit na podporu matematické gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro matematickou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory apod.) a činnost pracovních skupin pro rozvoj matematické gramotnosti v rámci projektů MAP
2.2 Realizace DVPP prostřednictvím projektů zjednodušeného vykazování (tzv. šablon) zaměřených na výuku matematiky na ZŠ
2.3 Realizace aktivit na podporu čtenářské gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro čtenářskou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory včetně půjčovny pomůcek, apod.) a činnost pracovních skupin pro rozvoj čtenářské gramotnosti v rámci projektů MAP.
2.4 Pokračování aktivit na podporu přírodovědných předmětů: chemie, fyzika, přírodopis a biologie, realizovaných v rámci projektu I-KAP (činnost Odborných metodických, Mobilní centra kolegiální podpory včetně půjčoven pomůcek, apod.).
2.5 Ve spolupráci s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem realizovat kurz DVPP zaměřený na didaktické a oborové minimum v přírodovědných předmětech pro učitele ZŠ s odlišnou aprobací (oborovým zaměřením)
2.6 Realizace aktivit na podporu digitální gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro digitální gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory včetně půjčovny pomůcek, apod.)
2.7 Podpora aktivit zaměřených na seznamování PP s principy formativního hodnocení včetně metodických postupů
3 Zvýšení kvality a úspěšnosti ve vzdělávání na SŠ
3.1 Realizace aktivit na podporu matematické gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro matematickou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory apod.) a činnost pracovních skupin pro rozvoj matematické gramotnosti v rámci projektů MAP
3.2 Realizace DVPP prostřednictvím projektů zjednodušeného vykazování (tzv. šablon) zaměřených na výuku matematiky na SŠ
3.3 Realizace aktivit na podporu čtenářské gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro čtenářskou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory včetně půjčovny pomůcek, apod.)
3.4 Pokračování aktivit na podporu přírodovědných předmětů: chemie, fyzika, přírodopis a biologie, realizovaných v rámci projektu I-KAP (činnost Odborných metodických, Mobilní centra kolegiální podpory včetně půjčoven pomůcek, apod.).
3.5 Ve spolupráci s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem realizovat kurz DVPP zaměřený na didaktické a oborové minimum v přírodovědných předmětech včetně matematiky a IT pro učitele SŠ s odlišnou aprobací (oborovým zaměřením)
3.6 Modifikovat dotační program Stipendium Ústeckého kraje tak, aby byly více podporováni studenti nejpoptávanějších pedagogických studijních oborů a zároveň by nedošlo ke zvýšení nároků na rozpočet Ústeckého kraje.
3.7 Optimalizace oborové struktury středních škol
3.8 Realizace aktivit na podporu digitální gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro digitální gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory včetně půjčovny pomůcek, apod.)
3.9 Podrobnější monitoring škol vykazující vysokou a opakovanou míru neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky. Pravidelně vyhodnocovat přijímaná opatření, případně provést výmaz vybraných oborů vzdělání u těchto škol v rejstříku škol a školských služeb
3.10 Podpora aktivit zaměřených na seznamování PP s principy formativního hodnocení včetně metodických postupů
B. Nerovnosti a rovné příležitosti ve vzdělávání
1 Snižovat nerovnosti a podporovat rovné příležitosti v předškolním vzdělávání
1.1 Navyšování kapacit MŠ nejen s ohledem na zvýšení dostupnosti předškolního vzdělávání, ale také s ohledem na vzdělávací potřeby jednotlivých dětí a vytváření optimálních podmínek pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
1.2 Zřizování přípravných tříd základních škol s ohledem na potřeby a naplněnost přípravných tříd v konkrétní spádové lokalitě.
1.3 Realizace projektu na přímou podporu dětí s narušenou komunikační schopností (včetně logopedických vad)
1.4 Realizace DVPP zaměřené na oblast primární logopedické prevence
1.5 Realizace vzdělávacích kurzů zaměřených na získání znalostí a dovedností v oblasti pedagogických věd určených pro asistenty pedagoga v mateřských školách
1.6 Metodická podpora při administraci a zajištění financování podpůrných opatření potřebných při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
1.7 Podpora spolupráce škol s orgány sociálně právní ochrany dětí a nevládními organizacemi pro zvýšení účasti dětí na předškolním vzdělávání.
1.8 Realizace projektu ÚK - obědy do škol
2 Snižovat nerovnosti a podporovat rovné příležitosti v základním vzdělávání
2.1 Realizace projektu na přímou podporu dětí s narušenou komunikační schopností (včetně logopedických vad)
2.2 Realizace DVPP zaměřené na oblast logopedické prevence
2.3 Realizace kurzů DVPP se zaměřením na vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a chování
2.4 Přímá podpora škol s vyšším podílem žáků se SVP
2.5 Realizace kurzů DVPP pro asistenty pedagoga v základních školách.
2.6 Metodická podpora při administraci a čerpání podpůrných opatření
2.7 Realizace aktivit na podporu nadaných žáků
2.8 Realizace kazuistických seminářů zaměřených na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
2.9 Zveřejňování příkladů dobré praxe společného vzdělávání na webových stránkách ÚK
2.10 Správa databáze podpůrných pomůcek (nabídka a poptávka škol).
2.11 Prostřednictvím rozvojového programu MŠMT a realizaci projektu I-KAP personálně posílit školská poradenská zařízení
C. Předčasné odchody ze vzdělávání
1 Snížit podíl žáků základních škol, kteří předčasně ukončí vzdělávání
3.1 Metodická podpora využívání podpůrného opatření pedagogická intervence
3.2 Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování, na doučování žáků ohrožených školním neúspěchem
3.3 Individuální personální podpora běžným ZŠ s vyšším podílem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků ohrožených školním neúspěchem.
3.4 Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování zaměřených na personální posílení o sociálního pedagoga, školního psychologa nebo speciálního pedagoga, případně vytvoření komplexního školního poradenského pracoviště
3.5 Realizace projektu z Operačního programu Potravinové a materiální pomoci - tzv. obědy do škol a podpora dalších subjektů zajišťující školní obědy pro žáky ze socioekonomicky znevýhodněných rodin
3.6 Metodická podpora škol vzdělávající žáky s vyšším podílem zameškaných hodin
3.7 Zlepšit spolupráci OSPOD a ZŠ
2 Snížit podíl žáků středních škol, kteří předčasně ukončí vzdělávání
2.1 Metodická podpora využívání podpůrného opatření pedagogická intervence
2.2 Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování, na doučování žáků ohrožených školním neúspěchem
2.4 Analyzovat příčiny předčasných odchodů ze vzdělávání v Ústeckém kraji včetně navržení opatření k eliminaci tohoto jevu
2.5 Individuální personální podpora běžným SŠ s vyšším podílem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků ohrožených školním neúspěchem.
2.6 Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování zaměřených na personální posílení o sociálního pedagoga, školního psychologa nebo speciálního pedagoga, případně vytvoření komplexního školního poradenského pracoviště
2.7 Realizace aktivit na zvýšení kvality karierového poradenství na ZŠ, včetně zlepšení diagnostiky žáků.
2.8 Metodická podpora školv zdělávající žáky s vyšším podílem zameškaných hodin
2.9 Zvýšit počet oborů L/0 umožňující dosažení středního vzdělání s výučním listem, se zachováním celkového počtu oborů L/0 v rejstříku škol a školských zařízení
2.10 Podrobnější monitoring škol vykazující vysokou a opakovanou míru neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky. Pravidelně vyhodnocovat přijímaná opatření, případně provést výmaz vybraných oborů vzdělání u těchto škol v rejstříku škol a školských služeb
D. Vzdělávání a trh práce
3 Zvýšení podílu žáků vzdělávajících se v podporovaných oborech středního vzdělání, zejména pak - oborech kategorie dosaženého vzdělání L/0 a M skupiny oborů 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 28 Technická chemie a chemie silikátů a 53 Zdravotnictví - oborech kategorie dosaženého vzdělání H, L/0 a M skupiny oborů 36Stavebnictví, geodézie a
kartografie
3.1 Realizace motivačních stipendií pro žáky středních škol ve vybraných oborech vzdělání
3.2 Realizace popularizačně odborné soutěže pro žáky technických, elektrotechnických a stavebních maturitních oborů ve spolupráci se ZŠ
3.3 Zapojení středních a základních škol do aktivit zájmového technického vzdělávání v rámci KAP
3.4 Využívání popularizačních klipů a jiných prostředků pro vybrané skupiny oborů vytvořených v rámci projektu KAP, včetně využívání tzv. nových médií
3.5 Vznik juniorního centra excelence v oblasti kybernetické bezpečnosti při vybrané SŠ
3.6 Správa a aktualizace Databáze spolupráce škol a firem v ÚK