| Národní program reforem ČR 2008-2010 |
I. | MAKROEKONOMICKÁ ČÁST |
I.1 | IG 1 Zajistit hospodářskou stabilitu pro udržitelný růst |
I.1.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
I.1.1.1 | Dodržování výdajových rámců
|
I.1.1.2 | Splnění (a překročení) fiskálních cílů
|
I.1.2 | Plánovaná reformní opatření |
I.1.2.1 | Dodržování principů fiskálního cílení a střednědobých výdajových rámců
|
I.1.2.2 | Přijetí dodatečných úsporných opatření a škrtů v případě zvýšení mandatorních výdajů, které by mohly dodržení výdajových rámců ohrozit
|
I.2 | IG 2 Zajistit hospodářskou a fiskální udržitelnost jako základ pro zvýšení zaměstnanosti |
I.2.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
I.2.1.1 | Parametrické změny v důchodovém systému
|
I.2.1.2 | Zahájení reformy zdravotnictví
|
I.2.2 | Plánovaná reformní opatření |
I.2.2.1 | Důchodový systém: Oddělení majetku klientů a akcionářů penzijních fondů
|
I.2.2.2 | Důchodový systém: Vytvoření rezervního důchodového fondu odděleného od státního rozpočtu
|
I.2.2.3 | Důchodový systém: Garance výše penzí minimálně na úrovni životního minima
|
I.2.2.4 | Důchodový systém: Podpora čerpání doživotních penzí
|
I.2.2.5 | Důchodový systém: Zvýšení motivace k vyšším příspěvkům do dobrovolných systémů
|
I.2.2.6 | Důchodový systém: Strategické rozhodnutí o nastavení důchodového systému – zavedení dobrovolného vyvázání (tzv. opt-out)
|
I.2.2.7 | Důchodový systém: Zvyšování statutárního věku odchodu do starobního důchodu, prodlužování povinné minimální doby pojištění a zpřísnění podmínek pro pobírání invalidních důchodů
|
I.2.2.8 | Systém zdravotní péče: Zvýšení vymahatelnosti nároků pojištěnců z veřejného zdravotního pojištění – např. zavedení služby žádostí a stížností a transparentních objednacích seznamů
|
I.2.2.9 | Systém zdravotní péče: Garance místní a časové dostupnosti zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění
|
I.2.2.10 | Systém zdravotní péče: Zavedení více pojistných produktů ve veřejném zdravotním pojištění
|
I.2.2.11 | Systém zdravotní péče: Vytvoření nezávislého a odborného Úřadu pro dohled nad zdravotními pojišťovnami
|
I.2.2.12 | Systém zdravotní péče: Zavedení možnosti připojištění osob na nadstandardní zdravotnické služby
|
I.2.2.13 | Systém zdravotní péče: Strategické rozhodnutí o nastavení systému zdravotní péče jako výsledek odborné diskuse
|
I.3 | IG 3 Podporovat efektivní rozdělování zdrojů zaměřené na růst a zaměstnanost |
I.3.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
I.3.1.1 | Snížení výše dávek hmotné nouze s cílem zvýšit motivaci k práci a rozšířit prostor pro financování výdajových priorit
|
I.3.1.2 | Posun od přímého k nepřímému zdanění
|
I.3.2 | Plánovaná reformní opatření |
I.3.2.1 | Snižování daňového zatížení práce
|
I.3.2.2 | Zvyšování adresnosti sociálních plateb státu a přesměrování veřejných zdrojů do oblastí s růstovým potenciálem
|
I.4 | IG 4 Zajistit, aby vývoj mezd přispíval k makroekonomické stabilitě a růstu |
I.4.1 | Plánovaná reformní opatření |
I.4.1.1 | Diskuze se sociálními partnery o budoucím růstu mezd
|
I.5 | IG 5 Podporovat větší soudržnost mezi makroekonomickou a strukturální politikou a politikou zaměstnanosti |
I.5.1 | Plánovaná reformní opatření |
I.5.1.1 | Zajištění, aby se reformní opatření v jednotlivých oblastech navzájem doplňovala a podporovala
|
I.6 | IG 6 Přispívat k dynamickému a řádnému fungování HMU
|
II. | MIKROEKONOMICKÁ ČÁST |
II.1 | IG 7 Zvýšit a zlepšit investice do výzkumu a vývoje, zejména ze strany soukromého sektoru |
II.1.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
II.1.1.1 | V březnu roku 2008 byla schválena Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR, v červenci téhož roku pak související Meziresortní koncepce bezpečnostního výzkumu a vývoje České republiky do roku 2015 a Meziresortní koncepce mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji do roku 2015
|
II.1.1.2 | Novela zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, jež umožnila od 1. ledna 2005 uplatnit podnikatelům odečitatelnou položku od základu daně z příjmu při výdajích vynaložených na realizaci projektů výzkumu a vývoje
|
II.1.1.3 | Podpora soukromého výzkumu a vývoje prostřednictvím daňových zvýhodnění
|
II.1.1.4 | Přijetí zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích umožňující transformaci předmětných subjektů výzkumu
|
II.1.1.5 | Realizace národních rozvojových programů pro podporu lidských zdrojů pro výzkum a vývoj
|
II.1.1.6 | Transpozice směrnice 2005/71/ES o zvláštním postupu pro přijímání státních příslušníků třetích zemí pro účely vědeckého výzkumu
|
II.1.1.7 | Změna zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích měnící podmínky pro přijímání výzkumných pracovníků z nečlenských zemí Evropské unie
|
II.1.1.8 | Přijetí Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků
|
II.1.1.9 | Vznik Českého centra mobility pro poskytování odborných informací výzkumným pracovníkům
|
II.1.2 | Plánovaná reformní opatření |
II.1.2.1 | Přijetí nové Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací 2009-2015
|
II.1.2.2 | Pro oblast aplikovaného výzkumu bude do roku 2010 ustavena Technologická agentura
|
II.1.2.3 | Každoroční zvyšování veřejných výdajů na výzkum a vývoj o 8 %
|
II.1.2.4 | Využívání finančních prostředků prostřednictvím schválených Operačních programů Výzkum a vývoj pro inovace, Vzdělání pro konkurenceschopnost a Podnikání a inovace
|
II.1.2.5 | Vytvoření „roadmap“ českých výzkumných infrastruktur
|
II.1.2.6 | Modernizace řízení výzkumných institucí a univerzit v souladu s principy obsaženými v Bílé knize terciárního vzdělávání
|
II.1.2.7 | Zlepšení oblasti lidských zdrojů pomocí národních programů, prostředků politiky soudržnosti, opatřeními Reformy systému výzkumu a vývoje ČR a legislativními úpravami terciárního vzdělávání
|
II.2 | IG 8 Usnadnit inovace ve všech podobách |
II.2.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
II.2.1.1 | V rámci nového programovacího období 2007-2013 byl schválen Operační program Podnikání a inovace a probíhá realizace jeho dílčích programů, tj. Inovace, Potenciál, Prosperita a Spolupráce
|
II.2.1.2 | Využívání Rámcového komunitárního programu Konkurenceschopnost a inovace
|
II.2.1.3 | Vytvoření podpůrné sítě Enterprise Europe Network, která poskytuje podpůrné služby inovačním i neinovačním podnikům
|
II.2.1.4 | Schválení Reformy výzkumu, vývoje a inovací ČR v březnu roku 2008
|
II.2.2 | Plánovaná reformní opatření |
II.2.2.1 | Pokračování v implementaci programů Operačního programu Podnikání a inovace, tj. Inovace, Potenciál, Prosperita a Spolupráce pomocí vyhlašování dalších výzev k podávání projektů
|
II.2.2.2 | Pokračování v implementaci Rámcového komunitárního programu Konkurenceschopnost a inovace a povzbudit jeho využívání subjekty z České republiky
|
II.2.2.3 | Realizace definovaných principů Reformy výzkumu, vývoje a inovací ČR
|
II.3 | IG 9 Usnadnit zavádění a efektivní využívání informačních a komunikačních technologií a vybudovat všem přístupnou informační společnost |
II.3.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
II.3.1.1 | V České republice byl schválen Operační program Podnikání a inovace, v rámci kterého je možné spolufinancovat ze strukturálních fondů EU projekty z oblasti informačních a komunikačních technologií (program ICT v podnicích)
|
II.3.1.2 | Aplikování ICT do oblasti zdravotnictví ve formě projektu e-Health
|
II.3.1.3 | Zprovoznění daňového portálu pro on-line přístup k finančním úřadům
|
II.3.1.4 | Zahájeny práce na jednotném ekonomickém registru představující další krok v zavádění funkčního systému sdílení dat ve státní správě
|
II.3.2 | Plánovaná reformní opatření |
II.3.2.1 | Realizace cílů dle Strategie Rady vlády pro informační společnost
|
II.3.2.2 | Pokračování v realizaci programů ICT v podnicích a ICT a strategické služby v rámci Operačního programu Podnikání a inovace
|
II.4 | IG 10 Posílit konkurenční výhody průmyslové základny |
II.4.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
II.4.1.1 | V oblasti spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem (PPP) přijala Česká republika novelizaci zákona o veřejných zakázkách a zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení
|
II.4.1.2 | Vypracování Metodického výkladu k zákonu o koncesních smlouvách v roce 2007, který představuje důležitý nástroj pro celý proces přípravy a realizace PPP projektů
|
II.4.2 | Plánovaná reformní opatření |
II.4.2.1 | Implementace Akčního plánu k udržitelné spotřebě a výrobě a udržitelné průmyslové politice (SCP/SIP)
|
II.4.2.2 | Přijetí opatření, která odráží potřebu vyprofilovat tu část průmyslové základny ČR, resp. klíčových průmyslových odvětví, pro posilování jejich potenciálu s cílem významně se uplatnit na evropských, případně globálních technologických trzích
|
II.5 | IG 11 Podporovat udržitelné využívání zdrojů a posilovat vzájemné působení mezi ochranou životního prostředí a hospodářským růstem |
II.5.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
II.5.1.1 | Česká republika implementovala do své legislativy směrnici 2001/77/ES o podpoře elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů energie na vnitřním trhu s elektřinou a dále směrnici 2004/8/ES o podpoře kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET) založené na poptávce po užitečném teple, která byla přijata za účelem zvýšení energetické účinnosti a zlepšení bezpečnosti energetického zásobování zemí EU a jeho prováděcích vyhlášek
|
II.5.1.2 | Česká republika rámcově implementovala do své legislativy směrnici 2005/32/ES o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign energetických spotřebičů
|
II.5.2 | Plánovaná reformní opatření |
II.5.2.1 | Aktualizace Programu podpory environmentálních technologií (ETAP)
|
II.5.2.2 | Implementace Akčního plánu k udržitelné spotřebě a výrobě a udržitelné průmyslové politice
|
II.5.2.3 | Česká republika stanovila pro rok 2020 cíl ve výši 13 % spotřeby energie z OZE na celkové spotřebě energie v ČR
|
II.5.2.4 | Novela zákona o odpadech a nový zákon o odpadech
|
II.5.2.5 | Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí
|
II.5.2.6 | Novela zákona o ochraně ovzduší
|
II.5.2.7 | Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje České republiky
|
II.6 | IG 12 Rozšířit a prohloubit vnitřní trh |
II.6.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
II.6.1.1 | Připraveno přijetí návrhu zákona o volném pohybu služeb, který by měl vejít v platnost na konci roku 2009. Zákon transponuje směrnici o službách na vnitřním trhu EU a mimo jiné zavádí právní úpravu přeshraničního poskytování služeb a zjednodušuje podnikatelské prostředí
|
II.6.1.2 | Přijetí politiky ochrany spotřebitele a strategie finančního vzdělávání
|
II.6.1.3 | Posílení dozoru nad finančním trhem
|
II.6.1.4 | Transpozice směrnice o finančních nástrojích (MiFID)
|
II.6.1.5 | Přijetí Metodických pokynů pro zajišťování prací při plnění legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii
|
II.6.2 | Plánovaná reformní opatření |
II.6.2.1 | Probíhá příprava zákona o dohledu nad finančním trhem a novely zákona o podnikání na kapitálovém trhu
|
II.6.2.2 | Implementace Rámcové politiky ochrany spotřebitele a Strategie finančního vzdělávání
|
II.7 | IG 13 Zajistit otevřené a konkurenceschopné trhy uvnitř i vně Evropy a využívat výhod globalizace |
II.8 | IG 14 Vytvořit příznivější podnikatelské prostředí a podpořit soukromou iniciativu prostřednictvím zlepšení právních úprav |
II.8.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
II.8.1.1 | V červenci 2007 byl schválen další postup programu na snižování administrativní zátěže podnikatelů a potvrzen cíl snížit celkovou zátěž o 20 % do konce roku 2010
|
II.8.1.2 | V srpnu 2007 byly přijaty Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace, na jejichž základě vznikla povinnost provádět hodnocení dopadů regulace ke všem návrhům primárních i sekundárních právních předpisů v souvislosti s účinností novelizace Legislativních pravidel vlády od 1. listopadu 2007
|
II.8.1.3 | Vznikl nadresortní koordinační orgán, tzv. Grémium pro regulační reformu a efektivní veřejnou správu
|
II.8.1.4 | V dubnu 2008 byl přijat Plán snižování administrativní zátěže podnikatelů do roku 2010, kde bylo navrženo snížení zátěže u šesti ministerstev, které se podílejí na celkové administrativní zátěži z 89 %
|
II.8.2 | Plánovaná reformní opatření |
II.8.2.1 | Každoroční předkládání zpráv vládě ČR o stavu a plnění Plánu snižování administrativní zátěže podnikatelů
|
II.8.2.2 | Každý rok bude provedena revize a vyhodnocení účinnosti Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA)
|
II.8.2.3 | Realizace projektu procesních a organizačních auditů agend veřejné správy a návazných projektů zaměřených na snižování nadbytečné regulace a byrokratické zátěže
|
II.9 | IG 15 Propagovat podnikatelskou kulturu a vytvořit prostředí podporující malé a střední podniky |
II.9.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
II.9.1.1 | Byla schválena pravidla pro podporu podnikatelského prostředí v rámci Operačního programu Podnikání a inovace
|
II.9.1.2 | Byla vytvořena centrálně řízená síť, tzv. informační místa pro podnikatele Hospodářské Komory ČR, jejíž cílem je poskytování informací malým a středním podnikům
|
II.9.1.3 | Registrační povinnosti fyzické nebo právnické osoby zahajující nebo podnikající v režimu živnostenského zákona je možné splnit na kterémkoliv živnostenském úřadě, tj. na centrálním registračním místě, jimiž jsou určené odbory v 227 obcích na území ČR
|
II.9.1.4 | Byla vytvořena systémová síť, tzv. CZECHPOINT, umožňující komunikaci s úřady a institucemi z jediného místa. Nyní je rozšiřována na 1300 matričních úřadů, krajské úřady, 800 pracovišť České pošty, vybrané zastupitelské úřady a do kanceláří Hospodářské komory České republiky
|
II.9.1.5 | Pro potřeby podnikatelské obce existuje specializovaný internetový portál pro podnikání a export, tzv. BusinessInfo.cz pro podnikání a export
|
II.9.1.6 | Pro širší zapojení malých a středních podniků do komunitárních programů EU došlo k vytvoření národních sítí NINET a BISONet pro oblasti vědy, výzkumu a inovačního podnikání
|
II.9.1.7 | Bylo vytvořeno Centrum fiktivních firem (CEFIF), které zajišťuje řádnou činnost fiktivních firem v České republice. Vznikajícím fiktivním firmám poskytuje potřebné informace a umožňuje jejich zapojení do trhu fiktivních firem jak v České republice, tak i v zahraničí. Fiktivní firmy zakládají studenti středních škol s ekonomickým zaměřením. Práce ve fiktivních firmách je součástí integrace výuky ekonomických předmětů na středních školách.
|
II.9.2 | Plánovaná reformní opatření |
II.9.2.1 | Vyhlášení nových výzev pro programy na podporu malých a středních podniků
|
II.9.2.2 | Pokračování v realizaci projektů Informačních míst pro podnikatele a kontaktních míst veřejné správy CZECHPOINT
|
II.9.2.3 | Implementace podpůrných služeb v oblastech finančních zdrojů v návaznosti na poskytované komunitární programy
|
II.9.2.4 | Příprava komplexní reformy daňového systému a zákona o rozpočtovém určení daní
|
II.10 | IG 16 Rozšířit, zlepšit a propojit evropskou infrastrukturu a dokončit schválené prioritní přeshraniční projekty |
II.10.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
II.10.1.1 | V České republice bylo doposud zprovozněno 1009 km dálnic a modernizován I. a II. tranzitní železniční koridor. Tím se plní závazek výstavby a modernizace evropských prioritních projektů v rámci sítí TEN-T (PP 22, 23 a 25)
|
II.10.1.2 | V září 2007 schválila vláda ČR Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury na období 2008-2013, který obsahuje seznam nejdůležitějších dopravních staveb, přičemž tento strategický plán bude pravidelně aktualizován
|
II.10.1.3 | V České republice se realizují první dvě vlny projektů PPP (železniční napojení letiště Praha a Kladna do centra hlavního města a dálnice D342 v úseku Tábor - Bošilec)
|
II.10.1.4 | Od 1. ledna 2007 bylo zavedeno výkonové zpoplatnění silniční dopravy na vybraných komunikacích pro vozidla o celkové hmotnosti nad 12 tun.
|
II.10.2 | Plánovaná reformní opatření |
II.10.2.1 | Přijetí Plánu rozvoje dopravní infrastruktury s časovým horizontem na cca 15 - 20 let
|
II.10.2.2 | Dobudování sítě dálnic a rychlostních silnic ze současných 1009 km na plánovaný rozsah2130 km, přičemž do roku 2010 bude zprovozněno 205 km nových dálnic a rychlostních silnic
|
II.10.2.3 | Pokračování v modernizaci III. a IV. železničního koridoru a výstavba trati Brno - Přerov, modernizace železničního spojení Plzeň - Česká Kubice a po roce 2017 i železničního spojení Praha - Liberec a nového systému vysokorychlostních tratí
|
II.10.2.4 | Dopracování Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů a v jejím rámci i Programu na podporu multimodální dopravy, dopracování Strategie inovačních technologií v dopravě
|
II.10.2.5 | V případě projektů PPP vyřešení některých daňových a účetních aspektů v souvislosti s realizací těchto projektů
|
II.10.2.6 | Budování mikrovlnné technologie výkonového zpoplatnění na nově otevíraných úsecích dálnic
|
II.10.2.7 | Od 1. 1. 2009 rozšíření mýtného systému na vozidla nad 3,5 t
|
III. | ČÁST ZAMĚSTNANOST |
III.1 | IG 17 Provádět politiky zaměstnanosti |
III.1.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
III.1.1.1 | První etapa reforem v oblasti sociální politiky v rámci reformy veřejných financí umožňující efektivní nakládání s prostředky veřejných rozpočtů pro realizaci cílů politiky zaměstnanosti
|
III.1.2 | Plánovaná reformní opatření |
III.1.2.1 | Pokračování v reformě sociálního a důchodového systému
|
III.1.2.2 | Realizace kroků v rámci reformy trhu práce pro zvýšení celkového počtu zaměstnaných, představující konkrétní opatření aktivní politiky zaměstnanosti
|
III.2 | IG 18 Podporovat celoživotní přístup k práci |
III.2.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
III.2.1.1 | V souladu s Národním programem přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012 zvyšování motivace pro delší setrvání na pracovním trhu
|
III.2.1.2 | Realizace změn důchodového systému v rámci sociální reformy
|
III.2.2 | Plánovaná reformní opatření |
III.2.2.1 | Realizace cílů v rámci Národní koncepce podpory rodin s dětmi
|
III.2.2.2 | Využívání prostředků Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost pro podporu projektů zaměřených na vytváření prorodinného prostředí na pracovištích
|
III.2.2.3 | V oblasti služeb péče o děti implementace dílčích opatření tzv. Prorodinného balíčku
|
III.2.2.4 | V rámci budování profesní kariéry u mladých lidí realizace projektů v oblasti vzdělávání, tj. zájmového a neformálního vzdělávání, přístupu ke kvalitním informacím či např. péče o talentovanou mládež
|
III.2.2.5 | Realizace cílů v rámci Národního programu přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012
|
III.3 | IG 19 Zajistit inkluzivní trhy práce, zvýšit přitažlivost práce a zajistit, aby se osobám hledajícím zaměstnání, včetně osob znevýhodněných, a neaktivním osobám vyplatilo pracovat |
III.3.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
III.3.1.1 | Využívání finančních prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů a Jednotného programového dokumentu pro hlavní město Praha
|
III.3.1.2 | Realizace cílů stanovených v Akčním plánu podpory rodin s dětmi 2006-2009
|
III.3.1.3 | Provedení změn zákonů v sociální oblasti
|
III.3.2 | Plánovaná reformní opatření |
III.3.2.1 | Změny v sociálních dávkových systémech v rámci druhé a třetí etapy sociální reformy
|
III.3.2.2 | Reorganizace systému péče o seniory
|
III.3.2.3 | Novela zákona o zaměstnanosti, jejímž cílem je zvýšení motivace k hledání a přijetí nového zaměstnání
|
III.3.2.4 | Motivační opatření pro vytváření zkrácených pracovních úvazků zaměstnavateli
|
III.4 | IG 20 Zlepšit přizpůsobování se potřebám trhu práce |
III.4.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
III.4.1.1 | Využívání celoevropského informačního a poradenského servisu EURES a vytváření partnerských sítí se sousedními zeměmi
|
III.4.1.2 | Projekt zelených karet pro liberalizaci podmínek pracovní migrace
|
III.4.2 | Plánovaná reformní opatření |
III.4.2.1 | Modernizace služeb veřejných institucí trhu práce a realizace projektu zónového poradenství
|
III.4.2.2 | Zřízení centrální evidence volných pracovních míst v souvislosti s projektem zelených karet
|
III.5 | IG 21 Podporovat flexibilitu kombinovanou s jistotou zaměstnání a zmírnit segmentaci trhu práce, s náležitým přihlédnutím k úloze sociálních partnerů |
III.5.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
III.5.1.1 | Technická novela zákoníku práce podpořila větší smluvní volnost v pracovně-právních vztazích
|
III.5.1.2 | Podpora školení a rekvalifikací uchazečů o zaměstnání
|
III.5.1.3 | Využívání finančních prostředků v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů
|
III.5.2 | Plánovaná reformní opatření |
III.5.2.1 | Realizace dalších kroků spojených s modernizací pracovněprávních vztahů
|
III.5.2.2 | Novela zákoníku práce upravující smluvní vztah zaměstnance a zaměstnavatele
|
III.6 | IG 22 Zajistit vývoj nákladů na pracovní sílu a metody stanovování mezd podporující zaměstnanost |
III.6.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
III.6.1.1 | Snížení zákonných nemzdových nákladů v rámci reformy sociálního systému
|
III.6.2 | Plánovaná reformní opatření |
III.6.2.1 | Snížení sazeb pojistného ze strany zaměstnanců na nemocenské pojištění o 1,5 p.b. od 1. 1. 2009
|
III.6.2.2 | Snížení sazby nemocenského pojištění placeného zaměstnavatelem o 1 p.b. od 1. 1. 2009
|
III.7 | IG 23 Zvýšit a zkvalitnit investice do lidského kapitálu |
III.7.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
III.7.1.1 | Zpracován projekt Podpora rozvoje partnerství škol a podniků směřující ke zvyšování kvality odborného vzdělávání v České republice (Partnerství a kvalita)
|
III.7.1.2 | Připravena novela školského zákona s cílem vytvořit podmínky pro maximální prostupnost oborů vzdělání
|
III.7.1.3 | V srpnu roku 2007 vstoupil v účinnost zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
|
III.7.1.4 | Dopracování 133 programů dalšího vzdělávání v rámci projektu Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení
|
III.7.1.5 | V červenci 2007 byla schválena Strategie celoživotního učení České republiky, jež představuje ucelenou koncepci v této oblasti vzdělávání
|
III.7.2 | Plánovaná reformní opatření |
III.7.2.1 | Realizace projektů v rámci inkluzivních politik ve vzdělání, které napomohou prosazování rovných příležitostí ve vzdělání
|
III.7.2.2 | Zpracování strategie České republiky s cílem prosazovat rovné příležitosti žen a mužů v oblasti vzdělávání
|
III.7.2.3 | Realizace projektu Podpora individuálního vzdělávání občanů se zaměřením na zvýšení poptávky po dalším vzdělávání, zejména v oblasti jazykových dovedností a informačních a komunikačních technologií
|
III.7.2.4 | V rámci podpory spolupráce vysokých škol a podniků realizace projektů s využitím finančních prostředků Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
|
III.8 | IG 24 Přizpůsobit systémy vzdělávání a odborné přípravy novým kvalifikačním požadavkům |
III.8.1 | Souhrn přijatých a realizovaných opatření |
III.8.1.1 | Reforma výukových programů dle Rámcových vzdělávacích programů pro různé úrovně vzdělávací soustavy v rámci komplexní kurikulární reformy
|
III.8.1.2 | Vyhlášení pilotního rozvojového programu v roce 2006 na podporu zvýšení zájmu nadané mládeže o studium technických a přírodovědných oborů
|
III.8.1.3 | Na podporu rovných příležitostí pro vstup na vysokou školu a studium na ní včetně poradenských služeb byl následně v roce 2008 realizován další program, jenž má též pomoci rozšířit počet potenciálních studentů v systému terciárního vzdělávání
|
III.8.2 | Plánovaná reformní opatření |
III.8.2.1 | Realizace cílů Strategie celoživotního učení na základě dokončeného Implementačního plánu této Strategie, který bude specifikovat implementační procedury pro jednotlivá opatření
|
III.8.2.2 | Dokončení kurikulární reformy její III. a IV. etapou v oblasti vydávání Rámcových vzdělávacích programů zejména v oblasti oborů odborného vzdělávání a vzdělávání nástavbového studia a dále reformou maturitní zkoušky a změnou koncepce závěrečné zkoušky na úrovni středního vzdělávání
|
III.8.2.3 | Na základě diskuzí o Bílé knize terciárního vzdělávání je pro rok 2008 plánována příprava nového zákona o terciárním vzdělávání
|