II.1 IG 7 Zvýšit a zlepšit investice do výzkumu a vývoje, zejména ze strany soukromého sektoru
|
II.1.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
II.1.1.1 V březnu roku 2008 byla schválena Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR, v červenci téhož roku pak související Meziresortní koncepce bezpečnostního výzkumu a vývoje České republiky do roku 2015 a Meziresortní koncepce mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji do roku 2015
II.1.1.2 Novela zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, jež umožnila od 1. ledna 2005 uplatnit podnikatelům odečitatelnou položku od základu daně z příjmu při výdajích vynaložených na realizaci projektů výzkumu a vývoje
II.1.1.3 Podpora soukromého výzkumu a vývoje prostřednictvím daňových zvýhodnění
II.1.1.4 Přijetí zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích umožňující transformaci předmětných subjektů výzkumu
II.1.1.5 Realizace národních rozvojových programů pro podporu lidských zdrojů pro výzkum a vývoj
II.1.1.6 Transpozice směrnice 2005/71/ES o zvláštním postupu pro přijímání státních příslušníků třetích zemí pro účely vědeckého výzkumu
II.1.1.7 Změna zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích měnící podmínky pro přijímání výzkumných pracovníků z nečlenských zemí Evropské unie
II.1.1.8 Přijetí Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků
II.1.1.9 Vznik Českého centra mobility pro poskytování odborných informací výzkumným pracovníkům
|
II.1.2 Plánovaná reformní opatření
|
II.1.2.1 Přijetí nové Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací 2009-2015
II.1.2.2 Pro oblast aplikovaného výzkumu bude do roku 2010 ustavena Technologická agentura
II.1.2.3 Každoroční zvyšování veřejných výdajů na výzkum a vývoj o 8 %
II.1.2.4 Využívání finančních prostředků prostřednictvím schválených Operačních programů Výzkum a vývoj pro inovace, Vzdělání pro konkurenceschopnost a Podnikání a inovace
II.1.2.5 Vytvoření „roadmap“ českých výzkumných infrastruktur
II.1.2.6 Modernizace řízení výzkumných institucí a univerzit v souladu s principy obsaženými v Bílé knize terciárního vzdělávání
II.1.2.7 Zlepšení oblasti lidských zdrojů pomocí národních programů, prostředků politiky soudržnosti, opatřeními Reformy systému výzkumu a vývoje ČR a legislativními úpravami terciárního vzdělávání
|
|
II.2 IG 8 Usnadnit inovace ve všech podobách
|
II.2.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
II.2.1.1 V rámci nového programovacího období 2007-2013 byl schválen Operační program Podnikání a inovace a probíhá realizace jeho dílčích programů, tj. Inovace, Potenciál, Prosperita a Spolupráce
II.2.1.2 Využívání Rámcového komunitárního programu Konkurenceschopnost a inovace
II.2.1.3 Vytvoření podpůrné sítě Enterprise Europe Network, která poskytuje podpůrné služby inovačním i neinovačním podnikům
II.2.1.4 Schválení Reformy výzkumu, vývoje a inovací ČR v březnu roku 2008
|
II.2.2 Plánovaná reformní opatření
|
II.2.2.1 Pokračování v implementaci programů Operačního programu Podnikání a inovace, tj. Inovace, Potenciál, Prosperita a Spolupráce pomocí vyhlašování dalších výzev k podávání projektů
II.2.2.2 Pokračování v implementaci Rámcového komunitárního programu Konkurenceschopnost a inovace a povzbudit jeho využívání subjekty z České republiky
II.2.2.3 Realizace definovaných principů Reformy výzkumu, vývoje a inovací ČR
|
|
II.3 IG 9 Usnadnit zavádění a efektivní využívání informačních a komunikačních technologií a vybudovat všem přístupnou informační společnost
|
II.3.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
II.3.1.1 V České republice byl schválen Operační program Podnikání a inovace, v rámci kterého je možné spolufinancovat ze strukturálních fondů EU projekty z oblasti informačních a komunikačních technologií (program ICT v podnicích)
II.3.1.2 Aplikování ICT do oblasti zdravotnictví ve formě projektu e-Health
II.3.1.3 Zprovoznění daňového portálu pro on-line přístup k finančním úřadům
II.3.1.4 Zahájeny práce na jednotném ekonomickém registru představující další krok v zavádění funkčního systému sdílení dat ve státní správě
|
II.3.2 Plánovaná reformní opatření
|
II.3.2.1 Realizace cílů dle Strategie Rady vlády pro informační společnost
II.3.2.2 Pokračování v realizaci programů ICT v podnicích a ICT a strategické služby v rámci Operačního programu Podnikání a inovace
|
|
II.4 IG 10 Posílit konkurenční výhody průmyslové základny
|
II.4.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
II.4.1.1 V oblasti spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem (PPP) přijala Česká republika novelizaci zákona o veřejných zakázkách a zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení
II.4.1.2 Vypracování Metodického výkladu k zákonu o koncesních smlouvách v roce 2007, který představuje důležitý nástroj pro celý proces přípravy a realizace PPP projektů
|
II.4.2 Plánovaná reformní opatření
|
II.4.2.1 Implementace Akčního plánu k udržitelné spotřebě a výrobě a udržitelné průmyslové politice (SCP/SIP)
II.4.2.2 Přijetí opatření, která odráží potřebu vyprofilovat tu část průmyslové základny ČR, resp. klíčových průmyslových odvětví, pro posilování jejich potenciálu s cílem významně se uplatnit na evropských, případně globálních technologických trzích
|
|
II.5 IG 11 Podporovat udržitelné využívání zdrojů a posilovat vzájemné působení mezi ochranou životního prostředí a hospodářským růstem
|
II.5.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
II.5.1.1 Česká republika implementovala do své legislativy směrnici 2001/77/ES o podpoře elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů energie na vnitřním trhu s elektřinou a dále směrnici 2004/8/ES o podpoře kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET) založené na poptávce po užitečném teple, která byla přijata za účelem zvýšení energetické účinnosti a zlepšení bezpečnosti energetického zásobování zemí EU a jeho prováděcích vyhlášek
II.5.1.2 Česká republika rámcově implementovala do své legislativy směrnici 2005/32/ES o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign energetických spotřebičů
|
II.5.2 Plánovaná reformní opatření
|
II.5.2.1 Aktualizace Programu podpory environmentálních technologií (ETAP)
II.5.2.2 Implementace Akčního plánu k udržitelné spotřebě a výrobě a udržitelné průmyslové politice
II.5.2.3 Česká republika stanovila pro rok 2020 cíl ve výši 13 % spotřeby energie z OZE na celkové spotřebě energie v ČR
II.5.2.4 Novela zákona o odpadech a nový zákon o odpadech
II.5.2.5 Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí
II.5.2.6 Novela zákona o ochraně ovzduší
II.5.2.7 Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje České republiky
|
|
II.6 IG 12 Rozšířit a prohloubit vnitřní trh
|
II.6.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
II.6.1.1 Připraveno přijetí návrhu zákona o volném pohybu služeb, který by měl vejít v platnost na konci roku 2009. Zákon transponuje směrnici o službách na vnitřním trhu EU a mimo jiné zavádí právní úpravu přeshraničního poskytování služeb a zjednodušuje podnikatelské prostředí
II.6.1.2 Přijetí politiky ochrany spotřebitele a strategie finančního vzdělávání
II.6.1.3 Posílení dozoru nad finančním trhem
II.6.1.4 Transpozice směrnice o finančních nástrojích (MiFID)
II.6.1.5 Přijetí Metodických pokynů pro zajišťování prací při plnění legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii
|
II.6.2 Plánovaná reformní opatření
|
II.6.2.1 Probíhá příprava zákona o dohledu nad finančním trhem a novely zákona o podnikání na kapitálovém trhu
II.6.2.2 Implementace Rámcové politiky ochrany spotřebitele a Strategie finančního vzdělávání
|
|
II.7 IG 13 Zajistit otevřené a konkurenceschopné trhy uvnitř i vně Evropy a využívat výhod globalizace
II.8 IG 14 Vytvořit příznivější podnikatelské prostředí a podpořit soukromou iniciativu prostřednictvím zlepšení právních úprav
|
II.8.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
II.8.1.1 V červenci 2007 byl schválen další postup programu na snižování administrativní zátěže podnikatelů a potvrzen cíl snížit celkovou zátěž o 20 % do konce roku 2010
II.8.1.2 V srpnu 2007 byly přijaty Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace, na jejichž základě vznikla povinnost provádět hodnocení dopadů regulace ke všem návrhům primárních i sekundárních právních předpisů v souvislosti s účinností novelizace Legislativních pravidel vlády od 1. listopadu 2007
II.8.1.3 Vznikl nadresortní koordinační orgán, tzv. Grémium pro regulační reformu a efektivní veřejnou správu
II.8.1.4 V dubnu 2008 byl přijat Plán snižování administrativní zátěže podnikatelů do roku 2010, kde bylo navrženo snížení zátěže u šesti ministerstev, které se podílejí na celkové administrativní zátěži z 89 %
|
II.8.2 Plánovaná reformní opatření
|
II.8.2.1 Každoroční předkládání zpráv vládě ČR o stavu a plnění Plánu snižování administrativní zátěže podnikatelů
II.8.2.2 Každý rok bude provedena revize a vyhodnocení účinnosti Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA)
II.8.2.3 Realizace projektu procesních a organizačních auditů agend veřejné správy a návazných projektů zaměřených na snižování nadbytečné regulace a byrokratické zátěže
|
|
II.9 IG 15 Propagovat podnikatelskou kulturu a vytvořit prostředí podporující malé a střední podniky
|
II.9.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
II.9.1.1 Byla schválena pravidla pro podporu podnikatelského prostředí v rámci Operačního programu Podnikání a inovace
II.9.1.2 Byla vytvořena centrálně řízená síť, tzv. informační místa pro podnikatele Hospodářské Komory ČR, jejíž cílem je poskytování informací malým a středním podnikům
II.9.1.3 Registrační povinnosti fyzické nebo právnické osoby zahajující nebo podnikající v režimu živnostenského zákona je možné splnit na kterémkoliv živnostenském úřadě, tj. na centrálním registračním místě, jimiž jsou určené odbory v 227 obcích na území ČR
II.9.1.4 Byla vytvořena systémová síť, tzv. CZECHPOINT, umožňující komunikaci s úřady a institucemi z jediného místa. Nyní je rozšiřována na 1300 matričních úřadů, krajské úřady, 800 pracovišť České pošty, vybrané zastupitelské úřady a do kanceláří Hospodářské komory České republiky
II.9.1.5 Pro potřeby podnikatelské obce existuje specializovaný internetový portál pro podnikání a export, tzv. BusinessInfo.cz pro podnikání a export
II.9.1.6 Pro širší zapojení malých a středních podniků do komunitárních programů EU došlo k vytvoření národních sítí NINET a BISONet pro oblasti vědy, výzkumu a inovačního podnikání
II.9.1.7 Bylo vytvořeno Centrum fiktivních firem (CEFIF), které zajišťuje řádnou činnost fiktivních firem v České republice. Vznikajícím fiktivním firmám poskytuje potřebné informace a umožňuje jejich zapojení do trhu fiktivních firem jak v České republice, tak i v zahraničí. Fiktivní firmy zakládají studenti středních škol s ekonomickým zaměřením. Práce ve fiktivních firmách je součástí integrace výuky ekonomických předmětů na středních školách.
|
II.9.2 Plánovaná reformní opatření
|
II.9.2.1 Vyhlášení nových výzev pro programy na podporu malých a středních podniků
II.9.2.2 Pokračování v realizaci projektů Informačních míst pro podnikatele a kontaktních míst veřejné správy CZECHPOINT
II.9.2.3 Implementace podpůrných služeb v oblastech finančních zdrojů v návaznosti na poskytované komunitární programy
II.9.2.4 Příprava komplexní reformy daňového systému a zákona o rozpočtovém určení daní
|
|
II.10 IG 16 Rozšířit, zlepšit a propojit evropskou infrastrukturu a dokončit schválené prioritní přeshraniční projekty
|
II.10.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
II.10.1.1 V České republice bylo doposud zprovozněno 1009 km dálnic a modernizován I. a II. tranzitní železniční koridor. Tím se plní závazek výstavby a modernizace evropských prioritních projektů v rámci sítí TEN-T (PP 22, 23 a 25)
II.10.1.2 V září 2007 schválila vláda ČR Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury na období 2008-2013, který obsahuje seznam nejdůležitějších dopravních staveb, přičemž tento strategický plán bude pravidelně aktualizován
II.10.1.3 V České republice se realizují první dvě vlny projektů PPP (železniční napojení letiště Praha a Kladna do centra hlavního města a dálnice D342 v úseku Tábor - Bošilec)
II.10.1.4 Od 1. ledna 2007 bylo zavedeno výkonové zpoplatnění silniční dopravy na vybraných komunikacích pro vozidla o celkové hmotnosti nad 12 tun.
|
II.10.2 Plánovaná reformní opatření
|
II.10.2.1 Přijetí Plánu rozvoje dopravní infrastruktury s časovým horizontem na cca 15 - 20 let
II.10.2.2 Dobudování sítě dálnic a rychlostních silnic ze současných 1009 km na plánovaný rozsah2130 km, přičemž do roku 2010 bude zprovozněno 205 km nových dálnic a rychlostních silnic
II.10.2.3 Pokračování v modernizaci III. a IV. železničního koridoru a výstavba trati Brno - Přerov, modernizace železničního spojení Plzeň - Česká Kubice a po roce 2017 i železničního spojení Praha - Liberec a nového systému vysokorychlostních tratí
II.10.2.4 Dopracování Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů a v jejím rámci i Programu na podporu multimodální dopravy, dopracování Strategie inovačních technologií v dopravě
II.10.2.5 V případě projektů PPP vyřešení některých daňových a účetních aspektů v souvislosti s realizací těchto projektů
II.10.2.6 Budování mikrovlnné technologie výkonového zpoplatnění na nově otevíraných úsecích dálnic
II.10.2.7 Od 1. 1. 2009 rozšíření mýtného systému na vozidla nad 3,5 t
|
|
|
III.1 IG 17 Provádět politiky zaměstnanosti
|
III.1.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
III.1.1.1 První etapa reforem v oblasti sociální politiky v rámci reformy veřejných financí umožňující efektivní nakládání s prostředky veřejných rozpočtů pro realizaci cílů politiky zaměstnanosti
|
III.1.2 Plánovaná reformní opatření
|
III.1.2.1 Pokračování v reformě sociálního a důchodového systému
III.1.2.2 Realizace kroků v rámci reformy trhu práce pro zvýšení celkového počtu zaměstnaných, představující konkrétní opatření aktivní politiky zaměstnanosti
|
|
III.2 IG 18 Podporovat celoživotní přístup k práci
|
III.2.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
III.2.1.1 V souladu s Národním programem přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012 zvyšování motivace pro delší setrvání na pracovním trhu
III.2.1.2 Realizace změn důchodového systému v rámci sociální reformy
|
III.2.2 Plánovaná reformní opatření
|
III.2.2.1 Realizace cílů v rámci Národní koncepce podpory rodin s dětmi
III.2.2.2 Využívání prostředků Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost pro podporu projektů zaměřených na vytváření prorodinného prostředí na pracovištích
III.2.2.3 V oblasti služeb péče o děti implementace dílčích opatření tzv. Prorodinného balíčku
III.2.2.4 V rámci budování profesní kariéry u mladých lidí realizace projektů v oblasti vzdělávání, tj. zájmového a neformálního vzdělávání, přístupu ke kvalitním informacím či např. péče o talentovanou mládež
III.2.2.5 Realizace cílů v rámci Národního programu přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012
|
|
III.3 IG 19 Zajistit inkluzivní trhy práce, zvýšit přitažlivost práce a zajistit, aby se osobám hledajícím zaměstnání, včetně osob znevýhodněných, a neaktivním osobám vyplatilo pracovat
|
III.3.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
III.3.1.1 Využívání finančních prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů a Jednotného programového dokumentu pro hlavní město Praha
III.3.1.2 Realizace cílů stanovených v Akčním plánu podpory rodin s dětmi 2006-2009
III.3.1.3 Provedení změn zákonů v sociální oblasti
|
III.3.2 Plánovaná reformní opatření
|
III.3.2.1 Změny v sociálních dávkových systémech v rámci druhé a třetí etapy sociální reformy
III.3.2.2 Reorganizace systému péče o seniory
III.3.2.3 Novela zákona o zaměstnanosti, jejímž cílem je zvýšení motivace k hledání a přijetí nového zaměstnání
III.3.2.4 Motivační opatření pro vytváření zkrácených pracovních úvazků zaměstnavateli
|
|
III.4 IG 20 Zlepšit přizpůsobování se potřebám trhu práce
|
III.4.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
III.4.1.1 Využívání celoevropského informačního a poradenského servisu EURES a vytváření partnerských sítí se sousedními zeměmi
III.4.1.2 Projekt zelených karet pro liberalizaci podmínek pracovní migrace
|
III.4.2 Plánovaná reformní opatření
|
III.4.2.1 Modernizace služeb veřejných institucí trhu práce a realizace projektu zónového poradenství
III.4.2.2 Zřízení centrální evidence volných pracovních míst v souvislosti s projektem zelených karet
|
|
III.5 IG 21 Podporovat flexibilitu kombinovanou s jistotou zaměstnání a zmírnit segmentaci trhu práce, s náležitým přihlédnutím k úloze sociálních partnerů
|
III.5.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
III.5.1.1 Technická novela zákoníku práce podpořila větší smluvní volnost v pracovně-právních vztazích
III.5.1.2 Podpora školení a rekvalifikací uchazečů o zaměstnání
III.5.1.3 Využívání finančních prostředků v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů
|
III.5.2 Plánovaná reformní opatření
|
III.5.2.1 Realizace dalších kroků spojených s modernizací pracovněprávních vztahů
III.5.2.2 Novela zákoníku práce upravující smluvní vztah zaměstnance a zaměstnavatele
|
|
III.6 IG 22 Zajistit vývoj nákladů na pracovní sílu a metody stanovování mezd podporující zaměstnanost
|
III.6.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
III.6.1.1 Snížení zákonných nemzdových nákladů v rámci reformy sociálního systému
|
III.6.2 Plánovaná reformní opatření
|
III.6.2.1 Snížení sazeb pojistného ze strany zaměstnanců na nemocenské pojištění o 1,5 p.b. od 1. 1. 2009
III.6.2.2 Snížení sazby nemocenského pojištění placeného zaměstnavatelem o 1 p.b. od 1. 1. 2009
|
|
III.7 IG 23 Zvýšit a zkvalitnit investice do lidského kapitálu
|
III.7.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
III.7.1.1 Zpracován projekt Podpora rozvoje partnerství škol a podniků směřující ke zvyšování kvality odborného vzdělávání v České republice (Partnerství a kvalita)
III.7.1.2 Připravena novela školského zákona s cílem vytvořit podmínky pro maximální prostupnost oborů vzdělání
III.7.1.3 V srpnu roku 2007 vstoupil v účinnost zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
III.7.1.4 Dopracování 133 programů dalšího vzdělávání v rámci projektu Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení
III.7.1.5 V červenci 2007 byla schválena Strategie celoživotního učení České republiky, jež představuje ucelenou koncepci v této oblasti vzdělávání
|
III.7.2 Plánovaná reformní opatření
|
III.7.2.1 Realizace projektů v rámci inkluzivních politik ve vzdělání, které napomohou prosazování rovných příležitostí ve vzdělání
III.7.2.2 Zpracování strategie České republiky s cílem prosazovat rovné příležitosti žen a mužů v oblasti vzdělávání
III.7.2.3 Realizace projektu Podpora individuálního vzdělávání občanů se zaměřením na zvýšení poptávky po dalším vzdělávání, zejména v oblasti jazykových dovedností a informačních a komunikačních technologií
III.7.2.4 V rámci podpory spolupráce vysokých škol a podniků realizace projektů s využitím finančních prostředků Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
|
|
III.8 IG 24 Přizpůsobit systémy vzdělávání a odborné přípravy novým kvalifikačním požadavkům
|
III.8.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
|
III.8.1.1 Reforma výukových programů dle Rámcových vzdělávacích programů pro různé úrovně vzdělávací soustavy v rámci komplexní kurikulární reformy
III.8.1.2 Vyhlášení pilotního rozvojového programu v roce 2006 na podporu zvýšení zájmu nadané mládeže o studium technických a přírodovědných oborů
III.8.1.3 Na podporu rovných příležitostí pro vstup na vysokou školu a studium na ní včetně poradenských služeb byl následně v roce 2008 realizován další program, jenž má též pomoci rozšířit počet potenciálních studentů v systému terciárního vzdělávání
|
III.8.2 Plánovaná reformní opatření
|
III.8.2.1 Realizace cílů Strategie celoživotního učení na základě dokončeného Implementačního plánu této Strategie, který bude specifikovat implementační procedury pro jednotlivá opatření
III.8.2.2 Dokončení kurikulární reformy její III. a IV. etapou v oblasti vydávání Rámcových vzdělávacích programů zejména v oblasti oborů odborného vzdělávání a vzdělávání nástavbového studia a dále reformou maturitní zkoušky a změnou koncepce závěrečné zkoušky na úrovni středního vzdělávání
III.8.2.3 Na základě diskuzí o Bílé knize terciárního vzdělávání je pro rok 2008 plánována příprava nového zákona o terciárním vzdělávání
|
|
|