ÚŘAD VLÁDY ČR
www stránky
www stránky
ÚŘAD VLÁDY ČR
Národní program reforem ČR 2008-2010
I. MAKROEKONOMICKÁ ČÁST
I.1 IG 1 Zajistit hospodářskou stabilitu pro udržitelný růst
I.2 IG 2 Zajistit hospodářskou a fiskální udržitelnost jako základ pro zvýšení zaměstnanosti
I.2.2 Plánovaná reformní opatření
I.2.2.1 Důchodový systém: Oddělení majetku klientů a akcionářů penzijních fondů
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
I.2.2.2 Důchodový systém: Vytvoření rezervního důchodového fondu odděleného od státního rozpočtu
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
I.2.2.3 Důchodový systém: Garance výše penzí minimálně na úrovni životního minima
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
I.2.2.5 Důchodový systém: Zvýšení motivace k vyšším příspěvkům do dobrovolných systémů
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
I.2.2.6 Důchodový systém: Strategické rozhodnutí o nastavení důchodového systému – zavedení dobrovolného vyvázání (tzv. opt-out)
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
I.2.2.7 Důchodový systém: Zvyšování statutárního věku odchodu do starobního důchodu, prodlužování povinné minimální doby pojištění a zpřísnění podmínek pro pobírání invalidních důchodů
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
I.2.2.8 Systém zdravotní péče: Zvýšení vymahatelnosti nároků pojištěnců z veřejného zdravotního pojištění – např. zavedení služby žádostí a stížností a transparentních objednacích seznamů
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
I.2.2.9 Systém zdravotní péče: Garance místní a časové dostupnosti zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
I.2.2.10 Systém zdravotní péče: Zavedení více pojistných produktů ve veřejném zdravotním pojištění
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
I.2.2.11 Systém zdravotní péče: Vytvoření nezávislého a odborného Úřadu pro dohled nad zdravotními pojišťovnami
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
I.3 IG 3 Podporovat efektivní rozdělování zdrojů zaměřené na růst a zaměstnanost
II. MIKROEKONOMICKÁ ČÁST
II.1 IG 7 Zvýšit a zlepšit investice do výzkumu a vývoje, zejména ze strany soukromého sektoru
II.1.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.1.1.1 V březnu roku 2008 byla schválena Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR, v červenci téhož roku pak související Meziresortní koncepce bezpečnostního výzkumu a vývoje České republiky do roku 2015 a Meziresortní koncepce mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji do roku 2015
II.1.1.2 Novela zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, jež umožnila od 1. ledna 2005 uplatnit podnikatelům odečitatelnou položku od základu daně z příjmu při výdajích vynaložených na realizaci projektů výzkumu a vývoje
II.1.1.4 Přijetí zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích umožňující transformaci předmětných subjektů výzkumu
II.1.1.6 Transpozice směrnice 2005/71/ES o zvláštním postupu pro přijímání státních příslušníků třetích zemí pro účely vědeckého výzkumu
II.1.1.7 Změna zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích měnící podmínky pro přijímání výzkumných pracovníků z nečlenských zemí Evropské unie
II.1.2 Plánovaná reformní opatření
II.1.2.1 Přijetí nové Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací 2009-2015
- Roky realizace:
- 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015
II.1.2.2 Pro oblast aplikovaného výzkumu bude do roku 2010 ustavena Technologická agentura
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
II.1.2.3 Každoroční zvyšování veřejných výdajů na výzkum a vývoj o 8 %
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
II.1.2.4 Využívání finančních prostředků prostřednictvím schválených Operačních programů Výzkum a vývoj pro inovace, Vzdělání pro konkurenceschopnost a Podnikání a inovace
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
II.2 IG 8 Usnadnit inovace ve všech podobách
II.2.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.2.1.1 V rámci nového programovacího období 2007-2013 byl schválen Operační program Podnikání a inovace a probíhá realizace jeho dílčích programů, tj. Inovace, Potenciál, Prosperita a Spolupráce
II.2.2 Plánovaná reformní opatření
II.2.2.1 Pokračování v implementaci programů Operačního programu Podnikání a inovace, tj. Inovace, Potenciál, Prosperita a Spolupráce pomocí vyhlašování dalších výzev k podávání projektů
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
II.3 IG 9 Usnadnit zavádění a efektivní využívání informačních a komunikačních technologií a vybudovat všem přístupnou informační společnost
II.3.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.4 IG 10 Posílit konkurenční výhody průmyslové základny
II.4.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.5 IG 11 Podporovat udržitelné využívání zdrojů a posilovat vzájemné působení mezi ochranou životního prostředí a hospodářským růstem
II.5.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.5.1.1 Česká republika implementovala do své legislativy směrnici 2001/77/ES o podpoře elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů energie na vnitřním trhu s elektřinou a dále směrnici 2004/8/ES o podpoře kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET) založené na poptávce po užitečném teple, která byla přijata za účelem zvýšení energetické účinnosti a zlepšení bezpečnosti energetického zásobování zemí EU a jeho prováděcích vyhlášek
II.5.2 Plánovaná reformní opatření
II.5.2.1 Aktualizace Programu podpory environmentálních technologií (ETAP)
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
II.5.2.2 Implementace Akčního plánu k udržitelné spotřebě a výrobě a udržitelné průmyslové politice
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
II.6 IG 12 Rozšířit a prohloubit vnitřní trh
II.6.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.7 IG 13 Zajistit otevřené a konkurenceschopné trhy uvnitř i vně Evropy a využívat výhod globalizace
II.8 IG 14 Vytvořit příznivější podnikatelské prostředí a podpořit soukromou iniciativu prostřednictvím zlepšení právních úprav
II.8.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.8.1.1 V červenci 2007 byl schválen další postup programu na snižování administrativní zátěže podnikatelů a potvrzen cíl snížit celkovou zátěž o 20 % do konce roku 2010
II.8.1.2 V srpnu 2007 byly přijaty Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace, na jejichž základě vznikla povinnost provádět hodnocení dopadů regulace ke všem návrhům primárních i sekundárních právních předpisů v souvislosti s účinností novelizace Legislativních pravidel vlády od 1. listopadu 2007
II.8.2 Plánovaná reformní opatření
II.9 IG 15 Propagovat podnikatelskou kulturu a vytvořit prostředí podporující malé a střední podniky
II.9.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.9.1.1 Byla schválena pravidla pro podporu podnikatelského prostředí v rámci Operačního programu Podnikání a inovace
II.9.1.2 Byla vytvořena centrálně řízená síť, tzv. informační místa pro podnikatele Hospodářské Komory ČR, jejíž cílem je poskytování informací malým a středním podnikům
II.9.1.3 Registrační povinnosti fyzické nebo právnické osoby zahajující nebo podnikající v režimu živnostenského zákona je možné splnit na kterémkoliv živnostenském úřadě, tj. na centrálním registračním místě, jimiž jsou určené odbory v 227 obcích na území ČR
II.9.1.4 Byla vytvořena systémová síť, tzv. CZECHPOINT, umožňující komunikaci s úřady a institucemi z jediného místa. Nyní je rozšiřována na 1300 matričních úřadů, krajské úřady, 800 pracovišť České pošty, vybrané zastupitelské úřady a do kanceláří Hospodářské komory České republiky
II.9.1.5 Pro potřeby podnikatelské obce existuje specializovaný internetový portál pro podnikání a export, tzv. BusinessInfo.cz pro podnikání a export
II.9.1.6 Pro širší zapojení malých a středních podniků do komunitárních programů EU došlo k vytvoření národních sítí NINET a BISONet pro oblasti vědy, výzkumu a inovačního podnikání
II.9.1.7 Bylo vytvořeno Centrum fiktivních firem (CEFIF), které zajišťuje řádnou činnost fiktivních firem v České republice. Vznikajícím fiktivním firmám poskytuje potřebné informace a umožňuje jejich zapojení do trhu fiktivních firem jak v České republice, tak i v zahraničí. Fiktivní firmy zakládají studenti středních škol s ekonomickým zaměřením. Práce ve fiktivních firmách je součástí integrace výuky ekonomických předmětů na středních školách.
II.9.2 Plánovaná reformní opatření
II.9.2.1 Vyhlášení nových výzev pro programy na podporu malých a středních podniků
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
II.9.2.2 Pokračování v realizaci projektů Informačních míst pro podnikatele a kontaktních míst veřejné správy CZECHPOINT
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
II.10 IG 16 Rozšířit, zlepšit a propojit evropskou infrastrukturu a dokončit schválené prioritní přeshraniční projekty
II.10.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.10.1.1 V České republice bylo doposud zprovozněno 1009 km dálnic a modernizován I. a II. tranzitní železniční koridor. Tím se plní závazek výstavby a modernizace evropských prioritních projektů v rámci sítí TEN-T (PP 22, 23 a 25)
II.10.1.2 V září 2007 schválila vláda ČR Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury na období 2008-2013, který obsahuje seznam nejdůležitějších dopravních staveb, přičemž tento strategický plán bude pravidelně aktualizován
II.10.2 Plánovaná reformní opatření
II.10.2.1 Přijetí Plánu rozvoje dopravní infrastruktury s časovým horizontem na cca 15 - 20 let
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
II.10.2.2 Dobudování sítě dálnic a rychlostních silnic ze současných 1009 km na plánovaný rozsah2130 km, přičemž do roku 2010 bude zprovozněno 205 km nových dálnic a rychlostních silnic
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
II.10.2.3 Pokračování v modernizaci III. a IV. železničního koridoru a výstavba trati Brno - Přerov, modernizace železničního spojení Plzeň - Česká Kubice a po roce 2017 i železničního spojení Praha - Liberec a nového systému vysokorychlostních tratí
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015
II.10.2.4 Dopracování Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů a v jejím rámci i Programu na podporu multimodální dopravy, dopracování Strategie inovačních technologií v dopravě
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
II.10.2.5 V případě projektů PPP vyřešení některých daňových a účetních aspektů v souvislosti s realizací těchto projektů
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
III. ČÁST ZAMĚSTNANOST
III.1 IG 17 Provádět politiky zaměstnanosti
III.2 IG 18 Podporovat celoživotní přístup k práci
III.2.2 Plánovaná reformní opatření
III.2.2.1 Realizace cílů v rámci Národní koncepce podpory rodin s dětmi
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
III.2.2.2 Využívání prostředků Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost pro podporu projektů zaměřených na vytváření prorodinného prostředí na pracovištích
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
III.2.2.3 V oblasti služeb péče o děti implementace dílčích opatření tzv. Prorodinného balíčku
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
III.3 IG 19 Zajistit inkluzivní trhy práce, zvýšit přitažlivost práce a zajistit, aby se osobám hledajícím zaměstnání, včetně osob znevýhodněných, a neaktivním osobám vyplatilo pracovat
III.3.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.3.2 Plánovaná reformní opatření
III.4 IG 20 Zlepšit přizpůsobování se potřebám trhu práce
III.5 IG 21 Podporovat flexibilitu kombinovanou s jistotou zaměstnání a zmírnit segmentaci trhu práce, s náležitým přihlédnutím k úloze sociálních partnerů
III.6 IG 22 Zajistit vývoj nákladů na pracovní sílu a metody stanovování mezd podporující zaměstnanost
III.7 IG 23 Zvýšit a zkvalitnit investice do lidského kapitálu
III.7.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.7.1.1 Zpracován projekt Podpora rozvoje partnerství škol a podniků směřující ke zvyšování kvality odborného vzdělávání v České republice (Partnerství a kvalita)
III.7.1.2 Připravena novela školského zákona s cílem vytvořit podmínky pro maximální prostupnost oborů vzdělání
III.7.1.3 V srpnu roku 2007 vstoupil v účinnost zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
III.7.2 Plánovaná reformní opatření
III.7.2.1 Realizace projektů v rámci inkluzivních politik ve vzdělání, které napomohou prosazování rovných příležitostí ve vzdělání
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
III.7.2.2 Zpracování strategie České republiky s cílem prosazovat rovné příležitosti žen a mužů v oblasti vzdělávání
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
III.8 IG 24 Přizpůsobit systémy vzdělávání a odborné přípravy novým kvalifikačním požadavkům
III.8.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.8.2 Plánovaná reformní opatření
III.8.2.1 Realizace cílů Strategie celoživotního učení na základě dokončeného Implementačního plánu této Strategie, který bude specifikovat implementační procedury pro jednotlivá opatření
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010
III.8.2.2 Dokončení kurikulární reformy její III. a IV. etapou v oblasti vydávání Rámcových vzdělávacích programů zejména v oblasti oborů odborného vzdělávání a vzdělávání nástavbového studia a dále reformou maturitní zkoušky a změnou koncepce závěrečné zkoušky na úrovni středního vzdělávání
- Roky realizace:
- 2008, 2009, 2010